Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff naaf in de kou - Forum Wereldfietser

rohloff naaf in de kou

Onlangs mijn rohloff-naaf olie laten verversen door mijn fietsenmaker. Ook gevraagd om mijn tandwiel om te wisselen, maar dat heeft ie nagelaten. Hoe dan ook, sindsdien heb ik het gevoel dat mijn Rohloff een stuk zwaarder loopt, maar heb er dan ook vooral in de kou mee gefietst tot nu toe, temperaturen onder nul.

Kan het zijn dat de kou te maken heeft met het zwaarder aanvoelen van de naaf. Mooie krachttraining, dat wel, maar hoop wel dat ie zomers wat soepeler loopt. Of is het mijn verbeelding en is er iets anders aan de hand? Heb iets gehoord over zomer- en winterolie....
AB schreef:Onlangs mijn rohloff-naaf olie laten verversen door mijn fietsenmaker. Ook gevraagd om mijn tandwiel om te wisselen, maar dat heeft ie nagelaten. Hoe dan ook, sindsdien heb ik het gevoel dat mijn Rohloff een stuk zwaarder loopt, maar heb er dan ook vooral in de kou mee gefietst tot nu toe, temperaturen onder nul.

Kan het zijn dat de kou te maken heeft met het zwaarder aanvoelen van de naaf. Mooie krachttraining, dat wel, maar hoop wel dat ie zomers wat soepeler loopt. Of is het mijn verbeelding en is er iets anders aan de hand? Heb iets gehoord over zomer- en winterolie....

De huidige olie (Ganzjahresoel) is een multigrade, te dikke olie merk je aan haperend schakelen of doortrappen


In de kou loopt alles zwaarder, maar tenzij de fietsenmaker er een niet-rohloff olie ingemikt heeft zou nieuwe olie niet mogen uitmaken. Draaien de wielen wel vrij? Zijn er nog andere dingen gebeurd behalve olie verversen?
Z'n trapas?
Wim
m-gineering schreef: De huidige olie (Ganzjahresoel) is een multigrade, te dikke olie merk je aan haperend schakelen of doortrappen

In de kou loopt alles zwaarder, maar tenzij de fietsenmaker er een niet-rohloff olie ingemikt heeft zou nieuwe olie niet mogen uitmaken. Draaien de wielen wel vrij? Zijn er nog andere dingen gebeurd behalve olie verversen?
De wielen draaien vrij van de remblokjes als dat is wat je bedoelt. Geen andere dingen vervangen, behalve een nieuwe ketting.

Het is een gevoelskwestie, maar heb nog niet veel gefietst sinds de olieverversing, ca 500km, en dan dus metname bij vriestemperaturen. Het zal wel de koude tegenwind zijn, maar het voelt gewoon zwaar aan. Ik wacht wel even de eerste +15graden af voor de zekerheid.... Ik kan niet precies checken wat de fietsenmaker wel of niet heeft gedaan. Zou me ook niet verbazen als ie een andere olie erin gemieterd heeft. In het vervolg zal ik dat soort klusjes wel zelf doen...... beter voor mijn vertrouwen :)
Wim schreef:Z'n trapas?
Wim
Denk het niet, want die was al uitgedroogd voor het bezoekje aan mijn fietsenmaker, en daarvoor liep het dus wel soepel......, maar ja, toen was het ook nog een stukkie warmer, tenzij het dus wel aan de olie ligt.
De grootste invloed van de kou is in principe op de rolweeerstand van je banden. Rubber wordt er stugger van. Wij hebben nu op twee fietsen de nieuwe Conti Topcontact Winter II, en die geven niet alleen veel meer grip, maar je merkt ook goed dat het rubber niet zo stug wordt. Maar goed, dat wil allemaal niet zeggen dat je fietsenmaker niet iets raars gedaan heeft, of dat het gewoon tussen je oren is gaan zitten. Zolang het niet heel erg duidelijk is blijven dit ook voor jezelf altijd erg moeilijk in te schatten impresssies. Als je de olie niet vertouwd dan zou ik gewoon zelf even de olie opnieuw verversen. Het is even een half uurtje, en niet moeilijk. Dan weet je dat het wel goed is.
Wim
Wim schreef:De grootste invloed van de kou is in principe op de rolweeerstand van je banden. Rubber wordt er stugger van. Wij hebben nu op twee fietsen de nieuwe Conti Topcontact Winter II, en die geven niet alleen veel meer grip, maar je merkt ook goed dat het rubber niet zo stug wordt. Maar goed, dat wil allemaal niet zeggen dat je fietsenmaker niet iets raars gedaan heeft, of dat het gewoon tussen je oren is gaan zitten. Zolang het niet heel erg duidelijk is blijven dit ook voor jezelf altijd erg moeilijk in te schatten impresssies. Als je de olie niet vertouwd dan zou ik gewoon zelf even de olie opnieuw verversen. Het is even een half uurtje, en niet moeilijk. Dan weet je dat het wel goed is.
Wim
Had er idd ook nieuwe banden onder gedaan, eerst nieuwe Marathon Extremes (die waren tot het canvas totaal versleten, het rubber tussen de noppen zeg maar).... Dat zou het dus ook kunnen zijn. Vandaag echter in de kou op asfalt gereden met de big apples..... voelde echter ook zwaar aan....., vooral met die koude tegenwind, kwam niet vooruit, nauwelijks 20 in het uur. Ik weet het niet, zou zeker goed tussen de oren kunnen zitten, aangezien ik de betreffende fietsenmaker niet hielendal vertrouw, wat overigens ook ten onrechte zou kunnen zijn hoor, dus zowieso een orenkwestie :)
Maar het woei ook flink hoor. Dit soort dingen blijft moeilijk op het gevoel te beoordelen.
Wim
Wim schreef:Maar het woei ook flink hoor. Dit soort dingen blijft moeilijk op het gevoel te beoordelen.
Wim
Als het maar geen vormcrisis is :)
AB schreef:Als het maar geen vormcrisis is :)
Dat zal wel meevallen. In de winter is de lucht meer verdicht. Een daling 27 graden geeft 10% meer verdichting. Wielrenners spreken in de winter van "stroperige" lucht. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, mag je in de winter bij tegenwind nooit twijfelen aan je conditie.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:Als het maar geen vormcrisis is :)
Dat zal wel meevallen. In de winter is de lucht meer verdicht. Een daling 27 graden geeft 10% meer verdichting. Wielrenners spreken in de winter van "stroperige" lucht. Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, mag je in de winter bij tegenwind nooit twijfelen aan je conditie.

Piet.
De luchtweerstand op de fiets is afhankelijk van je stroomlijn en de dichtheid van de lucht. Met veel wapperende kleren is je doorsnede groter en de weerstandscoefficient ook een stuk slechter. Bij hoge luchtdruk en lage temperaturen is de dichtheid van de lucht groter.

Tegenwind hakt er ook in. De KNMI meet op 10 m hoogte, in de winter zonder begroeing resulteert een gemeten windsnelheid in een aanmerkelijk hogere luchtsnelheid op fietsniveau

Rolweerstand van koude banden -stug rubber- is hoger

Je inspannen in koude is ook niet je van het, om te beginnen ben je al een boel energie kwijt aan warmblijven
Wij hebben dezelfde ervaring. Bij koud weer (0 / -6) ongeveer 4 a 5 Kmh langzamer en met veel meer kracht. inmiddels de banden al vervangen, Chainglider verwijderd etc. Bij koud weer echter geen noemenswaardige verandering bij warmer weer (> +7) loopt die weer als vanouds. Wij zijn er redelijk zeker van dat het de olie van de Rohloff is die bij koud weer dik wordt. Het mooiere weer komt er weer aan, maar bij de volgende winter vervang ik de olie door een winter olie.
ls er werkelijk zoveel vermogen in de naaf verdwijnt als jij denkt, moet de olie onder winterse omstandigheden toch snel op temperatuur komen ;)
Na het lezen van dit onderwerp, heb ik vragen van algemene aard over het verversen van de olie bij een Rohloffnaaf. Volgens de technische gegevens mag er maximaal 25 ml olie in. 10% minder kan dus ook.

Als de naaf op zicht niet lekt en 25 ml spoelolie aan de naaf wordt toegevoegd, zal er, tezamen met de reeds aanwezige olie, 50 ml aanwezig moeten zijn. Na spoelen en uitzakken van de olie zou er uit de naaf 50 ml kunnen worden gezogen. Maar dat is niet het geval. Er zal een x aantal ml aan mix, genoemd wordt circa 7 ml, van oude olie en spoelolie in de naaf achterblijven.

Volgens de opgave van Rohloff moet de naaf met 25 ml olie worden aangevuld. Dan komt het totaal aan olie in de naaf op 32 ml, waardoor de toegestane maximum vulling met 7 ml wordt overschreden.

Een leverancier van fietsen met Rohloff naaf adviseerde om maximaal 15 ml aan de naaf toe te voegen. Dan komt de inhoud op totaal 22 ml. De tandwielen en lagers krijgen dan meer dan voldoende smering.

Vragen:
1. Mag de maximum toegestane vulling van 25 ml worden overschreden?
2. Wat is het nuttig effect van meer olie dan toegestaan?
3. Gaat met te veel olie de naaf niet werken als een tandwielpomp, wat extra verlies aan (trap)vermogen zal geven?
4. Is het verstandig om na het vullen met 25 ml verse olie, de naaf daarmee te spoelen en korte tijd later 7 ml eruit te zuigen om het percentage spoelolie terug te brengen?
Piet.
Igor schreef:Wij hebben dezelfde ervaring. Bij koud weer (0 / -6) ongeveer 4 a 5 Kmh langzamer en met veel meer kracht. inmiddels de banden al vervangen, Chainglider verwijderd etc. Bij koud weer echter geen noemenswaardige verandering bij warmer weer (> +7) loopt die weer als vanouds. Wij zijn er redelijk zeker van dat het de olie van de Rohloff is die bij koud weer dik wordt. Het mooiere weer komt er weer aan, maar bij de volgende winter vervang ik de olie door een winter olie.
Heb inmiddels de nodige kilometers gemaakt bij temperaturen boven nul (tussen 0 en 5gr C). Heb nu niet meer het gevoel alsof ik tegen een muur opfiets als ik ietsje sneller wil fietsen. Kruissnelheden van 25-30kmh zijn nu geen probleem meer, terwijl bij kouder weer het eerder 20-25 was en soms zelfs daaronder. Misschien dat het dubbel op werkt, koude dikke lucht dus veel luchtweerstand en ietsje dikkere (en wellicht teveel aan) olie.

Maar vreemd gevoel is het wel als je bij temperaturen onder nul fietst..... En dus inderdaad, alles gaat beter bij iets warmere temperaturen. Valt me wel op dat als de fiets net uit de garage wordt gehaald dat ie dan in het begin wel wat soepeler loopt (wellicht is de naaf dan nog warm van de temperatuur in de garage).... Na een tijdje in de kou gaat ie dan merkbaar zwaarder..., maar ja, dan heb ik inmiddels ook het landelijk buitengebied bereikt en daar staat zowieso meer wind dan in een woonwijk....

Vreemd gevoel is het wel in de kou...., alsof je een parachute achter je fiets hebt hangen. Ach, zo heeft Hans van Helden ook successen behaald :).