Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brandergrootte t.o.v. pannengrootte? - Forum Wereldfietser

Brandergrootte t.o.v. pannengrootte?

Hoi allemaal,

[achtergrond]
Ik ga zes weken fietsen door NZ, wordt m'n eerste grote fietsvakantie. Ik ben al helemaal hyperenthousiast bezig met allerhande voorbereidingen, waarbij ik tegen het volgende aanliep:
[/achtergrond]

Ik heb een brandertje gekocht (Campingaz Twister Plus) waarbij de steunpootjes 14cm in diameter zijn, en de branderkop is 5.5cm. Nou hoor ik overal dat je pannen bij je brander moeten passen, zijn ze te groot dan zit je je namelijk een ongeluk te wachten en als ze te klein zijn verspil je brandstof. Nergens ben ik echter tegengekomen wat dan een fatsoenlijke pangrootte/brandergrootte verhouding is om aan te houden. Wat adviseren jullie in dit geval?

Groetjes,
Frans
Zo eentje dus:
Afbeelding
Je pan moet zo groot zijn dat je je maaltijd erin kunt koken, afgestemd op een hongerige dag natuurlijk. Als de brander dan te klein is maakt niet uit, het zal toch warm moeten worden. Een grote pan staat helaas wel wiebelig of jouw brander, dus een pan met een tefalbodem zal wel snel gaan glijden.
Waar je wel wat aan hebt is een goed windscherm dat de brander helemaal omsluit, vrijwel strak om de pan. Dat scheelt echt veel brandstof. Als zo'n scherm niet bij de brander zit kun je het maken van aluminium cateringschalen die ze bij het kruidvat, action, xenos e.d. verkopen, al denk ik wel dat het misschien een zomerartikel is.
Misschien heeft iemand anders hier nog ideeën over, want je brander is tamelijk hoog.
Leon
Enne...dat wordt natuurlijk veel pasta onderweg, koop dan in ieder geval een teflon pan(nensetje) voorkomt een hoop gedoe met aanbakken.

Succes met de verdere voorbereiding van de reis!
Ben
@Leon: Dat is hem idd, hij lijkt vooral groot omdat ze er de grootste formaat gastank onder hebben gezet die erop past =). En ik fiets in m'n eentje, dus qua maaltijdgrootte hoeven het geen extreem grote pannen te zijn. Windscherm is inderdaad handig, daar liep ik ook al aan te denken. Ik zal eens naar el-cheapo cateringschalen gaan kijken of ik daar wat mee kan. Bedankt!

~Frans
Mocht je die schalen niet kunnen vinden: een paar lagen aluminiumfolie doen ook wonderen.
Ik zie wel een heel ander probleem met deze brander: het is er een voor de eigen merk gasblikken van Camping Gaz met clikbevestiging. Die zijn buiten Frankrijk erg moeilijk te krijgen.
Wim
Wim schreef:Ik zie wel een heel ander probleem met deze brander: het is er een voor de eigen merk gasblikken van Camping Gaz met clikbevestiging. Die zijn buiten Frankrijk erg moeilijk te krijgen.
Wim
Hmm, mij werd juist vertelt dat die redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn bij elke uithoek van deze aardbol... Wat voor soort gasblikjes zijn het meest verkrijgbaar over het algemeen denk je? (en specifiek NZ, aangezien dat m'n eerstvolgende bestemming is)

~Frans
Ik zou een multifuel brander nemen. Als je niet op vloeibare brandstoffen (bezine, ethanol, diesel, etc wil/kan koken neem dan een adapter mee om ook priktankjes te kunnen gebruiken (welke op je multifuel brander past). Priktankjes zijn meestal beter verkrijgbaar dan tankjes met ventiel. Zelf gebruik ik al enkele jaren een Primus OmniFuel naar volle tevredenheid.
IJskonijn schreef:
Wim schreef:Ik zie wel een heel ander probleem met deze brander: het is er een voor de eigen merk gasblikken van Camping Gaz met clikbevestiging. Die zijn buiten Frankrijk erg moeilijk te krijgen.
Wim
Hmm, mij werd juist vertelt dat die redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn bij elke uithoek van deze aardbol... Wat voor soort gasblikjes zijn het meest verkrijgbaar over het algemeen denk je? (en specifiek NZ, aangezien dat m'n eerstvolgende bestemming is)

~Frans
Campingaz zou voor Nieuw Zeeland niet mijn eerste keus zijn. Maar zo te zien is het wel verkrijgbaar via Coleman :
http://www.colemannz.co.nz/topcategoryd ... id=CG-CS-G
http://www.colemannz.co.nz/content/stoc ... kists.html

In Nieuwe Zeeland hebben de meeste campings een keuken met kooktoestellen, als je op capings wil gaan staan heb je de brander niet vaak nodig.
Er zijn drie soorten wegwerp gastankjes (plus nog wat heel exotisch spul). Allereerst is er het prikblikje. Dit is het goedkoopste en het makkelijkst te krijgen. De verbinding is niet heel veilig. Daarnaast zijn er twee soorten ventielblikjes. Het Camping Gaz soort met een kliksysteem en het schroefsysteem met een zogeheten Lindall valve. Het Camping Gaz systeem is buiten Frankrijk lastig te krijgen, en in Frankrijk zelf is er behalve prikblikjes niet veel anders dan deze Camping Gaz CV bikjes. Kortom, dit is niet een handige brander voor je. Wie jou vertelt dat deze blikjes overal makkelijk te krijgen zijn kletst uit zijn nek.
Tegenwoordig zijn er ook duo branders, van MSR is er een model, en van Primus sinds kort zelfs een paar. Daarnaast zijn er adapters om een prikblikje in een Camping Gaz ventiel brander te stoppen, en ook adapters om hetzelfde te doen met bij branders met een Lindall valve.
Wim
ik had tijdens mijn rondreis in nz hetzelfde camping gaz schroef systeem. dat was 14j geleden maar ik kan me niet herrinneren dat ik problemen met de verkrijgbaarheid van gasblikjes had.
verder barst nz van de outdoor shops waar je voor een prikkie een andere brander kunt kopen. dus 'no worries mate'!

martijn
Ok, dan denk ik dat ik voorlopig deze gewoon houd en een redelijk generiek windschermpje in elkaar knutsel. Mocht het hiermee niet lukken in NZ, dan biets ik daar wel wat anders.

Bedankt voor de adviezen!

~Frans
Dit type gasbrander is niet alleen behoorlijk inefficiënt doordat de meeste hitte bij een beetje wind in de lucht verdwijnt, maar ook nog eens erg instabiel omdat hij hoog is en een smalle voet heeft. Het risico van omvallen is niet onaanzienlijk als er een pan pasta op staat.
Ik gebruik al vele jaren een kookset van Trangia, met een klein spirtusbrandertje en een ingebouwd windscherm. Werkt perfect en zeer zuinig in gebruik. Bovendien is spiritus vrijwel overal te krijgen waar ook wordt geBBQd.
Hoe het zit met de verkrijgbaarheid van die gasblikjes in 'de rest van de wereld' (b.v NZ) weet ik niet. Maar de bewering dat ze enkel in Frankrijk vlot te verkrijgen zijn klopt in ieder geval niet, ook in België zijn deze gasblikjes 'overal' te vinden.

Renaat
Maar is dat niet een buitengewest van Frankrijk? Sorry - dit is zo gezegd een beetje flauw, maar voor zulke producten vast niet helemaal onwaar.
Wim
heuvel schreef:In Nieuwe Zeeland hebben de meeste campings een keuken met kooktoestellen, als je op capings wil gaan staan heb je de brander niet vaak nodig.
Daarbovenop kan je ook bij hostels kamperen (in mijn tijd in ieder geval)voor de helft van de prijs als een bed in dorm kost. Je kan dan van alle faciliteiten gebruik maken, incl keuken. Je kon in NZ een gratis boekje met de hostels krijgen waarin alles stond incl of je erbij kon kamperen. Ik zou dus helemaal geen brander meenemen.

Misschien kan iemand bevestigen of dit nog zo is.

Wel zou ik juist grote pannen meenemen. Ik fiets ook alleen en gebruik alleen mijn twee grootste pannen, die tevens mijn bord zijn*.

Ook als je nog andere outdoor dingen nodig hebt zou ik die daar pas aanschaffen, veel goedkoper dan hier!

* Dit doet mij denken aan een kanotrektocht met catering door het leger. Iedereen kwam met een bescheiden bord langs, ik met een grote pan... niet bij stil gestaan.
Pannen als bord was ik ook zeker van plan, en als m'n eten erin gekookt kan worden, kan het er ook uit gegeten worden. In principe zijn pannen die groot genoeg zijn dan ook goed genoeg.

Weet je ongeveer nog wie/waar ik zou moeten strikken/kijken voor zo'n hostel-overzicht-boekje? Klinkt zeer interessant aangezien ik een fatsoenlijke tent heb en zo goedkoop als realistisch mogelijk wil kamperen.

~Frans
Een toeristen informatiekantoor, busstations, bij hostels. Misschien zelfs al bij het verkeersbureau hier.

Het is n.l. reclame voor de hostels. De hostels betalen om in het boekje te komen de boekjes liggen dus op backpackersplaatsen. Het is daar erg gericht op backpackers, niet zoals in Europa. Er is een Kiwi-express buslijn die backpackers rijd en voor hostel afzet (zelf heb ik gelift en gelopen). Overal staan folders met wat je aan activiteiten kan doen. Soms via hostels met korting of vouchers voor een gratis drankje ergens. Heel veel hostels, soms in een keten dan boeken zij de volgende alweer voor je. Zelfs mijn ouders gingen na mij van hostel naar hostel en maakte gebruik van zo'n keten. Bij niet elk hostel kan je kamperen, maar wel erg vaak.

Was het ook niet in NZ dat er een bord met knopjes buiten een station stond? Als je op zo'n knopje drukte kreeg je gratis telefonisch contact met dat hostel en kwamen ze je met minibus ophalen ook al gratis. Dit kan ook Australië geweest zijn.

Het is van mij wel een hele tijd geleden maar dit soort dingen zal wel niet minder zijn geworden. Misschien kan je het op een backpackerssite vragen of dit nog zo is. Het waren hele mooie kampeerplekjes bij de hostels en ik was meestal de enige.