Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dikke band, dunne velg? - Forum Wereldfietser

dikke band, dunne velg?

M'n velgen zijn 16 mm inwendig (21 mm uitwendig). Doe ik het helemaal verkeerd als ik daar 2 inch (50 mm) Big Apples op monteer? Bij 3.5 tot 4 bar ?
Ik hoop va niet want ik heb ze per ongeluk al besteld :(
Frank
Lijkt me kantje boord. Ik zou ze dus niet al te snoeihard oppompen. Zelf heb ik graag wat bredere velgen omdat dat met brede banden toch ook stabieler rijdt.
Wim
Wim schreef:Lijkt me kantje boord. Ik zou ze dus niet al te snoeihard oppompen. Zelf heb ik graag wat bredere velgen omdat dat met brede banden toch ook stabieler rijdt.
Wim
Ik was er al bang voor... Ik ga eens even diep nadenken, nieuwe velgen zijn ook niet gratis.
Frank.
Volgens mij kan dat gewoon hoor. Als je die banden toch al hebt besteld, zou ik het gewoon proberen.
ideaal is anders, de band zal wel wiebelen en te veel druk moet je er ook niet in proppen. Fabrikanten die nette lijstjes maken denken bij 17mm aan een 28-37mm band oid.

Maar ik heb net een big dummy band op een 19mm velgje gezet, en de aarde is nog niet vergaan :D
Als je met snelheid een scherpe bocht maakt, wordt de band waar hij de grond raakt, uit de velg omgeduwd.
Ik heb eens iets gelijkaardigs meegemaakt, andere maten dan jij maar ook iets in die orde van grootte naast de algemeen aanvaarde normen. Fameus ver ernaast dus 8) . Ik heb toen mijn verlies genomen en de banden gewoon via kapaza te koop gesteld, en nieuwe besteld. Per slot van rekening had ik geen goesting om voor dat beetje geldverlies duizenden kilometers te rijden met een slecht gevoel.
ik ga de grote apples toch eerst maar eens op de smalle velgen zetten. Voelt het niet goed dan toch ook maar nieuwe velgen, het was per slot van rekening om de bredere banden begonnen.
Dank allemaal,
Frank
frank bueters schreef:ik ga de grote apples toch eerst maar eens op de smalle velgen zetten. Voelt het niet goed dan toch ook maar nieuwe velgen, het was per slot van rekening om de bredere banden begonnen.
Dank allemaal,
Frank
We zijn in ieder geval benieud naar de ervaringen, laat je het eens horen?
Groet,
Leon
Leon schreef:
frank bueters schreef:ik ga de grote apples toch eerst maar eens op de smalle velgen zetten. Voelt het niet goed dan toch ook maar nieuwe velgen, het was per slot van rekening om de bredere banden begonnen.
Dank allemaal,
Frank
We zijn in ieder geval benieud naar de ervaringen, laat je het eens horen?
Groet,
Leon
Je hoort van me.
Ik had enkele maanden geleden dezelfde zorgen als jij.
Ik heb ook zeer smalle (aero)velgen maar wou wat meer comfort en dus 35 mm banden. Nu liggen de Marathon Supremes - in werkelijkheid 37 mm - er heel goed op.

Big Apples zijn natuurlijk van nog een ander kaliber. Succes!
laagvlieger schreef:Ik had enkele maanden geleden dezelfde zorgen als jij.
Ik heb ook zeer smalle (aero)velgen maar wou wat meer comfort en dus 35 mm banden. Nu liggen de Marathon Supremes - in werkelijkheid 37 mm - er heel goed op.
Big Apples zijn natuurlijk van nog een ander kaliber. Succes!
Inderdaad, ik fiets al een hele tijd met 37 mm banden op een 13 mm (inwendig) velg. Geen probleem.
Leon
In de meeste cyclocrossers zitten gewoon racewielen waarop banden tot 35 mm worden gelegd. 37 mm zal dan inderdaad ook geen probleem zijn.
Mijn lief Gudy heeft sinds Big Apples bestaan smalle velgen en 2.35 BA's.
geen probleem.
Ook op een lage bandenspanning blijven de banden stabiel van vorm in de dwarsrichting.
In de ATB wereld zie eigenlijk alleen maar brede banden icm smalle velgen.

John.
Ja, maar die worden niet heel hard opgepompt.
Wim
Tussentijds bericht: ik kon de bestelde BA's nog wijzigen in Supreme's. Overigens van dezelfde maat (26x2.0). Heb er meteen een paar bredere velgen bij geregeld, met Son die ik ook al langer wilde hebben. De banden zullen eerder arriveren dan de wielen dus de Supreme's gaan misschien nog wel even op de smallere velgen, al was het maar uit nieuwsgierigheid. Na alle berichten verwacht ik geen hele grote problemen, vooral niet op lage druk. We zullen zien, ik laat horen.
Frank
Wim schreef:Ja, maar die worden niet heel hard opgepompt.
Wim
4 bar.

John.
frank bueters schreef: Heb er meteen een paar bredere velgen bij geregeld, met Frank
Pas op, banden vallen breder om bredere velgen.
Mijn 2.15 BA's vallen om 36 mm velgen even breed als Gudy's 2.35 BA's om smalle velgen.

John.
johntelleman schreef:
frank bueters schreef: Heb er meteen een paar bredere velgen bij geregeld, met Frank
Pas op, banden vallen breder om bredere velgen.
Mijn 2.15 BA's vallen om 36 mm velgen even breed als Gudy's 2.35 BA's om smalle velgen.

John.
Dat zou kunnen verklaren waarom een band op een smalle velg iets lichter rolt dan op een brede, de doorsnede is "ronder".
Interessant allemaal. en ik kan het straks allemaal uitproberen :wink:
Wim Schermer komt overigens tot de tegenovergestelde conclusie, namelijk dat een brede velg lichter rolt (gemeten!).

Luk