Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaring met vrijwilligers)werk tijdens een lange fietsreis? - Forum Wereldfietser

ervaring met vrijwilligers)werk tijdens een lange fietsreis?

Dag allemaal,

Ik vroeg mij af of er mensen zijn op dit forum die ervaring hebben met het doen van vrijwilligerswerk tijdens een lange fietsreis. Is dat bevallen? Was het een grote of kleinschalige organisatie, of juist bij individuele projecten?
Of zijn er juist mensen die hebben gewerkt ergens in het buitenland tussen het reizen door, of juist even een maand of meer een project hebben gedaan? Was dit met contacten van voor je reis of heb je nieuw werk kunnen vinden bij een nieuw bedrijf? Hoe heb je dit geregeld?

Het lijkt mij een leuke afwisseling tijdens het fietsen. Ook lijkt het mij tof om ergens bijvoorbeeld Engelse les te geven en zo meer geld bij elkaar te verdienen om nog langer onderweg te kunnen zijn. Daarom lijkt het me leuk wat ervaringen te horen!

Gr Janneke
Semi-ongeschoold "vrijwilligerswerk" in ontwikkelings landen vind ik moreel erg verwerpelijk omdat je zo mensen die het geld echt nodig hebben uit de markt drukt.

Australie bvb is helemaal ingesteld op werkende backpackers.
Zuiz schreef:Semi-ongeschoold "vrijwilligerswerk" in ontwikkelings landen vind ik moreel erg verwerpelijk omdat je zo mensen die het geld echt nodig hebben uit de markt drukt.

Kan je die opmerking toelichten? Want Australie is mijn inziens geen ontwikkelingsland (en dus niet geschikt als voorbeeld van situaties in ontwikkelingslanden).

Bovendien zijn er genoeg projecten te vinden waar men actief met de plaatselijke bevolking werkt.
Janneke schreef:Het lijkt mij een leuke afwisseling tijdens het fietsen. Ook lijkt het mij tof om ergens bijvoorbeeld Engelse les te geven en zo meer geld bij elkaar te verdienen om nog langer onderweg te kunnen zijn. Daarom lijkt het me leuk wat ervaringen te horen!
Ik ben ervan overtuigd dat je in Nederland meer verdient dan met een baantje tijdens je reis. Om dus langer op reis te willen, kan je beter hier wat langer doorsparen.
Ik heb in Australië wel eens als hostess op een zeiljacht gewerkt, voor het geld hoef je het niet te doen. Weinig privacy ook, ik sliep op de bank en kon pas gaan slapen als iedereen naar bed was, en dan lag er nog een snurkende kapitein op de andere bank.

Ik kon ook nog kiezen uit in een koalapak om geld vragen voor een goed doel, of de "chocolategirl" zijn, door langs kantoren te gaan en chocolade te verkopen, of droogbloemen aan de deur verkopen :cry:

Appels plukken in Australië dan moet je weken van te voren al aanwezig zijn standby op de lijst staan, en dat kost geld (hostel, eten, en de nodige parties die backpackers in Australië doen...)

De meeste backpackers in Autralië verdienen ongeveer net zoveel als ze diezelfde periode nodig hebben. Als je onder de 26 (?) bent kan je een workpermit aanvragen.

Duikinstructeurs zijn er ook genoeg over de hele wereld, dan moet je eerst nog alle cursussen doen en het benodigde aantal duiken maken, dat kost geld maar wordt wel gedaan.

En wat te denken van die mensen die andere reizigers naar naar hun hostel probeerde te krijgen voor commissie. Heel irritant, andere reizigers lastig vallen.

Engelse les, ik ben ze wel tegen gekomen. bijv in Korea, maar dat kan je niet even een paar maanden doen en er zijn genoeg mensen die Engels als moedertaal hebben.

Ik ben ook wel eens iemand tegen gekomen die in Japan veel geld verdiende door in nachtclubs of zo met mannen te praten (volgens haar bleef het bij praten en dansen, maar kreeg je elke avond dezelfde vragen). Of dat nog bestaat weet ik niet. De kosten waren daar ook heel hoog, accomodatie, eten en de avondjurken die je nodig had. En dat meisje was heel erg mooi.

Kortom het is rendabeler om in NL te werken. Voor 4 maanden naar Nederland gaan vanuit Australie , 2 baantjes tegelijk en het was incl de vluchten goedkoper dan daar wat doen, daar kon ik weer heel lang van reizen.
Voor het geld hoef je het niet te doen.

Maar het is wel een leuke manier om een land te leren kennen als je vrijwilligers werk doet bijv. Er is een NL organisatie die je uit kan zenden, maar dat doe je niet even als onderbreking van een reis, daar ga je dan voor, en voor langere periode.

Als je lesbevoegdheid hebt is er ook een organisatie door wie je uitgezonden kan worden, dan wel voor minimaal een jaar. Je geeft dan les op scholen in Afrika bijv die ver van de bewoonde wereld liggen.

Er zijn ook eco vrijwilligers projecten over de hele wereld. Kan ik je mee helpen te vinden.
Revanho schreef:
Zuiz schreef:Semi-ongeschoold "vrijwilligerswerk" in ontwikkelings landen vind ik moreel erg verwerpelijk omdat je zo mensen die het geld echt nodig hebben uit de markt drukt.

Kan je die opmerking toelichten? Want Australie is mijn inziens geen ontwikkelingsland (en dus niet geschikt als voorbeeld van situaties in ontwikkelingslanden).

Bovendien zijn er genoeg projecten te vinden waar men actief met de plaatselijke bevolking werkt.
Wat ik bedoel is dat als je "gratis" schooltjes gaat bouwen of ongedipolmeerd les gaat geven, dingen die de locale bevolking ook prima kunnen (maar dan tegen betaling) dat ik dat niet echt juist vind, hoe zou u het vinden als een of andere rijke Amerikaan uw baan gratis komt doen en u zonder werk komt te zitten.

Ik geef Australie als voorbeeld als land dat zo'n beetje drijft op werkende touristen.
Gratis scholen bouwen hoeft niet verkeerd te zijn. Bij de meeste organisaties betaal je om daar aan mee te doen, bovenop de vlucht die je zelf betaald. Dat geld wordt dan weer voor het project gebruikt. Of te wel zonder die vrijwilligers zou het project er niet zijn.

Je werkt met de betaalde lokale bevolking samen en na afloop krijgen kinderen les in de scholen. Ook de vrijwilligers leren ervan. Behalve bouwen ga je bijv ook de krottenwijken in waar je de kinderen ontmoet en activiteiten met hen doet.

Kijk bijv ook eens op de pagina vrijwilligerswerk.
Zuiz schreef:Wat ik bedoel is dat als je "gratis" schooltjes gaat bouwen of ongedipolmeerd les gaat geven, dingen die de locale bevolking ook prima kunnen (maar dan tegen betaling) dat ik dat niet echt juist vind,
Ik begrijp je kritiek op zich, maar de realiteit is dat veel van die projecten in ontwikkelingslanden helemaal niet zouden plaatsvinden als ze niet op die manier zouden gebeuren, hoofdzakelijk omdat men gewoon het geld niet heeft om die scholen te bouwen, leerkrachten te betalen, ... Een van de kenmerken van veel van die projecten is dan ook dat men zelf moet 'betalen' om gratis te werken. Al die projecten (in ontwikkelingslanden) zijn mijn inziens dan ook niet te vergelijken met het betaald werken in Australië. In dat geval is je kritiek wel terecht.

Renaat
Revanho schreef:het betaald werken in Australië. In dat geval is je kritiek wel terecht.
Behalve dat dat baantjes zijn die de Australiers zelf niet wil doen, zoals ik hierboven al beschreef zijn dat niet de leukste baantjes en voor een te laag loon. Zoiets als de (illegale) oost Europese mensen die hier de rotklusjes mogen doen.

Daarbij komt dat jongeren uit Engeland vaak naar Australië gaan en Australiërs weer naar Londen gaan. Om nou te zeggen dat Australië drijft op werkende toeristen...
Zuiz schreef:Wat ik bedoel is dat als je "gratis" schooltjes gaat bouwen of ongedipolmeerd les gaat geven, dingen die de locale bevolking ook prima kunnen (maar dan tegen betaling)
Het milenniumdoel is dat in 2015 alle kinderen naar school gaan in Afrika. Eén op de 5 kinderen in midden- en zuid Afrika zal nooit een schoollokaal van binnen zien(bron: unesco). Er is echter vooral een tekort aan leerkrachten, om het onderwijspeil op peil te krijgen zijn er bijna een miljoen nieuwe onderwijskrachten nodig. Scholen bouwen lijkt mij daarom een goed project en levert misschien juist wel werk op voor de lokale bevolking kunnen ze leerkracht worden. Hoewel ze ook al werken bij het bouwen zelf en bij het verzorgen van de gasten. Gasten die vooraf en na afloop zo betrokken zijn dat ze weer sponsors zoeken. En wat te denken van de kinderen die naar school kunnen, hun toekomst heeft toch ook meer kans.

En dan de uitwisseling van cultuur en kennis dat je van elkaar kan leren, stimuleren en helpen.