@wiegertje,
Misschien moet je wat meer specifiek zijn over hetgeen je zoekt, ik denk bijvoorbeeld aan:
- natuur of cultuur?
- vlakke wegen of de gekende klimmen van Luik-Bastogne-Luik?
- ...
Wil je door Vlaanderen rijden dan kan ik je volgende aanbevelen:
-
www.fietsnet.be: daarop staan alle bewegwijzerde knooppunten, provinciale fietsroutes, LF-routes enz in, gps-track kan je downloaden maar met de bordjes kon je er ook wel, onderscheid tussen verhard/onverhard/kassei is ook zeer nuttig
- mooie fietsstreken zijn: Limburg, Hageland, Meetjesland, Vlaamse Ardennen, Heuvelland
- "Vlaanderen fietsroute": LF-route van 800km
Aanraders in Wallonië:
- Belgisch Lotharingen (=Gaume-streek): het pittoreske dorpje Torgny (aan de grens met Frankrijk) is er eentje uit de boekjes
- Bastogne met zijn oorloggeschiedenis en de zeer mooie Sure-vallei die erachter ligt (met mooi fietspad richting Luxemburg)
- Bouillon met het Godefroid museum en de fronkelende Semois-vallei
- Durbuy voor wie zoekt naar het meest toeristische en de meeste commerciële
- Namen en zijn befaamde citadel, ook daar kan je uren langs de Maas rijden (mooiste stuk is vanaf Dinant naar beneden met de Leffe abdij, de Freyr rotswand, de kayakafvaart van de Lesse, enz)
- de gekende Luik-Bastogne-Luik hellingen rond Stavelot (Francorchamps F1 circuit), Coo, Stoumont, Vielsalm, Trois-Ponts, Aywaille, ... ik denk dan aan de La Redoute, Stockeu, Wannes, ...
- Les Hautes Fagnes (de Hoge Venen): het grootste natuurveengebied van België en tevens hoogste punt (Signal de Botrange 694m), maar ook zeker de plaatsen errond (meer van Butgenbach, meer van Robertville, kasteel Reinhardstein, Warche vallei, ...); daar is er ook een volledig knooppuntennetwerk die gekoppeld is aan de Eifelstreek in Duitsland
ik kan zo nog een uurtje door hoor