Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen voorvork in aluminium frame? - Forum Wereldfietser

Stalen voorvork in aluminium frame?

Hallo,

Hier nog een paar vragen over het vervangen van een vork.
Ik heb een mountainbike met een 7005 aluminium frame.

Ik heb ondertussen een andere stuurpen geplaatst, ander stuur, en een tubus cargo achterop gemonteerd.

Nu wil ik dus de verende voorvork vervangen door een vaste. Omdat ik vaak lees dat staal iets soepeler rijdt en makkelijker te repareren is wil ik graag een stalen voorvork, zo een die een beetje gebogen is onderaan, ( dat zie je vaak bij vrijwel alle bekende lange afstand fietsen van de hier vaak genoemde merken, Santos, Fahrradmanufaktur, Koga, Snel enz. enz.) En daar zal wel een goede reden voor zijn.

Mijn vragen zijn:
1) Werkt een stalen Crmo ( is dit "gewoon" staal trouwens?) probleemvrij in een 7005 aluminium frame?

2) Op veel aangeboden stalen starre vorken zit een schroefdraad aan de buitenkant van de buis waarop het stuur komt.

Dit lijkt me niet nodig, nu heb ik een 1 1/8" threadless Ritchey LP, en ik vraag me af of genoemde schroefdraad een probleem kan geven?

Dit waren mijn vragen, de vork die ik op het oog heb is deze:http://cgi.ebay.de/28-Zoll-Trekking-Gab ... 230bf05a35

Bij voorbaat dank.
Plat gezegd wil je geen makkelijk te repareren voorvork, je wil een die heel blijft. Maar ook dan is een fatsoenlijke stalen vork de beste keus.

Een chroom molybdeen legering is sterker dan een vork van gewoon staal, je kan dus met minder materiaal toe en de vork zal beter veren. Of hij is nog steeds zwaar maar sterker

Een vork met draad past niet als je een ahead systeem gemonteerd hebt
Bedankt M-gineering,

Maar het feit dat het frame van aluminium is is dus geen reden om geen stalen vork te plaatsen?

en dus geen schroefdraad aan de buitenkant..
Peteragain schreef:Bedankt M-gineering,

Maar het feit dat het frame van aluminium is is dus geen reden om geen stalen vork te plaatsen?

en dus geen schroefdraad aan de buitenkant..
Toen je er een bagagedrager opschroefde maakte je je toch ook geen zorgen :D
Absoluut niet nee, maar dat kwam omdat de bagagedrager op 4 punten zit vastgeschroefd, en er geen bewegende raakvlakken zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat een stalen buis die in een aluminiumbuis ronddraait de aluminiumbuis harder uitslijt dan andersom.



Ik las trouwens in jouw artikel, waarnaar verwezen werd in een ander vork-topic, iets over 'gescheurde aluminium conussen',
dat bij mij de vraag opriep of staal gewoon te hard zou zijn voor aluminium.
Maar ik begrijp dat het prima samengaat :D
Niki Terpstra haalde afgelopen jaar voor Parijs-Roubaix dezelfde truc uit. 8)

Bij racefietsen is een carbon vork in een alu frame de gewoonste zaak van de wereld. Vork en frame maken contact op de balhoofdlagers, verder niet.
Peteragain schreef:Hallo,

Hier nog een paar vragen over het vervangen van een vork.
Ik heb een mountainbike met een 7005 aluminium frame.

Ik heb ondertussen een andere stuurpen geplaatst, ander stuur, en een tubus cargo achterop gemonteerd.

Nu wil ik dus de verende voorvork vervangen door een vaste. Omdat ik vaak lees dat staal iets soepeler rijdt en makkelijker te repareren is wil ik graag een stalen voorvork, zo een die een beetje gebogen is onderaan, ( dat zie je vaak bij vrijwel alle bekende lange afstand fietsen van de hier vaak genoemde merken, Santos, Fahrradmanufaktur, Koga, Snel enz. enz.) En daar zal wel een goede reden voor zijn.

Mijn vragen zijn:
1) Werkt een stalen Crmo ( is dit "gewoon" staal trouwens?) probleemvrij in een 7005 aluminium frame?

2) Op veel aangeboden stalen starre vorken zit een schroefdraad aan de buitenkant van de buis waarop het stuur komt.

Dit lijkt me niet nodig, nu heb ik een 1 1/8" threadless Ritchey LP, en ik vraag me af of genoemde schroefdraad een probleem kan geven?

Dit waren mijn vragen, de vork die ik op het oog heb is deze:http://cgi.ebay.de/28-Zoll-Trekking-Gab ... 230bf05a35

Bij voorbaat dank.
In een 26 inch frame moet je geen 28 inch vork stoppen of wil je er een 69 van maken?

Deze is misschien beter: http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99687
Pedalero schreef:Niki Terpstra haalde afgelopen jaar voor Parijs-Roubaix dezelfde truc uit. 8)
Ik dacht dat hij hem los mee had om mee te meppen en dat die daarom zo ontzettend zwaar was ;)

Bij racefietsen is een carbon vork in een alu frame de gewoonste zaak van de wereld. Vork en frame maken contact op de balhoofdlagers, verder niet.
En aluminium vorken hebben vaak stiekum een stalen binnenbalhoofdbuis

Gewoon de boel netjes invetten op de contactvlakken net als bij alle andere onderdelen in de fiets
Zuiz, bedankt voor het linkje.
Ziet er ook goed uit, beetje aan de verkeerde kant van de vijftig euro, maar zeker een alternatief.

Ik snap trouwens niet wat een 69 betekent.
Vreemd genoeg heb ik niet zoveel vorken gevonden op nederlandse sites,

misschien iets voor dit forum, een rubriek met nuttige links?

Mijn laatste vraag is deze, heb er geen antwoord op kunnen vinden op het net: Het dopje, het ronde plaatje, dat bovenop een headset wordt geschroefd, als een dekseltje zeg maar, Dit dopje wordt vastgeschroefd in iets dat binnen in de buis van de vork zit. Als je de vork vervangt zit er in de buis van de nieuwe vork waarschijnlijk niets om dat dopje in vast te schroeven..

Dus , fietsen zonder dopje, is dat wat, Kan dat eigenlijk wel?
Peteragain schreef:Zuiz, bedankt voor het linkje.
Dus , fietsen zonder dopje, is dat wat, Kan dat eigenlijk wel?
Nee, dat gaat niet, want met de bout bovenop die in de vorkbuis zit geschroefd stel je het balhoofd af.

In de vorkbuis zit een ster geslagen, met in het midden schroefdraad. Daar draai je de bout in die het dekseltje op de vorkbuis op zijn plaats houdt en daarmee (met die bout) zorg je dus ook dat er geen speling op de balhoofdlagers komt, maar het stuur ook niet te zwaar draait.

Ster: http://forum.mountainbike.nl/forum/view ... =9&t=15546 (Foto in de tweede posting).

Ik weet niet zo goed hoe moeilijk het is om zo'n ster er zelf in te slaan. Een goede fietsenmaker kan het in ieder geval wel. Als de ster in de vorkbuis zit, is het niet moeilijk om hem zelf verder naar beneden te tikken, bijvoorbeeld als je een overtollig stuk vorkbuis wilt afzagen.
Pedalero bedankt,

Ik dacht al dat het zoiets was, vreemd vind ik het wel dat die ster er dus min of meer in geslagen of geduwd wordt. Heb de indruk dat het dan niet echt muurvast zit, en dus vreemd dat het wel zo'n belangrijke functie heeft.

Ik denk dat ik een nieuwe vork koop, die op de juiste hoogte afzaag, en dan ermee naar een fietsenmaker ga, die dan die ster er in kan slaan, zodat die op de juiste diepte komt..
(Waarschijnlijk zitten er een soort weerhaken aan, en een soort ribbels aan de binnenkant van de buis, anders trek je hem zo ophoog als je die schroef er in draait..?)

Interessante discussie op dat linkje, zal morgen toch nog eens verder lezen op het net.

Hier een filmpje dat laat zien hoe je zo'n Star Fangled Nut in de vork plaatst.

http://www.youtube.com/watch?v=q7F8BnCcetk
69er
Afbeelding


Je weet ook dat je de "crown race" van je oude vork moet halen/ een nieuwe kopen.
Afbeelding

Bij Meilenweit spreken ze ook Nederlands, zou gewoon vragen of ze de vork willen afzagen en die nut er in slaan.
Peteragain schreef:Ik dacht al dat het zoiets was, vreemd vind ik het wel dat die ster er dus min of meer in geslagen of geduwd wordt. Heb de indruk dat het dan niet echt muurvast zit, en dus vreemd dat het wel zo'n belangrijke functie heeft.

Ik denk dat ik een nieuwe vork koop, die op de juiste hoogte afzaag, en dan ermee naar een fietsenmaker ga, die dan die ster er in kan slaan, zodat die op de juiste diepte komt..
(Waarschijnlijk zitten er een soort weerhaken aan, en een soort ribbels aan de binnenkant van de buis, anders trek je hem zo ophoog als je die schroef er in draait..?)
Ik merk aan je vragen dat je niet veel ervaring hebt met voorvorkklussen. Daarom lijkt het mij - op zijn minst - verstandiger om de fietsenmaker de vork te laten afzagen. De paar euro's uurloon die dat extra kost is een heel nuttige investering als verzekeringspremie dat je niet te veel afzaagt.
Dat van die ster is een veel kleiner risico. Dat ding heeft volgens mij niet eens een functie zodra de voorbouw vast zit, behalve dat het dopje er niet afvalt..
Leon
Leon schreef: Dat van die ster is een veel kleiner risico. Dat ding heeft volgens mij niet eens een functie zodra de voorbouw vast zit, behalve dat het dopje er niet afvalt..
Leon
Behalve esthetisch is het kapje ook wel prettig om de scherpe rand af te dekken ;)

Overzetten van de onderste lagerring lijkt me zonder uitgebreid inlezen ;) ook geen klusje voor de OP
Wat betreft afzagen van de vorkbuis: mocht je een loodgieter in je kennissenkring hebben, leen dan een pijpsnijder. Met dat apparaatje kun je gemakkelijk en heel mooi de vorkbuis inkorten. Maar wel zeker weten dat je de vorkbuis niet te ver inkort natuurlijk... :wink:
Pedalero schreef:Wat betreft afzagen van de vorkbuis: mocht je een loodgieter in je kennissenkring hebben, leen dan een pijpsnijder. Met dat apparaatje kun je gemakkelijk en heel mooi de vorkbuis inkorten.
Waarna het buiseinde stijf staat van de microscheuren.. Of macroscheuren als je het op een carbonvork probeert ;)
Is dat bij een stalen vorkbuis erg?
Peteragain schreef:Pedalero bedankt,
Ik dacht al dat het zoiets was, vreemd vind ik het wel dat die ster er dus min of meer in geslagen of geduwd wordt. Heb de indruk dat het dan niet echt muurvast zit, en dus vreemd dat het wel zo'n belangrijke functie heeft.

Hier een filmpje dat laat zien hoe je zo'n Star Fangled Nut in de vork plaatst.
http://www.youtube.com/watch?v=q7F8BnCcetk
Zelf doen is leuk en geeft voldoening, maar vereist ook inlezen. Goed boek daarvoor is het Big blue book of bicycle repair. Daarnaast heb je wat gereedschap nodig. Voor recht afzagen een tube cutting guide en een ijzerzaag, voor recht inslaan van de inslagmoer een Ahead inslaggereedschap (daarmee gaat ie niet scheef zoals in het filmpje). Daarnaast heb je nog gereedschap nodig om de onderste lagerring goed te zetten. Als je dat gereedschap niet kunt lenen is het waarschijnlijk goedkoper om het te laten doen.
Pedalero schreef:Is dat bij een stalen vorkbuis erg?
Dat weet je achteraf, maar waarom zou je. De diametervergroting op het einde is ook vervelend. Plak er een plakbandje recht omheen om en gebruik een zaag
vervangen van voorvork (mountainbike.nl)

Heb vorige week voor het eerst in mijn leven drastisch aan mijn fiets gesleuteld, namelijk de voorvork vervangen. Op bovenstaande link staat goede informatie over wat je moet doen. Voor veel dingen zijn wat huishoudelijke items wel handig.

Verder is het een geweldig klusje om zelf te doen mits je minstens 1 rechterhand hebt. Ik heb er zelf in ieder geval erg van genoten en ga zaterdag de aandrijflijn (exclusief crank) vernieuwen.

Buiten het te kort afzagen kan er mijn insziens weinig fout gaan. De starfangled nut erin krijgen is niet heel moeilijk met de trucjes van bovenstaande link (klein verloopje veilen, erin slaan met een lange bout).

Zorgen dat je alle tools en extra hebt en gewoon lekker aan de slag gaan. Mijn LBS keek een beetje verbaasd op toen ik kogellagervet kwam halen voor mn balhoofd en erbij vertelde waar ik mee bezig was, maar hij zei zelf dat het inderdaad wel te doen is.

Succes ermee!

ps. ik heb mn stalen vork van http://www.on-one.co.uk, was een van de goedkopere stalen vorken die ik kon vinden. Heb zelf een mtb-stijl vork genomen, maar volgens mij hebben ze ook klassieke gekromde vorken in alle maten, disc en/of v-brakes etc.