Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maat van KLM fietsdoos - Forum Wereldfietser

maat van KLM fietsdoos

Kan iemand mij helpen aan de exacte maat (lxbxh) van de KLM fietsdoos? Alvast bedankt.
Martin

KLM-fietsdozen moet je gewoon niet aan beginnen. Deze bieden alleen maar schijnbescherming. Kunnen ze lekker plat neerleggen op een stapel koffers om er vervolgens loodzware Samsonites op te smijten. Bepaald niet lekker voor je fiets. Die dozen wegen ook nog eens een paar kilo. Je betaalt dus niet alleen voor die rotdoos, maar ook nog een voor de kilo's overgewicht die dat kreng veroorzaakt.
laat je niet vermurwen door die arrogante dames in hun blauwe pakje,
bescherm de edele delen van je fiets met wat karton, wikkel je fiets in luchtkussentjesfolie en je fiets wordt apart geladen.
Wil je toch perse een doos, haal er dan een bij je fietsmaker. Die zijn stukken steviger dan die KLM-krengen.

De fietsenmaker heeft een doos staan, alleen twijfelt hij of de fiets er in zijn geheel in past. Ik wil eigenlijk niet de wielen er los in stoppen, het pakket wordt dan alleen maar nog kwetsbaarder. Van die KLM dozen weet ik dat ze er in z'n geheel in passen. Vandaar mijn vraag naar de maten, kan ik even vergelijken. Ik kan die informatie niet op de website van de KLM vinden. Heb je ervaring met Singapore Airlines? Eisen die zo'n KLM fietsdoos?
Martin
MartinMuller schreef:Kan iemand mij helpen aan de exacte maat (lxbxh) van de KLM fietsdoos?
Volgens ene Francois: (http://groups.google.com/groups?hl=nl&l ... +fietsdoos): 175*105*23, maar dat was in 2001. Mijn fiets nu even nametend en denkend aan de ervaringen (paste nauwelijks) waren dat wel de uitwendige maten. De inwendige maten worden dan iets krapper, want het karton is vrij dik en op sommige plaatsen dubbel.
Groeten, Leon

Ik ben diverse malen met Singapore Airlines naar Azie gevlogen. De laatste keer in december 2003. Natuurlijk zat mijn fiets niet in een doos. Zonder problemen.

bert sitters schreef:Wil je toch perse een doos, haal er dan een bij je fietsmaker. Die zijn stukken steviger dan die KLM-krengen.
Nou...ik kom er deze week achter dat dat niet meer zo eenvoudig is. Kreeg ik in november 2003 nog zonder problemen binnen twee dagen twee dozen waar de fietsen in hun geheel inpasten, vertelt men mij gisteren in twee fietsenwinkels dat er steeds minder fietsen in dozen bij winkels worden geleverd.

Dan dit jaar toch maar eens zonder proberen, ben ik meteen af van het steeds weer terugkerende probleem of ik die doosjes na 3 weken nog terugzie op de luchthaven, aangezien ik nooit een transfer heb.

Je hebt nu ook de vrijheid om van luchthaven A naar luchthaven B te fietsen!

Ik wil van de zomer naar Bordeaux vliegen en de fiets meenemen. Zojuist belde ik met KLM/Airfrance (sinds kort dus samen) en mij werd meegedeeld dat de fiets gratis meekan, zolang het totale gewicht van de bagage (incl. fiets) minder is dan 23 kg. Elke kg daarboven kost € 6,- (!)Bovendien moet de fiets in een (KLM-)doos.

Nu heb ik al een paar keer met andere maatschappijen gevlogen en mijn fiets niet in zo'n doos gedaan. Meestal (hoewel soms wel na lang aandringen) geen problemen mee gehad.

Heeft iemand recente ervaringen met KLM/Airfrance? Is een doos nu echt verplicht? Hoe zit het met het gewichtlimiet? Houdt men deze streng aan?

Groeten
Michel

Haal bij en fietsenmaker een doos van Giant of Koga, daar past echt wel een complete fiets in (doen wij ook altijd). Giant heeft de voorkeur; stevige dozen en niet te groot, Koga dozen zijn wel erg ruim...

Succes,

Verleden jaar zijn we met twee naar Bordeaux gereisd met de Thalys, vanuit Brussel. Fiets kon in een doos (karton) gratis mee, en we betaalden slechts 50 euro per persoon. Toch niet veel denk ik, en na 4-5 uur op de trein sta je in Bordeaux!

Een aanvulling, die dozen van Koga zijn nog sterker dan die van Giant. Ander detailverschil dat eventueel een afweging kan zijn, de Koga doos gaat opzij open en je 'rijdt' de fiets er als het ware in. De Giant doos gaat van boven open en je moet de fiets dan altijd optillen.

Dit is het officiele antwoord van de KLM 11 maart 2004
KLM.Web-response@klm.nl
-------------------------------------------------------------------------------------
Het is mogelijk uw fiets mee te nemen op bijna alle KLM vluchten. Een fiets dient altijd te worden
aangevraagd en hiervoor gelden de normale overbagageregels.
Per 1 April wijzigen deze regels overigens.

Bij het inchecken van uw fiets dient het stuur in de lengterichting gedraaid te zijn, de pedalen
verwijderd, de uitstekende delen verwijderd danwel goed bedekt te zijn. De fiets dient tevens
zorgvuldig verpakt te worden.

KLM beschouwt de kartonnen fietsdoos als enig geaccepteerde verpakking.
Fietsdozen met afmetingen 177 bij 23 bij 102 centimeter zijn te verkrijgen bij de speciale bagage
balie in vertrekhal 2 op Schiphol tegen betaling van EUR20.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met KLM/Northwest Airlines reserveringen via
telefoonnummer 020-4 747 747 (24 uur per dag).
------------------------------------------------------------------------------------

Verder hoorde ik op Schiphol dat de verpakking niet dient voor bescherming van je eigen fiets, maar voor bescherming van andermans bagage.
Ik probeer altijd zonder doos, eventueel een hoes erover als het echt moet.
Zoals reeds eerder gezegd een doos is een schijnveiligheid.

Vriendelijke groet,
Wim Leeuw

De maten van de feitsdoos weet ik niet precies, maar de KLM-doos is groot genoeg om je fiets er in zijn geheel in te doen. Dit geldt ook voor de Koga-doos. Een Giant-doos is kleiner en dan moeten de wielen er los in. Je fiets wordt er niet beslist kwetsbaarder van als je hem in zo'n kleinere doos doet.
In tegenstelling tot vreemde geruchten kan ik uit eigen ervaring vertellen dat de KLM-doos heel erg stevig is, steviger dan andere dozen. Neem wel tape mee.

Addy schreef:Een Giant-doos is kleiner en dan moeten de wielen er los in. Je fiets wordt er niet beslist kwetsbaarder van als je hem in zo'n kleinere doos doet.
Ik weet niet wat voor dozen je verwacht van Giant maar de dozen die ik voorbij zie komen vereisen geen demontage van wielen. En ik zie ze zeer regelmatig voorbij komen.