Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smal of breed zadel Brooks - Forum Wereldfietser

Smal of breed zadel Brooks

Ik overweeg op het moment eens een leren zadel te kopen.

Het huidige zadel op mijn Avaghon heeft een wat hoekige overgang die gaat irritreren bij zwaar trappen.

Nu weet ik niet goed of ik het B68 brede zal nemen of meer het smalle sportieve B17.

Reden om een "brede" te nemen is mijn lichaams gewicht dat aan de forse kant is.
Ik verwacht dan van een B68 meer comfort.

Smalle, zou overeenkomen met huidige gelzadel. Meer beweegruimte voor de bovenbenen?

En dan nog de afweging wel of geen veren eronder. Ik heb geen last van mijn rug ofzo, dus de afweging is of het gezien mijn lichaamsgewicht wel of niet nuttig is?
Het hangt vooral af van de vraag hoe ver je zitbotjes uit elkaar staan. Ook al ben je zwaar, dan nog kunnen ze dicht op elkaar staan. Voor mij is een B17 al heel breed, maar voor anderen is dat weer heel anders. Verdr kun je beter een smallere nemen naarmate je meer voorover zit. Anders schuren je benen teveel tegen de zijkant. Tja, ik vind geveerd op een vakantiefiets altijd wel lekkerder. Alleen op een heel snelle fiets vind ik het te wazig met te weinig feedback. Het is wel zwaarder. Voor hetzelfde extra gewicht, maar meer geld, heb je ook een Thudbuster ST. Dat is duidelijk nog weer comfortabeler, maar het ziet er vind ik niet uit. Voor allebei geldt dat een beetje vering je fiets minder belast.
Wim
Wim schreef:Verder kun je beter een smallere nemen naarmate je meer voorover zit. Anders schuren je benen teveel tegen de zijkant.
En zelfs dat is weer erg persoonlijk, want hoe ver ik ook voorover zit (niet zo heel ver overigens), een smal zadel is voor mij iets pijnlijks. Uitproberen dus. Er zijn ook wel zaken waar ze je middels een zitbotjesmeting enigszins op weg helpen.
Groetjes,
Leon
Zoals al eerder gezegd, het is heel persoonlijk wat bij je past. Zelf heb ik voor een B17 gekozen en na ca. 1000km zat deze als gegoten. Dagelijks heb ik nog veel plezier en comfort van mijn zadel.
Misschien nog meer mensen met een vreed zadel die willen reageren wat een gebruikerservaring is?

Ik ben iemand die wat onrustig op het zadel zit en na een maand fietsen dan ook meestal blij ben dat ik weer thuis ben en dat vind ik jammer.

Ik denk met een breed zadel minder geschuif te hebben.
Iemand daar ervaring mee hier?

Het trekkingzadel (medium qua breedte zou ik zeggen) op mijn huidige vakantiefiets is "platter" dan op mijn dagtochtjesfiets en merkte toen voor het eerst echt de zitbotjes.
Wat al snel weer gewned was overigens.
Meten is weten.
Afbeelding