Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remblokken versleten na 1 maand - Forum Wereldfietser

Remblokken versleten na 1 maand

Juist een maand geleden liet ik bij mn fietsenmaker een onderhoudje aan mijn fiets plegen. Nieuwe achteras, ketting, voorblad en 4 nieuwe remblokken. Nu (300 km later) zie ik dat 1 remblokje achteraan al helemaal versleten is, en het andere bijna. Heeft de fietsenmaker gewoon remblokjes van belabberde kwaliteit geplaatst, of scheelt er iets anders? Heb dit nog nooit meegemaakt (dat na een maand de blokjes al op zijn), maar mijn remblokjes achteraan sleten wel altijd een stuk sneller. Kan het misschien aan mijn velg liggen? 'k heb gezien dat er langs beide kanten wat groeven inzitten...
De blokken van mijn Magura's gaan ook hard, maar dat is altijd in deze periode van het jaar. Ze slijten kennelijk niet even hard (links en rechts?)
Er zijn grote verschillen in remblokjes. Koolstop Salmon blokjes zijn erg goed. Misschien stonden je blokjes iets te strak gemonteerd en liepen ze een beetje aan (is je velg wel helemaal recht?). En het is de afgelopen tijd ook erg slecht weer geweest: regen, sneeuw en pekel/zand doen een flinke aanslag op je remblokken en je velgen. En ja er kan vuil in je velgen zitten. Ik weet niet waar je woont, maar als je dan ook nog eens veel afdalingen doet, dan kan het hard gaan.
Wim
Hmm...
Pajottenland (ik woon op 105 m, school ligt op 30 meter, met verschillende heuvels ertussen...), 30 cm sneeuw gehad, en een fietspad dat vol modder ligt... Inderdaad niet de ideale omstandigheden. Maar slechts 1 maand? Daar heb ik toch mijn twijfels bij...
Bij mijn weten geen slag in mijn wiel.
De goedkope remblokken die de fietsenmaker vroeger monteerde vlogen er ook door bij mij. Twee maanden (en ik woon dan nog in perfect vlak gebied) was normaal. Bij sommige types hingen er zelfs flarden rubber aan de zijkant van de blok, zo zacht was het rubber.

Op een mooie dag (ergens in '97 ofzo) had hij iets nieuws het kostte wel drie keer meer: Koolstop remblokken (toen nog zwart). De nieuwe remblokken bleken veel trager te slijten, bovendien had ik remkracht over terwijl het vroeger altijd knijpen voor je leven was.
Het rubber kan dus echt een gigantisch verschil maken en is de investering wel waard.
EnriceV schreef:De goedkope remblokken die de fietsenmaker vroeger monteerde vlogen er ook door bij mij. Twee maanden (en ik woon dan nog in perfect vlak gebied) was normaal. Bij sommige types hingen er zelfs flarden rubber aan de zijkant van de blok, zo zacht was het rubber.

Op een mooie dag (ergens in '97 ofzo) had hij iets nieuws het kostte wel drie keer meer: Koolstop remblokken (toen nog zwart). De nieuwe remblokken bleken veel trager te slijten, bovendien had ik remkracht over terwijl het vroeger altijd knijpen voor je leven was.
Het rubber kan dus echt een gigantisch verschil maken en is de investering wel waard.
achteraan hangen er inderdaad kleine stukjes rubber aan de zijkanten van de blokjes...
Jetse schreef:Nu (300 km later) zie ik dat 1 remblokje achteraan al helemaal versleten is, en het andere bijna.
Made in China zeker?
Ach, 1 tropische regenbui op een onverharde afdaling in de jungle, en nieuwe remblokken zijn al half versleten.

Modder, sneeuw, pekel, etc. kunnen best wel wat invloed uitoefenen.

Die groef in je velg? Is het een dun lijntje, of van de breedte van je remblokjes? In het eerste geval zou ik me pas zorgen gaan maken als die verdwenen is. Maar dan geen zorgen over de remblokjes, maar over de velg...
Jetse schreef:achteraan hangen er inderdaad kleine stukjes rubber aan de zijkanten van de blokjes...
Prijs je gelukkig, ik heb het meegemaakt dat er bosjes aluminiumkrulletjes aan de (shimano)blokjes hingen.
Ik gebruik sindsdien zwarte Kool Stop blokjes.
Leon
Regelmatig de velg en remblokken afsoppen, is bevorderlijk voor de levensduur van beide. Niet voor niets klinkt het na een regenrit alsof je met staalborstels aan het remmen bent.

's Winters betekent dat inderdaad dat ik de boel na elke rit even schoonmaak.
Maar slechts 1 maand?
Ik heb wel meegemaakt dat iemand in één dag een set verbruikte.
Veel regen, vuil en lange afdalingen zijn niet goed voor remblokjes van niet al te beste kwaliteit.
Toch gek, het gaat nu vooral over veel te snelle snelle slijtage.

Ik heb net mijn zwarte Magura remblokken gecontroleerd. Ze zitten er bijna een jaar op en hebben zo'n 5000 kilometer achter de rug, waaronder ook een flink aantal pittige afdalingen in Griekenland. Ik gebruik mijn fiets ook voor het dagelijkse woon- en werkverkeer. Dus de afgelopen weken hebben de blokjes het flink voor hun kiezen gehad.

Mijn remblokken, zowel vóór als achter, zijn nog lang niet versleten. Ik klaag niet, maar hoe is dit nou weer te verklaren?
Onze zwarte Magura blokken zijn ook lang meegegaan, hoewel niet zo lang. Inmiddels overgestapt op Koolstop Salmon voor Magura.
Wim
zijn die koolstop blokjes zo goed?
Ja.
Wim
@ wim waar koop je deze kool stop blokjes voor magura?
Ik ga er vanuit dat het gaat om V-brakes en geen hydraulische.. mbt remblokken, juist de goedkopere blokken gaan in het algemeen langer mee omdat er van veel harder rubber gebruikt wordt gemaakt wat ten koste gaat van de velgen.
Zachte rubbersoorten remmen door de mindere hardheid juist beter maar sluiten harder. Dus het weleens zijn dat de FM er duurdere op heeft gezet.
Wat nog een mogelijkheid is dat er sprake is van ceramische velgen deze hebben andere soort remblokken nodig dus wellicht is het even goed om daar na te kijken.

Mbt aluminium stukjes in de remblokken in tegenstelling tot oa campagnolo maakt Shimano gebruik van aluminium stukjes in de remblokken... dit verhoogt de weerstand en dus het remmen. Uiteraard gaat dit wel ten koste van de velgrand die dus sneller inslijten..

Koolstop remblokken zijn er voor zowel gewone remmen als Magura en zijn goed maar bij normale belasting niet of nauwelijks noodzakelijk (IMHO).
kenben schreef:(IMHO).
Ik vind ervaring interessanter dan meningen.
De reden dat zachte remblokjes je velgen kunnen vernaggelen is dat er steentjes in kunnen blijven zitten die de velg als met een beitel bewerken. Twee keer in beide wielen vond ik wel genoeg.
Leon
Jahwalla, ik koop mijn Koolstop blokken voor Magura en voor de andere fietsen bij m-gineering, zoals bijna al mijn spul. Ik heb geen idee of ze ze elders ook hebben (vast wel).
Wim
Koolstop remblokjes zijn besteld! :)