Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo kapot? - Forum Wereldfietser

Naafdynamo kapot?

De verlichting van mijn Koga randonneur (2003 en ongeveer 25000km) doet het niet meer. De bedrading, stekkertje en de lamp zijn oké. Met een batterij doet de verlichting het. De naafdynamo moet volgens de fietsenmaker goed zijn. Doorgemeten met een apparaatje dat licht geeft wanneer de naafdynamo goed is.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is de naafdynamo toch kapot?

m.v.g.

Ed
Heb je enkele of dubbele bedrading? Als je enkele bedrading hebt kan het dus zitten in de aarding door het frame.
Wim
Wim schreef:Heb je enkele of dubbele bedrading? Als je enkele bedrading hebt kan het dus zitten in de aarding door het frame.
Wim
De fiets heeft dubbele bedrading.

Ed
Edlaaw schreef:
Wim schreef:Heb je enkele of dubbele bedrading? Als je enkele bedrading hebt kan het dus zitten in de aarding door het frame.
Wim
De fiets heeft dubbele bedrading.

Ed
Draden niet verwisseld in de stekker?

Draden in de stekker niet verrot? De Shimanosteker moet je typisch 1 x per jaar openhalen om de draadjes weer blank te schrapen.

Achterlicht niet losgehad en de draden daar omgeruild?
Ik ben geen expert, maar zou het volgende checken:
-corrosie op de contacten van de naafdynamo of op de contacten in het stekkertje van de lamp.
-wat komt er uit de naafdynamo? Onbelast (dus zonder lamp) al draaiend opmeten met een multimeter (zou wisselspanning moeten zijn tussen 0 en 100 V)
-een batterij is gelijkspanning, een naafdynamo genereert wisselspanning; als je lamp is uitgerust met een electronische schakeling is de kans klein, maar bestaand dat hierin een fout optreedt. (lijkt me vergezocht) => test: werkt de naafdynamo wel met een gloeilamp?
-voel je nog de duidelijke trillingen als je het wiel met de hand ronddraait? De fietsenmaker controleert waarschijnlijk gewoon de weerstand van de spoelen. Het zou ook kunnen dat het draaiende gedeelte niet meer meedraait met de as. (ook dit lijkt me vergezocht :D )
EnriceV schreef:Ik ben geen expert, maar zou het volgende checken:
-corrosie op de contacten van de naafdynamo of op de contacten in het stekkertje van de lamp.
-wat komt er uit de naafdynamo? Onbelast (dus zonder lamp) al draaiend opmeten met een multimeter (zou wisselspanning moeten zijn tussen 0 en 100 V)
-een batterij is gelijkspanning, een naafdynamo genereert wisselspanning; als je lamp is uitgerust met een electronische schakeling is de kans klein, maar bestaand dat hierin een fout optreedt. (lijkt me vergezocht) => test: werkt de naafdynamo wel met een gloeilamp?
-voel je nog de duidelijke trillingen als je het wiel met de hand ronddraait? De fietsenmaker controleert waarschijnlijk gewoon de weerstand van de spoelen. Het zou ook kunnen dat het draaiende gedeelte niet meer meedraait met de as. (ook dit lijkt me vergezocht :D )
De fietsenmaker heeft een stekkertje van Shimano, daar zit IIRC gewoon een LEDje in dus de teststroom is minimaal. Mijn dynamotest zou zijn: het wiel een flinke zwengel geven en dan de contacten kortsluiten. Dan moet je serieuze vonken zien en het wiel moet flink remmen. Dat is een stuk betrouwbaarder dan met een digitale multimeter (hele kleine meetstroom) spanning meten
m-gineering schreef:knip IIRC knip
Als in 'as 'k 't goud heb'?