Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in vliegtuig: bij mij gaat het meetsal mis - Forum Wereldfietser

fiets in vliegtuig: bij mij gaat het meetsal mis

Mijn laatste vijf vluchten met fiets:

dec 2008: Amsterdam- Yangon (Birma): bij aankomst waren onze fietsen er niet. arriveerden ongeveer 12 uur later met volgende vlucht uit Singapore

jan 2009: Yangon - Amsterdam: geen probleem

dec. 2009: Dakar (Senegal) - Amsterdam: fietsen kwamen niet mee (2 dagen later thuis afgeleverd)

dec 2010: Amsterdam - Havana (Cuba): fietsen kwamen niet mee. Na 2 dagen en veel gestress fietsen gekregen in Havana

jan 2011: Havana - Amsterdam: ruzie met incheckpersoneel Havana; kenden de regels omtrent bijbetalen voor fiets niet. Gevolg fiets werd niet doogelabeld naar Amsterdam. Moest hem in Madrid oppikken en opnieuw inchecken. Dit laatste ging prima.

Kortom bij 80% ging het mis.

WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?
Volgende keer misschien naar een iets minder exotische bestemming vliegen :D .
Je vluchten naar Cuba en Birma waren blijkbaar met een overstap. Nu is dat naar Birma niet te vermijden, maar in het algemeen geldt dat het risico op te laat of beschadigd aankomen van de fietsen veel groter wordt als je moet overstappen. Soms (vaak?) lukt het niet de om fietsen, die altijd apart (dus niet in de containers waar de koffers in zitten) moeten worden overgeladen, op tijd in het aansluitende toestel te krijgen.

Desondanks heb je gewoon veel pech gehad, meestal gaat het gewoon goed!
Eens met Peter. Ons is het gelukkig maar 1 keer overkomen enar dat was inderdaad tijdens een tussenstop.

We zagen de fietsen zelfs op de band gesmeten worden om in het vliegtuig een plekkie te krijgen, maar ze kwamen er met dezelfde vaart weer uit.. en daar bleven ze ook liggen, terwijl wij de oceaan over staken... Is gelukkig ook weer goed gekomen, maar leuk is anders.

Blijkbaar heb jij gewoon veel pech gehad...
Dank,

lijkt me inderdaad een goeie tip: probeer zo weinig mogelijk overstaps in je reis in te boeken
ik heb ooit eens een stuk geschreven met veel foto's en tips over hoe ik mijn fiets inpak.
In alle twintig jaar dat ik mijn fiets op de beschreven manier inpak en meeneem is het altijd goed gegaan. De laatste jaren heb ik bovendien veel tussenstops gemaakt omdat ik naar vaak lastige bestemmingen ben gevlogen.

Afbeelding
Vliegen via de kleine vliegvelden is stukken veiliger. Minder handelingen tussen de momenten waarop jij je fiets aanbiedt en weer terugkrijgt.
Het verbaast me dat Bert nog niet gereageerd heeft op dit lijntje. Volgens mij is er geen Wereldfietser (of is hij inmiddels ex) die zo vaak met de fiets vliegt als hij.

Ik heb zelf overigens ook nog nooit problemen gehad. Zelfs niet toen ik via New York naar Houston vloog. In New York moest ik mijn bagage en fiets ophalen en zelf naar de transfer-afdeling brengen. Daar stond een gigantische hoeveelheid bagage en je werd geacht je eigen bagage daar maar bij te zetten. Toen ik aan een van de weinige rondlopende personeelsleden vroeg wat ik met mijn fiets moest doen, wees hij naar een vrij stukje muur en zei: "Zet 'm daar maar neer". Tot mijn grote verbazing en opluchting, kwamen zowel mijn bagage als fiets netjes tegelijkertijd met mij in Houston aan. Sindsdien heb ik toch wel enig respect voor de bagage-afhandelaars.

Gerd
Theo B schreef:
WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?

Niet vanaf schiphol vliegen! Dat geeft al 50% verbetering:)
Heb inmiddels tientallen vluchten gemaakt naar Europese bestemmingen en verder weg. Soms met en soms zonder fiets. Nooit meegemaakt dat mijn fiets of andere bagage niet arriveerde. Op de terugweg lijkt me het niet zo'n groot probleem als het niet arriveert, maar dan weer naar de balie om te melden dat je fiets er niet is, formulieren invullen. Werd dat een beetje goed opgelost?
Shane schreef:
Theo B schreef:
WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?

Niet vanaf schiphol vliegen! Dat geeft al 50% verbetering:)
Ik heb op z,n minst 20 vluchten vanaf Schiphol gemaakt en nooit echte problemen meegemaakt. :D
Goed verpakken is natuurlijk wel een voorwaarde waar je zelf aan moet voldoen. :wink:
Weleens op de terug vlucht tijdens een overstap mijn fiets niet meegekomen , maar dan werd hij 1 of 2 dagen later netjes thuis bezorgt. Eigelijk nog veel makkelijker. :)
:lol: Dank voor alle reacties,
ben weer wat gelukkiger: heb misschien gewoon wat pech gehad.
Iemand vroeg of de afhandeling bij Schiphol okay was bij niet meekomen van de fiets? Het antwoord is JA. Ik vind dat je daar keurig geholpen wordt, zelfs al kom je erg laat aan, en mijn fiets is altijd keurig thuisbezorgd.
Ik ga zeker dat stukje van Erik lezen over inpakken. Ik gebruik nu altijd van die hele grote Koga-Myata(gratis bij de fietsenmaker-dozen). Ik was aan het denken dat je misschien met 'een maatje kleiner dozen' (waarbij het voorwiel er uit moet) misschien ook minder kans hebt op niet-meekom-problemen
Om Bert (Sitters) te citeren: "Ik gebruik altijd een fietshoes. Dan zien ze dat het een fiets is en doen ze voorzichtig."
helemaal met Eric eens, fiets goed verpakken in een doos, liefts een die minder dan 1 meter hoog is, dan heb je geen problemen met de röntgen apparaten voor grote bagage. Je zou je ticket ook kunnen laten verzorgen door een fietsorganisatie, zoals b.v. AWOL. In alle landen waar wij zijn geweest nooit een probleem gehad.
succes, Bert
Theo B schreef:Mijn laatste vijf vluchten met fiets:

dec 2008: Amsterdam- Yangon (Birma): bij aankomst waren onze fietsen er niet. arriveerden ongeveer 12 uur later met volgende vlucht uit Singapore

jan 2009: Yangon - Amsterdam: geen probleem

dec. 2009: Dakar (Senegal) - Amsterdam: fietsen kwamen niet mee (2 dagen later thuis afgeleverd)

dec 2010: Amsterdam - Havana (Cuba): fietsen kwamen niet mee. Na 2 dagen en veel gestress fietsen gekregen in Havana

jan 2011: Havana - Amsterdam: ruzie met incheckpersoneel Havana; kenden de regels omtrent bijbetalen voor fiets niet. Gevolg fiets werd niet doogelabeld naar Amsterdam. Moest hem in Madrid oppikken en opnieuw inchecken. Dit laatste ging prima.

Kortom bij 80% ging het mis.

WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?
Bij ons ook hoor... Wij hebben het nu 3x gedaan, en 3 keer schade.

Maarja we proberen hem nu extra goed in te pakken, ieder jaar weer een beetje beter...
Shane schreef:
Theo B schreef:
WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?

Niet vanaf schiphol vliegen! Dat geeft al 50% verbetering:)
Ik zit nu twee dagen in oeganda zonder fiets......I rest my case.

wel erg fijne dat KLM lost baggage gesloten is in het weekend! dus ik kan mandag pas zien waar mijn fiets uithangt!
Shane schreef:
Shane schreef:
Theo B schreef:
WAT DOE IK FOUT? EN...WAT KAN IK BETER DOEN?

Niet vanaf schiphol vliegen! Dat geeft al 50% verbetering:)
Ik zit nu twee dagen in oeganda zonder fiets......I rest my case.

wel erg fijne dat KLM lost baggage gesloten is in het weekend! dus ik kan mandag pas zien waar mijn fiets uithangt!
Fiets is boven water, met deuk!