Ik woon zeker heel mooi. Meestal heb ik een strand i.p.v. water onder de tuin. Dat de waterstand zo kan verschillen in een rivier wist ik niet. Want de verschillen zijn ook in normale omstandigheden best groot. Gisteren hoorde ik ook nog van het waterschap dat je hier zelfs eb en vloed kan merken en springtij. Je leeft hier echt in de natuur, alle facetten… De bewoners die 1993 en 1995 hebben meegemaakt kregen een senioren woning aangeboden die ze altijd wilde hebben, zij hebben hier 31 jr gewoond. Er komt hier ooit een woonwijk. Misschien huizen aan palen net als bij Roermond. Ik blijf dat stom vinden er zijn hele lelijke gebieden in de buurt, stamp daar een woonwijk uit de grond, en geef dit terug aan de natuur.
Sinds 1900 is er 4 keer (1920, 1926, 1993, 1995) water in huis geweest.
Het is sinds gisteren gezakt, en het zakt nog steeds, al blijft Lobith nu gelijk lijkt het. Dat zakken zegt niets over maandag/dinsdag.
Vanmorgen bij een van de vorige bewoners op bezoek geweest, de verwachtte waterstand op maandag, dinsdag, is die van 1988, hoe was het toen? Foto’s gezien, alles behalve gerustgesteld. Huis stond midden in het water, nog net niet in huis, wel de kelder vol water. Maar het stond aan de deur, mijn bijenkasten staan op pallets, kunnen ze blijven staan of niet. Ze nu verplaatsen betekent een grote verstoring of zal ik afwachten, gaan ze niet drijven, nog steeds allerlei scenario’s aan het afspelen. Wanneer begin je met je spullen verwijderen… De waterstand zegt niet alles, het kan wisselen als er wind is kan het toch hoger komen, enz. hoorde net dat de waterstand in de Maas hoger was dan verwacht. Er wordt een krachtige wind voorspeld ook maandag en dinsdag, ook nog steeds regen. Ik hoorde vanmorgen ook dat het als eerste gewoon opwelt uit de grond. Komt het eenmaal over de rand van de tuin dan staat alles onder, het huis staat in een badkuip.
Er wordt nog gewoon gevaren, vanmorgen was er een bootje met knipperlichten die van de ene kant naar de andere ging, inspectie denk ik, ook aan de overkant staat veel water, normaal is daar een meertje nu een en al water.