Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoog water - Forum Wereldfietser

hoog water

Afbeelding

Hier nog geen Australische of Braziliaanse taferelen maar ik schrok wel van morgen.

Het water staat hier (Waal) hoog, dat stukje rechts op de foto ligt hoger dan mijn huis.... Als het daarover heen stroomt staat mijn huis in het water. Als er een schip langs komt varen golft het best hoog.

Vorige week kwam een van de vorige bewoners langs die de waterstand in huis liet zien van 1993 en 1995. Je kan het nog op één plaats op de muur zien. De gemeente spreekt over calimiteitenfase 1 (geen idee hoeveel ze er hebben) maar ik woon buitendijks. Het staat nog 70 cm onder de tuin, maar het klotst al hoger en als er een schip langs komt zijn er golven.

Waterschap gebeld, hoogste waterstand wordt maandag/dinsdag verwacht, (60 cm hoger bij Lobith) ik krijg hier toch pijn in mijn buik van.
Sterkte ermee. Hopelijk houd je de voeten droog.
fiets-ster schreef:
Waterschap gebeld, hoogste waterstand wordt maandag/dinsdag verwacht, (60 cm hoger bij Lobith) ik krijg hier toch pijn in mijn buik van.
Ik ken iemand die zijn gereedschap droog op lege vaten gezet had. Dacht ie. Helaas gingen de tonnen drijven ;)
fiets-ster schreef: Waterschap gebeld, hoogste waterstand wordt maandag/dinsdag verwacht, (60 cm hoger bij Lobith) ik krijg hier toch pijn in mijn buik van.
Al weer achterhaald blijkbaar, zie de Volkskrant.

Peter
Als er problemen zijn dan komen we wel helpen. Ik wel. Ook andere wereldfietsers?Hoop dat het meevalt.
Wat bedoel je Peter, wat is achterhaald?
Dat het water nu eerder gaat stijgen?
In die krant staat dit weekend, ik had maandag, dinsdag gehoord.

Ik hoop dat ze hier een vaarverbod in gaan stellen, door de golven komt het nog hoger. Maar ja de dijken lopen hier geen gevaar het staat tot onderaan de dijk (normaal staat daar geen water) en die dijken zijn 1,5 meter verhoogd. Geen probleem, maar ik woon buitendijks...

Ik denk dat ik morgen naar de vorige bewoner ga, eens informeren hoe hij het nu in schat, hij heeft het een paar keer meegemaakt dat er water in dit huis stond.

Ondertussen gaat er van alles door mijn hoofd, kat wegbrengen, bijenkasten verhuizen (erge verstoring in de winter), wat zou er als eerste de zolder opgaan, hoe met wasmachine, koelvrieskast, auto op de dijk, daarin slapen, enz. Ik wil er niet aan denken en het uit mijn hoofd zetten, maar dat lukt niet zo. Het is de onzekerheid en dat je misschien in een halve dag je hele huisraad op zolder moet zetten. Ik vind het wel heel spannend.
fiets-ster schreef:Wat bedoel je Peter, wat is achterhaald?
Jij hebt het in je eertse bericht over 60 cm stijging. In dit bericht is sprake van een meter (=100cm).

Peter
Rutger schreef:Als er problemen zijn dan komen we wel helpen. Ik wel. Ook andere wereldfietsers?
Ja hoor, dan ben ik ook van de partij.

Peter
Heb je al gemeente bereikt met jouw vraag en andere dingen? Kan de dijk het wel aan? Als ik het goed begrepen heb, stroomt het straks niet van bovenaf maar lekt het. Heb je zandzakken of iets dergelijks? Wat helpt? Zou je waardevolle spullen toch maar verhuizen naar boven. Succes hoor en sterkte.
Jij hebt het in je eertse bericht over 60 cm stijging. In dit bericht is sprake van een meter (=100cm).
Die wisselende berichten krijg ik zelf ook.

Rutger ik woon voor de dijk (buitendijks) aan de verkeerde kant van de dijk zeg maar. Over de dijk zelf maak ik mij geen zorgen, het staat nog maar aan de voet. Tussen de dijk en mijn huis zit een sloot, daar staat het water nu in. Dat is de voorkant van het huis, de zijkant grenst aan de Waal, de kant van de foto.

Bedankt voor de aangeboden hulp. Op dit moment zakt het water (dat was ook de voorspelling). Vannacht stond hij hoog nu ongeveer 7 cm gezakt.

Dat zegt helaas nog niets over de komende dagen. De komende dagen wordt het spannend.
Het zakt. Maar zondag komt er een nieuwe hoeveelheid. Ik las net 60 cm hoger dan nu.
Je woont mooi. Maar ik zal toch maar wat spullen hoger zetten. En het lijkt me voor de hand liggend dat als de vorige bewoner dit een paar keer heeft meegemaakt de kans groot is dat het jou ook (ooit) overkomt.

Ik kijk naar de ondergelopen Waalkade. Mooie plaatjes, wonend opeens aan een binnenzee. De boten op ooghoogte komen bijna binnengevaren.
Maar met droge voeten een stuk relaxter.

Hopelijk gaat de scheepvaart er zondag uit.
Heel veel sterkte.

Betty
fiets-ster schreef:Ik denk dat ik morgen naar de vorige bewoner ga, eens informeren hoe hij het nu in schat, hij heeft het een paar keer meegemaakt dat er water in dit huis stond.
Wat ik me dan afvraag, waarom ging de vorige bewoner eigenlijk dat huis uit? En dan weet je ook misschien mijn volgende vraag. Waarom ga jij er wonen als je weet wat er kan gaan gebeuren?
DeFietsreiziger schreef:Waarom ga jij er wonen als je weet wat er kan gaan gebeuren?
Je kunt er vast mooi wonen, maar je moet je er natuurlijk wel op instellen. Dus plavuizen op de vloer in plaats van parket, niet de boekenkast in de kelder plaatsen, schotten op maat zagen, checklisten voor als je het huis uit moet etc.
Tuurlijk komen alle rampscenario's voorbij. In je hoofd. Ook als je iets verliest aan spullen. Ja het zijn maar spullen. Iets dat leeft verliezen is wat anders.
Ftes-ter, ik leef erg met je mee, meehelpen is het eerste waar je aan denkt, maar ook dat houdt grote risico's in. De kracht van water kennen we in zulke situaties. Hopenlijk blijft het beheersbaar. Je zou verwachten dat rijkswaterstaat al dat water zo snel mogelijk af wil voeren, desnoods met extra pompen naar zee, maar de hoeveelheid zal wel zo groot zijn dat......
Retentiegebieden aanleggen, nog meer dat is het advies; wateropslag in gebieden waar dat het minste schade oplevert.
Het is wel een spectaculair gezicht, bij Vierlingsbeek zijn wij met met de fiets op de pont de Maas overgestoken naar Bergen/Nieuw-Bergen, nu zie je dat 5km noordelijker in Sambeek de wegen zijn ondergelopen.
Houd moed en mogelijk gaat het waterpeil in de rivieren snel naar aanvaardbare hoogte.
DriesBa schreef:nog meer dat is het advies; wateropslag in gebieden waar dat het minste schade oplevert.
Nog altijd: bossen terug aanplanten en greppels in hoog gelegen gebieden 90 graden draaien. Dat laatste noemen ze contour trenching in het Engels en was afgelopen week als iets spectaculair nieuws op TV, maar het is zo oud als de boerende mens.
Leon
Ik woon zeker heel mooi. Meestal heb ik een strand i.p.v. water onder de tuin. Dat de waterstand zo kan verschillen in een rivier wist ik niet. Want de verschillen zijn ook in normale omstandigheden best groot. Gisteren hoorde ik ook nog van het waterschap dat je hier zelfs eb en vloed kan merken en springtij. Je leeft hier echt in de natuur, alle facetten… De bewoners die 1993 en 1995 hebben meegemaakt kregen een senioren woning aangeboden die ze altijd wilde hebben, zij hebben hier 31 jr gewoond. Er komt hier ooit een woonwijk. Misschien huizen aan palen net als bij Roermond. Ik blijf dat stom vinden er zijn hele lelijke gebieden in de buurt, stamp daar een woonwijk uit de grond, en geef dit terug aan de natuur.

Sinds 1900 is er 4 keer (1920, 1926, 1993, 1995) water in huis geweest.
Het is sinds gisteren gezakt, en het zakt nog steeds, al blijft Lobith nu gelijk lijkt het. Dat zakken zegt niets over maandag/dinsdag.

Vanmorgen bij een van de vorige bewoners op bezoek geweest, de verwachtte waterstand op maandag, dinsdag, is die van 1988, hoe was het toen? Foto’s gezien, alles behalve gerustgesteld. Huis stond midden in het water, nog net niet in huis, wel de kelder vol water. Maar het stond aan de deur, mijn bijenkasten staan op pallets, kunnen ze blijven staan of niet. Ze nu verplaatsen betekent een grote verstoring of zal ik afwachten, gaan ze niet drijven, nog steeds allerlei scenario’s aan het afspelen. Wanneer begin je met je spullen verwijderen… De waterstand zegt niet alles, het kan wisselen als er wind is kan het toch hoger komen, enz. hoorde net dat de waterstand in de Maas hoger was dan verwacht. Er wordt een krachtige wind voorspeld ook maandag en dinsdag, ook nog steeds regen. Ik hoorde vanmorgen ook dat het als eerste gewoon opwelt uit de grond. Komt het eenmaal over de rand van de tuin dan staat alles onder, het huis staat in een badkuip.

Er wordt nog gewoon gevaren, vanmorgen was er een bootje met knipperlichten die van de ene kant naar de andere ging, inspectie denk ik, ook aan de overkant staat veel water, normaal is daar een meertje nu een en al water.
fiets-ster schreef:Dat de waterstand zo kan verschillen in een rivier wist ik niet.
Als Nederlander had je toch een lichtje kunnen gaan branden toen je die dijk achter je huis zag. :idea:
Het lijkt er gelukkig op dat het deze keer grotendeels wegloopt.
Leon
Leon schreef:
DriesBa schreef:nog meer dat is het advies; wateropslag in gebieden waar dat het minste schade oplevert.
Nog altijd: bossen terug aanplanten en greppels in hoog gelegen gebieden 90 graden draaien. Dat laatste noemen ze contour trenching in het Engels en was afgelopen week als iets spectaculair nieuws op TV, maar het is zo oud als de boerende mens.
Leon
Volledig mee eens. Landsliding door ontbossing - ook het aanleggen van skipistes behoort daartoe - is al heel lang bekend. Het Rifgebergte in Marokko is daarvan een mooi voorbeeld. Why do we never learn/Wann wird man je verstehen? In Nederland zijn we met laatste Ruimtelijke ordeningsnota Ruimte en water wel begonnen met het aanwijzen van retentiebekken, echter daarvoor is in Limburg, behalve evt. uiterwaarden, geen ruimte. De eerste lokatie waar dit wel mogelijk is de Betuwe en omgeving. Het voordeel daarvan geldt feitelijk alleen nog maar voor de steden en dorpen in de Rijnmonddelta.

Zo'n kom in het rivierengebied is wel een archeologische/geografische erfgoed en dient m.i. op een waardenlijst(rijksmonumenten/-erfgoedlijst) te staan.
Voor Fiets-ster geldt nu even niet of er wel of geen bomen geplant moeten worden, maar meer nu over de vraag wat goed is voor haar bijenkassen. Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar altijd nieuwsgierig. Ja verplaatsen van die kassen als de bijen in slaap zijn lijkt me moeilijk. Heb je al bij de Nederlandse Imkervereniging al om advies gevraagd? Weet niet hoe je een stellage kan maken, zodat de bijen veilig blijven. Is wel een bijzonder probleem. Kastjes en andere huisraad. Ach dat komt wel weer schoon.

Beetje rare vraag hoor. Maar maak je ook dagelijks foto's? Ik ben niet zo van dat ramptoerisme, maar het is wel bijzonder.