Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opsparen vakantiedagen wordt afgeschaft - Forum Wereldfietser

Opsparen vakantiedagen wordt afgeschaft

Goedemorgen,

Ik lees op nu.nl iets dat veel van onze leden nog tegen zal vallen.
Namelijk dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel heeft goedgekeurd waardoor werknemers hun vakantiedagen niet meer lang kunnen meenemen.
Misschien moet de WF als belangenorganisatie de actie van de vakcentrales steunen. Dat moet wel snel! De Eerste Kamer kan het nog tegenhouden.

Kopie van het artikel op nu:

Vakcentrales hekelen kabinetsplan vakantiedagen
Uitgegeven: 6 januari 2011 07:18 Laatst gewijzigd: 6 januari 2011 07:48
DEN HAAG – De vakcentrales FNV, CNV en MHP hebben in een brief hun bezwaren geuit over het kabinetsplan om het opsparen van verlofdagen aan banden te leggen.
Het wetsvoorstel is al aangenomen door de Tweede Kamer en ligt ter behandeling in de Eerste Kamer. De vakcentrales hopen dat het voorstel daar alsnog sneuvelt.
Medewerkers kunnen hun wettelijk vastgelegde vakantiedagen nu vijf jaar opsparen. Als het aan het kabinet ligt wordt dit teruggebracht naar anderhalf jaar. Dat betekent dat resterende verlofdagen binnen een half jaar moeten worden opgenomen. Voor langdurig zieken geldt een uitzonderingspositie.
Om de zoveel tijd duikt dit onderwerp weer op
Ik vraag mij af in hoeverre de overheid invloed kan uitoefenen op dit soort zaken,
Meestal is het toch zo dat dit iets is tussen de werkgevers en werknemers organisaties.
Binnen bedrijven en bedrijfsafdelingen wordt toch meer gekeken hoe het op dat moment voor hen uitpakt.
Dus in de praktijk zal het allemaal wel meevallen .
Ja, ergens anders lees ik idd dat per CAO anders geregeld kan worden. Dus de tweedeling gaat weer een stapje verder: de werknemers mét rechten en die zonder (jaarcontrachten, eeuwige uitzenders etc).
Leon
Maar mag je dan iets in de CAO afspreken dat in strijd is met de wet?
Nee.

Maar ik neem aan dat de wet de minimumperiode vastlegt.

.tsooJ
Nee, een maximum periode.
Leon schreef:Medewerkers kunnen hun wettelijk vastgelegde vakantiedagen nu vijf jaar opsparen. Als het aan het kabinet ligt wordt dit teruggebracht naar anderhalf jaar. Dat betekent dat resterende verlofdagen binnen een half jaar moeten worden opgenomen.
Over het algemeen betekent dit aanvukllend recht, vgl. burenrecht en dat houdt in dat de cao-afspraken tussen de sociale partners gaan voor deze wettelijke bepaling. Als deze partijen er niet uit komen dan geldt net als bij burenrecht de wettelijke bepaling.
De Hoge Raad, evenals de Centrale Raad van Beroep hebben al jurisprudentie gevormd, waarin staat aangegeven dat ADV in casu verlof niet éénzijdig mag worden afgenomen. Je hebt als werkgever derhalve afspraken met de bonden nodig, om maatregelen te treffen.
De meeste werkgevers spreken vaak dreigende taal tegen werknemers, die een verlofstuwmeer opbouwen. Nadere jurisprudentie zal dit uitkristalliseren.
DriesBa schreef:Over het algemeen betekent dit aanvukllend recht, vgl. burenrecht en dat houdt in dat de cao-afspraken tussen de sociale partners gaan voor deze wettelijke bepaling.
Dat geldt niet voor dingen waar dit niet voor geldt, zoals roken: in een arbeidsovereenkomst of CAO kan niet worden opgenomen dat er gerookt mag worden op de werkplek, anders is het wel nietig.
Ik had even het vermoeden dat het wetsvoorstel inhield dat het wettelijk verboden zou worden om vakantiedagen langer op te sparen. Kennelijk is het wetsvoorstel niet dat, maar zo dat de werkgever niet langer hoeft toe te staan dat... etc etc. Zoiets?
Leon
Leon schreef:
DriesBa schreef:Over het algemeen betekent dit aanvukllend recht, vgl. burenrecht en dat houdt in dat de cao-afspraken tussen de sociale partners gaan voor deze wettelijke bepaling.
Dat geldt niet voor dingen waar dit niet voor geldt, zoals roken: in een arbeidsovereenkomst of CAO kan niet worden opgenomen dat er gerookt mag worden op de werkplek, anders is het wel nietig.
Ik had even het vermoeden dat het wetsvoorstel inhield dat het wettelijk verboden zou worden om vakantiedagen langer op te sparen. Kennelijk is het wetsvoorstel niet dat, maar zo dat de werkgever niet langer hoeft toe te staan dat... etc etc. Zoiets?
Leon
Dat klopt Leon, maar het rookverbod is dan ook dwingend recht in tegenstelling tot aanvullend recht, zoals bij Burenrecht en CAO-afspraken voorkomt. Misschien is het het beste uit te leggen met Burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek: Jij en jouw buren komen overeen om een heg te plaatsen 1 meter van de erfafscheiding, op jouw grond. Dit laat je desnoods voor het bewijs vastleggen bij de notaris. De erfafscheiding die jullie gezamenlijk zijn overeengekomen gaat voor het Burenrecht, zoals in het desbetreffende hoofdstuk van het Burgerlijk Wetboek staat beschreven.
CAO-afspraken tussen werkgevers en werknemers volgens juridisch dezelfde jurisdictie. De wetgever zal het wel uit z'n hoofd halen daarover heen te gaan met wetgeving. Je krijgt de werknemers en werkgevers op je dak. Af en toe komt het voor dat er wel zo'n dwingende wet komt, bv. een regeringsmaatregeling t.b.v. loonmatiging, maar dat is meestal in acute crisissituaties het geval. Tot op heden is dat niet het geval geweest in de laatste decennia.
Dries,
Dank voor de uitleg.
Leon
troost jullie, in België is het (als ik het goed voorheb) de standaardregel dat je maximaal 5 dagen kunt overzetten naar een volgend kalenderjaar en die dagen moeten opgenomen worden voor mei

tenzij anders geregeld in cao's e.d.