Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototoestel voor linkshandigen - Forum Wereldfietser

Fototoestel voor linkshandigen

Vandaag maakte ik een korte wandeling in Utrecht met Xenia, een Russische vrouw uit St. Petersburg. Zij kan haar rechterarm na een ongeluk enkele jaren geleden niet meer gebruiken. Nu wilde ze foto's maken van Utrecht met haar compactcamera, maar ja bedien maar eens een compactcamera met je linkerhand. (Probeer dit gerust eens!). Je zult zien dat dit NIET meevalt. Ik heb haar nog meegenomen naar een gerenommeerde fotozaak in Zeist (Foto Patent) voor deskundig advies, maar de vrouw beweerde dat linkshandige camera's niet worden gemaakt. Helaas. Wie weet toch een oplossing voor Xenia? Het hoeft helemaal niet zo'n superuitgebreide compactcamera te zijn.

Dank namens haar en mij,

Rutger
eh... gewoon de camera op de kop houden en met je duim de knop indrukken. Das toch niet zo moeilijk? :roll:
Sonya maakt tijdens het fietsen altijd foto's met links op deze manier (rechterhand stevig aan het stuur)
Ali
sonali schreef:eh... gewoon de camera op de kop houden en met je duim de knop indrukken. Das toch niet zo moeilijk? :roll:
Sonya maakt tijdens het fietsen altijd foto's met links op deze manier (rechterhand stevig aan het stuur)
Ali
Ligt sterk aan het model of dat lukt, je kunt ook proberen of je staande foto's kunt maken en afdrukken met de wijsvinger. Display bekijken met de camera in je handpalm zit dan natuurlijk niet in.

Is een telefoon met camera niet wat?
Rutger schreef:Je zult zien dat dit niet meevalt.
Met mijn oude CP 3200 valt het toch wel een beetje mee. Ik kan er compleet overheen grijpen met mijn linkerhand. Ik moet wel toegeven dat mijn hand groter is dan een elegante dameshand :roll: (maat 12 handschoenen). Maar idd, optimaal is anders inderdaad.
Afbeelding
Met mijn spiegelreflex valt het niet mee!
Googelend op Left Handed Camera kom ik op veel serieuze hits, maar op het eerste geizcht weinig hoop schat ik zo.
Veel camera's proberen.
Leon
Eigenlijk valt het helemaal niet mee voor haar. Ik heb dan ook de tekst aangepast. Het is wel een handicap zo voor haar.
Vooralsnog allen bedankt voor de reacties. Ik zal ze doorspelen. Spiegelreflex is sowieso te moeilijk en te zwaar voor haar te bedienen. Maar ja problemen genoeg als je maar een arm en hand ter beschikking heb.
Lastig probleem... Volgens mij zat bij de oude Canon FTb de ontspan knop aan de linkerkant maar die camera is geen optie voor je vriendin. (Net zo min als een Hasselblad die volgens mij ook linkshandig te bedienen was.)

Op de kop fotograferen is een goede tip. Zeker met een lichte de digitale camera's met een groot display. Je zou ook een smartphone met een goede camera kunnen bekijken wanneer je op zoek bent naar een toestel met compactcamerakwaliteiten. Die toestellen zijn zo licht dat ze waarschijnlijk ook wanneer je ze een beetje onhandig moet vasthouden ook nog goed te controleren zijn.

Ben je op zoek naar een betere camera dan zou je kunnen kijken of er lichtgewicht spiegelreflexcamera's zijn waarop een verticale handgreep te monteren is. Ontspanknop is dan wellicht met je pink te bedienen.
Videocamera, maakt meestal ook (prima) fotos.

Afbeelding