Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning Santos Travelmaster 2.8 alu - Forum Wereldfietser

Bandenspanning Santos Travelmaster 2.8 alu

Dag allemaal,

Liever niet ander topic hijacken, dus hier mijn vraag:
Wat is de beste bandenspanning voor de Santos Travelmaster 28'' met Schwalbe Marathon Xr banden?

Groet, EP

Op zoek naar een (stads-)fiets om wat rustiger met mijn vrouw te rijden, viel ik als een blok voor de rijeigenschappen van de Santos. Dat ding zat me als gegoten. Pas na aankoop kwam ik erachter dat dit een populaire fiets is bij lange afstandreizigers. Rustig fietsen valt nog niet mee; wat een fijne ragbak. Stuiteren doet-ie ook. Daarom wil ik de bandenspanning verlagen, maar wel zonder steeds lek te rijden.
Marathon XR om lekker een tochtje te maken met je vrouw? Dat fietst dan wel erg zwaar (de XR is een stugge expeditieband). Ik zou eerst maar eens iets als een Marathon Racer monteren. Als je fiets stuitert is het ook tijd voor bredere banden.
Zie hier voor bandenspanning: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
Wim
Als je ca. 75 kilo weegt kun je de spanning verlagen tot ca. tweederde van de maximale druk die op de band vermeld staat. Dat is het punt waar de toch al stroef lopende XR verandert in dikke stroop. Zoals Wim zegt heb je de verkeerde band voor wat meestal bedoeld wordt met ''wat rustiger met mijn vrouw rijden'' :wink:
Succes,
Leon
Leon schreef:Zoals Wim zegt heb je de verkeerde band voor wat meestal bedoeld wordt met ''wat rustiger met mijn vrouw rijden'' :wink:
Succes,
Leon

Ligt eraan hoe fanatiek zijn vrouw fietst. Voor veel echtparen is een XR voor hem een prima oplossing, als zij maar iets fatsoenlijks heeft wat wel loopt ;) :roll:
Het hangt af van welke maat je hebt. Die staat op de zijkant van de band.

Marathon XR 622-42: maximaal 6 bar. Hou dan 3,5 a 4 bar aan.
Marathon XR 622-50: maximaal 5 bar. Hou dan 3 a 3,5 bar aan.

Als je zwaar bent moet er wel iets meer in.

Voor het betere werk op de weg, koop je best een andere band. Tenzij je ook af en toe offroad wilt 8)
Zelf stop ik 1-2 bar minder in mijn voorband dan in mijn achterband.
Wim
Wouw, wat een reacties! Daar kan ik wel wat mee.

Bij deze temperaturen kom ik, incl. sjaal, misschien wel op 75kg. Ik ga eerst eens op pad met 4bar achter (was idd.6) en iets minder voor.

Een onverhard paadje is welkom 8) , dus de banden mogen nog even blijven. Andere banden worden zeker breder. Het doel is mijn tempo wat omlaag te brengen, zodat fietsen voor beide partijen aangenaam blijft. De hogere weerstand van dit type band is daarom geen probleem. Maar als de snelheid lager wordt, gaat comfort zwaarder wegen...

Dank, EP