Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar naartoe deze zomer? Berlijn, Praag iets anders? - Forum Wereldfietser

Waar naartoe deze zomer? Berlijn, Praag iets anders?

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik samen met mijn vrouw onze eerste echte fietsvakantie gedaan. De groene weg naar de middellandse zee. Wat mij betreft de mooiste ervaring in de afgelopen 31 jaar. En, zelfs mijn vrouw als niet fietser, wil ook dit jaar wel weer met de fiets op pad. Omdat zij een ongetrainde fietser is moet het niet te gek worden. Vorig jaar hadden we enigszins tijdsdruk omdat we binnen 3 weken in Zuid Frankrijk moesten zijn, anders zouden we de bus niet halen.

Dit jaar willen we het iets rustiger aan doen. Dus in dezelfde tijd (max 3 week) een korter afstand fietsen en/of wat vlakker. Nou is het natuurlijk nergens vlak dus dat moeten we misschien voor lief nemen. Met de Bob neem ik toch het merendeel van de bagage mee.

We overwegen nu om naar Berlijn of Praag te fietsen. In beide gevallen kunnen we vertrekken vanaf huis (regio Arnhem) of omgekeerd natuurlijk. Qua vrijheid wel het leukst alleen fiets ik liever naar het onbekende, dan andersom.

De Bob maakt treinvervoer wat lastig. Ook iets om rekening mee te houden.

Ik ben benieuwd wat jullie aanbevelingen zijn.

gr. Johojo
Als je vrouw nou de volumineuze spullen neemt en jij de zware, dan kun je die Bob thuislaten.

De R1 route naar Berlijn is vrij vlak en erg mooi. De Harz is het zwaarste deel, maar daar kun je net noordelijk van fietsen als alternatief. Praag zal iets zwaarder zijn.

Tijdsdruk is niet leuk. Zonder tijdsdruk zijn een paar bergen toch ook goed te doen voor een minder getrainde fietser. Van te voren een rustdag nemen.

Ben je trouwens 31 jaar geleden getrouwd :lol: ?
Haha, trouwen was ook leuk. Maar duurder en duurde 20 dagen korter. :D

De limes route is ook nog een optie zie ik. Al lijkt het er nu al op dat vrouwlief voorkeur heeft voor Praag.
hallo,

een leuk alternatief is vanuit Arnhem de R1 tot aan de Elbe en daar de Elbe radweg tot in Praag,
Arnhem - Lutherstadt Wittenberg is ongeveer 767 km (je hebt dan wel het Teutoburger Wald en de Harz)
Lutherstadt Wittenberg - Praag is ongeveer 387 km zo goed als vlak

wel rekening houden dat je op de R1 niet overal makkelijk campings vindt.

groetjes
Wij hebben afgelopen zomer de route naar Praag gefietst, wij vonden het een prachtige route. Een aanrader! En als je rustig aan wil fietsen dan is 3 weken ruim voldoende. Niet vlak inderdaad..... maar prima te doen.

groet, Corine
Johojo schreef:De limes route is ook nog een optie zie ik. Al lijkt het er nu al op dat vrouwlief voorkeur heeft voor Praag
Limes is prachtig. 3 weken zou ik Arnhem-Wenen/Bratislava doen.
Die steden zijn fantastisch, Bratislava was echt een verrassing, en de weg er naar toe is ook super. Tauber dal, wijngebieden in Oostenrijk, vlakke route, etc. etc.
Dit is wel een heel open vraag. Je zal dan ook een heleboel antwoorden krijgen.
Waarom bezoek je niet even het videoforum van de Wereldfietser om een visueel beeld te krijgen van een aantal landen? Kies een land en duik daarna in de landeninfo van de WF.

http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser

en/of volg dit draadje

Veel kiesplezier!
Blanche schreef:Dit is wel een heel open vraag. Je zal dan ook een heleboel antwoorden krijgen.
Dat is ook juist de bedoeling, toen we vorig jaar naar de Middellandse zee fietsten hadden we vooraf een goed beeld van de route aangezien we Frankrijk redelijk kennen van eerdere bezoeken. Hoewel het ontzettend kriebelt om weer te gaan fietsen ontbreekt een echt 'ja-dat-is-em' gevoel als we naar routes kijken. Ik hoop dus aan de hand van andere ervaringen dat gevoel te krijgen. Bedankt dus voor je tip om op Vimeo te kijken, had ik nog niet aan gedacht.
Je kan toch ook gewoon de reisverhalen van dit forum doorlezen?
Wij zijn in heel veel landen geweest en hebben overal goede ervaringen gehad. Zowel als backpacker en als fietser. Alleen Polen is een land waar ik nooit meer heen wil omdat we de mensen erg onvriendelijk vonden. En India omdat dat ons te hectisch was. Wat dacht je van Bulgarije, Roemenië, Turkije of Cuba?

Misschien moet je niet zozeer een land uitzoeken maar een thema en dan zelf wat plannen.

Bulgarije>>

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/1882444[/wfvimeo]


Roemenie>>

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/3309398[/wfvimeo]


Turkije>>

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/3299200[/wfvimeo]


Cuba >>>

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/1817664[/wfvimeo]
Ik heb op het forum niet veel reisverhalen kunnen vinden over fietsen naar Berlijn of Praag misschien nog wat beter zoeken...

Als beginnende fietsers willen we het graag in Europa houden en gezien het feit dat mijn vrouw geen fietser is, moet het wel een beetje te doen zijn (dus het liefst geen tijdsdruk en hoge bergen).

Gelukkig wil ze nog mee ondanks dat ze vorig jaar op momenten toch behoorlijk heeft afgezien. Voor onze tocht heeft ze eigenlijk nooit verder dan 30km gefietst en nooit hoger dan de Posbank. In Frankrijk fietste ze klimmen van 6km lang en afstanden van 100km meerdere dagen. Dat ging goed, maar deze keer mag het wel iets minder qua afstand en/of zwaarte. Daarom leek de redelijk korte route naar Praag ons wel wat. Scheelt ook in reisdagen omdat we vanaf huis kunnen vertrekken.
uh..... je weet dus al waar je naartoe gaat namelijk Praag?

Nou info over Praag....das simpel, kijk eens....

http://tinyurl.com/233suvu

En zoeken in het engels of duits levert waarschijnlijk nog meer op :wink:
En over beginnende fietsers gesproken. Onze eerste reis was in Marokko en tijdens onze tweede reis in Turkije dacht ik ' mijn god waar ben ik aan begonnen?'. Ik heb het allemaal overleefd en heb geleerd dat het bergen kunnen fietsen niet iets fysieks maar mentaals is.
Aha, mijn vraagstelling is dus dermate onnozel dat de lmgtfu uit de kast wordt gehaald. Zinloos eigenlijk he zo'n forum.
Je zou ook langs de Rijn kunnen gaan fietsen. Daarover staat op mijn website een verhaal. De route is vrijwel vlak en toch afwisselend, als je door de Elzas gaat pik je zelfs wat heuveltjes mee. Vanuit Basel of verder in Zwitserland kun je gemakkelijk met de trein terug. Je kunt zelfs met slechts één forse stijging (Jura) helemaal tot aan de voet van de Gotthardpas (Altdorf) en vrijwel zonder stijging tot in Chur komen (richting Splügenpas).
De Limesroute is ook fraai, heeft een aardig thema en voert door allerlei mooie dalletjes (Tauber, Altmühl) en gaat dan verder langs de Donau door Oostenrijk. Deze route is 's zomers vooral in het weekend wel heel druk met groepen fietsers.
Johojo schreef:Aha, mijn vraagstelling is dus dermate onnozel dat de lmgtfu uit de kast wordt gehaald. Zinloos eigenlijk he zo'n forum.
Onnozel en zinloos dat zijn woorden die je er zelf aan geeft, dus schuif me dat niet in de schoenen ... Je gaf aan nog weinig reisbeschrijvingen gevonden te hebben over tochten naar Praag. En daarop geef ik je een mooi overzicht met reisoverzichten in het WF forum en daarbuiten via de google-tool.

Excuses voor het helpen! :wink:
Veel plezier verder met het plannen van een fietsreis waar dan ook naartoe. Ik zal me niet meer mengen in dit draadje want ik ga voor mezelf aan de slag.
Niet zo negatief. Tussen Nederland en Praag ligt Duitsland. Daar is al het nodige over geschreven op dit forum. Bijvoorbeeld enthousiaste verhalen over fietsen langs rivieren. Hier kun je ook inspiratie opdoen. Het forum is goed doorzoekbaar met hulp van google met invullen van "site:wereldfietser.nl" en dan nog wat geschikte zoektermen. Harry heeft ook een boel links verzameld.
Wij zijn vorig jaar veel door Duitsland gefietst, en dat was erg mooi (Rijn, Eifel, Schwäbische Alb etc.). In Duitsland zijn veel goede fietspaden en campings.
Alleen vond ik het af en toe een beetje saai/eentonig en je ontkomt niet aan stukjes industrie.

Dit jaar zijn we op zoek naar een wat gevarieerder landschap, en wat betreft het weer iets meer zekerheid. Het wordt waarschijnlijk Lyon-Rome-Innsbruck of Basel-Rome-Innsbruck. Ook gaan we één weekje langer (4 i.p.v. 3).
Ik kan je de Limes route echt aanraden, een hele mooie fietstocht en perfect vanuit Arnhem op te pikken.

Wij hebben hem een paar jaar geleden andersom gefietst. dwz we hebben de trein gepakt naar Passau en zijn toen van daar af naar huis gefietst, Veghel. We hebben daar op ons gemak 2 en een halve week over gedaan, dus dat is voor jullie ook prima te doen.