Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kapot industrielager vervangen - Forum Wereldfietser

kapot industrielager vervangen

Hey, koningen van de weg (en de werkplaats)

Mijn eerste vraag op dit onvolprezen forum gaat niet eens over een reisfiets, maar goed, ik hoop dat jullie me desondanks haarfijn zullen uitleggen waar het op staat. Bij het verwijderen van de industrielagers uit een niet al te recent racewiel (systeemnaaf bianchi) tik ik het rechterlager helemaal uiteen, waardoor de buitenste lagerring achterblijft in het naafhuis. Die zit knus in een uitsparing en is onbereikbaar vanaf de andere kant. Betekent dit nu einde naaf of kan die achtergebleven ring er alsnog uit?

Iedereen een pekelvrij 2011 gewenst,
Carl
CarlW schreef:Hey, koningen van de weg (en de werkplaats)

Mijn eerste vraag op dit onvolprezen forum gaat niet eens over een reisfiets, maar goed, ik hoop dat jullie me desondanks haarfijn zullen uitleggen waar het op staat. Bij het verwijderen van de industrielagers uit een niet al te recent racewiel (systeemnaaf bianchi) tik ik het rechterlager helemaal uiteen, waardoor de buitenste lagerring achterblijft in het naafhuis. Die zit knus in een uitsparing en is onbereikbaar vanaf de andere kant. Betekent dit nu einde naaf of kan die achtergebleven ring er alsnog uit?

Iedereen een pekelvrij 2011 gewenst,
Carl
Je kunt met een dremel de buitenrimng doorslijpen, maar het is wel veel & vervelend werk

De professionele manier is met een trekker die aangrijpt op de lagerbaan. Stel je een buis voor met een kleine uitwendige kraag, een paar keer ingezaagd. Klik deze in de lagerbaan, en verhinder dat de buis weer terugklikken kan door er een passende doorn in te schuiven Nu heb je houvast.
Miscchien kun je wat improviseren met een oude stuurpen (conusmodel) of een keilbout.
m-gineering schreef:
CarlW schreef:Hey, koningen van de weg (en de werkplaats)

Mijn eerste vraag op dit onvolprezen forum gaat niet eens over een reisfiets, maar goed, ik hoop dat jullie me desondanks haarfijn zullen uitleggen waar het op staat. Bij het verwijderen van de industrielagers uit een niet al te recent racewiel (systeemnaaf bianchi) tik ik het rechterlager helemaal uiteen, waardoor de buitenste lagerring achterblijft in het naafhuis. Die zit knus in een uitsparing en is onbereikbaar vanaf de andere kant. Betekent dit nu einde naaf of kan die achtergebleven ring er alsnog uit?

Iedereen een pekelvrij 2011 gewenst,
Carl
Je kunt met een dremel de buitenrimng doorslijpen, maar het is wel veel & vervelend werk

De professionele manier is met een trekker die aangrijpt op de lagerbaan. Stel je een buis voor met een kleine uitwendige kraag, een paar keer ingezaagd. Klik deze in de lagerbaan, en verhinder dat de buis weer terugklikken kan door er een passende doorn in te schuiven Nu heb je houvast.
Miscchien kun je wat improviseren met een oude stuurpen (conusmodel) of een keilbout.

Je kunt ook proberen met een migapparaat een boutkop op een paar plaatsen aan de ring te hechten (bout met platte kop nemen, steel door de naaf steken)
Is de naaf van aluminium of van staal? Als het aluminium is, maak je het jezelf gemakkelijker door een keteltje heet water over de naaf te gieten. Aluminium zet 2x zoveel uit als staal, vandaar.

grtjs, Walter
Het is een alu naaf. Heet stoken op diverse manieren heb ik wel geprobeerd, maar het probleem is dat de lagerring, zonder zo'n lagertrekker waar Marten het over heeft, nul grip biedt. En er zomaar uitvallen wil ze niet.

groeten,
Carl