Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste versnellingen voor de bergen? - Forum Wereldfietser

De juiste versnellingen voor de bergen?

Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Weet je zeker dat dit een randonneur is? Dit klinkt eerder als een gewone racefiets.

Voor de bergen (met bagage) zul je toch een 22-32-44 triple (of hooguit een 26) moeten hebben, met achter als grootste tandwiel iets van een 32. Sommige mensen prefereren een 34.
Marks schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Tuurlijk kom je de bergen over, de truuk is het linker pedaal te demonteren, dat duwt beter :D :D

Dit is nl de standaard racefiets triple groep, en daar heb je plat gezegd geen flikker aan. 52-12 krijg je nooit op een zinvolle manier rond, en bij de eerste de beste klim ben je ruim op tijd door al je versnellingen heen voor dat de top ook maar in beeld komt.

Aangenomen dat je vastgebakken zit aan de 3x10 sti grepen heb je niet veel opties.
De eerste is alle voorbladen vervangen door kleinere. Je moet de sprongen echter gelijk houden anders slaat de voorderailleur op tilt (een MTB versie past niet) kom je uit op 26-38-48

De volgende stap is iets aan de cassette doen. Bv de sluitkrans weglaten. het tweede tandwiel vervangen door een sluitkarns met borst, en de achterkant van de casette uitbreiden met een spacer en een 32T oid.

Je zit dan een 40% lichter

Je kunt ook een 10 sp MTB cassette monteren (11-34 of 11-36) maar ik ben direct geneigd de 11 te ruilen voor een 12. Als de racederailleur dit niet trekt kun je hem vervangen door een 9sp MTB derailleur (niet een 10sp!)
Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je meeneemt en hoe je fietst, maar met een kleinste verzet van 28-32 kan ik me in de bergen met bepakking goed redden.

Zou als je nog keuze hebt geen racegroep kiezen. Met een MTB groep heb je meer keuze in versnellingen en als je niet weet wat je minimale verzet moet zijn, dan zou ik 'gewoon' 26-32 of zelfs 22-32 nemen.
Het probleem zit hem in de combinatie van de idioot grote voortandwielen en idioot kleine achtertandwielen van de moderne weggroepen. Die krijgt geen normaal mens rond. Tegelijk komen deze groepen allemaal te kort bij de lichte verzetten. De beste oplossing is een triple met 110/74mm steek monteren, dan kun je voor heel wat lichter gaan. De een na beste oplossing is kleinere voortandwielen op je bestaande cranks zetten, maar allebei is met de nieuwe 10 speed spullen minder makkelijk, omdat bij Ultegra de sprong tussen midden en buitenblad groter is geworden. Als je afziet van sti shifters is dit allemaal veel makkelijker op te lossen, omdat je met cross of buis commandeurs voor geen index schakeling hebt.
Het goede nieuws is dat er meestal wel een beetje te smokkelen valt, dus een iets kleiner kleinste voortandwiel zal nog wel lukken.
Achter heeft IRD ook nog een 10 sp 30t of 32t weg cassette, waarvan de 30t vermoedelijk nog wel en de 32t vermoedelijk niet meer met je bestaande achterderailleur wil werken.
Vroeger kon je bij 9sp gewoon een mtb casette nemen en een mtb achterderailleur monteren. Dat werkte prima met sti grepen. Naar ik begreep zijn er bij 10 speed problemen om weg en mtb te combineren, maar waarom weet ik niet.
Dus als je nog keus hebt bij de afmontage zou ik eerder kiezen voor een 110/74 mm crank, en een 9 speed mtb casette en mtb achterderailleur, gecombineerd met crosscommandeurs.
Een andere mogelijkheid zou zijn een ultracompacte double, zoals 42-26 voor. Dat is ook nog eens lichter.
En tot slot, klimmen is veel lastiger met veel bagage. Een dergelijke fiets rijdt het lekkerst zonder veel bagage, en klimmen gaat met 10-12 kilo ook veel beter dan met 20-25kg.
Wim
m-gineering schreef:
Marks schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Dit is nl de standaard racefiets triple groep, en daar heb je plat gezegd geen flikker aan. 52-12 krijg je nooit op een zinvolle manier rond, en bij de eerste de beste klim ben je ruim op tijd door al je versnellingen heen voor dat de top ook maar in beeld komt.
Nounou, dat is wel erg stellig gezegd. Of weet jij misschien wel hoe sterk Marks is en hoe licht zijn bagage? Voor een getrainde fietser met lichte bepakking die weet wat-ie doet, kan dit genoeg zijn. 30-27 bij een 622 achterwiel is vergelijkbaar met 39-32 bij een 559 achterwiel, en dat is in de praktijk het kleinste verzet dat ik gebruik in de bergen. Ik heb er nog wel een 30 bij, maar die heb ik nog maar drie keer gebruikt. 53-11 daarentegen gebruik ik in de bergen bijna dagelijks op lange afdalingen.

grtjs, wltr
Wim schreef:Naar ik begreep zijn er bij 10 speed problemen om weg en mtb te combineren, maar waarom weet ik niet.
cassettes en kettingen zijn allemaal compatible, maar de mtb shifters maken een andere slag dan de 10-sp race. De 10-sp mtb achterderailleurs hebben daarom een gewijzigde geometrie. De 10 sp race derailleurs hebben nog wel de standaard Shimano geometrie, en zijn dus uitwiselbaar met 8 en 9 speed spul.

Omdat de racederailleurs (die een kooiradius hebben die is afgestemd op grote bladen) niet uit te wisselen zijn met MTB derailleurs voor klein buitenblad is de haalbare bladdiameter reductie beperkt. Ga je naar een dubbel dan kun je veel meer sjoemelen, maar dan moet je achter wel flink bijschakelen als je voor van tandwiel wisselt.
Je zou bijna gaan denken aan 10 speed Campagnolo. 13-39 cassette, en de linker ergopower shifter is niet geindexeerd, dus dat werkt vele makkelijker met afwijkende combinaties. De voorderailleur schijnt ook beter te werken met klassieke cranks als de TA Pro 5 vis, en met kleinere bladen.
Wim
Wim schreef:Je zou bijna gaan denken aan 10 speed Campagnolo. 13-39 cassette, en de linker ergopower shifter is niet geindexeerd, dus dat werkt vele makkelijker met afwijkende combinaties. De voorderailleur schijnt ook beter te werken met klassieke cranks als de TA Pro 5 vis, en met kleinere bladen.
Wim
De keer dat ik Ergopower op mijn vakantiefiets had vond ik het geen succes. Als je moe wordt druk je links makkelijk net een tandje te weinig weg waardoor de voorderailleur toch niet schakelt. Een 135mm brede achternaaf waar een Campa cassette op past kost ook gauw de hoofdprijs.

Als je die route gaat zou ik overwegen een standaard 8 speed mtb shimano aandrijflijn aan de campa 10 sp shifters (zonder Escape!) te hangen. Heb je voor volledige vrijheid over de keuze van de bladen
Marks schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Hallo Marks,
Lukt het met de reacties tot nu toe? Geef anders een omschrijving van wat je normaliter fietst en welke bergen je straks over wilt.
Is het idd een wielrenfiets? Hoeveel bagage ga je daaraan hangen en heb je dat al eerder gedaan, dwz is de fiets daar geschikt voor? Ik vroeg het me even af.
Groet,
Leon
Dit is overigens ook een interessante groep: http://www.sram.com/sram/road/category/254
Derailleur is ontworpen voor max 11-32 cassette en een dubbel met max 16 tanden verschil. Als je niet te stom schakelt verwacht ik dat je met deze AD wel een 10-speed 11-32 kunt combineren met jouw tripel. Hij combineert alleen niet met een Shimano-shifter.

Grtjs, Walter
Leon schreef:
Marks schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Hallo Marks,
Lukt het met de reacties tot nu toe? Geef anders een omschrijving van wat je normaliter fietst en welke bergen je straks over wilt.
Is het idd een wielrenfiets? Hoeveel bagage ga je daaraan hangen en heb je dat al eerder gedaan, dwz is de fiets daar geschikt voor? Ik vroeg het me even af.
Groet,
Leon

Beste 2011 wensen voor iedereen!

Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen. Zorg niet alleen voor duurvermogen, maar ook voor wat krachtduurvermogen in de benen. Doe in NL regelmatig wat viaducttrainingen (of regelmatig naar de Posbank of zuid-limburg), staand op de pedalen, en dan je lichaamsgewicht via je armen zoveel mogelijk op je stuur laten rusten. Zo ben je tenminsten een beetje voorbereid om tijdens een lange klim in de alpen of pyreneeen even een keer goed van fietshouding te kunnen veranderen. Even staand klimmen werkt bij mij althans perfect om even al tijdens het klimmen je lichaam te ontdoen van wat zure pijntjes in benen, armen en rug. Zorg ook al in de winter voor wat getrainde arm- en rug/buikspieren. Er is niets wat een klimcassette zo goed kan relativeren als een goed getraind lichaam. Sterker nog, wat heb je aan een fiets in de bergen als je niet getraind bent. En onderschat dus vooral niet de getraindheid van je bovenlichaam.
2) Zorg dat je maximaal afvalt. Vetpercentage minimaal richting 15%.
3) Neem zo weinig mogelijk bepakking mee, maar zie het altijd in het licht van je complete totaalgewicht (lichaamsgewicht, fietsgewicht, bagage, eten/drinken). Staar je echter niet blind op een/twee kilootjes meer of minder op je totaalgewicht. Mocht je een karretje meenemen, denk aan het beheersen van de snelheid in de afdaling.
4) Besef dat je geen wedstrijd rijdt, maar neem de tijd voor de klim.
5) Blijf veel eten en drinken, een hongerklop in de bergen wil je niet hebben.
6) Souplesse! Dus zorg voor lichte verzetjes ook als je kapot zit.
7) De supercompact crank zou zeker op mijn lijstje staan als je het bij een racefiets houdt...... En volgens mij zijn er ook alternatieve bladen beschikbaar voor Shimano 10sp. Ultegra levert uit mijn hoofd een 11-28 cassette... Miche levert nog een laatste achtertandwiel van 29T.
Die SRAM weg groepen zien er anders inderdaad interessant uit, met diverse 12-32t cassettes. Dit laat zich vast mooi combineren met een TA Carmina met kleine spider en 44/28t voorbladen. Dat is een mooi bereik voor een snelle randonneur. Ik kon echter niet vinden of de shifters voor indexeren of niet.
Wim
AB schreef:Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.

Dus alle prof-wielrenners die in de bus de Alpen en Pyreneeën over komen (of zelfs helemaal niet) trainen te weinig!!!

Gerd
AB schreef:
Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.
Tja, je kunt je de schompes trainen, maar en brood op de plank en een daarop aangepast verzet is voor velen toch een realistischer optie :D
Wim schreef:Die SRAM weg groepen zien er anders inderdaad interessant uit, met diverse 12-32t cassettes. Dit laat zich vast mooi combineren met een TA Carmina met kleine spider en 44/28t voorbladen. Dat is een mooi bereik voor een snelle randonneur. Ik kon echter niet vinden of de shifters voor indexeren of niet.
Wim
Die Sram cassettes kun je ook met Shimano derailleurs combineren, en dan heb je tenminste niet de nog suspectere crankstellen en de minder betrouwbare shifters. De Sram voorderailleur schakelt alleen een dubbel
GerdC schreef:
AB schreef:Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.

Dus alle prof-wielrenners die in de bus de Alpen en Pyreneeën over komen (of zelfs helemaal niet) trainen te weinig!!!

Gerd
Welnee, die renners zijn tactisch sterk ;)
GerdC schreef:
AB schreef:Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.

Dus alle prof-wielrenners die in de bus de Alpen en Pyreneeën over komen (of zelfs helemaal niet) trainen te weinig!!!

Gerd
De beste man vraagt om enkele opties......
Dan krijgt ie van mij enkele goedbedoelde opties en dan haal jij een quote uit zijn context en kom je met een onnozele opmerking die appels met peren vergelijkt en verder geen enkel hout snijdt.
Maar ik zal je wat voer geven:
Met een 30-27 en volle bepakking (15-25kg) komt elke goed getrainde en slanke wielrenner elke col in de Alpen over.
Een ongetrainde beginneling met een overmatige BMI-index komt met een oma-atb-verzetje zonder bepakking geen enkele bult in Limburg over.

Kortom, er komt veel meer bij fietsen in de bergen kijken dan alleen maar een licht verzetje.
m-gineering schreef:Die Sram cassettes kun je ook met Shimano derailleurs combineren,
Een Ultegra AD die 11-32 schakelt? Apex is juist ontwikkeld om een 11-32 te kunnen gebruiken met een racefietsgroep.
m-gineering schreef: en dan heb je tenminste niet de nog suspectere crankstellen en de minder betrouwbare shifters.
Minder betrouwbare shifters? Ik ben geen fietsenmaker, maar dit vind ik toch wel een gewaagde stelling. Ik ken in ieder geval een fietsfabrikant die een wat andere mening heeft over Shimano 10-speed versus SRAM 10-speed. Hij heeft me ook uitgelegd waarom en ik neig er naar om hem te geloven. Maargoed.
m-gineering schreef:De Sram voorderailleur schakelt alleen een dubbel
Als er iets is wat ik haat bij SRAM is het dat ze van de tripel af willen.

Maar als we uit blijven gaan van het probleem van Marks, dan zou hij dus een mooie combinatie hebben met een Ultegra tripel voor, met bijbehorende shifter, en een SRAM Apex 11-32 achter, ook met bijbehorende shifter. Dan rij je weliswaar met twee verschillende shifters, maar het werkt wel!

Zelf rij ik trouwens met een FSA carbon tripel, een Microshift voorderailleur en SRAM doubletap-shifter. Achter een 9-speed X.0 medium kooi, 11-34 PG980 en ook een doubletap-shifter. Afgezien van dat ik terug wil naar een 11-32 PG990, werkt het goed. Maar het is eigenlijk wel een beetje triest dat je drie merken moet combineren om een fatsoenlijke aandrijving voor een vakantiefiets te krijgen!

Grtjs, Walter - eigenwijs
Ik ben een paar jaar geleden op een racefiets met een kleine tent, kookspullen en dergelijke de susten- en gotthatdpas overgereden in 1 dag. Was zwaar, maar te doen. Ik ben helemaal geen stoemper en draaide 30-25 gewoon in het zadel rond. Alles was licht, van fiets tot (getraind)lichaam, maar het kan dus wel gewoon.