door
AB » zo 02 jan, 2011 16:25
Leon schreef:Marks schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus.
De bladen voor zijn 52-39-30 en de cassette achter is een 10speed 12-27.
De shifters en achter derailleur zijn van Ultegra.
Denken jullie dat ik met deze versnellingen de bergen over kom, incl bepakking uiteraard!
Zo niet, wat zijn dan mijn opties....
Hallo Marks,
Lukt het met de reacties tot nu toe? Geef anders een omschrijving van wat je normaliter fietst en welke bergen je straks over wilt.
Is het idd een wielrenfiets? Hoeveel bagage ga je daaraan hangen en heb je dat al eerder gedaan, dwz is de fiets daar geschikt voor? Ik vroeg het me even af.
Groet,
Leon
Beste 2011 wensen voor iedereen!
Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen. Zorg niet alleen voor duurvermogen, maar ook voor wat krachtduurvermogen in de benen. Doe in NL regelmatig wat viaducttrainingen (of regelmatig naar de Posbank of zuid-limburg), staand op de pedalen, en dan je lichaamsgewicht via je armen zoveel mogelijk op je stuur laten rusten. Zo ben je tenminsten een beetje voorbereid om tijdens een lange klim in de alpen of pyreneeen even een keer goed van fietshouding te kunnen veranderen. Even staand klimmen werkt bij mij althans perfect om even al tijdens het klimmen je lichaam te ontdoen van wat zure pijntjes in benen, armen en rug. Zorg ook al in de winter voor wat getrainde arm- en rug/buikspieren. Er is niets wat een klimcassette zo goed kan relativeren als een goed getraind lichaam. Sterker nog, wat heb je aan een fiets in de bergen als je niet getraind bent. En onderschat dus vooral niet de getraindheid van je bovenlichaam.
2) Zorg dat je maximaal afvalt. Vetpercentage minimaal richting 15%.
3) Neem zo weinig mogelijk bepakking mee, maar zie het altijd in het licht van je complete totaalgewicht (lichaamsgewicht, fietsgewicht, bagage, eten/drinken). Staar je echter niet blind op een/twee kilootjes meer of minder op je totaalgewicht. Mocht je een karretje meenemen, denk aan het beheersen van de snelheid in de afdaling.
4) Besef dat je geen wedstrijd rijdt, maar neem de tijd voor de klim.
5) Blijf veel eten en drinken, een hongerklop in de bergen wil je niet hebben.
6) Souplesse! Dus zorg voor lichte verzetjes ook als je kapot zit.
7) De
supercompact crank zou zeker op mijn lijstje staan als je het bij een racefiets houdt...... En volgens mij zijn er ook alternatieve bladen beschikbaar voor Shimano 10sp. Ultegra levert uit mijn hoofd een 11-28 cassette... Miche levert nog een laatste achtertandwiel van
29T.