Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuur kan niet lager:racestuur? - Forum Wereldfietser

stuur kan niet lager:racestuur?

Dag allemaal,

Ik ben trotse bezitter van de Santos Travelmaster 2.6. Ik geloof dat ik de kleinste framemaat heb en mn' stuur staat al op z'n laagst. Nu heb ik af en toe het idee dat ik m'n stuur wat lager wil, maar dat is dus niet mogelijk?
Zou hier een racestuur een oplossing kunnen zijn? Maar is dat weer niet erg ongemakkelijk met remmen enzo?
Janneke schreef:Dag allemaal,

Ik ben trotse bezitter van de Santos Travelmaster 2.6. Ik geloof dat ik de kleinste framemaat heb en mn' stuur staat al op z'n laagst. Nu heb ik af en toe het idee dat ik m'n stuur wat lager wil, maar dat is dus niet mogelijk?
Zou hier een racestuur een oplossing kunnen zijn? Maar is dat weer niet erg ongemakkelijk met remmen enzo?
Syntace VRO stuurpen? Meest degelijke stuurpen die je in alle hoeken kunt richten.
Vaste stuurpen omdraaien en dan de hoek neerwaarts gericht?

Of verstelbare stuurpen neerwaarts richten? Maar in mijn ervaring niet de meest degelijke oplossing, blijft altijd ietsje speling op verstelbare stuurpennen zitten.
Hoi Janneke,
Behalve een ander stuur, kan ook een stuurpen met een steilere hoek een mogelijkheid zijn, zodat je dieper kan te zitten. Ik heb zelf jarenlange ervaring met racesturen op mijn trekkingfietsen (ja ook omgebouwde mountainbike van Santos) en voor de versnellingen die dan aan de racebocht komen, vormt dat geen probleem. Overigens heb ik op mijn roadmaster ook een racestuur en heb dan schakel dan via mijn remgrepen. Shimano Ultegra. Met mijn Specialized Stumpjumper mountainbike had ik ook een racestuur met commandeurs op de bovenbuis, maar dat is nu wat achterhaald. Zoals je ziet diverse mogelijkheden. Bedenk ook dat een racestuur ook je houding wel verandert. Combinatie tussen racestuur en andere stuurpen kan voor jou het meest ideaal zijn. Maar het blijft wel persoonlijk hoe diep je wil zitten. Ik weet niet waar je de fiets heb gekocht en hoe deskundig de fietsenwinkel is.
Groeten,
Rutger
Janneke schreef:Dag allemaal,

Ik ben trotse bezitter van de Santos Travelmaster 2.6. Ik geloof dat ik de kleinste framemaat heb en mn' stuur staat al op z'n laagst. Nu heb ik af en toe het idee dat ik m'n stuur wat lager wil, maar dat is dus niet mogelijk?
Zou hier een racestuur een oplossing kunnen zijn? Maar is dat weer niet erg ongemakkelijk met remmen enzo?
Niks mis met een racestuur maar bij de ombouw moet je wel rekening houden met nieuwe remgrepen ( en passen die bij je remmen?) en nieuwe shifters (combinatie met de voorderailleur is ook een aandachtspunt)

Het loopt dus wel in de papieren, en niet iedere fietsenmaker snapt dat je niet alles lukraak aan elkaar kunt knopen
Dag allemaal,

Ik denk dat ik mijn stuurpen-hoek wel kan veranderen. Die kan je in verschillende hoeken zetten. Volgens mij heb ik dat wel eerder al geprobeerd, maar had ik toen het idee dat het stuur te ver weg stond...
Verder vind ik de houding met m'n rechte stuur wel weer erg prettig, dat zla wel helemaal veranderen met een racestuur... Ik ga maar even die hoek veranderen en kijken of dat voldoende is.
Overigens: er lijkt nog wel een centimeter van m'n stuurpen over te zijn, maar ik krijg de pen niet verder naar beneden, kan deze dan te lang zijn?
Janneke schreef:Dag allemaal,

Ik denk dat ik mijn stuurpen-hoek wel kan veranderen. Die kan je in verschillende hoeken zetten. Volgens mij heb ik dat wel eerder al geprobeerd, maar had ik toen het idee dat het stuur te ver weg stond...
Verder vind ik de houding met m'n rechte stuur wel weer erg prettig, dat zla wel helemaal veranderen met een racestuur... Ik ga maar even die hoek veranderen en kijken of dat voldoende is.
Overigens: er lijkt nog wel een centimeter van m'n stuurpen over te zijn, maar ik krijg de pen niet verder naar beneden, kan deze dan te lang zijn?
Veel vorkbuizen zijn over de laatste 5 cm aan de onderkant verdikt. Bij hele kleine frames kun je daar inderdaad met de stuurpen tegen aan komen. Stuurpennen met een schuine klemwig kun je wel iets inkorten, maar controleer eerst of voor die actie voldoende draad op de klembout zit
Janneke schreef:Ik denk dat ik mijn stuurpen-hoek wel kan veranderen. Die kan je in verschillende hoeken zetten. Volgens mij heb ik dat wel eerder al geprobeerd, maar had ik toen het idee dat het stuur te ver weg stond...
Als het stuur dan te ver weg staat is het wellicht een optie om een kortere* te kopen, als je nu niet al een heel korte hebt. Een nieuwe stuurpen is in ieder geval een budgetvriendelijke verbouwing.
Leon

* ik bedoel hier korter in de horizontale richting.
Bij mijn Santos wilde ik het stuur ook nog wat lager zetten. Er kon nog een paar centimeter van mijn balhoofd worden afgezaagd, waardoor het stuur precies goed stond. Was niet veel werk. Misschien kan dat bij jouw fiets ook wel.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Bij mijn Santos wilde ik het stuur ook nog wat lager zetten. Er kon nog een paar centimeter van mijn balhoofd worden afgezaagd, waardoor het stuur precies goed stond. Was niet veel werk. Misschien kan dat bij jouw fiets ook wel. Ronald
Dat brengt mij op de vraag: Wat is nou eigenlijk het balhoofd aan een fiets?
Een balhoofdstel zijn de twee lagers, maar het balhoofd? En waar komt dit woord vandaan?
(en waar zaagde Ronald iets vanaf?)
Leon
Leon schreef:[
Een balhoofdstel zijn de twee lagers, maar het balhoofd? En waar komt dit woord vandaan?
(en waar zaagde Ronald iets vanaf?)
Leon
Het 'hoofd' is de voorkant van de fiets waarmee het voorwiel draaibaar gemaakt is. Bal duidt op de wijze van lagering. Bij een Velocipede is het balhoofd zeer compact, bij een 'safety' wordt het een wat grijzer gebied, met binnenbalhoofdbuis, buitenbalhoofdbuis, balhoofdlagers, balhoofdplaatje etc
Is dit een fiets met een traditioneel balhoofd of een modern ahead model?
Wim
m-gineering schreef:
Leon schreef:[
Een balhoofdstel zijn de twee lagers, maar het balhoofd? En waar komt dit woord vandaan?
(en waar zaagde Ronald iets vanaf?)
Leon
Het 'hoofd' is de voorkant van de fiets waarmee het voorwiel draaibaar gemaakt is. Bal duidt op de wijze van lagering. Bij een Velocipede is het balhoofd zeer compact, bij een 'safety' wordt het een wat grijzer gebied, met binnenbalhoofdbuis, buitenbalhoofdbuis, balhoofdlagers, balhoofdplaatje etc
Met de benamingen van Marten kan ik het wat duidelijker maken. Mijn buitenbalhoofdbuis stak enige centimers uit boven de horizontale framebuis. Dat stukje kon er afgezaagd worden, heb ik overigens niet zelf gedaan. Ik heb een traditionele lagering.

Ronald