Hallo,
te vaak knapt mijn fietsketting. Ik heb een Santos travelmaster met Deore LX groep en ik heb zo ongeveer ieder jaar een andere (9 speed) ketting omdat ze vaak snel knappen. Alleen de ketting die er origineel op zat deed het goed en vorig jaar de Shimano ketting, die het ook goed deed totdat ik hem zelf verkeerd ging inkorten nadat de quick-link gebroken was. (ik gebruikte niet die losse pin)
Maar voor de Shimano ketting had ik een SRAM 9 speed ketting die na 1000 a 2000 km meerdere malen ging knappen. Daarom was ik op Shimano overgegaan die kwa degelijkheid wel beviel maar ik kon de pinnen er nauwelijks uit draaien met de kettingpons zo vast zaten ze. Ik vond een ketting met "gewone" pinnen handiger dus heb ik dit jaar een KMC 9-speed ketting gekocht. Helaas is het van een grote fietstocht dit jaar niet gekomen en ik heb naar schatting slechts 2000 km gefietst met deze ketting. Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep roestsporen op zitten.
Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.
Vorige week knapte de ketting en zag ik dat hij niet op 1 punt was gebroken, maar ook op 2 andere plekken, (op deze 2 plekken slechts aan 1 zijde). De scheur / breuk zit vlak bij de pin, het plaatje is dan gescheurd.
Nu staat mij zo iets van bij dat kettingen nooit zouden knappen, maar mijn ervaring is dat toch ten minste de helft dat wel doet en ook vrij snel. Ik vraag mij nu af wat ik hier aan kan doen, want hoewel de Shimano kettingen wel goed bevallen vind ik ze gewoon niet zo handig omdat de pinnen zeer vast zitten. Zelf kan ik zo snel geen reden bedenken, alleen dat wellicht mijn kracht bovengemiddeld is? Ik ben ongeveer 95 kg en bijna 2 meter lang dus wellicht is dit ook een factor. Zou de breedte van de ketting een factor zijn? Ik dacht dat een 9-speed ketting iets dunner is dan een 8 speed.
Ik wil eigenlijk niet overgaan op 8-speed. Al enkele jaren vind ik een Rohloff fiets een aantrekkelijk idee en zou dit een [erg dure en wellicht overdreven] oplossing voor dit probleem kunnen zijn omdat ik dacht dat hier een "gewone" (dus grotere) ketting op zit? Is het zo dat dit duidelijk sterker is?
te vaak knapt mijn fietsketting. Ik heb een Santos travelmaster met Deore LX groep en ik heb zo ongeveer ieder jaar een andere (9 speed) ketting omdat ze vaak snel knappen. Alleen de ketting die er origineel op zat deed het goed en vorig jaar de Shimano ketting, die het ook goed deed totdat ik hem zelf verkeerd ging inkorten nadat de quick-link gebroken was. (ik gebruikte niet die losse pin)
Maar voor de Shimano ketting had ik een SRAM 9 speed ketting die na 1000 a 2000 km meerdere malen ging knappen. Daarom was ik op Shimano overgegaan die kwa degelijkheid wel beviel maar ik kon de pinnen er nauwelijks uit draaien met de kettingpons zo vast zaten ze. Ik vond een ketting met "gewone" pinnen handiger dus heb ik dit jaar een KMC 9-speed ketting gekocht. Helaas is het van een grote fietstocht dit jaar niet gekomen en ik heb naar schatting slechts 2000 km gefietst met deze ketting. Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep roestsporen op zitten.
Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.
Vorige week knapte de ketting en zag ik dat hij niet op 1 punt was gebroken, maar ook op 2 andere plekken, (op deze 2 plekken slechts aan 1 zijde). De scheur / breuk zit vlak bij de pin, het plaatje is dan gescheurd.
Nu staat mij zo iets van bij dat kettingen nooit zouden knappen, maar mijn ervaring is dat toch ten minste de helft dat wel doet en ook vrij snel. Ik vraag mij nu af wat ik hier aan kan doen, want hoewel de Shimano kettingen wel goed bevallen vind ik ze gewoon niet zo handig omdat de pinnen zeer vast zitten. Zelf kan ik zo snel geen reden bedenken, alleen dat wellicht mijn kracht bovengemiddeld is? Ik ben ongeveer 95 kg en bijna 2 meter lang dus wellicht is dit ook een factor. Zou de breedte van de ketting een factor zijn? Ik dacht dat een 9-speed ketting iets dunner is dan een 8 speed.
Ik wil eigenlijk niet overgaan op 8-speed. Al enkele jaren vind ik een Rohloff fiets een aantrekkelijk idee en zou dit een [erg dure en wellicht overdreven] oplossing voor dit probleem kunnen zijn omdat ik dacht dat hier een "gewone" (dus grotere) ketting op zit? Is het zo dat dit duidelijk sterker is?