Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon Drive system in de sneeuw - Forum Wereldfietser

Gates Carbon Drive system in de sneeuw

Het volgende euvel heb ik vanmiddag inderdaad ondervonden zoals vermeld in de handleiding
http://www.carbondrivesystems.com/image ... 411518.pdf:

"
Please be aware that use of the Gates Carbon Drive system in ice and snow, can lead to
the teeth of the pulleys becoming clogged. This can lead to the belt being pushed off of
the pulley, or lifted up and ratcheting over it. Both of these possibilities could reduce the
safe operation of the system. For this reason, the use of the bike in snow and ice should
be avoided. The use of the system in clay based mud should also be avoided for the same
reasons.
"

De riem liep er dus af bij de Rohlof naaf doordat sneeuw zich tot een stukje ijs schuin had opgehoopt in de holtes op de bevroren pully. Nadat ik dat ijs er af had gestoken kon ik weer verder.. even later weer hetzelfde euvel...(
Een probleemloze lange fietstocht door de sneeuw bij -5 grd C is dus echt niet mogelijk!
Da's niet zo mooi nieuws. Ik heb ook gehoord dat het wel gaat met sneeuw. Heeft Marten daarover nog een update?

Zelf maakte ik mee dat mijn ketting voor om de minuut van het middenblad voor naar het kleine afdraaide. Dat was met veel sneeuw en min 12.
Sneeuw en ijs is een van de weinige dingen waar ik met mijn riemaandrijving geen problemen mee heb. :twisted:
SantosTravelmaster schreef:
De riem liep er dus af bij de Rohlof naaf doordat sneeuw zich tot een stukje ijs schuin had opgehoopt in de holtes op de bevroren pully. Nadat ik dat ijs er af had gestoken kon ik weer verder.. even later weer hetzelfde euvel...(
Een probleemloze lange fietstocht door de sneeuw bij -5 grd C is dus echt niet mogelijk!

Je hebt van die continue kettingsmeersystemen waarmee je al rijdend olie op de ketting kunt gooien. MIsschien zoiets monteren maar dan met ammonia of antivries? :wink:
Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Wim schreef:Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Herrie. http://www.defietsreiziger.nl/diverse/piepende_riem.wmv
En dat zou nu net een van de voordelen moeten zijn.
Wim
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Herrie. http://www.defietsreiziger.nl/diverse/piepende_riem.wmv
Je moet dan ook vooruit fietsen, niet achteruit :lol: :wink:
Leon
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Herrie. http://www.defietsreiziger.nl/diverse/piepende_riem.wmv
staat de riem niet te strak?
of loopt ie tegen de opstaande rand van het voorblad aan (aan de trapper zijde)?

succes,
m-gineering schreef:
SantosTravelmaster schreef:
De riem liep er dus af bij de Rohlof naaf doordat sneeuw zich tot een stukje ijs schuin had opgehoopt in de holtes op de bevroren pully. Nadat ik dat ijs er af had gestoken kon ik weer verder.. even later weer hetzelfde euvel...(
Een probleemloze lange fietstocht door de sneeuw bij -5 grd C is dus echt niet mogelijk!

Je hebt van die continue kettingsmeersystemen waarmee je al rijdend olie op de ketting kunt gooien. MIsschien zoiets monteren maar dan met ammonia of antivries? :wink:
Leuk idee.. zelf had ik ook al bedacht om de anti-vries sproeier op de volgende rit mee te nemen. Maar voorkomen is beter dan genezen; ik zoek dus nu een eenvoudig te monteren spatbord om de riem af te schermen. Wie kent zoiets?
Met name de onderste helft van de tandriem vangt makkelijk sneeuw en pekelsmurrie op afkomstig van het achterwiel en behoeft dus bescherming hiertegen.
TravelDuck schreef:
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Herrie. http://www.defietsreiziger.nl/diverse/piepende_riem.wmv
staat de riem niet te strak?
of loopt ie tegen de opstaande rand van het voorblad aan (aan de trapper zijde)?

succes,
ik verwacht dat de nieuwe versie niet meer piept en ook minder gevoelig is voor ijs ophoping op de pully:
http://www.bikerumor.com/2010/09/15/gat ... ck-system/
CenterTrack is a quantum leap forward for belt-drive technologies. It offers all the clean, quiet and strong advantages of our existing drive trains but with an even higher level of performance,” says Todd Sellden, Director of Gates Carbon Drive Systems. “We believe it will become one of the bike industry’s must-have killer apps.”

The CenterTrack belt’s teeth engage with the pulleys, whose sides have been removed for optimal debris shedding. Dirt and grime simply fall away, making CenterTrack technology ideal for muddy or snowy conditions.



Opgelost!
Zoals met alles, eerst zien dan geloven. Met de huidige riem zeiden ze ook blablabla. :twisted:

En dan is er nog de prijs. Die onderdelen zien er niet goedkoop uit.
Ik word altijd vrolijk van dit soort marketing.

Bijv. quantum leap vert. spectaculaire vooruitgang

must-have killer apps huh? kan ik 'm ook op mijn iPhone installeren?

etc.etc. :lol:
Mij lijkt dat het gleufje in de riem en dat dat dan weer precies moet passen in de rand in het midden van het 'tandwiel' het juist extra gevoelig voor vuil.
zand etc kan zich makkelijk in dat gleufje tussen de tanden op de riem gaan nestelen.

Vooralsnog heb ik weinig problemen gehad met de riem op gravel en andere modderige wegen. Echt diepe klei heb ik nog niet gehad en de sneeuw laat ook nog even op zich wachten gezien de winterbanden waar ik op wacht.

veel fiets plezier,
Die quantum leap was blijkbaar nodig.
Wim
Even op inhaken....

Heb je het al met jouw dealer erover gehad ? Dat las ik niet, maar zou de meest logische eerste stap zijn...

Toen Santos begon met de riemaandrijving hadden ze een tandwiel met "mudports". Kleine sleuven in het achtertandwiel waardoor de modder en prut uit het tandwiel geperst werd.

Rohloff heeft dit idee niet toegestaan op de naven, maar er is wel doorgegaan achter de schermen aan de ontwikkeling van een tandwiel die wel het vuil kon afvoeren.

Inmiddels is er een nieuw tandwiel op de markt (zeer beperkt). Deze heeft wel de mogelijkheid om prut af te voeren. Daardoor zal het probleem niet of veel minder snel meer voorkomen. Dit tandwiel is van gehard staal en dus ook goed duurzaam.
Het kan gewoon in plaats van het huidige tandwiel geplaatst worden.



Op de foto's zijn de "afvoergootjes" goed zichtbaar.
foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Nee, ik werk niet voor Santos, Rohloff of Gates. :P
pedalman schreef:Ik word altijd vrolijk van dit soort marketing.

Bijv. quantum leap vert. spectaculaire vooruitgang

must-have killer apps huh? kan ik 'm ook op mijn iPhone installeren?

etc.etc. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=kAG39jKi0lI 8) 8)
Thnx! Ik ben weer helebaal bij de tijd! :lol: :lol: :lol:
@Shane

+1 :lol: