Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29er MTB banden op vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

29er MTB banden op vakantiefiets?

Misschien een niet zo snuggere vraag;

Op mijn MTB heb ik racing ralph banden en ik ga s winters zonder problemen door sneeuw en redelijk goed over ijs. Nu heeft mijn buurman een zogenaamde 29er MTB met racing ralph. Hetgeen mij op een idee bracht.

Vraag: Is de velg van een 29er hetzelfde als een normale 28 inch?? Maw kan ik 29er racing ralph op mijn 28 inch avaghon-fiets leggen?

Groeten,

Marc
geelfietsje schreef:Misschien een niet zo snuggere vraag;

Op mijn MTB heb ik racing ralph banden en ik ga s winters zonder problemen door sneeuw en redelijk goed over ijs. Nu heeft mijn buurman een zogenaamde 29er MTB met racing ralph. Hetgeen mij op een idee bracht.

Vraag: Is de velg van een 29er hetzelfde als een normale 28 inch?? Maw kan ik 29er racing ralph op mijn 28 inch avaghon-fiets leggen?

Groeten,

Marc
De banden passen op je velgen, maar het is niet gezegd dat de wielen dan nog in je frame willen draaien. Maar met hulp van de buurman ben je daar zo achter 8)
Yep,

Ik denk dat ik maar de proef op de som ga nemen. Ik was er inmiddels achter dat 622 de velgmaat is, dus dat klopt inderdaad en op het oog moet het nog kunnen ronddraaien ook.

Maar m'n buurman is fietsen.... Het moet niet gekker worden!

Dankje,

Marc
De vraag is dus gewoon hoeveel vering en grip van grote noppen je nodig hebt. Zelf denk ik dat voor de meeste mensen zal gelden dat als ze heel brede noppenbanden nodig hebben, 26 inch beter uitkomt. Je komt er dan niet met je tenen tegenaan, het stuurt niet zo sloom, en er zijn nog spatborden voor te koop. Maar er zijn genoeg vakantiefietsers die 47 mm banden op hun 28 inch fiets hebben zitten (veel Vittorio's konden dat wel hebben, bijvoorbeeld).
Wim
Ik heb normaal supreme 2.0 (=50 mm)

Buurman is inmiddels terug en we hebben de racing Ralph gepast. No way dus. Aan alle kanten te breed/ hoog. Als je de wielen zo naast elkaar ziet staan, zie je wel dat er nog een factor 2-3 volumeverschil inzit.

Hartelijk dank voor het meedenken,

Marc
De Schwalbe Smart Sam is er in 47-622 (1.75), kost niet veel en heeft behoorlijk grove noppen.

Heb nu zelf 29x1.8 noppen i.p.v. de gebruikelijke 50-622 Supremes op de vakantiefiets.

Mind you: als je alleen op (nat) verhard rijdt, kun je net zo goed op de Supremes rijden. Als het glad wordt heb je met noppen net zo weinig in te brengen als met Supremes. Als je de modder in gaat of er valt nog een halve meter (rulle) sneeuw, dan worden noppen interessanter.
De Schwalbe RR is een echte mtb-band met als voordeel een laag gewicht en goede grip op gravel e.d. De noppen op de RR zijn trouwens bescheiden en daarom is de band relatief snel. Voor asfalt niet mijn keuze, want hij slijt te snel en het profiel heeft dan geen nut.