Tijdens het kampeerweekend op 8 en 9 mei a.s. zal op zondagochtend de ledenvergadering van de Vereniging De Wereldfietser gehouden worden.
Gaat u daar naar toe?
Nee?
Dat kan ik me voorstellen want ik zou ook liever gaan fietsen.
Ik ga wel.
Niet dat ik niets anders te doen heb en ik ga ook niet het hele weekend, maar de agenda van de vergadering is interessant genoeg om zondag even te gaan luisteren.
Neem nu bijvoorbeeld het eerste agendapunt: de bestuurssamenstelling.
Bent u daar niet benieuwd naar, naar de samenstelling van het bestuur van de Vereniging?
Ik wel, want de helft van het bestuur ken ik niet.
Als lid krijg ik steeds meer het idee dat de kar in deze Vereniging door één persoon wordt getrokken.
Heeft u dat ook niet, dat idee?
Zo’n vergadering lijkt me dus een mooi moment om eens met de rest kennis te maken en te vernemen hoe zij dat nu doen... besturen.
Volgende agendapunt: Het financieel jaarverslag. Daarvoor hoef je niet naar Gramsbergen af te reizen. Dat is een hamerstuk. Ik stel me voor dat daar ongeveer het volgende in staat:
Inkomsten:
Contributie leden (2250 x €15,--) = €33750,---
Uitgaven
Productie tijdschrift (4x) = €28250,--
Diverse onkosten (huur activiteitenruimtes) €500,--
In kas
€5000,--
Ik zie u niet eens opkijken.
Het lijkt me dat de vergadering tien minuten onderweg is wanneer we beginnen aan de stand van zaken in de activiteitencommissie. De voorzitter van die commissie gaat ons a.s. zondag waarschijnlijk vertellen hoe feestelijk het 10-jarig jubileum gevierd zal gaan worden.
Dat er een heel mooi jubileumboek in de maak is.
Een jubileumboek met daarin een bloemlezing uit de allerbeste reisverhalen die de voorbije tien jaar gepubliceerd zijn in het tijdschrift. Theo Jorna heeft oproepen geplaatst aan leden van de vereniging in het tijdschrift en in dit forum om mee te stemmen over de samenstelling van dat boek en daarop is welgeteld 1 (één) reactie gekomen. Die was van Theo zelf.
En omdat er ook niemand is die zich vervolgens afvraagt of er wel voldoende draagvlak is stelt Theo het boek samen, voert de redactie, steekt als uitgever €5000,00 eigen geld in de productie en zal dat boek op 21 augustus aanstaande van een zichtbaar trotse voorzitter overhandigd krijgen.
“Alsjeblieft Theo... kijk eens... een sigaar uit eigen doos!”
Volgende agendapunt: de redactie.
De redactie?
Een vreemd agendapunt.
‘De redactie’
De redactie van Het Tijdschrift misschien?
Ook vreemd.
Redactieleden van het tijdschrift schitteren namelijk meestal door afwezigheid op activiteiten van de Vereniging. Dat is op zich niet zo verwonderlijk want de redactie is autonoom en werkt zelfstandig. De Vereniging of haar bestuur heeft geen invloed op de samenstelling van de redactie, haar werkwijze of de inhoud van het tijdschrift. De redactie heeft niets met de Vereniging te maken, hooguit dat de leden van de redactie ook lid van de Vereniging zijn.
Vanwaar dan dit agendapunt?
Ik ben daar zo ontzettend benieuwd naar.
Komt men vragen om meer geld?
Om onderwerpen voor themanummers?
Geen idee.
Wellicht komt er tijdens dit agendapunt een discussie op gang over Het Tijdschrift. Daar hoop ik een beetje op. Misschien is er een lid aanwezig die zich afvraagt of er binnen de Vereniging niet iets is scheefgegroeid.
Tien jaar geleden werd De Vereniging De Wereldfietser opgericht met als doel het reizen per fiets te bevorderen. Als middel voor de overbrenging van informatie werd indertijd gekozen voor een tijdschrift.
Logisch, want toen had nog niet iedereen internet.
Doel en middel dus. Maar daar is ergens wat fout gegaan.
Ruim tachtig procent van de contributie van de leden gaat inmiddels op aan de productie van het tijdschrift. Buiten de inkomsten van de advertentie’s (ik schat zo’n €6400) is dus de contributie van 1800 leden nodig om dat blad in de lucht te houden.
Een tijdschrift waarin de Vereniging zelf slechts drie pagina’s mag vullen met verenigingsnieuws.
Is dat niet een beetje vreemd?
Daarmee heeft het er alle schijn van dat de productie van dat tijdschrift het belangrijkste doel van de vereniging is geworden en de ledenadministratie van de vereniging niets meer is dan het abonneebestand van het Tijdschrift.
Waarom dat tijdschrift?
Geen flauw idee.
Alles, maar dan ook alles wat in dat tijdschrift staat, kan beter, sneller en uitgebreider gepubliceerd worden via het internet.
Verenigingsnieuws heeft in het tijdschrift een omloopsnelheid van drie maanden.
Fietsers Onderweg? Internet!
Reisverslagen? Wat heeft het voor nut om een verhaal te schrijven, dat te laten redigeren, er met acht man over te vergderen, er een vormgever aan te laten werken, een boom om te hakken, te drukken, vouwen, vergaren, nieten, snijden, adresseren en postverzenden wanneer zoiets binnen een fractie van de tijd (en zonder verenigingsgeld) met een doorlink via het internet kan?
Doek dat tijdschrift op!
Wanneer we dat doen, hoor ik nu iemand brullen, dan verliest de Vereniging driekwart van haar leden, want de meeste leden zijn lid voor het Tijdschrift.
Nou en?
Wat is het verschil?
Dat zijn dus leden die op de keper beschouwd geen lid van de vereniging willen zijn, maar abonnee van een tijdschrift.
En... denken wij nu echt dat er 2250 Wereldfietsers zijn in Nederland?
Maak het tijdschrift volledig zelfstandig!
De uitgever en redactie kunnen dan een blad maken dat volledig is afgestemd op de doelgroep (want er blijkt dus wel degelijk een markt te zijn voor een tijdschrift over fietsreizen), men kan in kleur (waardoor het blad beter smoelt in de losse verkoop en de advertentietarieven omhoog kunnen) en men kan naar een frequentere verschijning. Met de vereniging kan de afspraak gemaakt worden dat er per uitgave twee of vier pagina’s verenigingsnieuws geplaatst worden en er kan een modus bedacht worden (lid vereniging met blad/zonder blad).
De vereniging hoeft het abonneebestand van het tijdschrift niet meer bij te houden... het tijdschrift kan zich zelf richten op het werven van abonnees...
Iedereen tevreden!
Ik hoop daar echt een beetje op... dat die discussie gevoerd gaat worden.
Wanneer dat zo is dan voorspel ik dat de vergadering aan de resterende punten niet toekomt.
Tot zondag,
Dick Verschuur
Gaat u daar naar toe?
Nee?
Dat kan ik me voorstellen want ik zou ook liever gaan fietsen.
Ik ga wel.
Niet dat ik niets anders te doen heb en ik ga ook niet het hele weekend, maar de agenda van de vergadering is interessant genoeg om zondag even te gaan luisteren.
Neem nu bijvoorbeeld het eerste agendapunt: de bestuurssamenstelling.
Bent u daar niet benieuwd naar, naar de samenstelling van het bestuur van de Vereniging?
Ik wel, want de helft van het bestuur ken ik niet.
Als lid krijg ik steeds meer het idee dat de kar in deze Vereniging door één persoon wordt getrokken.
Heeft u dat ook niet, dat idee?
Zo’n vergadering lijkt me dus een mooi moment om eens met de rest kennis te maken en te vernemen hoe zij dat nu doen... besturen.
Volgende agendapunt: Het financieel jaarverslag. Daarvoor hoef je niet naar Gramsbergen af te reizen. Dat is een hamerstuk. Ik stel me voor dat daar ongeveer het volgende in staat:
Inkomsten:
Contributie leden (2250 x €15,--) = €33750,---
Uitgaven
Productie tijdschrift (4x) = €28250,--
Diverse onkosten (huur activiteitenruimtes) €500,--
In kas
€5000,--
Ik zie u niet eens opkijken.
Het lijkt me dat de vergadering tien minuten onderweg is wanneer we beginnen aan de stand van zaken in de activiteitencommissie. De voorzitter van die commissie gaat ons a.s. zondag waarschijnlijk vertellen hoe feestelijk het 10-jarig jubileum gevierd zal gaan worden.
Dat er een heel mooi jubileumboek in de maak is.
Een jubileumboek met daarin een bloemlezing uit de allerbeste reisverhalen die de voorbije tien jaar gepubliceerd zijn in het tijdschrift. Theo Jorna heeft oproepen geplaatst aan leden van de vereniging in het tijdschrift en in dit forum om mee te stemmen over de samenstelling van dat boek en daarop is welgeteld 1 (één) reactie gekomen. Die was van Theo zelf.
En omdat er ook niemand is die zich vervolgens afvraagt of er wel voldoende draagvlak is stelt Theo het boek samen, voert de redactie, steekt als uitgever €5000,00 eigen geld in de productie en zal dat boek op 21 augustus aanstaande van een zichtbaar trotse voorzitter overhandigd krijgen.
“Alsjeblieft Theo... kijk eens... een sigaar uit eigen doos!”
Volgende agendapunt: de redactie.
De redactie?
Een vreemd agendapunt.
‘De redactie’
De redactie van Het Tijdschrift misschien?
Ook vreemd.
Redactieleden van het tijdschrift schitteren namelijk meestal door afwezigheid op activiteiten van de Vereniging. Dat is op zich niet zo verwonderlijk want de redactie is autonoom en werkt zelfstandig. De Vereniging of haar bestuur heeft geen invloed op de samenstelling van de redactie, haar werkwijze of de inhoud van het tijdschrift. De redactie heeft niets met de Vereniging te maken, hooguit dat de leden van de redactie ook lid van de Vereniging zijn.
Vanwaar dan dit agendapunt?
Ik ben daar zo ontzettend benieuwd naar.
Komt men vragen om meer geld?
Om onderwerpen voor themanummers?
Geen idee.
Wellicht komt er tijdens dit agendapunt een discussie op gang over Het Tijdschrift. Daar hoop ik een beetje op. Misschien is er een lid aanwezig die zich afvraagt of er binnen de Vereniging niet iets is scheefgegroeid.
Tien jaar geleden werd De Vereniging De Wereldfietser opgericht met als doel het reizen per fiets te bevorderen. Als middel voor de overbrenging van informatie werd indertijd gekozen voor een tijdschrift.
Logisch, want toen had nog niet iedereen internet.
Doel en middel dus. Maar daar is ergens wat fout gegaan.
Ruim tachtig procent van de contributie van de leden gaat inmiddels op aan de productie van het tijdschrift. Buiten de inkomsten van de advertentie’s (ik schat zo’n €6400) is dus de contributie van 1800 leden nodig om dat blad in de lucht te houden.
Een tijdschrift waarin de Vereniging zelf slechts drie pagina’s mag vullen met verenigingsnieuws.
Is dat niet een beetje vreemd?
Daarmee heeft het er alle schijn van dat de productie van dat tijdschrift het belangrijkste doel van de vereniging is geworden en de ledenadministratie van de vereniging niets meer is dan het abonneebestand van het Tijdschrift.
Waarom dat tijdschrift?
Geen flauw idee.
Alles, maar dan ook alles wat in dat tijdschrift staat, kan beter, sneller en uitgebreider gepubliceerd worden via het internet.
Verenigingsnieuws heeft in het tijdschrift een omloopsnelheid van drie maanden.
Fietsers Onderweg? Internet!
Reisverslagen? Wat heeft het voor nut om een verhaal te schrijven, dat te laten redigeren, er met acht man over te vergderen, er een vormgever aan te laten werken, een boom om te hakken, te drukken, vouwen, vergaren, nieten, snijden, adresseren en postverzenden wanneer zoiets binnen een fractie van de tijd (en zonder verenigingsgeld) met een doorlink via het internet kan?
Doek dat tijdschrift op!
Wanneer we dat doen, hoor ik nu iemand brullen, dan verliest de Vereniging driekwart van haar leden, want de meeste leden zijn lid voor het Tijdschrift.
Nou en?
Wat is het verschil?
Dat zijn dus leden die op de keper beschouwd geen lid van de vereniging willen zijn, maar abonnee van een tijdschrift.
En... denken wij nu echt dat er 2250 Wereldfietsers zijn in Nederland?
Maak het tijdschrift volledig zelfstandig!
De uitgever en redactie kunnen dan een blad maken dat volledig is afgestemd op de doelgroep (want er blijkt dus wel degelijk een markt te zijn voor een tijdschrift over fietsreizen), men kan in kleur (waardoor het blad beter smoelt in de losse verkoop en de advertentietarieven omhoog kunnen) en men kan naar een frequentere verschijning. Met de vereniging kan de afspraak gemaakt worden dat er per uitgave twee of vier pagina’s verenigingsnieuws geplaatst worden en er kan een modus bedacht worden (lid vereniging met blad/zonder blad).
De vereniging hoeft het abonneebestand van het tijdschrift niet meer bij te houden... het tijdschrift kan zich zelf richten op het werven van abonnees...
Iedereen tevreden!
Ik hoop daar echt een beetje op... dat die discussie gevoerd gaat worden.
Wanneer dat zo is dan voorspel ik dat de vergadering aan de resterende punten niet toekomt.
Tot zondag,
Dick Verschuur