Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas Shimano bb un 25 - Forum Wereldfietser

Trapas Shimano bb un 25

Hallo,

Ik voelde laatst een onaangename speling, afkomstig uit de lagere regionenen van mijn frame, en denk dat de trapas aan vervanging toe is.

De pedalen en kettingbladen zijn nog goed.

Volgens de onderdelenlijst die mijn fiets beschrijft is het een Shimano UN 25.
Bij een fietsenzaak vroegen ze mij echter naar de lengte. Die wist ik zo niet, ik had de trapas nog gewoon in de fiets.

Mijn vraag, kan ik de lengte van de trapas bepalen zonder de trapas uit het frame te halen? Door bijvoorbeeld de lengte van de buis waar de trapas in ligt op te meten?

Nog een vraag, kan ik er een andere trapas in doen? Vast wel, maar ik bedoel, wel een met de juiste diameter, en een waar de trappers nog gewoon oppassen.

De UN 25 kost ongeveer 12 euro, maar er is ook een UN 52 , of een UN 53 , enz. enz. die iets duurder zijn, en zo zijn er meerdere modellen van Shimano met vierkante pedaalvattingen ( nederlands?) Ik betaal graag een tientje meer als dat flink wat langer meegaat.

Bedankt voor een reaktie.
Optie 1: Je gaat met de fiets naar de fietsenmaker en laat het hem doen.
Optie 2: Je gaat met de fiets naar de fietsenmaker, vraag welke 2 stukken gereedschap je nodig hebt om crancks en trapas te verwijderen, koopt die bij hem, haalt het thuis uit elkaar, gaat met de oude trapas naar de winkel en koopt daar de juiste nieuwe.
Optie 3: je gaat zelf uitzoeken welke gereedschappen je nodig hebt door bijvoorbeeld hier een foto van de spullen te plaatsen, daarna bestel je hopelijk de juiste spullen via internet etc etc.

Voor een eenmalige actie lijkt me optie 1 het beste.
Vind je sleutelen leuk dan kies je optie 2. Tip: vraag de man welke kant je op moet draaien :D
Vind je zowel sleutelen als via internet vanalles uitzoeken leuk en ga je voor de optie een paar tientjes te sparen met het risico dat het bij een mislukking een aantal tientjes extra kost, dan neem je optie 3. De gereedschappen zijn overigens wel relatief duur.
Ik zou inderdaad de net-niet-goedkoopste trapas kopen. Mocht je de fiets ooit weggooien en de trapas is nog goed, haal hem er dan uit. Tegen die tijd kun je zo'n trapas via dit forum nog wel verkopen. Goede 'vierkante' trapassen worden zeldzamer maar zijn erg geliefd.
Succes,
Leon
Als je cranks er af liggen kun je met een schuifmaat de lengte van je trapas meten. Als de cranks er nog opzitten moeten ze er eerst af. Overigens moeten ze er voor de vervanging hoe dan ook vanaf. De betere cassette-assen gaan zolang mee dat je hem er waarschijnlijk nooit meer uithaalt (behalve bij eventuele verkoop van het frame). Waarschijnlijk is het dan goedkoper om het de fietsenboer te laten doen, dan zelf gereedschap te kopen. Of je moet er inderdaad lol in hebben cq iemand kennen met de juiste sleutels.

Groet Remco
UN25 is het "oudere" type van trapassen van Shimano, op zich zeer goed maar vind je niet veel meer op nieuwe fietsen (nu zijn het voornamelijk de Hollowtech's, hierbij zijn de lagers buiten het frame en is de as zelf hol van binnen)

De sleutels die je nodig hebt (cranktrekker en bracketsleutel) kosten allemaal zoveel geld niet maar eenmaal je de nieuwe trapas koopt moet je inderdaad weten welke lengte je trapas is (68mm of 72mm zijn de meest frequente dacht ik) en dan weet je ook direct welke draad erop gebruikt wordt (BSA of Italiaanse). Als de trapas nog gemonteerd is kan je zoeken of het er nergens op vermeld staat en anders proberen dit exact te meten op het frame (maar dat wordt meestal moeilijk). Ook kan het nuttig zijn om bij grote slijtage op het frame, alles grondig te kuisen, de schroefdraad opnieuw te trekken en een kwak montagevet te gebruiken. Voor het trekken van de schroefdraad heb je wel een dure sleutel nodig.

Mijn ervaring is dat een trapas (in mijn geval op al mijn fietsen zijn dit hollowtech's) maximum 2 jaar meegaat dus de investering in de sleutels zijn vlug terugverdiend en het werk zelf duurt maar een kwartiertje
Gunter schreef:Mijn ervaring is dat een trapas (in mijn geval op al mijn fietsen zijn dit hollowtech's) maximum 2 jaar meegaat dus de investering in de sleutels zijn vlug terugverdiend en het werk zelf duurt maar een kwartiertje
Mijn ervaring (in mijn geval op al mijn fietsen zijn dit de ouderwetse types BB UN-xx) is dat trapassen nooit gebreken vertonen. Je moet ze wel eens vervangen omdat je een ander cranckstel koopt dat een andere trapaslengte eist of wanneer je een andere fiets of frame koopt, maar zelfs dan hoeft het soms niet en kun je de trapas meenemen naar de nieuwe.
Gebruiksregels: lagers houden niet van water, dus niet door diep water fietsen, de fiets niet plat leggen als het regent en de HD-spuit niet precies op de foute plek richten.
Leon
Bedankt voor de reakties.

Ik heb destijds eens een gereedschapset gekocht met alle sleutels voor fietsreparaties, Niet echt topkwaliteit neem ik aan, maar ik gebruik die sleutels uiteraard niet elke dag.
Ik kan het dus wel zelf proberen, ik denk dat ik voor een shimano bb un 52 of zo ga, een uit de middenklasse.
Het laatste wat je wilt is ergens problemen hebben met de trapas.
De plaatselijke fietsenzaak wilde 32 euro voor dit karweitje, dus ik kan het zelf beter eerst proberen, zeker omdat het onderdeel zelf rond de 15 of 20 euro ligt.

Op youtube liggen een paar filmpjes die echt handig zijn. Ideaal!!

Heb hier gelezen dat trapassen met die vierkante pedaalvattingen het meest probleemvrije zijn? Toch zijn die dingen vrij goedkoop. :?:
Gunter schreef:...eenmaal je de nieuwe trapas koopt moet je inderdaad weten welke lengte je trapas is (68mm of 72mm zijn de meest frequente dacht ik)''
Daar gaat het hier niet over. De maat van het bracket (BSC draad is meestal 68mm breed, Italiaans 70 etc) kun je simpel meten zonder demonteren. maar of de trapas 103, 107, 110, 113 , 115, 118, 121mm of nog langer is meet je het makkelijkst met gedemonteerde cranks.
Leon schreef:
Gunter schreef:Mijn ervaring is dat een trapas (in mijn geval op al mijn fietsen zijn dit hollowtech's) maximum 2 jaar meegaat dus de investering in de sleutels zijn vlug terugverdiend en het werk zelf duurt maar een kwartiertje
Mijn ervaring (in mijn geval op al mijn fietsen zijn dit de ouderwetse types BB UN-xx) is dat trapassen nooit gebreken vertonen. Je moet ze wel eens vervangen omdat je een ander cranckstel koopt dat een andere trapaslengte eist of wanneer je een andere fiets of frame koopt, maar zelfs dan hoeft het soms niet en kun je de trapas meenemen naar de nieuwe.
Gebruiksregels: lagers houden niet van water, dus niet door diep water fietsen, de fiets niet plat leggen als het regent en de HD-spuit niet precies op de foute plek richten.
Leon
De ouderwetse "vierkante" trapassen zijn inderdaad duurzamer dan de hollowtech's; die laatste vallen naar mijn mening ook meer onder de "wegwerp"-economie

32euro voor de karwei is alvast een eerlijke prijs

en idd lengte trapas is bij de vierkante trapassen natuurlijk niet zoals bij de hollowtech's (daar heb je dat gewoonweg niet); mijn fout (het is dan ook al jaren geleden dat ik nog eens een gedemonteerde vierkante trapas in mijn handen gehad heb)
Voor de meeste cranks geldt dat er een specifieke lengte trapas bij hoort. Dus als je weet welke cranks je hebt ben je er misschien al.
Wim
Hoewel ik het eens ben met de stelling dat moderne Hollowtech cranksets en deriveraten kwetsbaarder lijken dan een goede BB-un 54 etc rij ik alweer vijf jaar rond met dezelfde (XT) crankset. Het is dat ik afgelopen zomer een nieuw frame heb opgebouwd, anders had ik ook nog met dezelfde lagers gereden. Die liepen nog steeds soepel. Van slijtage op de as is nog niets te zien. Hooguit zijn is de as ter hoogte van de lagers nu gepolijst. Overigens valt me wel op dat een BB-UN 54 wat "lichter" lijkt te lopen net als een klassieke losse as met kogels. Ik ben daar ooit ook een draadje over tegengekomen maar dat kan ik niet meer vinden. Ik weet ook niet of het slechts een gevoel is of niet.

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik extreem goed onderhoud pleeg :D. In ieder geval gaat mijn fiets ieder jaar helemaal uit elkaar. Dan kan ik tenminste overal goed bij om het schoon te maken te smeren en weer te monteren. En het scheelt weer een paar avonden bankhangen :D.

Voor degene met een diepe portemonne: Bike4Travel heeft Chris King Hollowtech lagers. Die kun je met een speciaal CK tooltje smeren. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Wat ik wel vervelend vind is de grote Q-factor van Hollowtech Crankstellen. Ik zag dat Pedalero daar gisteren een draadje over heeft opgestart, dus dat ga ik maar eens volgen.

Groet Remco
Hier is het in elk geval zo dat de OP alleen een nieuwe vierkante trapas nodig heeft. Dat gaat hem misschien 15 euro kosten voor een redelijk exemplaar, of 100 voor iets idioot goeds, plus eventueel montage. Als de cranks en de bladen nog goed zijn is er in elk geval geen reden een heel nieuw creankstel te kopen, met buitenboordlagers of vierkante as.
Als je weet hoe je het zelf moet doen kun je een goedkope monteren. Als je het laat doen is het misschien economischer een iets betere te monteren (SKF als die nog te krijgen zijn).
Wim
BB's kunnen zo heerlijk vast in een (geroest/corodeerd)frame zitten. Vergeet zelf niet montagepasta oid toe te passen bij de montage. Persoonlijk zou ik naar een fietsenzaak gaan die voorraad heeft en weet hoe hij met wat moet vervangen en een voorraad heeft liggen om de juiste schroefdraad en een gelijke lengte te monteren met het juiste gereedschap. Bij voorkeur vlakt ie de pot nog even na, voordat ie de nieuwe vette BB erin vat... Je kunt het zelf proberen maar voor 32 euro wist ik het wel. Ik heb het gereedschap tot nu toe alleen kunnen gebruiken om zelf in een nieuw frame te monteren of zelf gevette en gevatte BB's gemonteerde en te demonteren. Maar ik heb geen werkbank met bankschroef zodat ik het frame als hefboom kan gebruiken en met een workmate lukt het niet, die was niet stevig genoeg. Het kan erg vast zitten. Een BB UN25 zal waarschijnlijk een kunstof borging hebben die je niet te stevig kan aanpakken met net niet passend gereedschap.
Oja, ik zou voor de BBUN53/54 gaan. De 52 heeft (bij een paar productie codes) wat probleempjes gehad in BB's die niet helemaal vlak waren.
Inderdaad een halve emmer montagepasta d'r tegenaan! Niet alleen op het schroefdraad, maar ook in de linkercup waar de trapas inschuift. Hoe meer montagepasta, hoe beter.
Bij een cartridge-trapas (vierkant/Octalink/ISIS) is vlakking van de bracketpot een stuk minder belangrijk dan bij HollowTech II en andere moderniteiten.

Gewoon eruit schroeven en vervangen door een nieuwe, en de komende jaren niet meer naar omkijken.

.tsooJ
Even een kleine update van de TO hier,
Ik had, zoals ik al schreef, een kist met het nodige gereedschap, en na jullie feedback en wat filmpjes op Youtube te hebben gekeken besloot ik het zelf te doen.
De crancks gingen er makkelijk vanaf, dankzij dat interessante schroefje-in-een-schroef ding. Toen de bottom bracket, trapas dus, zelf.
Aan de ene kant ging het gemakkelijk, aan de andere kant, (de tandwielenkant) zat het goed vast. Een bahco sleutel , niet van het merk Bahco zelf, ging er zelfs aan kapot. Dus gelijk maar een nieuwe Bahco, wéér niet van het merk Bahco zelf, gekocht en opnieuw geprobeerd, nadat ik een beetje antiroes spray op de trapas had gedaan.

Toen lukte het met enige kracht om ook deze kant los te draaien.
Ik kon de trapas eruit halen en las dat het niet de Shimano bb un 26 zoals ik schreef, (gevonden op Bikepedia) maar een Chin Hauer 52 68 1.37 24T.

Dit zegt mij niet veel, ik googlede dus even maar kwam niet veel te weten, maar ik weet in elk geval de lengte van de as en de schroefdraad, en ik zal er een Shimano bb un 54 in doen,tenzij iemand me iets beters aanraadt ( niet belachelijk duur natuurlijk) nadat ik hierboven ergens las dat de bb un 52 een paar foutjes bleek te hebben gehad.
Interessant vind ik dat zo'n belangrijk, en vrij complex, deel als een trapas zo goedkoop is, vergeleken met een bagagedrager of banden, of met zo'n plastic ontwerpje dat de belichting is.
Ik vraag me wel af wat ik met die Chin Hauer trapas kan doen. Weggooien lijkt me het beste, maar zo'n ding gaat natuurlijk niet langzaam op in het milieu, en blijft de komende duizenden jaren waarschijnlijk gewoon een kapotte trapas voor komende generaties. Ach ja, cycling and recycling...

Iedereen bedankt voor de tips,

ps, zie juist dat de UN 54 in de lengtes 110 en 113 te koop zijn...Welke zou dan het beste zijn, als de originele trapas dus 111 mm is?? :idea:

Bedankt.
Ik vraag me wel af wat ik met die Chin Hauer trapas kan doen. Weggooien lijkt me het beste, maar zo'n ding gaat natuurlijk niet langzaam op in het milieu, en blijft de komende duizenden jaren waarschijnlijk gewoon een kapotte trapas voor komende generaties. Ach ja, cycling and recycling...
In Apeldoorn hebben we een bak voor ijzer afval bij het gemeentelijk afval depot. Top, overigens, dat je hem losgekregen hebt :lol:
Peteragain schreef:Even een kleine update van de TO hier,
Ik had, zoals ik al schreef, een kist met het nodige gereedschap, en na jullie feedback en wat filmpjes op Youtube te hebben gekeken besloot ik het zelf te doen.
De crancks gingen er makkelijk vanaf, dankzij dat interessante schroefje-in-een-schroef ding. Toen de bottom bracket, trapas dus, zelf.
Aan de ene kant ging het gemakkelijk, aan de andere kant, (de tandwielenkant) zat het goed vast. Een bahco sleutel , niet van het merk Bahco zelf, ging er zelfs aan kapot. Dus gelijk maar een nieuwe Bahco, wéér niet van het merk Bahco zelf, gekocht en opnieuw geprobeerd, nadat ik een beetje antiroes spray op de trapas had gedaan.

Toen lukte het met enige kracht om ook deze kant los te draaien.
Ik kon de trapas eruit halen en las dat het niet de Shimano bb un 26 zoals ik schreef, (gevonden op Bikepedia) maar een Chin Hauer 52 68 1.37 24T.

Dit zegt mij niet veel, ik googlede dus even maar kwam niet veel te weten, maar ik weet in elk geval de lengte van de as en de schroefdraad, en ik zal er een Shimano bb un 54 in doen,tenzij iemand me iets beters aanraadt ( niet belachelijk duur natuurlijk) nadat ik hierboven ergens las dat de bb un 52 een paar foutjes bleek te hebben gehad.
Interessant vind ik dat zo'n belangrijk, en vrij complex, deel als een trapas zo goedkoop is, vergeleken met een bagagedrager of banden, of met zo'n plastic ontwerpje dat de belichting is.
Ik vraag me wel af wat ik met die Chin Hauer trapas kan doen. Weggooien lijkt me het beste, maar zo'n ding gaat natuurlijk niet langzaam op in het milieu, en blijft de komende duizenden jaren waarschijnlijk gewoon een kapotte trapas voor komende generaties. Ach ja, cycling and recycling...

Iedereen bedankt voor de tips,

ps, zie juist dat de UN 54 in de lengtes 110 en 113 te koop zijn...Welke zou dan het beste zijn, als de originele trapas dus 111 mm is?? :idea:

Bedankt.

111 is een typische ISO lengte
Peteragain schreef: Ik vraag me wel af wat ik met die Chin Hauer trapas kan doen. Weggooien lijkt me het beste, maar zo'n ding gaat natuurlijk niet langzaam op in het milieu, en blijft de komende duizenden jaren waarschijnlijk gewoon een kapotte trapas voor komende generaties.
Als je hem niet op een droge plek maar gewoon ergens tussen vochtige struiken legt gaat roesten toch sneller dan jij denkt. Hij zou na zo'n 10 jaar opnieuw erts kunnen zijn geworden. Wel met wat chroom, dus toch beter in de daarvoor bedoelde container mikken.
Leon
Leon schreef:
Peteragain schreef: Ik vraag me wel af wat ik met die Chin Hauer trapas kan doen. Weggooien lijkt me het beste, maar zo'n ding gaat natuurlijk niet langzaam op in het milieu, en blijft de komende duizenden jaren waarschijnlijk gewoon een kapotte trapas voor komende generaties.
Als je hem niet op een droge plek maar gewoon ergens tussen vochtige struiken legt gaat roesten toch sneller dan jij denkt. Hij zou na zo'n 10 jaar opnieuw erts kunnen zijn geworden. Wel met wat chroom, dus toch beter in de daarvoor bedoelde container mikken.
Leon
Gaat al dat huisvuil niet over een transportbandje met een magneet?
Peteragain schreef:....ik zal er een Shimano bb un 54 in doen,tenzij iemand me iets beters aanraadt.......
Interessant vind ik dat zo'n belangrijk, en vrij complex, deel als een trapas zo goedkoop is,.......
Veel besproken onderwerp met als eindresultaat:
Alle nieuwe trapassystemen van NA het vierkant-systeem zijn matig tot zeeeeeeeer slecht. Ja, het is echt ongelofelijk.
Dit is een van meest bizarre fietstechniek verhalen, schande zelfs :oops: !!!!

Tkan kapot maar over het algemeen alleen maar dit soort verhalen terwijl zo'n as haast niks kost !! :
http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/bott ... 04crx.aspx

Shimano heeft de oude UN5x (=105/LX, volle as) en de oude UN7x(=Ultegra/XT, asje was hol) vervangen door 1 type: de UN 54.

En ja hoor de hele wereld (internet is genadeloos) weet nu wel dat je de UN 54 moet hebben:
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=144

http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... 2ac454f0ba

Althans als jouw trapstel ook 'vierkant' is. Veel mensen kopen tegenwoordig maar weer een vierkant trapstel omdat zelfs het allenieuwste (BB30 e.d. systemen) nog duurdere en nog grotere onbetrouwbare onzin is. Die moderne asjes vervangen bij 5.000 km noemen ze in de fietsbladen al normaal. Tja het technisch inzicht van de heren redacteuren is ook niet meer wat het geweest is. En ze hebben natuurlijk ook een hypotheek die je moet betalen.

Maar enfin UN 54, idd super goede prijs/kwaliteit verhouding, eind goed al goed :wink: .