Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bevroren bidon - Forum Wereldfietser

bevroren bidon

Gisteren 54 km woon-werk gefietst. Ik ben gewend om wat water te gebruiken. Bidon was na een paar al bevroren. Hoe lossen jullie dat op?

Ed
In de achtertas doen.
Ik stop de tweede bidon in de achterzak van mijn jasje. Daar blijft 'ie mooi dooi. Misschien ook wat zout toevoegen? Is sowieso beter om het water in je lichaam op te nemen.

Of bedoel je hetzelfde?
Je kunt een thermosfles met water meenemen, maar lekkerder is een thermos met heet water, om er dan thee of chocolademelk mee te maken.
Wim
Camelback werkt ook, zeker als je hem onder je jas houdt. Wel regelmatig een slok nemen anders kan het mondstuk alsnog bevriezen.
- thermische bidon aanschaffen (kost zo'n 10euro) maar verwacht geen wonderen
- bidon omgedraaid in bidonhouder plaatsen (water bevriest eerst bovenaan)
- na het drinken van je bidon of je camelback wat lucht terugblazen zodat het mondstuk geen water meer bevat
- een scheutje alcohol bij doen ;-)
Mijn ervaring is dat het lang duurt voordat een bidon helemaal bevroren is als je fietst. Het water in de bidon heeft dan geen rust. Er ontstaat lange tijd eerst wat ijs aan de zijkanten, de kern, het midden van de bidon blijft nog lang vloeibaar. Natuurlijk niet een uur stilstaan, want dan gaat het normale bevriezingsproces in gang. Nouja na verloop van tijd houd je wel steeds minder water over ja :wink:

Ik heb een keer de tip gekregen om wat suiker in het water te doen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd en vrees dat het daar deze winter ook niet meer van zal komen :(
Lijkt me wel iets gezonder en vooral lekkerder als zout :x
Florisfietser schreef:Mijn ervaring is dat het lang duurt voordat een bidon helemaal bevroren is als je fietst. Het water in de bidon heeft dan geen rust. Er ontstaat lange tijd eerst wat ijs aan de zijkanten, de kern, het midden van de bidon blijft nog lang vloeibaar. Natuurlijk niet een uur stilstaan, want dan gaat het normale bevriezingsproces in gang. Nouja na verloop van tijd houd je wel steeds minder water over ja :wink:

Ik heb een keer de tip gekregen om wat suiker in het water te doen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd en vrees dat het daar deze winter ook niet meer van zal komen :(
Lijkt me wel iets gezonder en vooral lekkerder als zout :x
Bij min vijf is twintig minuten genoeg om niet meer te kunnen drinken. De boel is dan niet helemaal bevroren, maar de uitgang van de bidon wel. :wink:

Zout is juist gezond: alleen water loopt vooral door je heen, zout (geen kilo, maar een flinke snuf per bidon, proef je niet tot nauwelijks) zorgt dat het water gemakkelijker door je lichaam wordt opgenomen. Bovendien zit je nu ook gewoon te zweten op de fiets. Suiker is natuurlijk ook een goed idee, omdat je spieren die energie fijn vinden.
14 jaar later even dit topic weer openen, want technieken zijn verbeterd maar kan zelf online geen oplossing vinden, wel bidons om water te koelen maar deze zijn niet geschikt voor warm water….

Mijn water in bidon bevriest en wil geen bidon in de achterzak want dat fietst niet lekker etc etc, ik wil gewoon een bidon waarin het water niet bevriest!
Ben niet op zoek naar een thermosfles ding oid, ik neem extra water mee in de fietstas..

Als het water bevriest en het een slush puppie wordt drink ik te weinig want het is gewoonweg te koud, ik koel dan af en wil juist op temp blijven…

Iemand tips?

Thanx.

Gr ej
Deze Elite thermo bidon is geschikt voor dranken tot 100 graden.
https://www.12gobiking.nl/elite-deboyo- ... A3EALw_wcB
Top tip!

Thanx!!!!

Ff kijken of er ook 1 is met meer inhoud maar anders koop ik deze!

Gr ej
Graag gedaan!
Bij Decathlon nog 5 euro goedkoper zie ik.
Je moet deze niet in de vaatwasser doen las ik ergens maar kan niet meer vinden waar. Lijkt mij ook geen echt probleem.
https://www.decathlon.nl/p/isolerende-f ... 9/m8763869
Ja ik zag het! En zojuist 1 besteld, ophalen bij de winkel scheelt verzendkosten en een ritje voor de chauffeur ( hoop ik want ik neem aan dat het met de andere bestellingen mee komt )..

Ben benieuwd hoe het bevalt, geen knijpbare fles maar staat dat zonder te knijpen ook genoeg water in je mond komt)

Gr ej
Ik heb zo te zien precies dezelfde. Dat je de fles niet in kan drukken om het water in de mond te sproeien vind ik niet echt een issue. Wel is het even 'wennen' om de fles dusdanig te houden dat het rietje dat binnenin de fles zit nog onder water staat. In mijn fles is dit een gebogen rietje, en tijdens het kantelen om te drinken, moet de openening van het ritje dus naar 'beneden' gemikt staan :D

Fles gaat hier overigens gewoon in de vaatwasser...
Ik fiets niet vaak als het vriest (zo vaak vriest het immers niet meer), maar fiets wel gewoon door in de winter. Ik heb een isolerende bidon van Decathlon van plastic. Ik doe het water er wat warmer in en dan blijft het prima te drinken. Het water wordt dan niet heel koud. Voor mij werkt dat prima voor een ritje tot een paar uur. Sowieso, zo is dat in ieder geval bij mij, drink ik minder bij koud(er) weer.

Voor langdurig in de vorst fietsen zal dit niet werken en is de voorgestelde metalen bidon een optie. Had die nog niet gezien. Is overigens geen merk van Decathlon zelf.
Dank voor je ervaring….anders denk ik straks wat een rot bidon maar blijkt het aan het rietje te liggen hahah

En klopt dat het niet zo vaak vriest maar toch wel met enige regelmaat, en ik wil zo min mogelijk belemmeringen hebben om door te fietsen ….en bevroren bidon bleef een irritatie punt…

Ik fiets het hele jaar door, voor m’n werk met regenpak, als het droog is op de MTB..in natte periodes tourtochten en als het veel regent dan spinning in de sportschool….

En de juiste spulletjes houdt het leuk. ( of zo leuk mogelijk )
Ik heb zelf de Elite Nano Fly 500. Die is van kunststof en heeft ook een isolerende werking. Dit is een knijpbidon met normale drinkopening. Ik gebruik deze voor koffie.

Meer in het algemeen geldt dat als het flink vriest, je een bidon of fles het beste kunt isoleren door deze in een tas of dicht op het lichaam te dragen. Ook is het goed om te beseffen dat ijs als eerste bovenaan in een bidon/fles wordt gevormd.

Edit: afbeelding toegevoegd.
pol_pm_Bidon-Elite-Nano-FLY-500-ml-termiczny-ciemny-szary-27670_1.jpg
pol_pm_Bidon-Elite-Nano-FLY-500-ml-termiczny-ciemny-szary-27670_1.jpg (39.63 KiB) 156 keer bekeken
Denk ook even aan de houder, als die van een aluminium is zal dat door de geleiding sneller voor bevroren water gaan zorgen dan wanneer je een plastic houder hebt. Ik merk verschil in de tijd die het duurt voordat ik koude voeten krijg als de pedalen van metaal of een composiet materiaal zijn. Aangezien de meesten nog niet een full-carbon fiets zullen hebben speelt dat denk ik ook een rol.