Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bevroren bidon - Forum Wereldfietser

bevroren bidon

Gisteren 54 km woon-werk gefietst. Ik ben gewend om wat water te gebruiken. Bidon was na een paar al bevroren. Hoe lossen jullie dat op?







Ed
In de achtertas doen.
Ik stop de tweede bidon in de achterzak van mijn jasje. Daar blijft 'ie mooi dooi. Misschien ook wat zout toevoegen? Is sowieso beter om het water in je lichaam op te nemen.

Of bedoel je hetzelfde?
Je kunt een thermosfles met water meenemen, maar lekkerder is een thermos met heet water, om er dan thee of chocolademelk mee te maken.
Wim
Camelback werkt ook, zeker als je hem onder je jas houdt. Wel regelmatig een slok nemen anders kan het mondstuk alsnog bevriezen.
- thermische bidon aanschaffen (kost zo'n 10euro) maar verwacht geen wonderen
- bidon omgedraaid in bidonhouder plaatsen (water bevriest eerst bovenaan)
- na het drinken van je bidon of je camelback wat lucht terugblazen zodat het mondstuk geen water meer bevat
- een scheutje alcohol bij doen ;-)
Mijn ervaring is dat het lang duurt voordat een bidon helemaal bevroren is als je fietst. Het water in de bidon heeft dan geen rust. Er ontstaat lange tijd eerst wat ijs aan de zijkanten, de kern, het midden van de bidon blijft nog lang vloeibaar. Natuurlijk niet een uur stilstaan, want dan gaat het normale bevriezingsproces in gang. Nouja na verloop van tijd houd je wel steeds minder water over ja :wink:

Ik heb een keer de tip gekregen om wat suiker in het water te doen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd en vrees dat het daar deze winter ook niet meer van zal komen :(
Lijkt me wel iets gezonder en vooral lekkerder als zout :x
Florisfietser schreef:Mijn ervaring is dat het lang duurt voordat een bidon helemaal bevroren is als je fietst. Het water in de bidon heeft dan geen rust. Er ontstaat lange tijd eerst wat ijs aan de zijkanten, de kern, het midden van de bidon blijft nog lang vloeibaar. Natuurlijk niet een uur stilstaan, want dan gaat het normale bevriezingsproces in gang. Nouja na verloop van tijd houd je wel steeds minder water over ja :wink:

Ik heb een keer de tip gekregen om wat suiker in het water te doen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd en vrees dat het daar deze winter ook niet meer van zal komen :(
Lijkt me wel iets gezonder en vooral lekkerder als zout :x
Bij min vijf is twintig minuten genoeg om niet meer te kunnen drinken. De boel is dan niet helemaal bevroren, maar de uitgang van de bidon wel. :wink:

Zout is juist gezond: alleen water loopt vooral door je heen, zout (geen kilo, maar een flinke snuf per bidon, proef je niet tot nauwelijks) zorgt dat het water gemakkelijker door je lichaam wordt opgenomen. Bovendien zit je nu ook gewoon te zweten op de fiets. Suiker is natuurlijk ook een goed idee, omdat je spieren die energie fijn vinden.