Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tintelende handen bij racebocht? - Forum Wereldfietser

Tintelende handen bij racebocht?

Tijdens een betrekkelijk korte fietsvakantie afgelopen zomer kreeg ik last van tintelende handen, of beter gezegd: hand, want het was alleen mijn linkerhand. Het was wel zou erg dat enige zenuwen zijn afgekneld bij mijn pols waardoor ik nog maandenlang last heb gehad van tintelingen en gevoelloosheid van mijn handvlak (niet de vingers). Eigenlijk is het nu pas, 4 maanden later, een beetje aan het wegtrekken.

Deze malheur verbaasde mij omdat i) mijn fiets op maat gemaakt is, ii) een racebocht heeft waar je je handen op verschillende manieren op kunt zetten, en iii) ik er inmiddels zonder enige problemen al 10.000 km op gefietst had.

Heeft iemand wellicht suggesties om dit in de toekomst te voorkomen?
Is een bredere of een smallere racebocht een verbetering?

Reacties worden hoogelijk gewaardeerd.

Peter

[edit] Ik had wel voor vertrek nieuwe remgrepen (Diacomps) gemonteerd op mijn fiets, maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat nou de oorzaak is [/edit]
Peter Rodenburg schreef:
Deze malheur verbaasde mij omdat i) mijn fiets op maat gemaakt is
Ik zou een maatframebouwer geen magische krachten toebedelen. Een maatframebouwer probeert je een fiets aan te meten die ongeveer goed is, maar alleen jij kunt voelen of een iets langere of kortere stuurpen niet toch lekkerder is, of de remgrepen niet toch een beetje hoger moeten enz.
1) druk verkleinen
* De afstand tussen je zadel en stuur verkleinen zou kunnen helpen, hiermee kom je iets rechterop te zitten en dus per saldo iets minder gewicht op je polsen en drukpunten.
* Wielerhandschoenen nemen, dat verdeelt de druk ook al een beetje. Ook voordelig indien je p.o. mocht vallen en je de val met je handen probeert op te vangen, voorkomt schaafplekken, snijwonden, dat soort dingen. Nadeel vind ik van handschoenen dat het tussen je vingers gaat schuren.
* Aanpassen stuurlint. Breder zachter, dubbel wikkelen, etc.
* Aanpassen remgrepen (betere geometrie shifters toepassen?)
* Eventueel bredere banden nemen, die de microschokjes beter opvangt

2) de duur van de druk aanpassen
* Veel wisselen van houding, dan weer handjes bovenop, dan in de bocht, dan in de grepen, etc
* En de gouden tip, toepassen van een ligstuur bovenop je racebocht. Dan rust je op je onderarm/elleboog. Ideaal voor de lange rechte stukken, mits je geconcentreerd blijft en goed zicht hebt op alles.

3) nu even goed herstellen van de knelling, tot alle zenuwen het weer doen.... en dan gewoon veeeeeeeel kilometers blijven maken, met bovenstaande aanpassingen in gedachten. Alles past zich uiteindelijk aan, zelfs een zenuw in een handpalm. ZOrg ook voor een goed getraind lijf, vooral je buik- en rugspieren. Verdiep je eens in core-stability oefeningen.

Een maatfiets zegt natuurlijk niets. Dat is puur psychologie voor fijnproevers die denken dat er maar één enkele ideale fietshouding bestaat. Wees dynamisch en niet statisch :).
Omdat de remgrepen het enige zijn dat je veranderd hebt zou het toch wel eens daar vandaan kunnen komen. Het kan dan de vorm van de greep zijn (er zijn dikke en dunne, bijvoorbeeld) of de positie (net iets verder naar beneden, bijvoorbeeld). Als je de oude grepen nog hebt zou je die terug kunnen monteren. Zit de stuurbocht zelf nog in precies dezelfde positie?
Wim
Bedankt, voor de reacties. Ze bevestigen wat ik eigenlijk al een beetje vermoedde, namelijk dat het eigenlijk vooral een kwestie is van fine-tunen van de de zit. En dat is vooral een kwestie van experimenteren.
Ik zal wel de suggestie van dubbele stuurlinnen in ieder geval opvolgen.

Bedankt.
Peter Rodenburg schreef: Ik zal wel de suggestie van dubbele stuurlinnen in ieder geval opvolgen.

Bedankt.

Stuurlinnen zou ik niet doen ;) Kurk is een stuk zachter, en als je nog zachter wil is er kurk met gelbolletjes. Als het echt grof geschut moet wezen kun je zelfs gelpads krijgen die je onder het lint wikkelt.