Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dubbel gebust - Forum Wereldfietser

dubbel gebust

Kan iemand me uitleggen wat 'dubbel gebust' inhoudt? Op zo ongeveer elke site waar dit ter sprake komt wordt dit als erg begerenswaardig afgeschilderd, maar wat het betekent heb ik nog nergens zien staan. Het is iets anders dan een dubbele kamer als ik het goed begrijp? Alvast bedankt.
Michaj schreef:Kan iemand me uitleggen wat 'dubbel gebust' inhoudt? Op zo ongeveer elke site waar dit ter sprake komt wordt dit als erg begerenswaardig afgeschilderd, maar wat het betekent heb ik nog nergens zien staan. Het is iets anders dan een dubbele kamer als ik het goed begrijp? Alvast bedankt.

Basiskennis velgen: http://www.m-gineering.nl/velg.htm

Afbeelding
Het busje lijkt wel dubbel geroest "Double rusted" :lol:
Aha! Dus een dubbel gebuste velg, met holle kamer is dan de droomvelg voor iedereen die nog wel eens rijdt waar het wegdek slecht is.
Michaj schreef:.......de droomvelg.......
Dat hangt helemaal van de rest van je wiel af. Als je bijv. een Rohloff-naaf hebt in een 26"-wiel, dan kan juist de gebuste velg leiden tot spaakbreuk. Ik kan erover meepraten. Negen gebroken spaken in een vakantie van 4 weken. Dat komt omdat de "bus" de nippel dwingt in een richting die afwijkt van de richting waarin de spaak gaat. Daardoor ontstaat er een knik op het punt waar de spaak de nippel verlaat en dus waar de spaak ook nog extra zwak is omdat er nog schroefdraad is.

Gerd
GerdC schreef:Als je bijv. een Rohloff-naaf hebt in een 26"-wiel, dan kan juist de dubbel-gebuste velg leiden tot spaakbreuk. Ik kan erover meepraten. Negen gebroken spaken in een vakantie van 4 weken. Dat komt omdat de "bus" de nippel dwingt in een richting die afwijkt van de richting waarin de spaak gaat. Daardoor ontstaat er een knik op het punt waar de spaak de nippel verlaat en dus waar de spaak ook nog extra zwak is omdat er nog schroefdraad is.
Gerd, koop nou eens een goede fiets. :lol:

Op mijn fiets heb ik Rigida Andra 30 velgen met spaakgaten die in een hoek staan. Zo zit er geen knik in de spaak.
DeFietsreiziger schreef:Op mijn fiets heb ik Rigida Andra 30 velgen met spaakgaten die in een hoek staan.
Ja Leo, mede dankzij mijn 9 gebroken spaken werd jouw Van Nicholas Pioneer standaard uitgevoerd met de Rigida Andras 30. Mijn - eerder gekochte - Van Nicholas Pioneer had oorspronkelijk een gebust DRC-velg. Natuurlijk heb ik - na de gebroken spaken-vakantie - van Van Nicholas wel een nieuw wiel met een Rigida Andras 30 gekregen.

Back to topic: De Rigida Andras 30 is dus juist niet gebust.

Gerd
GerdC schreef: Back to topic: De Rigida Andras 30 is dus juist niet gebust.

Gerd
Zo'n Andras weegt ook een kilo of zo, dus waarom zou je het ding nog zwaarder maken. Het principe van de dubbele bus heeft trouwens weinig met de hoek van de nippel te maken, een gat is een gat is een gat. Dimensionering kan wel een punt zijn.

Als je er onderweg een nieuwe spaak in moet hengelen ben je niet blij als de velg hoog en enkel of niet gebust is
GerdC schreef:Dat komt omdat de "bus" de nippel dwingt in een richting die afwijkt van de richting waarin de spaak gaat. Daardoor ontstaat er een knik op het punt waar de spaak de nippel verlaat en dus waar de spaak ook nog extra zwak is omdat er nog schroefdraad is.Gerd
Bij mijn dubbelgebusde Mavic EX 729 achtervelg heb ik middels een kobalt boor in een stukje hout ieder spaakgat in de juiste richting gebogen.
Het gaat maar om een paar graden. De messing bus laat dit toe.
De behandeling is effectief, het wiel geeft geen krimp, terwijl er voldoende onverharde kilometers onder de wielen doorgegeleden zijn.

John.