Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Topeak bagagedrager op zadelpen - Forum Wereldfietser

Topeak bagagedrager op zadelpen

iemand ervaring met de Topeak bagagadrager die gemonteerd wordt op zadelpen inclusief de Topeak tassen?

drager en tassen zie: http://www.topeak.com/products/Racks/MTXBeamRackV-Type

iemand die het verschil kent tussen de MTX drager V-type, E-type en A-type?

speel met het idee om MTX drager + side frame + trunkbag op racefiets te monteren voor een 2-weekse tocht met minimum aan bagage

ga ik hiermee drastisch te kort komen qua bagagevolume?
is zo'n drager op zadelpen met pakweg 10kg gewicht erop nog goed fietsbaar of gaat die van links naar rechts schudden en gaat het side frame tegen kader/wiel beginnen botsen?
Ik gebruik er één van BBB Parts op mijn (stalen) brevettenracer. Overigens heb ik de variant met zijbeugels, maar die heb ik eraf gehaald. Liggen in opslag, wellicht dat ze ooit van pas komen.

Prima bruikbaar voor lichte bepakking in een toptas, in mijn geval een Vaude Silkroad L. Ik zal er toen geen tien kilo (maximumgewicht) in gehad hebben, maar ergens rond de vijf à zes, schat ik. Geen last van nadelige invloeden op het rijgedrag.

Overigens zit zo'n drager bij bevestiging aan de zadelpen op een traditioneel frame nogal hoog; ze zijn duidelijk gemaakt op MTB-achtige 'sloping' frames met lange zadelpennen. Ik heb dat opgelost door de drager door de staande achtervork heen aan de zitbuis te klemmen, dan hangt-ie lekker laag boven het achterwiel, vergelijkbaar met een traditionele drager die op nokken wordt bevestigd.

.tsooJ
Dag Gunter,

Zelf heb ik een zadelpendrager van de firma Rose:
Afbeelding
Daaraan hang ik dan lowrider tasjes. Een nadeel van dit soort dragers, zoals boven ook genoemd, is dat als je een wat groter frame hebt de drager relatief hoog boven het achterwiel zit. Als je dan de bagage nog bovenop de drager monteert dan komt je zwaartepunt nog hoger uit. Zelf zou ik geen 10kg 'bovenop' de drager willen. Je merkt wel goed dat je bagage mee hebt, het fietst iets onrustiger.
Ik heb de drager alleen nog maar gebruikt voor weekend tochtjes en woon-werk. Als ik twee week weg zou gaan zou ik waarschijnlijk een tubus flyer kopen, meer stabiliteit en 'veiliger' belasting van het frame.

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Afbeelding
Als ik twee week weg zou gaan zou ik waarschijnlijk een tubus flyer kopen, meer stabiliteit en 'veiliger' belasting van het frame.
... en de tubus weegt maar 350 gram ipv de 873 die Rose opgeeft voor de pendrager.
Leon
Nog een nadeel..

In mijn ogen:

Nadelen zadelpendrager tov tubus fly:
- gewicht / zwaartepunt hoger (bij mij zo'n 15 cm)
- oneigenlijke belasting vh frame.
- hoger eigen gewicht
- De drager kan misschien wel 10 kg aan, maar of je zadelstrop en frame het ook aankan? Ik durf het er niet aan te hangen.

Voordelen zadelpendrager
- Sneller monteren en verwijderen
- Prijs
Ik heb op een vroegere stadsfiets ooit een zadelpendrager gehad. Na enkele jaren brak het bovenste stukje van de zitbuis af. Let wel: het was een goedkope decathlon-fiets en ik weet niet zeker of er een relatie was het afbreken van de zitbuis en het gebruik van een zadelpendrager. Maar toch!

Gerd
als ik de reacties zo lees dan zou ik toch beter opteren om een vast rek te monteren ipv een zwevend geheel op zadelpen

ik heb voornamelijk schrik voor het rare gevoel bij het fietsen doordat zwaartepunt veel hoger komt te liggen

allen bedankt voor jullie reacties
(wist trouwens niet dat BBB dit ook in hun assortiment had)
Een goede vriend van me heeft onlangs zijn tweede gelijkaardig Topeak rek gebroken. Wel steeds keurig vervangen in garantie.
Hij gebruikt het voor de dagelijkse woon/werkritten, en er zit bijlange geen 10 kg, zelfs geen 5.
Tubus Fly icm de adapterset lijkt mij het meest veilige.
Afbeelding

Zelfs met een Fly ga je nog goed voelen dat je bagage meezeult. Je fiets wordt toch een stuk nerveuzer en de voorkant wordt lichter. Rijstijl aanpassen scheelt al een heel pak.

Welke wielen ga je gebruiken? Want racewielen en 10 kg bagage erbovenop gemonteerd...dan denk ik dat je toch best voor een stevig 36 spaaks wiel gaat.
Bazooka Joe schreef:Zelfs met een Fly ga je nog goed voelen dat je bagage meezeult.
Dat hangt ook behoorlijk van de fiets af. Zelf was ik afgelopen zomer stomverbaasd. Ik moest vanwege omstandigheden 5 kilometer fietsen met de VSF T100 van mijn vriendin met haar bagage: 2 volle grote ortliebtassen, 15 kilo dus.
De verbazing ging erover dat ik niet aan het stuurgedrag kon merken dat er tassen op de achterdrager zaten. Met mijn eigen fiets merk ik dat wel.
Leon
Leon, topicstarter wil dit met een racefiets doen. Dat zal toch een pak meer verschil uitmaken qua rijgedrag dan met een VSF-T100 denk ik.
Op een racefiets zou ik eerder een Carradice Camper Longflap zadeltas monteren (met steun). Het kan zelfs met minimale kampeerbagage, maar dan moet het wel heel minimaal zijn.
Wim
Een nadeel van zoiets lijkt mij dat je je zadelpen / frame op plekken belast die daar niet voor bedoeld zijn. Ook komt het gewicht hoger uit dan met een fly-achtige constructie.

Groeten
Eric
Als je een zadeltas gebruikt zou ik inderdaad geen lichtgewicht zadel of carbon pen gebruiken. En ja, de tas zit hoger, maar ook verder naar voren in het zwaartepunt van de fiets. Het is een heel oude oplossing, al zal ook dit wel problematisch kunnen zijn bij een zware rijder op een ultralichte racefiets. Vergeleken met die Topeak drager is de hefboom echter veel geringer.
Wim
eric190173 schreef:Een nadeel van zoiets lijkt mij dat je je zadelpen / frame op plekken belast die daar niet voor bedoeld zijn. Ook komt het gewicht hoger uit dan met een fly-achtige constructie.

Groeten
Eric
Hoe hoger het gewicht zit, des te langer het duurt voor je omvalt en des te meer tijd je hebt voor corrigeren. Als je tenminste alle wielen recht achter elkaar hebt staan.

Zadeltassen zijn alleen lastig met opstappen, op oude filmpjes zie je dus ook wel mensen een been over het stuur zwaaien
m-gineering schreef:Hoe hoger het gewicht zit, des te langer het duurt voor je omvalt en des te meer tijd je hebt voor corrigeren.
Des te hoger het gewicht, des te meer kracht moet je zetten om een onbalans te corrigeren.
Ach, het is vooral een kwestie van belasting en smaak denk ik. Heb je een mooie klassieke snelle fiets dan is grote klassieke zadeltas mooi.
Heb je vrees voor je frame en moet je af en toe ook wat boodschapjes oid kwijt en / of heb je net wat meer bij je, dan is een tubus fly een mooie optie. Heb je echt weinig gewicht dan is zo'n zadelpendrager ook best een aardige optie...
Want laten we eerlijk zijn, als je serieus gewicht mee gaat nemen moet je helemaal niet over deze opties nadenken....
DeFietsreiziger schreef:
m-gineering schreef:Hoe hoger het gewicht zit, des te langer het duurt voor je omvalt en des te meer tijd je hebt voor corrigeren.
Des te hoger het gewicht, des te meer kracht moet je zetten om een onbalans te corrigeren.
geloof ter niks van. De hefboom om het gewicht weer mee recht te duwen wordt ook lineair mee verlengt. En als je van het scenario uit gaat dat je een stuurcorrectie pleegt als de zijdelingse verplaatsing een norm overschrijd zou een hoog zwaartepunt zelfs in het voordeel zijn.

Ik had ooit een fiets die zo laag was dat je ermee onder een tafel door kon fietsen. Dat was pas vermoeiend!
m-gineering schreef:De hefboom om het gewicht weer mee recht te duwen wordt ook lineair mee verlengt.
Hoezo? Ik neem aan dat de fiets de hefboom is en daar verander je toch niets aan? Alleen de hoogte waar het gewicht wordt opgehangen verandert toch?
Pedalero schreef:
m-gineering schreef:De hefboom om het gewicht weer mee recht te duwen wordt ook lineair mee verlengt.
Hoezo? Ik neem aan dat de fiets de hefboom is en daar verander je toch niets aan? Alleen de hoogte waar het gewicht wordt opgehangen verandert toch?
meer heb je toch niet nodig? je duwt de fiets weer overeind met de grip die de banden op de weg uitoefenen (opgelet, het bewijs kan de komende dagen geleverd worden ;) )
Als we het eens gaan overdrijven. Stel dat je een mast hebt van 2m lang op je fiets, en bovenin hangen je tassen. Maar daar rijdt niemand mee, gek heh. Zal dus geen goed idee zijn.