Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Externe of interne schakelbox? - Forum Wereldfietser

Externe of interne schakelbox?

Ik ben nieuw op dit forum.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een externe en interne schakelbox bij een rohloffnaaf? Wat zijn de voordelen en nadelen? Volgens mij is een externe schakelbox duurder. Waarom?

Ed
Hallo Ed,

Extern is iets duurder. Waarom? weet ik niet, Zou iets goedkoper moeten zijn omdat extern wat sinpeler lijkt. Voordeel is dat de kabels waneeer je daar pech mee krijgt door gewone remkabels vervangen kunnen worden omdat de kabel helemaal door loopt en dus uit één stuk bestaat, bovendien is de kabel bij interne box wat ingewikkelder om te vervangen, ook vind ik extern wat makkelijker met wiel loshalen. Nadeel vinden sommige mensen dat het wat meer in het ziht valt en dus lelijker lijkt, wat mij niets kan schelen. Overiegsn staat er op dit forum een heleboel over rohloff in algemeen en ook over die intern/extern boxen in bijzonder.
Rob
Edlaaw schreef:Ik ben nieuw op dit forum.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een externe en interne schakelbox bij een rohloffnaaf? Wat zijn de voordelen en nadelen? Volgens mij is een externe schakelbox duurder. Waarom?

Ed
http://www.m-gineering.nl/rohloff.nl

oeps, moet dus zijn http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm
kon je wel eens gelijk aan hebben :D
Alvast bedankt voor de reacties.
Nog een vraag. Gaat het spannen van de ketting lastiger met een interne schakelbox?

Ed
Bij mij heel simpel maar ik heb uitvalnaven en extern. Volgens mij maakt ex- of intern niets uit. Een keer per paar duizend kilometer iets aanspannen (rohloff ketting). Er zijn echter diverse manieren waarbij je de ketting kunt spannen bij een rohloff naaf. Ligt dus aan de contructie die je hebt. Bewust geen kettingssopanner genomen in verband met weer een kwetsbaar uitsteeksel in trein, vliegtuig of bij vallen. Zoek even verder op de site, staat er vol mee. Rob
Edlaaw schreef:Alvast bedankt voor de reacties.
Nog een vraag. Gaat het spannen van de ketting lastiger met een interne schakelbox?

Ed
Maakt niks uit.
Maarten W schreef:
Edlaaw schreef:Alvast bedankt voor de reacties.

Ed
Maakt niks uit.
Huh?
Ligt aan de fiets. Als je schuivende padden hebt, en de -interne- kabels langs de liggende achtervork moet je wel flink schroeven
Belangrijk verschil is ook dat de interne schakelbox veel directer en daardoor prettiger schakeld. Maak maar een proefrit en je merkt direct het verschil.

Ronald