Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een vakantie in bv Groot Brittannie met overal stenen muurtjes kon wel eens een stuk saaier uitvalleneric190173 schreef: Een (klein) nadeel van een ligfiets vindt ik dat je over het algemeen minder overzicht hebt doordat je lager zit. Maar voor een vakantiefiets zou ik dat niet zo zwaar mee laten wegen.
Inderdaad, ik vond fluitekruid in het Groningse ook al irritant aanwezig....m-gineering schreef:Een vakantie in bv Groot Brittannie met overal stenen muurtjes kon wel eens een stuk saaier uitvalleneric190173 schreef: Een (klein) nadeel van een ligfiets vindt ik dat je over het algemeen minder overzicht hebt doordat je lager zit. Maar voor een vakantiefiets zou ik dat niet zo zwaar mee laten wegen.
Waarom gewone tassen als je banaantassen kunt gebruiken? Banaantassen hebben belangrijke voordelen tov gewone fietstassen:slangetje schreef:Verder zou ik nu kijken naar een model van drager die gewone fietstassen kan hebben (de mijne kan alleen banaantassen en dat is minder handig).
Nog een voordeel van het ophangsysteem van banaantassen is, dat je geen robuuste bagagedrager nodig hebt. Ligfietsen worden tegenwoordig haast altijd voorzien van een lichtgewicht aluminiumdrager. Uit eigen ervaring weet ik dat die niet zijn berekend op tientallen kilo's bagage, zeker niet als je met je bepakte fiets regelmatig uit een trein op een lager gelegen perron stapt. (Helaas zit je vast aan de drager van de ligfietsfabrikant: je kunt deze niet vervangen door een degelijker exemplaar van Tubus of Vittorio.)waltertje schreef:Waarom gewone tassen als je banaantassen kunt gebruiken? Banaantassen hebben belangrijke voordelen tov gewone fietstassen:slangetje schreef:Verder zou ik nu kijken naar een model van drager die gewone fietstassen kan hebben (de mijne kan alleen banaantassen en dat is minder handig).
- Lichter (scheelt 1 à 2 kg voor complete set);
- Aerodynamischer, erg fijn als je tegenwind hebt;
- Te repareren met naald & draad;
- Simpel ophangsysteem zonder speciale onderdelen;
- Door de waterdichte voeringen te gebruiken kun je de droge spullen gemakkelijk scheiden van de natte. Rits op een kiertje en het gaat niet stinken in je tas;
- Zwaartepunt op gunstige plek.
Er zijn vast ook nadelen, maar ik vind dit toch wel een rijtje voordelen dat de moeite van het overwegen waard is.
Grtjs, Waltertje
Klopt, het gros van het gewicht hangt aan je zitje, dat berekend is op heel zware mensen (lees: Amerikaanse markt). Een gunstige manier van je fiets belasten dus. De ligfietstassen van Ortlieb hebben veel kritiek gekregen omdat ze teveel op de drager leunen en te weinig op het zitje. Dat is ook ongunstig voor de gewichtsverdeling.keesswart schreef:Nog een voordeel van het ophangsysteem van banaantassen is, dat je geen robuuste bagagedrager nodig hebt.
Tegenwoordig zie je juist veel ligfietsen met nogal zware bagagedragers, bedoeld om Ortliebs aan te hangen. De klant wil het blijkbaar, dus het wordt gemaakt. Maar het is wel zonde om zoveel potentieel voordeel te verkwisten. Ik heb dan ook een licht vermoeden dat het vaak beginners zijn die dit willen; op ligfietstreffens zie je vrijwel iedereen banaantassen gebruiken, ook op fietsen die wel zo'n lompe bagagedrager hebben.keesswart schreef:Ligfietsen worden tegenwoordig haast altijd voorzien van een lichtgewicht aluminiumdrager. Uit eigen ervaring weet ik dat die niet zijn berekend op tientallen kilo's bagage, zeker niet als je met je bepakte fiets regelmatig uit een trein op een lager gelegen perron stapt. (Helaas zit je vast aan de drager van de ligfietsfabrikant: je kunt deze niet vervangen door een degelijker exemplaar van Tubus of Vittorio.)
Valt heel erg mee. De tassen ritsen namelijk over de volle lengte open, je kunt daardoor juist erg gemakkelijk zoeken. De zaken die je onderweg nodig hebt, stop je gewoon in je toptasje.keesswart schreef:Een nadeel van banaantassen lijkt me dat er erg veel in een tas zit, waardoor het lastig wordt om kleine dingen, die naar onderen zakken, eruit te vissen.
Een advertentie op http://ligfiets.net doet wonderenkeesswart schreef:Een ander nadeel van banaantassen is dat ze de overstap van 'bukfiets' naar ligfiets extra duur maken. En ze passen niet op 'bukfietsen', dus als je tot de spijtoptanten blijkt te gaan horen, heb je er niks meer aan
De hogere ligfietsen (2x 26 inch wiel) waar ik enkele jaren belangstelling voor had vanwege comfort/veiligheid/overzicht, hebben vaak bagagedragers die er wel lomp uitzien, maar niet sterk zijn. Ze werden/worden wèl aangeprezen als 'geschikt voor alle soorten tassen'. Wie doorvraagt, krijgt van de dealer te horen dat hij nog nooit klachten heeft gehad. Als nietsvermoedende beginnende ligfietser kom je er dan na pakweg duizend kilometer achter dat in ieder geval geen vòlle tassen werden bedoeld...waltertje schreef:Tegenwoordig zie je juist veel ligfietsen met nogal zware bagagedragers, bedoeld om Ortliebs aan te hangen. De klant wil het blijkbaar, dus het wordt gemaakt. Maar het is wel zonde om zoveel potentieel voordeel te verkwisten. Ik heb dan ook een licht vermoeden dat het vaak beginners zijn die dit willen; op ligfietstreffens zie je vrijwel iedereen banaantassen gebruiken, ook op fietsen die wel zo'n lompe bagagedrager hebben.keesswart schreef:Ligfietsen worden tegenwoordig haast altijd voorzien van een lichtgewicht aluminiumdrager. Uit eigen ervaring weet ik dat die niet zijn berekend op tientallen kilo's bagage, zeker niet als je met je bepakte fiets regelmatig uit een trein op een lager gelegen perron stapt. (Helaas zit je vast aan de drager van de ligfietsfabrikant: je kunt deze niet vervangen door een degelijker exemplaar van Tubus of Vittorio.)
Op veel ongeveerde ligfietsen kun je trouwens prima een reguliere bagagedrager schroeven. Maarja, de ongeveerde modellen zijn juist de lichte snelheidsmonsters, dus het zou wel heel onlogisch zijn om dat te doen.
Jawel hoor, elke zaterdag koffie met gebak met een groepje liggers en als ik met m'n vrouw op de (ligfiets) tandem weg ga, maken we van elke appeltaart een foto met de plaats en een kwaliteitsbeoordeling. Staan allemaal in een apart album en wel leuk om eens weer terug te kijken. Grappig hoe snel je soms wat kwijt raakt.Bij de Wereldfietser hoor je dan bij de appeltaartgroep. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je die in het ligfietserswereldje niet hebt .