Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar dan wél heen? - Forum Wereldfietser

Waar dan wél heen?

Beste wereldfietsers,

Ik ben net nieuw hier en val meteen binnen met een vraag. Excuses daarvoor, maar als absolute groene fietser heb ik in de meeste andere discussies weinig zinvols bij te dragen. Dat komt vast vanzelf :)

Ik wil begin maart vertrekken voor een fietstocht van een maand of 4, afhankelijk van hoeveel geld ik voor die tijd bij elkaar weet te sparen. Ik had mijn plannen gezet op Zuidoost-Azië maar word steeds weer aan het twijfelen gebracht. ZO-Azië heeft een aantal grote voordelen: zeer afwisselende landschappen, relatief veilig als jonge vrouw alleen, makkelijk te bereizen, goedkoop (als je er eenmaal bent tenminste) en bovendien een fantastische cultuur en vriendelijke mensen. Er is alleen één 'probleem': maart/april/mei zijn de heetste maanden en daarna begint het regenseizoen. Ik ben eerder in de regio geweest in juli/augustus en toen vond ik het met de hitte en de regen erg goed te doen, maar toen was ik niet aan het fietsen. Wel jammer was dat enkele wegen, met name in NO Cambodja, niet begaanbaar waren.

Hoe denken jullie over de haalbaarheid van de reis, vooral gelet op de weersomstandigheden. En als dat eigenlijk niet te doen is vanwege de hitte, wat zou dan een mooie bestemming zijn? Zuidoost-Europa (Balkan) ben ik zeer regelmatig geweest en ik wilde juist eens ergens anders heen. Bovendien moet het een beetje veilig zijn als jonge solo vrouw: Centraal Azie waar ik graag heen zou willen valt daarom (vooralsnog af). En ohja, bij voorkeur ook nog enigzins goedkoop.
Zuid-Amerika trekt me eigenlijk niet zo, hoewel ik niet echt kan beargumenteren waarom.

Any thoughts?

Bedankt!
Ik heb de seizoenen met landen niet zo paraat, maar een ander stukje Azië dan? Dan kan het seizoen ook weer anders zijn. Mongolië bijv is het beste seizoen dacht ik onze zomer. Filipijnen is het beste in jouw maanden voor duiken, weet niet of dat ook zo is voor fietsen, lijkt mij wel omdat je met duiken ook geen regen en wind wilt ivm helderheid. Nepal dacht ik ook, is mrt het tweede beste trekkingsseizoen na okt.
Of Canada, Amerika, Australië?

Nogmaals ik weet het ook niet uit mijn hoofd, kan er naast zitten.
Waarom prik je niet een land dat je leuk lijkt en kijk dan bij landen informatie of dat een goed seizoen is. Is het dat niet dan pik je een ander land die je leuk lijkt en in ander gebied ligt.
De VS misschien? Is relatief veilig te befietsen, veel mogelijkheden voor alle seizoenen. Als je kampeert zijn de kosten nog acceptabel, zeker met een lage dollar. Kijk op Adventure Cycling voor routes.
VS was voor mij wel het duurste land waar ik rond getrokken heb. Ik kampeerde, maar of je nu alleen op een plek staat of met een groep de prijs is per plek, is dus duur als je alleen bent. Maar de parken zijn wel heel mooi en elk park is weer heel anders.
Bestaat er in de VS niet zoiets al 'kamperen bij de boer'?

Gr
Eric
Afrika?

Vaak trekt dat Azië-gangers meer aan dan Zuid-Amerika. Blijkbaar staat het 'dichter bij elkaar'.

Ik denk dan aan Egypte-Sudan-Ethiopië-Kenia-Tanzania-etc., of Marokko-Mauretanië-Mali-Guinea-Bissau-Senegal-Mauretanië- en weer terug naar Marokko. Of Zuid-Afrika-Namibië-Zambia-Mozambique-Zuid-Afrika-Botswana- en weer Zuid-Afrika.
Kamperen bij de boer hebben we (mijn vriendin en ik) in de VS niet gezien, op onze fietstocht van Miami naar San Francisco in 2009.

De prijzen van kamperen varieerden nogal, van 5 dollar tot 40 dollar, het hangt er nogal vanaf waar je zit. Hoe toeristischer hoe duurder natuurlijk. Wel kregen we regelmatig gratis onderdak als fietser, zowel op de camping (ze vonden ons denk ik een beetje zielig op de fiets :D ) als bij mensen thuis die ons spontaan uitnodigden. In National Parks kun (of moet) je de kampeerplaats vrijwel altijd delen waardoor de kosten ook nogal meevallen.

De vrouwen (ook alleen) die ik er fietsend heb gesproken vonden het allemaal veilig.

Wildkamperen deden we ook weleens, kan ook heel goed, maar misschien vind je dat niks als vrouw alleen.
Een redelijk motelletje heb je vanaf 35 dollar, gemiddeld 50 dollar denk ik.
Of dat te duur is, kun je alleen zelf uitrekenen.

Vriendelijke groet,
Gijs
Gijs M schreef:In National Parks kun (of moet) je de kampeerplaats vrijwel altijd delen
Mijn ervaring is waarschijnlijk ouder (1997) maar heel anders. Ik vroeg zelfs rond of mensen hun, vaak enorme, kampeerplaats met mij wilde delen en wees dan op een hoekje ver weg van hun tent. Soms kwam ik laat en dan waren er geen plaatsen meer vrij, al was het dan maar voor 1 nacht, met delen van de kosten. Bijna niemand wilde dit doen, en als iemand ja zei, waren het buitenlanders. Ik kampeerde vrijwel alleen in de natuurparken.

Misschien is het drukker geworden en delen ze daarom de plaatsen nu, maar mij stuurde ze, zonder vervoer, s'avonds gewoon weg. :? Ik lifte er, ook erg moeizaam in de VS trouwens, het waren opnieuw de buitenlanders die mij meenamen. Misschien hebben ze voor fietsen bewondering en vinden ze liften niets. Ik mocht ook niet in het zicht van het hek van het park staan omdat zij er niet achter stonden.

Er zijn ook hostels met slaapzalen (voor in de steden).

Als je hierheen zou gaan zou ik zeker ook gaan lopen. De parken zijn zo mooi en indrukwekkend en je komt dagenlang niemand tegen. Zelfs in het toch zeer bekende Grand Canyon niet, afgezien van die ene standaardafdaling. Zorg dan dat je eekhoornproof eetbescherming bij je hebt, aan een touw in een boom hangen is dat niet. :evil:
Zelfs als je alleen dagwandelingen maakt en iets verder loopt dan het dichtsbijzijnde uitzichtspunt zie je niemand. Bryce bijv is een klein park en bekend en toch kwam ik niemand tegen. En zelfs de rimwalk in Grand Canyon waar je boven langs de canyon kan lopen, hoef je niet eens te klimmen was zeer stil, er reed een bus langs die stopte bij de uitzichtspunten daar zag je dan mensen maar de verbinding tussen die punten was leeg, ongelooflijk.

Ik vond dit een van de mooiste landen (maar niet de steden en ook niet de mensen...). Ook de minder bekende parken zijn schitterend.
Ik denk dat Amerika zeker een aanrader is.

Om de kosten misschien nog wat meer te drukken, zou je gebruik kunnen maken van warmshowerlist of couchsurfing.
Vooral in de Midwest hebben veel dorpen een parkje waar je gratis kunt kamperen, vaak met een toiletgebouwtje. Bij sportparken lukt het vaak ook wel.
Veel State Parks hebben ook kampeervoorzieningen, vaak (bijna) gratis. Ze staan vermeld in de AAA Camp Books.
Langs de Westcoast fietsroute kwam ik veel bike-and-hike kampeerterreinen tegen, ook goedkoop.
Vrij kamperen is vooral in natuurgebieden een prima mogelijkheid, maar let inderdaad wel op het wild.
Ik vind amerikanen juist veelal erg aardig, behulpzaam en gastvrij. Ik heb er ook gewoond en gewerkt, kom er nog vaak, en het was steeds een genoegen.
Wim
Kan me hier wel bij aansluiten. De VS is erg leuk om te fietsen. Wij hebben drie maanden gefietst door Washington state, Oregon en langs de kust naar San Fran. Hier kun je goedkoop kamperen op de hiker/biker sites. Kijk even op www.tour.tk/country-information/usa.htm voor meer details (onder accommodation).
Hier kun je meestal terecht voor 3 of 4 dollar per nacht. En het prachtige van dit stuk is niet alleen de scenery, maar ook dat er heel veel andere fietsers zijn. Wij vonden het een geweldige sociale belevenis en hebben er erg veel vrienden aan overgehouden. Voedsel is echt niet duur in de VS, zeker als je kampeert en zelf kookt. En mocht je onverhoopt geen camping kunnen vinden, er zijn ongelooflijk veel WarmShowers leden in de VS! En de mensen zijn echt heel gastvrij!
Wij gaven gemiddeld met zijn tweeën 28 euro per dag uit; dat was net zoveel als in Thailand (al kreeg je daar wel beter eten :-)
Succes,
Ali
COLOMBIA !!!

Ja, ik weet het, het ligt in Zuid Amerika, maar je kunt het niet beargumenteren en ik wel...

Colombia heeft alles:
bergen, strand, heel veel mooie vriendelijke mensen, goede overnachtingsmogelijkheden (is dat één woord?), weinig tot geen toeristen, goedkoop, heel veel goed voedsel en een echte fiets cultuur.

Nu jij weer...

Groeten,
Ali,
die Colombia nog steeds op nummero uno heeft staan op zijn lijst van favoriete landen bezocht tijdens zijn 'what a wonderful world tour' 2006-heden :D
We horen niets meer van Neva, maar jullie hebben mij wel overtuigd. Volgens mij moet ik nog eens terug naar de VS en dan langs de westkust fietsen of zo.
Andere fietsers, bike and hikers campsites, klinkt allemaal goed.
Ik ga mee in Ali z'n argumenten. Al ben ik nog niet in Colombia geweest, dus mijn tip is Peru.. :D
Hoi fiets-ster,

Als je nog eens iets wilt lezen over routes in Amerika, kun je op mijn site kijken, www.reismetgijs.nl, en ook op deontdekkingvan.nl, dat zijn twee dames die ook nog langs de westkust omhoog zijn gefietst, richting Canada.
Zelf vond ik Nevada (western express route) echt mooi. En hier ook aardig wat fietsers aangetroffen trouwens, heerlijk weet je wel, die kameraadschap die je voelt als je na zware etappes bij dezelfde oases tot rust komt.

Gijs
Zó, wat een berg reacties allemaal. Fantastisch, bedankt! Meest gehoorde tip is toch de VS...ik vrees dat dat erg buiten mijn budget ligt (dat is écht heel laag) en dat zou de trip aanzienlijk verkorten, hoewel het zeker wel een prachtig gevarieerd land is inderdaad. Ik wil daar ook zeker nog een keer heen maar ik vrees dat het met mijn budget (ongeveer 3000 euro voor de hele trip) niet haalbaar is zonder flink aan tijdsduur in te leveren.

Ik merk dat ik, ondanks alle tips (sorry ;)) toch nog steeds neig naar ZO-Azië. Dat lijkt me gewoon het allermooist, goedkoop en veilig. De hitte moet toch wel omheen te fietsen zijn? Om half 6 vertrekken? De dag begint daar sowieso vroeg. Iemand ervaring daarmee?
ik vrees dat het met mijn budget (ongeveer 3000 euro voor de hele trip) niet haalbaar is zonder flink aan tijdsduur in te leveren
Je hebt alles toch goed gelezen? Zal ik het je even voorrekenen? Voor 4 maanden heb je 3000 euro. Haal daar eens 700 euro af voor de retourvlucht naar de VS, dan hou je een kleine 20 euro per dag over. Overnachtingen moet kunnen voor gemiddeld minder dan 10 euro per dag als je een mix van warmshowers, hike/bike sites, campings en vrij kamperen aanhoudt. De andere 10 euro is dan voor eten en drinken en wat je verder zoal nodig hebt.
Een kleine complicatie is dat je voor 4 maanden wel een visum moet aanvragen, wat ook geld kost.

Als je naar ZO-Azië gaat dan is kamperen niet vanzelfsprekend, want er zijn veel minder mogelijkheden. Guesthouses kosten je dan toch al gauw ook 10 euro en dan moet je ook nog naar een restaurant. Ook hier trouwens visumplicht.
Kortom, het verschil is kosten is minder groot dan je waarschijnlijk denkt. Ik kan het weten, want ik ben in beide gebieden geweest.
Jan Eleveld schreef:
ik vrees dat het met mijn budget (ongeveer 3000 euro voor de hele trip) niet haalbaar is zonder flink aan tijdsduur in te leveren
Je hebt alles toch goed gelezen? Zal ik het je even voorrekenen? Voor 4 maanden heb je 3000 euro. Haal daar eens 700 euro af voor de retourvlucht naar de VS, dan hou je een kleine 20 euro per dag over. Overnachtingen moet kunnen voor gemiddeld minder dan 10 euro per dag als je een mix van warmshowers, hike/bike sites, campings en vrij kamperen aanhoudt. De andere 10 euro is dan voor eten en drinken en wat je verder zoal nodig hebt.
Een kleine complicatie is dat je voor 4 maanden wel een visum moet aanvragen, wat ook geld kost.

Als je naar ZO-Azië gaat dan is kamperen niet vanzelfsprekend, want er zijn veel minder mogelijkheden. Guesthouses kosten je dan toch al gauw ook 10 euro en dan moet je ook nog naar een restaurant. Ook hier trouwens visumplicht.
Kortom, het verschil is kosten is minder groot dan je waarschijnlijk denkt. Ik kan het weten, want ik ben in beide gebieden geweest.
Ik ben het met Jan eens dat zo'n trip ook niet te duur hoeft te zijn. Ik had toen in de Verenigde Staten rondfietste ook ongeveer 30 gulden per dag(in 1995 en 1997) voldoende. Er zijn natuurlijk allerlei tips en trucs voorhanden om het wat goedkoper te maken al denk ik dat je als vrouw wel weer wat beter op moet letten. Zie ook de vrouwen fietsen alleen topics hier! Hierbij volgen wat tips: kamperen in een nationaal park is als er geen biking and hiking site is vaak duur. Je kan ook iemand die een camper daar heeft staan vragen of je je kleine tentje erbij mag zetten of bij andere bikers vragen of je samen een plaats kan delen. Je betaalt daar meestal voor een grote site. Tip twee (mag natuurlijk niet, maar ach als je weinig geld hebt): in de state parks is er vaak het self registration systeem. Je moet dan je registreren en dan je gegevens met het verschuldige bedrag in een envelop doen en die in een postbox doen. Je vult netjes de gegevens in, maar je vergeet even die te posten. Als er dan een ranger toevallig aankomt voor controle (en dat is niet altijd) zeg je gewoon dat je de enveloppe net hebt ingevuld en geef hem of haar de enveloppe. Tip 3: leg contact via couchsurfing.

Groeten,
Rutger
Toevoeging vlucht:

Vliegen op Calgary in Canada met Air Transat is goedkoper. Prijzen liggen volgens mij rond de 450 euro.

Rutger