Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nou moe?! Canvas? - Forum Wereldfietser

Nou moe?! Canvas?

Ik was dit weekend mijn fiets even aan het verwennen en wat zie ik (denk ik) nu op de achterband.... canvas!
Afbeelding

De rest van de band ziet er nog wel redelijk uit, ik had dit niet verwacht. Ik heb er (denk ik) een dikke 600 km me gefietst. Het is overigens een Schwalbe Marathon en ik heb hem geen enkele keer lek gereden.

Een paar vragen (ter bevestiging):
- Is dit inderdaad het canvas?
- Is dit normaal, dwz hebben anderen dit ook wel gehad?
- Wat kan de oorzaak zijn of denk ik te veel en is het gewoon slijtage?
- Is 6000 km weinig, gemiddeld veel voor zo'n band
- Is het handig meteen de band van mijn vrouw (zelfde levensduur, # km) meteen preventief te vervangen?
- Waarmee zou ik hem moeten vervangen er vanuit gaande dat ik dezelfde kwaliteiten wil met de nadruk op lekvrij?

Ik weet dat er een topic speelde waarin Wim aankondigde dat deze band niet meer gemaakt wordt. Daar ga ik ook nog even buurten.
HansvanderVeeke schreef:Ik was dit weekend mijn fiets even aan het verwennen en wat zie ik (denk ik) nu op de achterband.... canvas!
Afbeelding

De rest van de band ziet er nog wel redelijk uit, ik had dit niet verwacht. Ik heb er (denk ik) een dikke 600 km me gefietst. Het is overigens een Shcwalbe Marathon en ik heb hem geen enkele keer lek gereden.

Een paar vragen (ter bevestiging):
- Is dit inderdaad het canvas?
- Is dit normaal, dwz hebben anderen dit ook wel gehad?
- Wat kan de oorzaak zijn of denk ik te veel en is het gewoon slijtage?
- Is 6000 km weinig, gemiddeld veel voor zo'n band
- Is het handig meteen de band van mijn vrouw (zelfde levensduur, # km) meteen preventief te vervangen?
- Waarmee zou ik hem moeten vervangen er vanuit gaande dat ik dezelfde kwaliteiten wil met de nadruk op lekvrij?

Ik weet dat er een topic speelde waarin Wim aankondigde dat deze band niet meer gemaakt wordt. Daar ga ik ook nog even buurten.
oeps, had ik niet gezien.

Een Marathon is op die plek ca 5mm dik. 2.25mm rubber, 2.25mm gele kevlarguard en 0.5mm canvas. Met hard remmen kun je de band lokaal natuurlijk snel dunner maken, en je hebt ook geen garantie dat de gele laag heel constant op de onderlaag zit geplakt

Gewone MArathons zijn nu nog wel te krijgen
Hans, ik denk dat je tegen een heel raar scherp voorwerp hebt gereden. Iets wat niet op de weg behoort te liggen. Je moet denk ik nog blij zijn dat je band op dat moment geen plof heeft gezegd. Gezien de ervaringen met deze band denk ik dat dit een uitzondering is. Marathons moeten normaal gesproken langer meegaan als dit.
Zo'n klein slijtplekje na 6000 km. Kijk hier eens: na minder dan 2000 km. En Continental Nederland vindt dit normale slijtage.
Afbeelding en Afbeelding.
Ok, ik mocht met deze band naar de fietsenmaker en als die zou vinden dat er iets abnormaals aan de band was, zou ik een vervangexemplaar krijgen. Alsof ik tijdens mijn vakantie zo'n bandje mee naar huis zou slepen ..

Mijn liefde voor Conti's is net zo hard gesleten als hun band.
arnob, die band heb ik toevallig nu ook op mijn fiets, het is mijn winterband. Maar deze band gebruik ik niet terwijl er veel gewicht aan hangt. Daar is hij ook niet voor gemaakt. Volgens Continental is de TravelContact de enige band om langdurig mee op vakantie te gaan. Als je ga klagen zullen ze je daar ook op wijzen.
Inderdaad, daar wezen ze me ook op. Maar dit wel de enige band die ik in de buurt van Dresden kon krijgen en dan blijf ik minder dan 2000 km (de eerste slijtage was al bij 1000 km) een vrij korte afstand. Sterker nog, mijn lfb hier in Nederland heeft van deze stapels liggen en geen enkele TravelContact. (En ik weet nu dat ik de banden elders vandaan moet halen).
DeFietsreiziger schreef:arnob, die band heb ik toevallig nu ook op mijn fiets, het is mijn winterband. Maar deze band gebruik ik niet terwijl er veel gewicht aan hangt. Daar is hij ook niet voor gemaakt. Volgens Continental is de TravelContact de enige band om langdurig mee op vakantie te gaan. Als je ga klagen zullen ze je daar ook op wijzen.
Wat is gewicht? De heen heeft 20 kg bagage aan de fiets, de ander om zijn middel, dus dat gewicht is niet echt een geldig argument.
En wat is langdurig? De travelcontact is 'voor een meerdaagse tocht door eigen land'. En de ervaring leert dat het ding na 3 tot 4000 km asfaltrijden versleten is.
En hoe kan het dat mijn (ander merk) toerbanden op de stadsfiets er na 10000 km nog prima uitzien, terwijl al die noodstops, opgebroken wegen en stoepranden niet echt geweldig zijn voor een band.

Bij de band van Hans kan ik me nog voorstellen dat een glasscherf de toplaag heeft afgeschraapt. Maar die van arnob, dat kan toch echt niet als normaal gezien worden.
DeFietsreiziger schreef:Hans, ik denk dat je tegen een heel raar scherp voorwerp hebt gereden.
Dat vermoed ik ook. Normaal gaan marathons zo'n 10.000 km mee voordat je door het zwarte rubber heen bent en je het geel begint te zien. Dat geldt dan voor een totaalgewicht van 100 kilo en de 37mm-achterband netjes altijd opgepompt tot 5 bar.
Het lijkt er overigens op dat het canvas niet is geraakt. In dat geval kun je de band nog gebruiken, zeker als voorband. De kans dat er toevallig iets scherps op díe plek komt is erg klein.
Leon
Bedankt voor de suggesties en informatie.

Ik neem toch liever het zekere voor het onzekere en vervang de band gewoon. Want de ervaring om tijdens een afdaling met 20 kg bagage en mijn ranke verschijning van 78 kilo een klapband te krijgen wil ik graag missen. :roll: