We hebben het hier laatst gehad over de nieuwe Batavus Venturo Extreme fiets. Velen vonden hem duur en weinig geschikt als vakantiefiets - een typisch product van de marketingmensen. Ik heb toen ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om op de Batavus site een review te plaatsen. Volgens Batavus mag je kritische teksten plaatsen (zolang het netjes blijft), maar de praktijk blijkt anders: mijn tekst is tegengehouden.
Dit is wat ik schreef:
Als ervaren vakantiefietser moet ik zeggen dat ik dit een teleurstellend ontwerp vind. De fiets is loeizwaar, en zit vol met twijfelachtige constructies. Het frame is vast duur om te maken, maar blinkt uit in overbodigheden in plaats van een efficient materiaal gebruik. Als ander voorbeeld noem ik de dragers, waarbij de achterdager onvoldoende gesteund wordt (een spatbord is daarvoor niet genoeg). Juist dragers zijn onderdelen die op vakantie vaak kapot gaan. Ook een xt achternaaf is tegenwooodig geen aanbeveling meer sinds Shimano de lagers verkleind heeft om ruimte te maken voor een dikke alu as. Verder lijkt me dat er een geintegreerd balhoofd lager in zit. Dat is kwetsbaar en niet universeel, en dus het laatste wat je op een vakantiefiets wilt hebben. Tot slot ben ik niet erg onder de indruk van de wielen. Juist daar gaat het vaak fout. Daarom hebben veel echte vakantiefietsen handgebouwde (en dus betere) 26 inch (dus sterkere) wielen, en 36 spaken. Waarom heeft deze fiets 32 spaken als 36 spaken niets meer kost en duidelijk degelijker is?
Ik vind deze fiets een poseur, en eerlijk gezegd ook nog lelijk (maar dat is persoonlijk). Dat is jammer, want ze weten bij Batavus vast wel hoe je een echte vakantiefiets bouwt.
Wim
Dit is wat ik schreef:
Als ervaren vakantiefietser moet ik zeggen dat ik dit een teleurstellend ontwerp vind. De fiets is loeizwaar, en zit vol met twijfelachtige constructies. Het frame is vast duur om te maken, maar blinkt uit in overbodigheden in plaats van een efficient materiaal gebruik. Als ander voorbeeld noem ik de dragers, waarbij de achterdager onvoldoende gesteund wordt (een spatbord is daarvoor niet genoeg). Juist dragers zijn onderdelen die op vakantie vaak kapot gaan. Ook een xt achternaaf is tegenwooodig geen aanbeveling meer sinds Shimano de lagers verkleind heeft om ruimte te maken voor een dikke alu as. Verder lijkt me dat er een geintegreerd balhoofd lager in zit. Dat is kwetsbaar en niet universeel, en dus het laatste wat je op een vakantiefiets wilt hebben. Tot slot ben ik niet erg onder de indruk van de wielen. Juist daar gaat het vaak fout. Daarom hebben veel echte vakantiefietsen handgebouwde (en dus betere) 26 inch (dus sterkere) wielen, en 36 spaken. Waarom heeft deze fiets 32 spaken als 36 spaken niets meer kost en duidelijk degelijker is?
Ik vind deze fiets een poseur, en eerlijk gezegd ook nog lelijk (maar dat is persoonlijk). Dat is jammer, want ze weten bij Batavus vast wel hoe je een echte vakantiefiets bouwt.
Wim