Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen met de Vaude Power Odyssee XT? - Forum Wereldfietser

ervaringen met de Vaude Power Odyssee XT?

Ik ben voornemens een nieuwe tent te kopen. Na wat rondgesnuffeld te hebben op internet en vervolgens naar een speciaalzaak hier in de buurt te zijn gegaan, ben ik uitgekomen op een Vaude Power Odyssee XT als de tent die het zou moeten worden. Nu zijn de recensies in Op Pad (maart 2010) best goed te noemen: hij komt als beste uit de test, maar ik zou graag van iemand die hem heeft ende tent dus in praktijk heeft ervaren, willen horen wat zijn/haar ervaringen zijn met de tent.

Alvast bedankt, Raimundo
deze Power Odyssee XT lijkt qua vorm (ophangstructuur) & gewicht erg op de Wildcountry (Terra Nova) Duolite Tourer, alleen bijna het dubbele van de prijs. Het grote voordeel Van de Duolite Tourer-tent vind ik dat die zelfs vanaf de eerste keer in no-time op te stellen is. Heerlijk : )
De verhouding ruimte/gewicht is alvast erg mooi bij deze Power Odyssee XT, zeker om mee op de fiets te nemen lijkt het me een prima aanschaf!
De kwaliteit zal vast wel goed zijn, maar persoonlijk vind ik dat een tent die 4 stokken gebruikt gewoon geheel vrijstaand moet zijn, dus ook de bergingsruimte. Zeker voor deze prijs zijn er zeker meer alternatieven.
Zelf heb ik een gewone Odyssee, en die is kwalitatief erg goed. Condensvorming/Slijtage/Stormbestendigheid/Waterdichtheid is na vele jaren gebruik nog allemaal in orde.

De Vaude Power Odyssee XT is een tent voor het ruigere weer (winter/wind) met meer ruimte. Als ruig weer de achterliggende reden is, dan lijkt dit me een prima tent.
deze Power Odyssee XT lijkt qua vorm (ophangstructuur) & gewicht erg op de Wildcountry (Terra Nova) Duolite Tourer, alleen bijna het dubbele van de prijs
Hij lijkt inderdaad op de Wildcountry Duolite Tourer. De Wildcountry Duolite Tourer zat ook in de test van Op Pad in maart 2010. De Odyssee kwam alleen beter uit de test. Terwijl de prijs ongeveer hetzelfde is. Kan de Odyssee kopen voor 300 euro.
persoonlijk vind ik dat een tent die 4 stokken gebruikt gewoon geheel vrijstaand moet zijn
Weet niet wat je bedoelt met “moet geheel vrijstaan” en ja er is een groot aanbod in deze prijsklasse.
Als ruig weer de achterliggende reden is, dan lijkt dit me een prima tent.
Ruig weer is niet de achterliggende gedachte maar is wel mooi meegenomen.
Ik zoek een stevige tent die goed waterdicht is en genoeg ruimte heeft voor twee personen plus bagage.
Wat mij nog niet duidelijk is, is of het een gebruiksvriendelijke tent is en of hij in de praktijk zich zo gedraagt als dat er in de test beweerd wordt.

Als het weer zo ruig wordt ga ik gewoon naar huis :D
http://www.funnyordie.com/videos/10a414 ... -tent-saga
Raimundo schreef:[quote
persoonlijk vind ik dat een tent die 4 stokken gebruikt gewoon geheel vrijstaand moet zijn
Weet niet wat je bedoelt met “moet geheel vrijstaan” en ja er is een groot aanbod in deze prijsklasse.
Raimundo, met vrijstaand bedoel ik dat je de tent op kunt pakken en kunt verplaatsen, dus zonder dat je haringen gebruikt. Dit kan vaak bij koepeltentjes, met twee gekruiste stokken voor het slaapgedeelte, de binnentent dus.
Vaak hebben die koepeltentjes een of twee opbergplaatsen, die worden gemaakt door met een haring het doek te spannen.
Ik heb zelf een Salewa Sierra Leone, en die heeft behalve de twee geboogde stokken nog een kortere stok op het dak zeg maar, en deze dwarsstok schaapt iets grotere opbergruimtes. Deze tent staat met Twee haringen, Een voor elke opbergruimte of hoe dit dan ook heet.

Als je de tent op rotsondergrond opzet, of op mul zand, zijn haringen vaak lastig, vandaar dat het, voor mij, belangrijk is een ' vrijstaand ' model te hebben.
Sommige koepeltenten hebben drie stangen, die alledrie tot de grond komen, en dus helemaal geen haringen nodig hebben, behalve voor het extra aanspannen i.v.m. wind of regen of zo. Voorbeeld is de Hilleberg Allak, helemaal vrijstaand.

Erg praktisch ook als je s morgens de tent wilt verplaatsen om in de zon te zetten of zo.
Dit heeft uiteraard niets met de kwaliteit van een tent uit te staan, maar meer met het gebruik ervan..
JorisG schreef:deze Power Odyssee XT lijkt qua vorm (ophangstructuur) & gewicht erg op de Wildcountry (Terra Nova) Duolite Tourer, alleen bijna het dubbele van de prijs. Het grote voordeel Van de Duolite Tourer-tent vind ik dat die zelfs vanaf de eerste keer in no-time op te stellen is. Heerlijk : )
Als enthousiaste gebruiker van de Wildcountry Duolite Tourer ben ik het helemaal eens met Joris. Hoewel ik betwijfel of je hem thans voor de helft van de prijs van Power Odyssee kunt krijgen is 'ie wel aanmerkelijk goedkoper (€ 316,= bij Bever of 200 Pond in Engeland) dan de Power Odyssee. Hij is wat lichter, heeft een veel grotere voortent met 2 toegangen en is inderdaad heel eenvoudig op te zetten. Nadat ik 'm gekocht had, had ik 'm een keer in de tent opgezet aan de hand van de instructie. Driekwart jaar later ging ik op fietsvakantie. De eerste avond! K.t, ik kon de opzet-instructie niet vinden. Op het eerste gezicht leek het allemaal heel ingewikkeld met spinachtige stokken. Mede dankzij het gebruik van kleuren had ik in korte tijd door hoe ik de tent op moest zetten.

Gerd
GerdC schreef:De eerste avond! K.t, ik kon de opzet-instructie niet vinden. Op het eerste gezicht leek het allemaal heel ingewikkeld met spinachtige stokken. Mede dankzij het gebruik van kleuren had ik in korte tijd door hoe ik de tent op moest zetten. Gerd
Als je de tent eenmaal hebt opgezet gaat het echt van een leien dakje : ) kort voordat de tent bij me toekwam, stootte ik toevallig op een instructiefilmpje van de tent op YouTube: dan is het al helemaal makkelijk :D

@ Gerd: binnen enkele dagen vertrekken m'n vriendin & ik voor langere tijd op fietsreis. We hebben een tijdje geleden een grondzeil uitgesneden uit ''bashe"-stof, oersterk materiaal. Omwille van het gewicht (rond 900gr) twijfelen we nog om die 2 stukken (evenwijdig met de tentvorm) mee te nemen. Heb je tot nu toe goede ervaringen met het grondzeil van deze Duolite Tourer? Het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt verschilt van tent tot tent, het is ook moeilijk in te schatten wat de stevigheid hiervan is. Fingers crossed 8)

@ Raimundo: als je de Power Odyssee XT voor 300euro kan kopen (tussen haakjes: adviesprijs volgens Vaude is 450eur) zou ik niet twijfelen! Je gaat er geenszins spijt van hebben : )
JorisG schreef:[binnen enkele dagen vertrekken m'n vriendin & ik voor langere tijd op fietsreis. We hebben een tijdje geleden een grondzeil uitgesneden uit ''bashe"-stof, oersterk materiaal. Omwille van het gewicht (rond 900gr) twijfelen we nog om die 2 stukken (evenwijdig met de tentvorm) mee te nemen. Heb je tot nu toe goede ervaringen met het grondzeil van deze Duolite Tourer? Het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt verschilt van tent tot tent, het is ook moeilijk in te schatten wat de stevigheid hiervan is. Fingers crossed 8)
Ik begrijp dat je het over een zogenaamde footprint (ondergrondzeil) hebt. Ik gebruik geen footprint. Meestal leg ik de VK-fietshoes die ik toch bij me heb, in de voortent. Over de sterkte van het grondzeil van de binnentent heb ik geen klachten, hoewel ik veelvuldig (o.a. tijdens mijn laatste fietsvakantie in Canada) op gravel of steenslag heb gestaan.

Gerd