Raimundo schreef:[quote
persoonlijk vind ik dat een tent die 4 stokken gebruikt gewoon geheel vrijstaand moet zijn
Weet niet wat je bedoelt met “moet geheel vrijstaan” en ja er is een groot aanbod in deze prijsklasse.
Raimundo, met vrijstaand bedoel ik dat je de tent op kunt pakken en kunt verplaatsen, dus zonder dat je haringen gebruikt. Dit kan vaak bij koepeltentjes, met twee gekruiste stokken voor het slaapgedeelte, de binnentent dus.
Vaak hebben die koepeltentjes een of twee opbergplaatsen, die worden gemaakt door met een haring het doek te spannen.
Ik heb zelf een Salewa Sierra Leone, en die heeft behalve de twee geboogde stokken nog een kortere stok op het dak zeg maar, en deze dwarsstok schaapt iets grotere opbergruimtes. Deze tent staat met Twee haringen, Een voor elke opbergruimte of hoe dit dan ook heet.
Als je de tent op rotsondergrond opzet, of op mul zand, zijn haringen vaak lastig, vandaar dat het, voor mij, belangrijk is een ' vrijstaand ' model te hebben.
Sommige koepeltenten hebben drie stangen, die alledrie tot de grond komen, en dus helemaal geen haringen nodig hebben, behalve voor het extra aanspannen i.v.m. wind of regen of zo. Voorbeeld is de Hilleberg Allak, helemaal vrijstaand.
Erg praktisch ook als je s morgens de tent wilt verplaatsen om in de zon te zetten of zo.
Dit heeft uiteraard niets met de kwaliteit van een tent uit te staan, maar meer met het gebruik ervan..