Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duurzaamheid - Forum Wereldfietser

Duurzaamheid

Nog even de link uit het andere topic
http://www.youtube.com/homeproject#p/a/f/0/jqxENMKaeCU

Duurzaamheid.
Ik wilde dit niet onder WFbeurs artikel schrijven maar er wel over doorpraten. Het is iets wat mij bezig houd. En hoe meer ik er van weet, hoe meer het mij raakt.
Sinds 1950 is de wereldpopulatie verdriedubbeld. Het consumeren denk ik nog veel meer. Landen zoals Nederland hebben meer dan 1 planeet nodig en landen die “onderontwikkeld” waren halen de “schade” in…

Soms wordt ik er moedeloos van als je hoort hoe snel en hoe drastisch het de verkeerde kant opgaat met onze planeet.
Vorige week was ik bij een symposium van agrarisch natuurbeheer, in 30 jaar tijd is de stand bij veel vogels 90% minder, idem bij planten, insecten enz. Dat is hier in Nederland, dichtbij. Dat was 30 jaar, wij zijn de generatie die er wat aan moeten doen.

Of zoals in de film Home, “it’s too late to be a pessimist” en helemaal om door te gaan alsof er niets aan de hand is.

http://www.fouryearsgo.org/

Ik heb er inmiddels over gelezen, films gezien, een maand in een ecodorp gezeten met een intensive cursus over duurzaamheid. En elke keer opnieuw bedenk ik, wat kan ik nog meer doen?

Als ik een film zie over de low-impact man met 2 vuilniszakken per jaar. Let ik op mijn vuilniszakken (minder dan 1 zak restafval per 2 maanden + plastic) dat kan minder, ander katttenbakgrit bijv.
Als iemand mij verteld dat bananen en ananas niet ecologische zijn omdat het van ver kom, voel ik eerst opstand (mag dat ook al niet meer) maar ik koop er minder.
Ik ben nog meer overtuigd dat ik geen vlees meer wil eten. Vlees is de grootste vervuiler meer dan vliegen, vervoer, industrieën. Mooie film hierover is “Meat the truth”.

http://www.wacholland.org/nl/content/gentech
De wereld volgens Monsanto over genetisch gemanipuleerde soya en mais

Ik heb dit jaar zeker minder geconsumeerd, heel weinig gekocht en als ik toch de verleiding niet kon weerstaan en thuis dacht ik dat had ik niet moeten doen, dan bracht ik het terug…
Makkelijk vind ik het niet, ik zit zo vast in hoe ik ben opgegroeid.

Als ik erover praat en mensen meteen beginnen dat Al Gore film info niet klopt en dat de olie heus niet opgaat enz. Dan denk ik, daar gaat het niet over. We weten allemaal dat we het nu niet goed doen en dat wij daar allemaal deel aan hebben. En ook dat het anders kan…en moet.
Als ik dood ga, heb ik denk ik geen CO2 neutraal leven gehad, daarvoor heb ik te veel gevlogen, te lang ook vlees gegeten enz. dat voelt niet goed.
Ik verander, stapje bij stapje en ik ontken niet en ben bewust dat het anders moet, en ik ben er nog niet.

Tips die mij helpen:
- richt je tuin volgens permacultuur principes in, op je balkon kan dat ook, desnoods in je vensterbank, of doe aan guerrilla gardening. Lokaler eten kan niet en het is leuk je eigen groente uit de tuin te halen. Groente die je bijv niet eens in de winkels kan kopen.
Zoek planten die meerdere functies hebben, het is echt leuk dit uit te zoeken. Je kan ook heel veel eten van wat er in het wild groeit.

- In plaats van outdoorkleding kopen kan je ook juist je oude kleding aan trekken op vakantie, zo’n lekker gevoel als je kleding echt slijt! In plaats van dat goede kleding wordt weggedaan omdat ze naar je werk niet meer kunnen. Wie bepaald dat trouwens, dat kleding niet meer kan zie http://www.storyofstuff.com/international

Sluit je aan bij andere mensen die hier mee bezig zijn dat stimuleert en helpt mij in ieder geval. Zoek bijv een Transition Town in jouw omgeving, of wordt lid van Gen internationaal of iets anders.

Ik hoop niet als een dominee of juf over te komen, het is iets wat mij raakt.
http://www.youtube.com/watch?v=mzRJcUwqxqc
Het probleem dat je hier aanstipt is natuurlijk probleem nummero uno van de wereld. Overbevolking, consumeren, het afgraven van de aarde, het in bezit nemen van al het aardoppervlak en het daarmee weer uitroeien van de biodiversiteit….. Het is een hopeloze balansloze zaak, die ene diersoort die zichzelf mensheid noemt. Als een stel lemmingen lachend, rationaliserend en consumerend huppelend de afgrond in met op de achtergrond de stem van David Attenborough.

Toch denk ik dat de aarde het niet zal verliezen van de mensheid, maar dat de mensheid uiteindelijk zelf wel ten gronde zal gaan (oorlogen, rampen, ziektes, vergrijzing). En dit gegeven geeft mij weer troost, ook al zullen een flink aantal diersoorten als eerste het loodje geven (toch een soort survival of the fittest). We zullen er uiteindelijk een onleefbare puinhoop van maken waarin alleen de ratten en een paar bacterien nog kunnen overleven. Totdat uiteindelijk ook de aarde zelf zal verdwijnen, opgegeten door de zon, waarna de zon uiteindelijk ook zal exploderen….

Dus ja, alles is eindig en alles is tijdelijk, carpe diem. Lekker doorfietsen dus, en als je je prettig voelt door te consuminderen en als het jezelf aanmeten van een sobere leefstijl je westerse schuldgevoel wegkwijnt, dan moet je dat vooral doen. Nu maar hopen dat die andere 6 miljard dat ook doen.

En ach, als je geen kinderen neemt dan kun je juist wel zoveel mogelijk vliegen en consumeren als je wilt, want er is logischerwijs natuurlijk niets zo milieuvervuilend als een nieuwe generatie mensen op de wereld zetten. En in de tussentijd natuurlijk heeeeel veel bomen planten. Krijgen de mussen in de wijken ook weer de ruimte….

PS, wellicht klink ik wat cynisch (en dat ben ik ook, ook al raakt het me wel degelijk). Maar het probleem van de overbevolking is zo groot dat je het ook niet oplost door te consuminderen en evangeliserend groen te denken. Gezinsbeperking met als doel volksvermindering aangevuld met een versoberde levensstijl (een extra wollen trui in plaats van triplepane en wtw-systemen, meer zelfvoorzienend denken en handelen) is denk ik de enige echte duurzame oplossing, vooral zolang er geen wereldwijd bewustzijn is over een levensstijl die meer in evenwicht is met de natuurlijke balanssystemen (klimaat, biodiversiteit, levenscycli etc). Maar zelfs dan resteert nog de vraag hoeveel mensen er werkelijk duurzaam op deze aarde zouden kunnen leven? 1 miljard, 500 miljoen, 6 miljard, 15 miljard? Wie het weet mag het zeggen.

Tja, duurzaamheid, tegenwoordig een leuke marketingkreet voor elk bedrijf om nog meer consumptie te promoten. Voor iedereen een prius en dan kunnen we weer zorgeloos verder slapen.

Echter wel een ontzettend boeiend topic om over na te denken, maar tegelijkertijd zo groot en omvangrijk dat het maar moeilijk te bevatten is of een veranderend groen+duurzaam gedrag een blijvende of een tijdelijke verandering zal geven op de balanssystemen van deze aarde.

Maar ben het wel met je groene hippievoorstellen eens hoor, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zulle we maar zegge.
Een probleem is dat mensen vrij zijn te doen wat ze willen en te kopen wat zij willen. En die rechten zullen verdedigen.
Hiervan maken marketeers weer gebruik, en zo blijf je consumeren. Als je een oplossing hebt, is het nog maar de vraag of iedereen bereid is daar aan mee te doen. Maar zo lang dat Oh Oh Cherso bovenaan de "hitlijst" staat van de tv-programma's, zie ik dat er niet van komen... :roll:
Robertjan schreef:Een probleem is dat mensen vrij zijn te doen wat ze willen en te kopen wat zij willen. En die rechten zullen verdedigen.
Hiervan maken marketeers weer gebruik, en zo blijf je consumeren. Als je een oplossing hebt, is het nog maar de vraag of iedereen bereid is daar aan mee te doen. Maar zo lang dat Oh Oh Cherso bovenaan de "hitlijst" staat van de tv-programma's, zie ik dat er niet van komen... :roll:
Leve de democratie!
Of zoals Churchil zei: "The best argument against democracy is to have a talk with the average voter".
Misschien moeten we het stemrecht beperken tot mensen met een IQ van boven de 115 :D :D

Gee
Ik denk dat ik niet duidelijk met mijn topic ben geweest. Ik wil een positieve inbreng, wat doe je wel? Ik wil graag dat we met elkaar mee denken, dingen delen, elkaar stimuleren.

En het is leuk om er mee bezig te zijn.
Een versoberde leefstijl is geen straf, integendeel. Geluk is voor mij niet spullen kopen maar een goed gesprek, een kat die luid spinnend in de zon zit te genieten, een dikke oude boom, een kopje kruidenthee (van zelfgeoogste kruiden), een maaltijd maken van dingetjes die je net daarvoor uit de tuin hebt gehaald, enz.

En nogmaals, ik doe een heleboel niet goed en ben er nog lang niet, ik sta er wel voor open.
Ik weet het niet, als ik weer eens een aflevering van Planet Earth gezien heb, dan kan ik niet anders dan enorm genieten van de schoonheid van de natuur op deze planeet. Om daarna moeiteloos over te gaan op Philip Glass' Koyaanisqatsi om ook daar op een bepaalde manier van te genieten. Dan weliswaar niet genietend van het gebrek aan schoonheid, maar wel genietend van de kunstvorm die de wrange waarheid verbeeld. Ben dan ook niet bang voor een stevige portie cynisme, zolang het maar met de nodige zelfspot gebracht wordt (en gelijkertijd ook wel wetende dat cynische en zuurpruimende mensen wel heel vaak gelijk hebben).

Wat ik zelf doe? Al mijn handelen uitdrukken in KiloJoules in plaats van tijd en geld en dat vermenigvuldigen met 6 miljard. Resultaat: ontzettend veel schuldgevoel en moede- en machteloosheid. En ontzettend veel schaamte voor de mensheid en het systeem waarin we met zijn allen "gevangen" zitten. Het vereist bijna een groene revolutie als je werkelijk iets wilt veranderen...... Maar aangezien er dit jaar anderhalf miljoen tokkies in NL op een blonde onrustzaaiende profeet hebben gestemd (en nu ozo blij zijn dat ze straks 10kmh sneller in de nacht op de snelweg mogen rijden), ben ik nog niet erg positief gestemd dat dat binnenkort gaat gebeuren. Het zal een lange aanloop vergen, waarbij het nog maar de vraag is of de destructieve krachten het zullen winnen van de opbouwende krachten.

en voor de rest?

- Lekker 100 rijden op de snelweg, de vele bumperklevers pesten......, langzaam accelereren en remmen.
- en dan alleen autorijden als het echt moet (voor de centjes bijvoorbeeld).
- functioneel sporten, dus alle stadsbewegingen op de fiets ipv auto, ook als het regent en het koud en guur is
- geen eten weggooien, maar alles opeten
- geen rundervlees, wel gevogelte
- geen kinderen nemen (of krijgen)
- alleen spullen kopen die echt lang meegaan en dus kwaliteit hebben..... en dat goed onderhouden
- met een grote boog om massa-merken heenlopen
- lekker cynisch, sceptisch en vol zelfspot blijven ook als het om groene stadshippies gaat :)
- relativeren, rationaliseren, en de goede films, docu's, cabaratiers, boeken en muziek uitzoeken
- vooral geen telegraaf kopen
- heeeeeeeeel veel fietsen, wandelen en buiten zijn
- zo weinig mogelijk shoppen of impulsaankopen doen
- zoveel mogelijk een sobere en ascetische levensstijl visualiseren en daarna hopen dat ie beklijft
- tijdloze en degelijke kleding kopen
- bomen mateloos waarderen, het zijn me toch onverzettelijke wonderen der natuur die veel leven herbergen en ook nog eens co2 omzetten in zuurstof. Probeer dat maar eens na te maken Bill Gates.
- niet trendgevoelig zijn en vooral geen gadgets kopen
- niet gevoelig zijn voor andermans bezit of grootspraak
- 1 buitenlandse vakantie per jaar nastreven (ipv 2, 3 4, 5 vakanties)
- lowtech denken http://www.lowtechmagazine.be/
- wintersport als onnozel bestempelen en er nooit en te nimmer aan toegeven
- de thermostaat een stuk lager zetten en een wollen trui aantrekken, of gezellig met zijn tweeen met een dekentje op de bank
- als je wel iets materieels koopt dan meteen het beste kopen, zodat je niet in 2 stappen tot die aankoop zult komen

wat ik nog zou willen:
- zelfvoorzienend zijn voor wat betreft energie (zonnepaneeltjes of zelf accu's opladen middels een hometrainer, pedal-power ofzo)
- een klein, licht autootje in plaats van mijn dikke 1.2 honda jazz
- een oud woninkje opknappen ipv nieuwbouw

dat soort dingen dus.

Ik denk dat het een deugd is om zelfbewust en sober te leven, maar ik denk niet dat je er de planeet mee kunt redden. De reden voor soberheid is dus de deugd (dus voor jezelf), niet de redding van de planeet en de blauwe vinvis. Daar zit wel een belangrijk motivatieverschil in denk ik.

fiets-ster schreef:Ik denk dat ik niet duidelijk met mijn topic ben geweest. Ik wil een positieve inbreng, wat doe je wel? Ik wil graag dat we met elkaar mee denken, dingen delen, elkaar stimuleren.

En het is leuk om er mee bezig te zijn.
Een versoberde leefstijl is geen straf, integendeel. Geluk is voor mij niet spullen kopen maar een goed gesprek, een kat die luid spinnend in de zon zit te genieten, een dikke oude boom, een kopje kruidenthee (van zelfgeoogste kruiden), een maaltijd maken van dingetjes die je net daarvoor uit de tuin hebt gehaald, enz.

En nogmaals, ik doe een heleboel niet goed en ben er nog lang niet, ik sta er wel voor open.
Alle kleine beetje helpen. En als je eenmaal ergens aan gewend bent, vind je altijd wel een manier om er nog een schepje boven op te doen. :wink:

Over duurzaamheid gesproken. Ik maakte van de week weer eens een schuiver met de fiets (weggeschoven prut/polder/donker/haakse bocht). Nu zit er een gat in mijn lange wielerbroek. Is dat nog ergens te laten repareren? Vind het een beetje zonde om weg te gooien.

Update. Heb net wel een nieuwe gekocht. Lichter als de oude natuurlijk. :D
Er schijnt een winkeltje te zijn in Schagen waar je dit soort spullen kan laten repareren. Misschien zijn ze er ook in Alkmaar. Weggooien doe ik mijn oude broek dus niet!
DeFietsreiziger schreef:Alle kleine beetje helpen. En als je eenmaal ergens aan gewend bent, vind je altijd wel een manier om er nog een schepje boven op te doen.
Mee eens.

En ik denk inderdaad dat er heel veel moet veranderen, noem het groene revolutie AB. Met vooroordelen en naar andere wijzen komt dat er in ieder geval niet. Al begrijp ik de machteloosheid die hier misschien achter ligt wel.

Wat zijn je volgende kleine stapjes, of wat is je volgende stap?

"We are the people we are waiting for". (Hopi Indianen)

Dat het nu zoveel in de aandacht is kan ik alleen maar toejuigen. Ook al is de motivatie misschien verkoop van nieuwe dingen, het zet wel bewustwording in gang. De start is er. En op een gegeven moment zal het veranderen, er zal geen keus zijn. Maar waarom niet vandaag?

Ik wil dit topic een draai geven.
Wat is jullie voornemen, je eerste volgende stap voor een duurzame wereld?

Ik zal beginnen:
Ik wil (en ben bezig) mijn kennis van wat ik geleerd heb in de maand over duurzaamheid uit te breiden. Ik ga naar lezingen, zoek op internet, enz. Dit wil ik doorgeven. Ik ben bezig een dag uit te werken voor een groep die interesse heeft. En ik hoop dat dit een dag in een serie is. Dus meerdere dagen uitwerken voor div. groepen. Als vrijwilliger. Dat betekent ook dat ik moet investeren in een notebook/netbook of wat dan ook. (klinkt wel tegenstrijdig). Ik moet hiervoor een drempel over, zowel om zo'n ding te kopen als om voor een groep te staan.
Waar ik erg van geschrokken ben is het eiland van plastic wat ergens in de oceaan drijft. Dat is al gigantisch groot. Voor mij een reden om te kijken hoe iets verpakt is als ik het koop. Teveel verpakking? Dan koop ik het niet. In de supermarkt heb ik het liefst een zo economisch mogelijke verpakking. Liefst papier en als het dan plastic moet zijn, zo klein, zo dun en zo weinig mogelijk. Dus geen yoghurt in emmers maar in pakken. En brood in een papieren zak. Daarmee hoop ik mijn afvalberg in elk geval te verkleinen.

Daarnaast proberen wij ook zo weinig mogelijk voedsel weg te gooien. Dus niet teveel kopen, zelfs niet als het goedkoper is. Wat over is bewaren we (in de vriezer) en eten we later nog op. Van het brood eet ik de kapjes ook op. Iets wat mijn collega's vreemd vinden.

Het is een begin...
Hans bedankt voor je reactie. Die emmertjes had ik nog niet aan gedacht, heb momenteel een emmertje vla met appeltaart. Nou vind ik dat spul behoorlijk chemisch smaken dus nu extra motivatie om het niet meer kopen.

Eigenlijk zou je van die dik plastic spullen in de winkel in een eigen bakje over moeten doen, om een statement te maken naar die winkel toe dat je dit niet acceptabel vind. Hmm, zie je het voor je :wink: Die low impact man nam voor kaas of zo wat nog gesneden moest worden wel zijn eigen bakjes mee. Dat vond ik niet raar. Als ik de Lidl toch schrijf kan ik meteen vragen of ze geen papieren zakken bij de groente kunnen hangen.

AH verpakt komkommers in plastic, Lidl deed dat niet. Paar weken terug ineens wel. Die ga ik zo een email sturen dat ik niet blij ben met deze ontwikkeling. Hoop dat dat eenmalig was. Maar ik wil in ieder geval laten weten dat de klant er op let...

Toen we het plastic apart moesten gaan verzamelen schrok ik van de enorme hoeveelheid plastic, en de verhouding met de rest van het afval. Vraag mij ook echt af of dat niet anders kan.

Ik maak zelf zeep en verkoop die ook wel eens. Die zitten in plastic verpakt, daar heb ik regelmatig over nagedacht. Ik wil de geur behouden, geen vocht bij laten komen en dat het zichtbaar blijft. Je hebt toch ook afbreekbaar plastic is dat voor ons ook te koop? En zo ja waar?

Wat goed dat je daar op let tijdens kopen, ga ik ook doen.

En eten weggooien doe ik nooit, al moet ik 70 potten stoofpeertjes maken (vorige week). En kapjes zijn ook brood zei iemand ooit tegen mij en eet ik sindsdien ook op.

AB ook nog bedankt voor je lijst, herken ik wel dingetjes uit.

Bijv tijdloze kleding kopen.
Ongeveer 1/4 van mijn kleding komt uit een winkel met eigen stijl. Die is niet trendgevoelig, heeft haar eigen kleuren en is daardoor altijd weer aan te vullen of te combineren. Werkt zelden met prints wat dit versterkt. Goede kwaliteit en op een verantwoorde manier gemaakt voor mens en milieu. Als iets onverkoopbaar is nemen ze het terug en vermaken het weer tot wat anders. Niet goedkoop, maar jaren draagbaar. En ik vind de stijl leuk. En als ik het kledingstuk echt niet meer wil is dit merk gewild op marktplaats.
Ik doe 'het' als volg":

Groente bij de lokale groenteboer/ no plastic.( Daar wij geen lokale groenteboer hebben, 1 dorp verderop of in Haarlem.)
Kaas bij de lokale kaasboer/ no plastic
verkoopt ook joghurt in glazen statiegeldflessen.
Brood bij de lokale bakker, kun je kiezen voor papieren zakken.
Ik ga naar Haarlem voor de biologische boodschappen en probeer zoveel als mogelijk de grote jongens te mijden. (grote supermarkten)

http://www.youtube.com/watch?v=5eKYyD14 ... r_embedded
Ik zou die film wel willen zien.
HansvanderVeeke schreef:Waar ik erg van geschrokken ben is het eiland van plastic wat ergens in de oceaan drijft. ...
De fotograaf Chris Jordan heeft een serie foto's van vogels gemaakt die dood zijn gegaan van de niet-honger. Het plastic wat ze gegeten hebben blijft waarschijnlijk langer liggen dan de botjes.
Afbeelding
Midway: Message from the Gyre (2009)
about this project
These photographs of albatross chicks were made in September, 2009, on Midway Atoll, a tiny stretch of sand and coral near the middle of the North Pacific. The nesting babies are fed bellies-full of plastic by their parents, who soar out over the vast polluted ocean collecting what looks to them like food to bring back to their young. On this diet of human trash, every year tens of thousands of albatross chicks die on Midway from starvation, toxicity, and choking.
To document this phenomenon as faithfully as possible, not a single piece of plastic in any of these photographs was moved, placed, manipulated, arranged, or altered in any way. These images depict the actual stomach contents of baby birds in one of the world's most remote marine sanctuaries, more than 2000 miles from the nearest continent.

~cj, Seattle, October 2009

Update: this project is expanding in scope as the metaphor of Midway continues to unfold. My team and I will be returning to Midway in July and September of this year, and again in the spring, to photograph and film the effects of plastic pollution on the lifecycle of the albatross at several different stages. We will blog live from the island, and a documentary film is in the works. Please stay tuned.

~cj, Seattle, May, 2010
fiets-ster schreef:En eten weggooien doe ik nooit, al moet ik 70 potten stoofpeertjes maken (vorige week).
Kom je volgende week naar de beurs om o.a. die stoofpeertjes te verkopen? 8) :D
Een goed idee vond ik er een van Jamie Oliver: koop geen eten dat je oma niet zou herkennen. Ik probeer altijd zo veel mogelijk, naar redelijkheid, van niet-samengestelde dingen te kopen en koken. Dat is vrijwel altijd minder vet, minder zout, minder discutabele toevoegingen, verser en goedkoper. En goedkoper in die zin is ook milieuvriendelijker, want als ik een euro extra betaal aan iemand die nootjes door de honing mengt dan heb ik mijn vermoeden wat er met die euro gebeurt.
Het is niet voor niets dat de artikelen in de supermarkt voor het grootste deel uit samengestelde dingen bestaat.
Leon

*: helaas zijn de lekkere recepten van oma niet altijd mager. Zie dit filmpje:
http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... in-de-oven
Het idee van het bakken en blussen met sherry smaakte me al erg goed :D
Vincent de tranen sprongen in mijn ogen bij het zien van die foto...

evenals bij het zien van deze lezing:
http://www.tedxamsterdam.com/2009/video ... ompassion/

Leon ook ik probeer zo min mogelijk "niet-samengesteld" eten te kopen. Al is het maar omdat ik zelf graag bepaal wat ik wel en niet in mijn eten heb (maar zelf klaargemaakt eten vind ik ook lekkerder). Niet eenvoudig. Ik heb ooit eens een maand zonder toevoegingen (ook geen zout en suiker)proberen te eten en dat bleek vrijwel onmogelijk. Waar zitten er geen kleurstoffen, smaakstoffen, enz in. In sambal bijv zit vetsin, en als ik mijn eigen sambal maakt dan gaat er soyasaus in en daar zit weer vetsin in... Overigens ben ik ook niet iemand die elk etiket bestudeerd en vervolgens niets meer durf te eten maar het was wel interessant om dit eens een maand te proberen, je wordt je weer bewust hoe we eten.

Niet alleen ons eten is samengesteld en bestaat uit dierlijke producten:
http://www.tedxamsterdam.com/2009/video ... -pig05049/

En als ik dan toch met TED filmpjes gooi deze is ook leuk:
http://www.tedxamsterdam.com/2009/video ... t-insects/

En omdat er zoveel "leuke" films zijn nog maar eentje:
http://www.hetkanwel.net/tag/special-eten/#
Het is een interessant gegeven. De wereld zit vol strijdigheden. Van sommige feiten zou ik erg somber worden, als ik geen alternatieve kijk zou zien.

Things are not indefeateble because of their nature but by our approach. Dingen zijn onhaalbaar, niet door hun wezen, maar door hoe we er tegenaan kijken.

Op youtube zag ik eens iets moois. Daar sprak iemand over 2012. Hij zei dat in de komende tijd de mensheid een spirituele sprong zal maken. Materialisme zal het loslaten, zoals een kind opeens zijn onafscheidelijke teddybeer niet meer oppakt.

Een andere focus, dát is waar ik heil in zie. De mensheid staat in de kinderschoenen. Er drijft een gigantische plastic poepluier op de oceaan. Iedereen volgt het westen in het leegslurpen van de aarde. In China worden twee steenkolencentrales per week opgeleverd.

Maar kinderen maken groeisprongen. Ze zijn veerkrachtig. En ze zijn een bewijs van het wonder dat het leven is. De wereld is in een groeistuip.

Naar mijn idee zitten we gevangen in een dwangbeeld van dat er steeds iets niet goed is. Ik had dat een stuk sterker dan modaal, of beter: ik was gevoeliger voor dit soort gedachten en vijftien jaar geleden ging ik door een depressie. De depressie heeft mij nieuwe perspectieven gegeven die veel uitdagender zijn dan voorheen en dat gun ik de wereld ook.
Je kan van de feiten moedeloos worden of gefrustreerd raken, je machteloos voelen, boos worden of verdrietig. Ze raken mij bijv. rationeel én emotioneel. Het doet mij pijn als ik zo’n vogel zie en elke keer als ik er aan denk springen de tranen mij weer in de ogen. Ik zie dat niet als negatief, voor mij mogen die gevoelens er ook zijn, zolang je daar maar niet in blijft hangen. Ik gebruik het om mij over de streep te trekken (steeds opnieuw) als motivatie om vooral bezig te zijn met wat ik zelf anders kan doen, oplossingen zoeken, leren. Ik denk die gevoelens ook te zien in de reacties van anderen. Misschien heeft dat te veel nadruk gekregen, emoties via internet communiceren werkt niet zo.

Je kan de feiten ook zien als aanwijzingen (bewijs) dat het anders gaat worden.
We gaan een betere hoopvolle toekomst tegemoet! Er zijn zoveel mensen die hiermee bezig zijn. Misschien zorgt de aarde wel goed voor zichzelf en de mens door te zorgen dat de olie straks op is of onbetaalbaar wordt.

The green evolution (ipv revolution)

Ik vind het leuk om bezig te zijn met andere mensen die dit ook doen, prachtige mensen. Samen bouwen aan een ecologisch gebouw, bijeenkomsten en lezingen bijwonen, meedenken, leren, uitvoeren, cursussen volgen. Ik zie het als een sport om minder, bewuster, te consumeren, geen slaaf van marketing te zijn, en krijg daar een voldaan gevoel van. Ik krijg zelden dat gevoel bij de aankoop van iets, ik zie dat meer als iets wat nodig is. En zelfs het voldane gevoel van een reep chocolade is maar heel tijdelijk.

Voor iedereen is dat weer anders en het is boeiend om dat te delen.
Voor mij is dat zelfvoorzienend leven. Ik ben bijen gaan houden en hoop volgend jaar (als ze de winter overleven…) kaarsen en bijenzalf te maken en honing te oogsten. Ik maak zelf zeep, crème, massageblokjes, lippenbalsem, enz. Ik ben aan het tuinieren geslagen en leer over hoe dit ecologisch en volgens permacultuur te doen. Ik experimenteerde met gerecyclede wijnflessen en heb er groentebedden van gebouwd. Ik verbouw dingen die ik nooit eerder had gegeten, maak zelf jam, chutney, honderden liters vruchtensap, limonades, enz, Het is veel werk, soms (te) zwaar werk, maar geeft een heerlijk gevoel, wetende dat je pure, eerlijke producten maakt. Het is boeiend, inspirerend en creatief.

Ik zie vooral een hoopvolle toekomst en vind het spannend wat de vooruitgang zal bieden.
Wij kunnen de aarde mooier maken, samen.