Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Absoluut minimale bagage - Forum Wereldfietser

Absoluut minimale bagage

Bij meerdaagse fietstochten neem ik alleen het meest noodzakelijke mee. Overnachten doe ik in hotels of bij particulieren van “Vrienden op de fiets”.

Voor mij is iedere onnodige gram teveel. Hier ga ik overigens heel ver in. De lichtste fietstas is geen tas. Dus gebruik ik voor meerdaagse fietstochten een vuilniszak als fietstas, die ik achterop de bagagedrager bindt. Absoluut waterdicht, sterk genoeg, gewicht 30 gram. Hier kan niets tegenop. En je kunt steeds een nieuwe gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Portefeuille, paspoort, leesbril, zonnebril, telefoontje, bandenplakmateriaal neem ik altijd mee in de stuurtas en zijn niet meegerekend in de onderstaande lijst. Verder gebruik in een GPS met de fietsroute en maps, dus heb ik geen papieren kaarten nodig. Alles wat ik aan heb telt niet mee als bagage; fietsbroek, helm, shirt, sokken en schoenen.

Hier is mijn bagage voor achterop de fiets voor een tocht van twee dagen bij goed weer, gewichten in gram:
Shirt korte mouw: 110
Fietstrui met lange mouwen: 350
Regenponcho: 40
Lichte lange broek zonder riem: 360
Onderboek: 40
Contactlens vloeistof met lens houder: 25
Mini shampoo flesje, afkomstig uit hotel: 20
Tandenborstel met mini tandpasta, afkomstig uit hotel: 15
Scheerapparaat is niet absoluut noodzakelijk. De batterijen haal ik tijdens scheren uit de GPS: 90
Dun boek van bijvoorbeeld van Amélie Nothomb: 200
Fietstas (Gemeente vuilniszak): 30
Totaal 1280 gram :)

Alleen voor als het 's avonds erg koud is een dikke fleece trui, extra 290 gram. Bij langere tochten komen er alleen extra shirts bij. Zoals je ziet kun je met een beetje creativiteit heel wat gewicht besparen.

Afbeelding
En hoeveel weegt je fiets? Valt daar ook op te besparen?
scheerolie met mesje is lichter denk ik...
ellenvanderzwan schreef:En hoeveel weegt je fiets? Valt daar ook op te besparen?
Mijn huidige fiets weegt ca 14 kg, te zwaar eigenlijk.
Roald schreef:scheerolie met mesje is lichter denk ik...
Je hebt gelijk, maar dan moet ik ook een doos pleisters meenemen...
Deze man ging je al voor...

Hij neemt heel wat meer mee, maar in de zoektocht naar het lichtste heb je alvast gezelschap.

In je gewichtslijstje ontbreekt overigens de GPS. Verder kan je overschakelen op gasdoorlatende harde lenzen: beter voor je ogen en in principe mag je ze meer dan 2 jaar dragen zonder ze ooit uit te nemen.

Je kan ook je GPS vervangen door een smartphone met gps, dan heb je meteen een fototoestel en kan je het boek thuislaten en vervangen door een E-book.

PS: een string lichter dan een gewone onderbroek :lol:
Wat me opvalt is dat je geen zadeltasje hebt. Heb je geen EHBO/EHBP setje bij je? Een setje plakkers voor mens en band is toch wel redelijk handig lijkt me.
Maar als je zo weinig meeneemt kun je volgens mij ook wel volstaan met een ruime zadeltas, kun je je drager thuislaten.... (en op een racefietsje echt licht gaan fietsen...)
eric190173 schreef:Wat me opvalt is dat je geen zadeltasje hebt. Heb je geen EHBO/EHBP setje bij je? Een setje plakkers voor mens en band is toch wel redelijk handig lijkt me.
Maar als je zo weinig meeneemt kun je volgens mij ook wel volstaan met een ruime zadeltas, kun je je drager thuislaten.... (en op een racefietsje echt licht gaan fietsen...)
Dit vond ik wel een mooi fytske en setup.....
Afbeelding
Afbeelding
Inderdaad! Mooie opzet. lekkere 28 mm bandjes en voor de rest alles lekker compact (op de pomp na :shock: ) Is het jouw fiets? Ik ben benieuwd hoe de stuurtas langs de waslijnen is gemonteerd.
Weet je de merken tassen?

Groet
Eric
eric190173 schreef:Inderdaad! Mooie opzet. lekkere 28 mm bandjes en voor de rest alles lekker compact (op de pomp na :shock: ) Is het jouw fiets? Ik ben benieuwd hoe de stuurtas langs de waslijnen is gemonteerd.
Weet je de merken tassen?

Groet
Eric
Nee, helaas niet mijn fiets, ooit ergens op internet ontdekt.....

Er lijken standaard Ultegra hoefjes onder te zitten. Kun je er dan schwalbe marathon racer bandjes onder zetten (30mm). Of heb je dan een aangepaste brughoogte nodig en langere remhoefjes?
Zijn drager is ook intrigerend, alsof je die achter je achtervork langs kunt steken en zichzelf dan klemt.
zie hoge resolutiefoto


Hier met Ortlieb Rackpack en een andere drager, Nitto R10. Toch mooie minimalistische manier om een grote tas aan je racefiets te plakken.
Afbeelding

Meer foto's van zijn fietsenverzameling hier:
http://www.flickr.com/photos/deboof/sets/1604506/
eric190173 schreef:Ik ben benieuwd hoe de stuurtas langs de waslijnen is gemonteerd.
Eric
Buiscommandeurs, dus geen waslijnen. :wink:
dit dragertje dus, een silver hupe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je bespaard op alles, behalve op geld. Als je iedere keer in hotels of bij mensen thuis overnacht kost dit 17,50 zonder avond eten.

Dit weegt voor mij het meest :roll:

als je en goede fiets hebt, wat maakt het dan uit dat je een beetje comfort mee neemt, daar ga je toch ook voor op vakantie.

Mario
Dit is een typische brevetfiets. Volgens mij is dit de fiets van onze Nikopaul. Die andere drager is een Nitto. De andere zadeltas tas is een Carradice zadeltas. Als je weinig meeneemt (10 kg of minder) dan kun je zelfs kamperen met een grote stuurtas zoals van Gilles Berthoud en een grote Carradice zadeltas (samen 32-36 liter). Het fijnste is dan een fiets met minstens 57 mm remmen, zodat er 30-32 mm bandjes op passen, of zelfs een brevetfiets met 650B banden zoals de 42 mm Grand Bois Hetres.
Wim
AB schreef: Er lijken standaard Ultegra hoefjes onder te zitten. Kun je er dan schwalbe marathon racer bandjes onder zetten (30mm). Of heb je dan een aangepaste brughoogte nodig en langere remhoefjes?
Dank!

Ik denk dat 30 mm wel onder de standaard remhoefjes langs gaat..... Ik heb zelf ook de Ultegra hoefjes en ik denk dat daar het probleem niet zit.

Let op het woordje 'denk', ik heb het nog niet uitgeprobeerd...

Groet
Eric
mario schreef:Je bespaard op alles, behalve op geld. Als je iedere keer in hotels of bij mensen thuis overnacht kost dit 17,50 zonder avond eten.

Dit weegt voor mij het meest :roll:

als je en goede fiets hebt, wat maakt het dan uit dat je een beetje comfort mee neemt, daar ga je toch ook voor op vakantie.

Mario
Tja, dat is de keuze die je maakt. Toen ik afgelopen zomer tijdens 3,5 weken alpen op de zoveelste col met mijn 20 kg bagage een wielrenner tegenkwam die met minimale bagage een weekje door de bergen trok, vond mijn afgebeulde lijf dat helemaal zo'n niet gekke optie.

Ik ben niet zo kapot van die zwevende constructies onder het zadel/aan de zadelpen. Ben je met een Tubus Fly met twee (lichte) voortasjes niet (bijna) net zo licht uit? Een Fly past op een uitvalas, weegt ca. 350 gram en er kan 18 kg op. Twee Ortlieb Front Roller City's wegen 1210 gram. Heb je bovendien een lager zwaartepunt. Eventueel kun je ook wel een tas boven op die Fly fabrieken.
Pedalero schreef: Ik ben niet zo kapot van die zwevende constructies onder het zadel/aan de zadelpen. Ben je met een Tubus Fly met twee (lichte) voortasjes niet (bijna) net zo licht uit? Een Fly past op een uitvalas, weegt ca. 350 gram en er kan 18 kg op. Twee Ortlieb Front Roller City's wegen 1210 gram. Heb je bovendien een lager zwaartepunt. Eventueel kun je ook wel een tas boven op die Fly fabrieken.
Ik ben het wel met je eens. Ik heb voor op de racefiets een 'zadelpen-drager' Op die drager gebruiken we onze Agu Quorum voortasjes. Als mijn vrouw en ik naar een hotel gaan dan hebben we daar genoeg aan. Ieder 1 tasje en de regenjasjes los bovenop de drager. Ik heb dan de bagage maar die komt relatief hoog boven het achterwiel uit (framemaat 58 of 59). Je fiets laat je niet meer onder je dansen.

Als mijn vrouw op haar racertje naar het werk gaat gebruikt ze ook dit dragertje, maar omdat haar fiets veel kleiner is komt de drager veel strakker boven het achterwiel en heeft ze amper last van een hoger zwaartepunt.

Als ik zelf tzt met mijn racertje langere tochten ga maken dan komt er zeker een tubus fly oid op. Ik wil dan toch een iets 'veiliger' belasting op het frame en een lager zwaartepunt.

Het voordeel van snel (de)monteren speelt dan niet.

Groet
Eric
avandalen schreef:Bij meerdaagse fietstochten neem ik alleen het meest noodzakelijke mee. Overnachten doe ik in hotels of bij particulieren van “Vrienden op de fiets”.

Voor mij is iedere onnodige gram teveel. Hier ga ik overigens heel ver in. De lichtste fietstas is geen tas. Dus gebruik ik voor meerdaagse fietstochten een vuilniszak als fietstas, die ik achterop de bagagedrager bindt. Absoluut waterdicht, sterk genoeg, gewicht 30 gram. Hier kan niets tegenop. En je kunt steeds een nieuwe gebruiken.

Portefeuille, paspoort, leesbril, zonnebril, telefoontje, bandenplakmateriaal neem ik altijd mee in de stuurtas en zijn niet meegerekend in de onderstaande lijst. Verder gebruik in een GPS met de fietsroute en maps, dus heb ik geen papieren kaarten nodig. Alles wat ik aan heb telt niet mee als bagage; fietsbroek, helm, shirt, sokken en schoenen.

Hier is mijn bagage voor achterop de fiets voor een tocht van twee dagen bij goed weer, gewichten in gram:
Shirt korte mouw: 110
Fietstrui met lange mouwen: 350
Regenponcho: 40
Lichte lange broek zonder riem: 360
Onderboek: 40
Contactlens vloeistof met lens houder: 25
Mini shampoo flesje, afkomstig uit hotel: 20
Tandenborstel met mini tandpasta, afkomstig uit hotel: 15
Scheerapparaat is niet absoluut noodzakelijk. De batterijen haal ik tijdens scheren uit de GPS: 90
Dun boek van bijvoorbeeld van Amélie Nothomb: 200
Fietstas (Gemeente vuilniszak): 30
Totaal 1280 gram :)

Alleen voor als het 's avonds erg koud is een dikke fleece trui, extra 290 gram. Bij langere tochten komen er alleen extra shirts bij. Zoals je ziet kun je met een beetje creativiteit heel wat gewicht besparen.
En helemaal geen gereedschap mee? Je kan een lekke band krijgen, een gebroken spaak, en wat nog meer.... Waarom wordt er bij WF alleen maar over hotels en kamperen gepraat? Hotels zijn schreeuwend duur. Kamperen betekent extra gewicht op de fiets. Ik overnacht altijd standaard in jeugdherbergen of hostels wanneer ik op de fiets ben. Ik heb al bijna twee jaar aan jeugdherbergovernachtingen bij elkaar opgeteld. Daar ben ik trots op. Ook de beste plaatsen om leuke mensen te ontmoeten. Mijn fiets weegt 12 kilo en ik neem maximaal 14 kilo bagage mee.
Toen mijn ouders in 1948 waren getrouwd, gingen zij op huwelijksreis per fiets naar de jeugdherberg van Lattrop (Twente). Het was een monumentaal pand met een slotgracht eromheen. Toen wij in 1985 trouwden, brachten wij ons huwelijksreis op hetzelfde adres door! Helaas is dit gebouw nu als zodanig niet meer in gebruik.
Jeugdherbergen zijn anders ook niet goedkoop. En voor de discussie maakt het natuurlijk niet uit of het woord 'hotel', dan wel 'jeugdherberg', 'hostel', 'pension', 'B&B' of 'Zimmer Frei' wordt gebruikt.
Pedalero schreef:Jeugdherbergen zijn anders ook niet goedkoop. En voor de discussie maakt het natuurlijk niet uit of het woord 'hotel', dan wel 'jeugdherberg', 'hostel', 'pension', 'B&B' of 'Zimmer Frei' wordt gebruikt.
Ja, toegegeven zijn jeugdherbergen niet goedkoop zoals in Nederland of Denemarken (afgelopen zomer nog in Køge en Faxe overnacht) het geval is. Maar in Italië bijvoorbeeld zijn ze heel betaalbaar. Al voor 19 euro kan je daar overnachten. De JH. van Florence is een prachtige 17e eeuwse Italiaanse villa. Dus per land zeer verschillend. Het allergoedkoopste heb ik meegemaakt voor slechts 50 dollarcent in de jeugdherberg van Toronto (Can.) maar dat was in 1973.
Ook heb ik een half jaar geleden in JH. Zoersel (Vlaanderen) overnacht. Reuze gezellig, een boek lezen voor een open haardvuur! Heerlijk gegeten, met groenten uit de eigen tuin van de JH. En dan dessert van eigengemaakte ijs.
Maar hotels kosten zeker vanaf vijtig of wel honderd(en) euro per nacht. En je zit alleen in zo'n ongezellige kamer met een groot tweepersoonsbed. Niks aan. In Frankrijk (Loirestreek) betaalde ik 74 euro voor 1 nacht in een hotel wegens het ontbreken van een JH. in de buurt. Incl. avondeten dat uit cous-cous bestond. Niet lekker. Ik ben zonder ontbijt kwaad weggefietst.