Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zilverroute - Forum Wereldfietser

Zilverroute

Hallo,
In het voorjaar willen we weer een lange fietstocht maken. In de afgelopen twee jaar zijn we naar Santiago en naar Rome gefietst. Op dit forum zijn we min of meer toevallig op de tocht van Sevilla naar Santiago gekomen. We vragen ons nu af of deze tocht wat zwaarte betreft vergelijkbaar is met de tochten naar Rome en Santiago. Een tweede vraag puur nieuwsgierig waar slaat de naam zilverroute op?

Huub
Even googelen: "Deze route werd ooit aangelegd door de Romeinen tussen Sevilla en Asturië om het Noorden en Zuiden van Spanje te verbinden. Hierdoor konden zij het zilver dat ze in de Siërra de Gata wonnen makkelijker vervoeren."
Hallo, Als je googeld dan kom je onder anderen dit tegen:
'De Ruta de la Plata. Letterlijk vertaald: de Zilverroute. Maar dat imposante pad waarover de Romeinen dat moeilijk toegankelijke deel van Spanje vanuit Hispalis (Sevilla) en Emerita Augusta (Mérida) ontsloten, zag nooit enig zilver voorbijkomen. Mijnen waren er wel, in de bergen bij Gijón en Astorga (een kleine plaats in de provincie León waar de oorspronkelijke Zilverroute eindigde), maar er kwam nooit enig edelmetaal uit. De naam Plata komt dan ook niet van het zilver, maar van het Arabische balat, dat staat voor een gepaveide weg, het fenomeen waarin de Romeinen keien waren'

Naar wat ik begrepen heb komt het door dat de spanjaarden een spraak gebrekje haden en het Arabische woord niet geheel juist uitspraken en het verbasterde naar 'plata'in plaats van balta. :lol:
Met deze route heb ik nog geen ervaring, maar hij is relatief vlak. Reken op gemiddeld 10 hoogtemeters per kilometer. Zie o.a. deze Spaanse site:
http://www.amigosdelciclismo.com/rutas/ ... /travesia/
De meeste fietsers kiezen de voornamelijk onverharde route en daardoor wordt het toch weer een pittige tocht. Als ik het goed heb heeft Bert Sitters in zijn boekje een geasfalteerde variant beschreven.
Je kunt in principe van bv. Sevilla naar Oviedo fietsen, maar velen doen een korter traject, bv. van Mérida naar Leon en dat is rond 500 km.
Veel plezier.
In 2004 heb ik de route volgens Bert Sitters gefietst. Ik vond het een mooiere route dan de camino Frances qua natuurschoon en de rust die ik vond onderweg. De zwaarte vond ik meevallen, het was zeker niet zwaarder dan noorderlijk route. Ik heb in de maand mei gefietst, aangename temperatuur. In de zomer kan het zeer heet zijn in extremadura.

Veel plezier met je voorbereiding en met je fietstocht.

Wubbe