Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom een rugzak? - Forum Wereldfietser

Waarom een rugzak?

Ik sta altijd met grote verbazing te kijken naar mensen op een superlichte racefiets of mountainbike die een rugzak dragen. Dit is toch onlogisch en oncomfortabel? Een rugzak moet je meetorsen, dat kost energie en je zweet je helemaal scheel met een rugzak. Wat is er tegen op een lichtgewicht bagage drager? Deze zijn er al vanaf 340 gram. Dit is lichter dan welke rugzak dan ook. Energietechnisch gezien is het efficiënter om de bagage in een gewoon plastic tasje achterop een bagagedrager te binden.
Ondanks de argumenten tegen een rugzak zijn er voor mij verschillende redenen om juist wel met een rugzakje te fietsen:
  • Ik combineer mijn fietstochtjes vaak met een wandeling, en dan wil ik mijn handen vrij hebben en niet met een plastic zakje in mijn hand lopen.
  • Ik neem regelmatig mijn spiegelreflex camera mee, en wil niet dat deze in een tasje op een bagagedrager ligt te stuiteren. In mijn rugzakje zitten de camera en lenzen veilig.
  • Een stuurtas vind ik vervelender fietsen dan een rugzakje
Kan dit je verbazing een beetje weg nemen?

Jan
Jan Koelstra schreef:Ondanks de argumenten tegen een rugzak zijn er voor mij verschillende redenen om juist wel met een rugzakje te fietsen:
  • Ik combineer mijn fietstochtjes vaak met een wandeling, en dan wil ik mijn handen vrij hebben en niet met een plastic zakje in mijn hand lopen.
  • Ik neem regelmatig mijn spiegelreflex camera mee, en wil niet dat deze in een tasje op een bagagedrager ligt te stuiteren. In mijn rugzakje zitten de camera en lenzen veilig.
  • Een stuurtas vind ik vervelender fietsen dan een rugzakje
Kan dit je verbazing een beetje weg nemen?

Jan
Ja, ik begrijp het, bedankt.
Lat ik voorop stellen dat ik tijdens een fietsvakantie nooit een rugzak heb gebruikt. Tijdens mtb-tochten des te meer. Een camelbak of een 15-l-rugzak levert totaal geen hinder op, maar deze tochten duren niet langer dan ca. 4 uur. Het is handig dat je pomp, band, gereedschap, jasje, camera, eten en drinken mee kunt nemen. Op warme dagen met veel klimmen zijn 2 bidons trouwens te weinig en een camelbak is dan wel erg handig.
In Cambodja kwam ik een Duitse fietsreiziger tegen die al zijn bagage in een rugzak meenam. Maar de rugzak zat wel vastgebonden op het achterrekje...
Jan Koelstra schreef:Ondanks de argumenten tegen een rugzak zijn er voor mij verschillende redenen om juist wel met een rugzakje te fietsen:
  • Ik combineer mijn fietstochtjes vaak met een wandeling, en dan wil ik mijn handen vrij hebben en niet met een plastic zakje in mijn hand lopen.
Kan dit je verbazing een beetje weg nemen?
Mijn verbazing is er in ieder geval nog steeds; :)

Onze keuze in deze situatie:
Ortlieb, draagsysteem voor fietstassen.
Maakt van de fietstas in een handomdraai een comfortabel te dragen rugzak.

Gewicht = 310 gram. En het draagt inderdaad 'redelijk comfortabel' mits je niet teveel gewicht in de tas stopt. Het draagsysteem past in de fietstas.
Een stukje uit het verslag van mijn fietsvakantie in Italië in 2006:

Aankomst: Mercoledi 31 maggio 2006, om 16.00 uur op de ‘ostello’ (jeugdherberg) aan de Via Fiorentina 89 in Siena. Het was een modern, donkergeel bepleisterd gebouw. Na het aanmelden bij de balie en een kleine onderhoudsbeurt aan mijn gele Giant verscheen er een dunne jongeman met lang blond haar. Hij droeg een zeer hoge rugzak op zijn rug en hij zag er doodop uit. Hij was helemaal uit Bologna komen fietsen, 145 kilometer ver! Daarbij heeft hij de Apennijnen overgestoken, een zware klim. Hij stelde zich voor als Johnny van Acker. Ik doe hetzelfde. Ik vroeg: „Waar kom je vandaan?” „O, ergens tussen Gent en Antwerpen”, antwoordde de bedremmelde jongeman. „Lokeren?”, gokte ik. Hij reageerde met pretoogjes en had niet van mijn aardrijkskundige kennis van België verwacht. Uit onze gesprekken was gebleken dat dit zijn eerste fietsvakantie was. Hij zag er ook wat onervaren uit. „Waarom geen lage tassen op jouw fiets, die niet eens een slot heeft?” Ik heb zijn gele fiets, zo een type met veren in het frame, ATB-banden, zeer korte spatborden en smalle zadel zonder veren, tegen mijn fiets aan gezet en gebruik makend van mijn kabelslot, stonden de beide fietsen samen als een duo op slot achter de ‘ostello’. Een bagagedrager was er niet eens! Of het nog niet genoeg is, haalde hij een groot atlasboek van Italië, dat wel bijna twee kilo woog, uit zijn rugzak te voorschijn. Waarom geen gewone landkaarten? Ik adviseerde hem lid te worden van de „Vakantiefietser”, de Vlaamse zustervereniging van onze Nederlandse „Wereldfietser”. Voor hem noteerde ik het adres, dat ik uit mijn hoofd kende. Ik had wel erg met hem te doen. Hij leek zo blij om een ervaren vakantiefietsrot als ik te ontmoeten, die hem met raad en daad bijstond. Zo zie je maar, ik heb ook eerder mensen als hij goed geholpen.

Terwijl ik de volgende ochtend nauwelijks klaar was met opstaan en aankleden, kwam de Belgische Johnny van Acker mijn kamer binnenstappen. Hij maakte een onzekere indruk. Hij gaf toe dat hij zijn fietstocht zo slecht had voorbereid. Alleen zijn hoge rugzak en verder niets op de fiets. „Ik wil graag naar Rome doorfietsen, maar heb er geen zin meer in.”, zei Johnny. Ik legde hem uit met: „Je kunt toch je fiets op de trein naar Rome meenemen, want er is in Siena een station en de trein vertrekt gaat om 10.13 uur.” Arme kerel, zo slecht heb ik een fietser zich nooit zien voorbereiden.
Ik heb één keer een lange fietstocht gemaakt. Oslo naar Bunnik in 9 dagen. Alleen het absoluut noodzakelijke mee in een rugzak. Heerlijk km maken op mijn lichte racer. De rugzak vond ik ideaal en ik zou precies dezelfde keuze weer maken.
rve schreef:Ik heb één keer een lange fietstocht gemaakt. Oslo naar Bunnik in 9 dagen. Alleen het absoluut noodzakelijke mee in een rugzak. Heerlijk km maken op mijn lichte racer. De rugzak vond ik ideaal en ik zou precies dezelfde keuze weer maken.
Oslo-Bunnik in 9 dagen, hoe kan dat? :roll: Ik heb in de hete zomer van 1975 van Hilversum naar Oslo gefietst, 1629 km in drie weken, met dagafstanden tot wel 135 km. Soms hing van de inspanning m'n tong uit m'n mond. Je hebt onderweg zoveel leuke dingen moeten missen. Tivoli in København bijvoorbeeld. De mooie natuur in Zweden.
De terugreis ging per Fred. Olsen Lines van Kristiansand naar Amsterdam. Door motorpech bleef de veerboot 11 uur lang op zee ronddobberen, zodat ik na aankomst rechtstreeks naar mijn werk in Bussum moest fietsen en daar op tijd aangekomen!
Het is juist van belang dat het gewicht van de fietsbagage zo laag mogelijk moet zitten.

Afbeelding
Na aankomst poserend voor het beroemde raadhuis van Oslo.
Mijn doel was niet de reis op zich, maar om het in 9 dagen te doen. Tuurlijk heb ik niet alles gezien onderweg, maar daarom niet minder genoten. Voordeel van mijn setup was dat ik de dagafstanden (160km gemiddeld) heel makkelijk kon halen.
Afbeelding
Nog een reden om een rugzak te gebruiken: een fietstas is leuk op goede wegen, maar bij het mtb'en vind ik het een voordeel om een lichte fiets te hebben en het gewicht mee vast aan mijn lijf. Je gooit de fiets immers in alle hoeken, hoe zwaarder de fiets, hoe moeilijker dit wordt.

Een gelijkaardig fenomeen doet zich voor als je op de racefiets uit het zadel komt, je houd je lichaam dan stil terwijl de fiets wat zwiept: veel aangenamer als er geen extra gewicht aanhangt. Want hoe goed een fietstas ook vasthangt, de inhoud heeft meestal nog steeds de neiging te bewegen.
EnriceV schreef:Nog een reden om een rugzak te gebruiken: een fietstas is leuk op goede wegen, maar bij het mtb'en vind ik het een voordeel om een lichte fiets te hebben en het gewicht mee vast aan mijn lijf. Je gooit de fiets immers in alle hoeken, hoe zwaarder de fiets, hoe moeilijker dit wordt.

Een gelijkaardig fenomeen doet zich voor als je op de racefiets uit het zadel komt, je houd je lichaam dan stil terwijl de fiets wat zwiept: veel aangenamer als er geen extra gewicht aanhangt. Want hoe goed een fietstas ook vasthangt, de inhoud heeft meestal nog steeds de neiging te bewegen.
+1

Wat dacht je van een afdaling op een ATB, waarbij je fiets stuitert en jij staand op de pedalen en je kont uit het zadel, je bovenlichaam (inclusief rugzak) lekker stabiel kunt houden (je bovenbenen zijn de beste schokbrekers). Dan stuitert je bagage toch iets minder heen en weer. Bovendien kun je met je bagage aan je lichaam iets beter anticiperen op onverwachte bewegingen, dan met bagage aan de zijkanten van de fiets (meer moment, dus meer beweging). Voor een grotere zware camera (DSLR+tele) zou een rugzak nog wel eens de ideale oplossing kunnen zijn.

Het is zowieso wel goed om je bagage zoveel mogelijk te stroomlijnen en te centreren. Om dezelfde reden ga ik daarom deze winter een custommade frametas laten maken. Eens kijken hoe dat bevalt.

Overigens alles went en als je een tijdje fietst met bagage aan de zijkanten (dus met voor- en achtertassen) dan raakt je lichaam zo gewend aan die specifieke resonantie van je fiets. Ga maar eens van stel op sprong dan zonder bagage fietsen, dan spring je juist alle kanten op :).

Qua momentum zijn zijtassen en stuurtassen de grote lelijkerds, als je die kunt dumpen dan rijdt altijd beter (plus stuk minder kilo's)......

Maar met rugzak niet van je fiets vallen aub ivm whiplash of een ander verschoven/gebroken werveltje. Vallen met een rugzak is natuurlijk wel iets risicovoller.

Maar verder als je weinig meeneemt, alleen het hoogstnodige en je hebt ergonomisch gezien een goede rugzak gevonden die je ademhaling niet afsnoert, dan is een die rugzak goed genoeg lijkt me. Hoewel ik persoonlijk geen enkel esthetisch bezwaar heb tegen een mooi achterrekje op je racefiets :).

En ach, wat heb je nou werkelijk nodig als je op je racefietsje een fietsvakantie doet van hotel naar hotel: wat eten voor onderweg, je tandenborstel en pasta, een windjackje, een droog warmteshirtje, een paspoort en een creditcard..... ideaal voor een rugzakje.
Ik ben het helemaal met AB eens... Vooral de laatste alinea :wink: Heerlijk lijkt me dat.

Maar er is één nadeel van een rugzak, op de lange duur krijgen je polsen en zitvlak gewoon meer kilo's (al is het maar 5) te verdragen. En dat zou mij er van weerhouden om een rugzak voor langere stukken te gebruiken. Met wind tegen houdt ik er van om diep zitten op de racefiets, een rugtas geeft dan een onaangename belasting.

Dan maar een ienieminie dragertje achter op de racefiests met een lichtgewicht rugzakje er op geknoopt...

Groet
Eric
Martin E. van Doornik schreef: Oslo-Bunnik in 9 dagen, hoe kan dat? :roll: Ik heb in de hete zomer van 1975 van Hilversum naar Oslo gefietst, 1629 km in drie weken, met dagafstanden tot wel 135 km. Soms hing van de inspanning m'n tong uit m'n mond.
Ik kan je wel uitleggen waarom jou dat niet lukte in 9 dagen.
(1) Je had een trage fiets (rechtopzit, zwaar) met waarschijnlijk een 3-versnellingsnaaf. (2) Je had zo te zien veel bagagegewicht, die tassen alleen al... (3) Baard en haar zorgen voor slechte stroomlijn :wink:
eric190173 schreef:Ik ben het helemaal met AB eens... Vooral de laatste alinea :wink: Heerlijk lijkt me dat.

Maar er is één nadeel van een rugzak, op de lange duur krijgen je polsen en zitvlak gewoon meer kilo's (al is het maar 5) te verdragen. En dat zou mij er van weerhouden om een rugzak voor langere stukken te gebruiken. Met wind tegen houdt ik er van om diep zitten op de racefiets, een rugtas geeft dan een onaangename belasting.

Dan maar een ienieminie dragertje achter op de racefiests met een lichtgewicht rugzakje er op geknoopt...

Groet
Eric
Denk dat het wel zou kunnen gaan wennen. De GR10 lopen met een volle rugzak kan ook, dus een beetje voorover zitten met een lichte rugzak zal ook wel wennen, kwestie van het tijd geven en een paar goede rugspieren en buikspieren onderhouden.
Heb zelf geen ervaring met fietsen met rugzak op een racefiets. Althans geen positieve ervaringen, maar dat had meer te maken met onervarenheid, een veel te zware bepakking en een slechte heupband van die rugzak. Man, man, wat een rugpijn toen...... De huidige goede rugzakjes zijn ergonomische wondertjes, maar bij een rugzak geldt natuurlijk wel de hoofdregel van matigen..... De hoeveelheid bagage op of aan de fiets mag natuurlijk wel lekker veul zijn, hoewel ik dat bij racewielen ook wel zou laten :). Dan liever een goed gebouwde handgespaakte wielset, zo breed mogelijke banden (min. 25mm) en een dragertje. De Old Man Mountain Sherpa is bijna net zo snel gemonteerd als een bidonhouder, en met een dikke rubber bevestigingsstrip beschadigt die de lak ook niet.....

De Alpenzorro heeft ook een steuntje voor zijn rugzak, op atb.
Zie deze site bv: http://www.alpenzorro.de/rockymountix/

Afbeelding
Afbeelding
Hoewel je hem op de foto's vooral ziet fietsen met rugzak op, kennelijk fietst dat toch prettiger.
AB schreef:knip
Hoewel je hem op de foto's vooral ziet fietsen met rugzak op, kennelijk fietst dat toch prettiger.
Ik denk dat dat komt omdat hij veel over relatief ruig terrein fietst. Dan is een rugzak volgens mij gewoon te prefereren mits je niet teveel bij je hebt. Dan komt het ook veel minder op je polsen en zitvlak aan dan op een racefiets, je staat immers veel tijd op je pedalen.
Dat is ook het grote verschil met lopen met een rugzak en een rugzak op de race- / tourfiets, bij een rugzak en lopen komt uiteindelijk het gewicht via je heupen op je benen, je benen worden dus zwaar belast, maar die hebben relatief veel 'reserve'. Bij een rugzak op een racefiets gaat het gewicht naar je polsen en zitvlak, die zijn daar minder op berekend en hebben bij langere afstanden minder reserve.

Groet
Eric

PS: Ik ben benieuwd naar de frametas (van wat voor materiaal ga je die laten maken?). Misschien is dat nog wel het mooist. Een frametas op maat die de volle ruimte pakt. Een soort camelbag en de kampeerspulletjes in de framtas. Achterop een tubus flyer met een lichtgewicht rugzakje met kleren. Setje stevige wielen in de racefiets en draaien maar.....
Bedankt voor jullie nuttige reacties. Wat ik niet wist is dat er speciale dragers zijn voor rugzakken.
Ik heb overigens sterk de indruk dat veel fietsers de esthetica laten prevaleren boven het gemak en daarom geen bagagedrager willen. Ik ben zelf erg op comfort gesteld vandaar mijn verbazing als ik racefietsers zie met een superlichte fiets en een enorme rugzak om. Dat heeft natuurlijk niet veel zin. Voor mij is iedere onnodige gram te veel. Hier ga ik overigens heel ver in. De lichtste fietstas is geen tas. Dus gebruik ik voor meerdaagse fietstochten een vuilniszak als fietstas, die ik achterop de bagagedrager bindt. Absoluut waterdicht, sterk genoeg en gewicht 30 gram. En je kunt steeds een nieuwe gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
AB schreef: En ach, wat heb je nou werkelijk nodig als je op je racefietsje een fietsvakantie doet van hotel naar hotel: wat eten voor onderweg, je tandenborstel en pasta, een windjackje, een droog warmteshirtje, een paspoort en een creditcard..... ideaal voor een rugzakje.
Beste AB, dat is helemaal waar. Kijk op “Absoluut minimale bagage” voor mijn tips.
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=13562
Ik snap je redenering niet helemaal, want volgens mij is het juist zo dat veel racefietsers geen bagagedrager willen vanwege het gewicht. En als je dan iets mee moet nemen, moet je wel aan de rugzak. Je kunt wel een lichte tas meenemen, maar wat denk je dat die bagagedrager weegt?

Eén toevoeging nog over het waarom van rugzakken: bagagedragers zijn in veel buitenlanden niet zo bekend, en al helemaal niet op sportieve fietsen. Dus voor veel niet-nederlandse sportieve fietsers spreekt het helemaal voor zich om met een rugzak te fietsen.

En voor mijzelf: ik fiets als het even kan niet verder dan naar het station (15 minuten) met iets op m'n rug. Ik was tijdens de Tour d'Afrique-groepsreis één van de weinigen met een fietstas in plaats van een rugzak. Mijn bovenlijf is veel minder goed ontwikkeld dan mijn benen, dus ik heb véél liever een fiets die ietsje zwaarder is dan iets op m'n rug en schouders. Plus dat het in de warmte eronder gaat plakken.

Louise
Jan Eleveld schreef:Ik kan je wel uitleggen waarom jou dat niet lukte in 9 dagen. (1) Je had een trage fiets (rechtopzit, zwaar) met waarschijnlijk een 3-versnellingsnaaf. (2) Je had zo te zien veel bagagegewicht, die tassen alleen al... (3) Baard en haar zorgen voor slechte stroomlijn :wink:
Klopt, ik had een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. Kon ik niet weten, het waren de jaren '60 en '70, de beginjaren van mijn wereldfietscarrière. De fiets had ik in 1974 nieuw gekocht nadat de vorige, van hetzelfde model en kleur, gestolen was.
Bij de beruchte sneeuwramp van februari 1979 in Groningen was mijn schuurtje ingestort, adieu fiets.... Dan pas heb ik me aan een nieuwe fiets met derailleurs en kromme stuur gewaagd. Zijn opvolger na februari 1979 heb ik helemaal zelf gebouwd.
Louise schreef:maar wat denk je dat die bagagedrager weegt?
Louise
Een bagagedrager is lichter dan menige rugzak, 645 gram:
http://www.bike-components.de/products/ ... -Rack.html
er zijn ook nog lichtere tot 340 gram.
Een belangrijk feit is dat het meetorsen van een rugzak het lichaam belast en dus extra energie kost.