Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring van WF mbt tunnels in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Ervaring van WF mbt tunnels in Noorwegen

Ik bedoel je eigen ervaring.
Gegevens over tunnels zijn er genoeg te vinden.
Tunnels jagen me altijd de stuipen op het lijf.
Ik ben daarom geinteresseerd in alternatieven (varen ligt voor de hand) b.v. op de route RV 13 en 17.
mvg
Jan Schoutsen
Op de WF toch afgelopen zomer waren er een paar onverlichte tunnels. Ik vond het eng. Ik zag ondanks een SON Edelux koplamp niets door het grote contrast met buiten. Het wegdek was hier en daar volledig kapot gevroren, en moeilijk berijdbaar met heel diepe putten. Je duikt een donker gat in en opeens stuiter je in een gat in de weg (ik had brede banden en gelukkig een heel stevige stalen voorvork). Verlichte tunnels vind ik nooit een probleem. Het viel me tegen.
Wim
Wij hebben vorige zomer een 7km lange donkere tunnel gehad, ik dacht echt: mijn laatste uren zijn geslagen...

vaak zie je naast tunnel alternatieven voor voetgangers/ fietsers met een verbodsbord voor dezen voor de ingang van tunnel maar bij deze tunnel E134/ Haukeliroute stond een verbodsbord bij alternatief en deze was gebarricadeerd dus braaf als we zijn, we duiken die tunnel in.
8% stijgingspercentage, 7km lang en auto's vrachtverkeer raasde met 90km voorbij.
Uiteindelijk levend de tunnel verlaten... dit echt nooit meer.. ik loop liever een berg over dat me dit weer overkomt.
Van de zomer 3 weken rond getrapt door Noorwegen, op eigen houtje ongeveer de route gedaan die de WF ook hebben gedaan.
Met stevige son edelux lamp was er soms echt weinig zicht in de tunnels en die hoefden echt geen km lang te zijn. Dat nieuwe asfalt is zo ontzettend zwart in de tunnel, dat absorbeerd al 't licht. De lamp wat hoger zetten hielp wel iets.

Een bergpas hebben we vermden door anders over te varen de daaropvolgende tunnel van 13km met de bus gedaan, hop de fietsen zo onderin de bus geschoven. Dat ging wel goed. Echt lange tunnels zou ik dus zeker vermijden, maar die zijn voornamelijk op de snelweg routes (E nr) te vinden.

De korte tunnels van zeg max een km vond ik nog wel te doen.
hoewel je wel een goed gedetaileerde kaart moet hebben wil je alle tunnels van te voren kunnen plannen.

succes,
Kom je in een afdaling desondanks toch een (korte) tunnel tegen: rijd zo kalm mogelijk het donkere gat in en vertrouw er op dat je fiets het wel aankan als je over slecht stuk wegdek stuitert. Ik prent me vlak voor de tunnel nog even in om een plotseling opduikend gat niet te ontwijken. Ik ga er liever dwars overheen dan capriolen uit te halen waardoor je misschien met een scheef wiel het volgende gat induikt. Daarna eventueel nog iets bijremmen op een goed stuk wegdek. En licht op je fiets is niet onverstandig, vooral voor anderen om jou te kunnen zien. En vergeet niet te genieten van het blije gevoel als je de tunnel weer uit rijdt.
Ik heb heel veel in Noorwegen gefietst en ja tunnels zijn daar niet altijd prettig (Zoals haarspeldbochten in het stikdonker, stralen ijskoud water die uit het dak spuiten en die op het geluid alleen moeilijk te ontwijken zijn, ontbreken van asfalt, plots opduikende schapen, mist, ...).
Maar als het zo om het vriespunt is en het regent dan kan een lange tunnel ook een verademing zijn ;-)

De meeste langere tunnels zijn verboden om doorheen te fietsen. Vaak ligt er buiten de tunnel om nog de oude weg van voordat de tunnel gebouwd werd. In dat geval til ik mijn fiets over de vangrail en ga buitenom. (al kun je dan wel eens vast raken in de boompjes die intussen op het oude tracée opgeschoten zijn of blijkt er soms een stuk van het pad weggeslagen te zijn of geblokkeerd te worden door een aardverschuiving)

Als er een busroute door de tunnel loopt kun je met de bus mee (de fiets gaat achterop of in het laadruim) Probleem hierbij is wel dat de bussen niet zo frequent rijden als in Nederland en je wel eens een dag moet wachten voordat de eerste bus komt...

Proberen een lift te krijgen is ook een mogelijkheid, en soms wil een automoblist wel langzaam achter je blijven rijden zodat je gebruik kunt maken van zijn verlichting.
Als het geen drukke route is kun je de verbodsbordjes eventueel ook negeren...

Behalve de verlichting van mijn fiets zet ik in de onverlichte tunnels ook een hoofdlamp op. In de lichtbundel hiervan probeer ik dan de reflectoren langs de tunnelwanden te vangen.

Mocht je exacte informatie over de tunnels willen hebben: Statens Vegvesen (Zeg maar de noorse rijkswaterstaat) gaf een paar jaar terug voor fietsers een gratis boekje uit met alle tunnels in het wegennet (gerangschikt per fylke (vergelijkbaar met onze provincies) en wegnummer). Per tunnel wordt de lengte aangegeven, of er verlichting en/of ventilatie aanwezig is en of je er mag fietsen. Zo nee dan wordt er ook aangegeven wat het alternatief is (bus, boot, omrijden via..., oude weg buitenom, of soms: Geen...)
De titel: Tunnelguide for syklister på riksveger i Norge
Het boekje is in het Noors met een summiere verklarende woordenlijst naar het engels.

Jan
De volgende site kan van pas komen: http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml.
Hoofdlamp, de betere kwaliteit, vond ik het prettigst om mee door een tunnel te rijden. Scheuren en gaten prima te zien en dus op een relaxte manier te vermijden. Ledlampje achter.
'k Heb de Kustroute 17 gefietst in juni. Prima te doen. Na Swartisen Gletcher mag je als fietser niet door de tunnels. Ze zijn smal en donker. Er rijdt groot verkeer; bussen enz. Echt niet doen. Neem de bus om half vijf bij Holand.
Alternatieven heb ik niet gevonden.
Verder is het dragen van een vest met reflecterende strepen goed voor je veiligheid t.o.v. automobilisten. Al schrikken die zich nog steeds een hoedje wanneer ze jou gespot hebben, heb ik mij laten vertellen. Men verwacht niet zo snel een fietser in de tunnel.
Loes
janenliseth schreef:Ik bedoel je eigen ervaring.
Gegevens over tunnels zijn er genoeg te vinden.
Tunnels jagen me altijd de stuipen op het lijf.
Ik ben daarom geinteresseerd in alternatieven (varen ligt voor de hand) b.v. op de route RV 13 en 17.
mvg
Jan Schoutsen
RV13 valt volgens mij wel mee, alhoewel ik hem niet helemaal heb gefietst. Daar kan ik me geen tunnels van betekenis herinneren. Voor Odda zitten er wat tunnels waar je om heen kan.

Ik heb wel slechte ervaringen aan de weg tussen Aurland en Geilo, de RV50. Twaalf tunnels, de langste langer dan 4km, indertijd onverhard en onverlicht. Dat was echt geen pretje. Veel licht, midden op de weg rijden en de witte streep volgen is het devies.
Loes van den Bergen schreef:Na Swartisen Gletcher mag je als fietser niet door de tunnels. Ze zijn smal en donker. Er rijdt groot verkeer; bussen enz. Echt niet doen. Neem de bus om half vijf bij Holand.
Alternatieven heb ik niet gevonden.
Het alternatief is er wel: Uit het zuiden RV17 volgen tot Halsa. Dan rond de Bjærangfjord en naar Vassdalsvik. Vanaf hier gaat er een veerboot naar Ørnes (een handvol afvaarten per dag) en dan ben je weer op de RV17. Er volgt nu nog 1 tunnel van betekenis, maar deze is verlicht. Je kunt ook over de oude bergpas boven de tunnel... (alleen op het onderste deel van de klim aan de westkant is het oude wegdek verwijderd en daar groeit nu gras)
Om (bij mooi weer) het uitzicht op de gletsjertong Engabre niet mis te lopen raad ik aan om vanaf Halsa heen en weer naar Holand te rijden (en daar eventueel het bootje naar de andere kant van de fjord te nemen voor een wandeling naar de voet van de gletsjer)
luddo schreef:RV13 valt volgens mij wel mee, alhoewel ik hem niet helemaal heb gefietst. Daar kan ik me geen tunnels van betekenis herinneren. Voor Odda zitten er wat tunnels waar je om heen kan.
Komend uit het zuiden liggen er na Sand heel veel tunnels in de RV13. Een alternatief is om bij Sand over te varen en over de RV520 door slechts een paar korte tunneltjes naar het noorden te rijden. Je komt vlak voor de lange tunnel over Røldalsfjell weer op de RV13.
De lange tunnel in de RV13 over Røldalsfjell is te vermijden door de oude weg over de top van de bergpas te nemen. Deze weg is geasfalteerd, maar van half oktober tot begin mei afgesloten vanwege sneeuw.
Na Odda zitten ook een paar tunnels in de RV13, en de tunnel van de gecombineerde RV7 en RV13 is verboden voor fietsen. Het alternatief vanuit het zuiden begint al in Odda: Neem de rustige westkant van de Sørfjord en pak in Utne de veerboot naar Kvanndal. Je kunt vanaf hier een stukje over de 7 terug naar de 13. Echter op het moment dat je de 13 bereikt worden de fietsen omgeleid en rijd je deels over een oude spoorwegbedding (inclusief een paar korte maar donkere tunneltjes) verder in de richting van Voss.
luddo schreef:Ik heb wel slechte ervaringen aan de weg tussen Aurland en Geilo, de RV50. Twaalf tunnels, de langste langer dan 4km, indertijd onverhard en onverlicht. Dat was echt geen pretje. Veel licht, midden op de weg rijden en de witte streep volgen is het devies.
In RV50 zijn tegenwoordig alle tunnels geasfalteerd en verlicht. Als je uit het oosten komt kun je om de eerste heen rijden over een oud karrenpad, maar de overige tunnels in deze weg kennen geen "buiten om". Een mooi alternatief voor de RV50 van Geilo naar Aurland is echter de "Rallarvei": Een voor het grootste deel autoloos track min of meer langs de spoorlijn over de Hardangervidda. Na een steile afdaling kom je tenslotte in Flåm, en dan over asfalt langs de fjord naar Aurland.

Midden op de weg rijden en de witte strepen volgen werkt helaas alleen als de weg verhard en redelijk schoon is....

Jan
De Aurland-Geilo weg had ik in 1991 gereden dus dat is al weer een hele poos geleden.
Jan Koelstra schreef: Midden op de weg rijden en de witte strepen volgen werkt helaas alleen als de weg verhard en redelijk schoon is....

Jan
Ik heb wel eens een muurtje tegen mijn arm voelen schuren omdat ik teveel rechts reed. Ook vervelend als er een haarspeldbocht in een aardedonkere tunnel zit (bijvoorbeeld de klim het Lysefjord uit).

Als je midden op de weg zit zien auto's je ook beter. Wel natuurlijk altijd oppassen. Makkelijker is het rode lichtje van een voorganger te volgen. In Amerika heb ik wel eens achter op een pickup truck gezeten om een tunnel door te komen.
luddo schreef:De Aurland-Geilo weg had ik in 1991 gereden dus dat is al weer een hele poos geleden.
Ik ben er een jaar later voor het eerst doorheen gefietst. Toen waren die tunnels inderdaad vreselijk. Nu zijn ze vervelend omdat de weg deel is gaan uitmaken van het trajekt Oslo-Bergen en er dus heel veel verkeer langs komt
luddo schreef:Ik heb wel eens een muurtje tegen mijn arm voelen schuren omdat ik teveel rechts reed. Ook vervelend als er een haarspeldbocht in een aardedonkere tunnel zit (bijvoorbeeld de klim het Lysefjord uit).
De bocht in deze tunnel kan ik me niet meer herinneren, wel het eindeloze aantal haarspeldbochten. Maar in het Eikesdal ten oosten van Åndalsnes zitten ook een paar haarspeldbochten (en een afslag). In een steile afdaling in één ervan verwachtte ik de bocht naar rechts maar ging deze naar links. Een frontale botsing met de zijwand was het gevolg...
Omdat mijn lamp het hierna niet meer deed heb ik op de tast de uitgang moeten zoeken.

Jan.
Inderdaad Jan, toch een alternatief. Heen en weer vanuit Halsa naar de gletcher en dan langs de fjorden naar Ornes, was ik vergeten. Pontje naar Ornes gaat soms maar 2 keer per dag en dan 's ochtends heel vroeg of 's avonds heel laat. Wildkamperen doe ik niet aan dus was die route destijds geen optie voor mij. Wel een erg mooi stuk gemist denk ik.
Loes
Loes van den Bergen schreef:Inderdaad Jan, toch een alternatief. Heen en weer vanuit Halsa naar de gletcher en dan langs de fjorden naar Ornes, was ik vergeten. Pontje naar Ornes gaat soms maar 2 keer per dag en dan 's ochtends heel vroeg of 's avonds heel laat. Wildkamperen doe ik niet aan dus was die route destijds geen optie voor mij. Wel een erg mooi stuk gemist denk ik.
Loes
Ook zonder wildkamperen zou het alternatief met het pontje mogelijk moeten zijn: Van de camping Forøy (4 kilometer van Halsa) is het 36 kilometer naar de pont. Een kleine 10 kilometer ten noorden van Ørnes ligt een camping, zodat de totale afstand tussen de campings minder dan 50 kilometer is.

Jan
Ik was weer eens onvolledig, Jan.
Op de dag dat ik het pontje had willen nemen ging deze werkelijk alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Andere dagen ging het frequenter. En daarbij vond ik het ook niet nodig om pas rond 24.00 uur op de camping aan te komen of midden in de nacht mijn boeltje in te pakken. Licht was uiteraard geen probleem.
Donderdag was dat jaar gewoon een 'off day' in pontjesland.
Loes.
Jan Koelstra schreef:De bocht in deze tunnel kan ik me niet meer herinneren, wel het eindeloze aantal haarspeldbochten.
De tunnel bij het Lysefjord heeft zelfs een bocht van 340 graden

Afbeelding

Het is inderdaad een spectaculaire klim

Afbeelding
Ik ben aangenaam verrast dat er zoveel reactie op komen.
Het is een welkome aanvulling voor het maken van mijn keuzes.
Dank daar voor.
mvg
Jan Schoutsen
ik heb riksvei 17 gefietst, ik vond de tunnels niet zo'n groot probleem. Goede verlichting en gewoon rijden maar. Soms wel smerige uitlaatgaslucht van die smerige automobielen en soms kan het nogal duister zijn in de tunnel :D

Soms kan je een oude (om)weg nemen, die gaat er dan omheen, vaak moet je dan extra klimmen. Ze zijn soms wat verstopt en het wegdek is vaak van lage kwaliteit.
Afgelopen zomer in noorwegen heb ik 'tunnelvrees' ontwikkelt. Ik vond het erg moeilijk om de bochten goed te nemen en vaak belandde ik ook op het andere wegdek.
Onze tactiek was dat ik achter m'n partner aanfietste met m'n lampen op z'n ortlieb reflectoren, en dat hij zijn lampje heel rustig de reflectoren langs de weg aanhield, zodat je niet de verkeerde kant opvliegt.
Vond het doodeng.
Vooral ook de tunnel waar we eigenlijk niet in mochten... bij die snelweg hebben we op het kleine stoepje langs de weg gefietst. Er was wel licht, maar het stoepje was van slechte kwaliteit en af en toe hing er iets uit de muur, dus oppassen.

filmpje: http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/32937471 v.a 1:04
De tunnel op het filmpje is inderdaad wel smal en volledig onverlicht zo te zien...

Voor zover ik weet, heb ik geen tunnels gefietst die verboden waren voor fietsers. Maar ik heb i.v.m. de tunnels de route ook grondig voorbereid m.b.v. het linkje over tunnels in Noorwegen wat eerder genoemd wordt in dit topic.