Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onzichtbare fietshelm - Forum Wereldfietser

Onzichtbare fietshelm

Voor wie altijd al een hekel heeft gehad aan fietshelmen:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... u/1.890154
... maar geen bezwaar heeft tegen een kraag waarbij je je bij 15 graden al helemaal kapot zweet?
Je hebt tegenwoordig ook mutsen en hoeden voor op je helm.
Zo zie je de helm ook niet.
Zou je ook een variant hebben die reageert op regen? Handig als capuchon... :P
Toch is het achterliggende idee niet zo gek: een airbag voor de fietser. Als kraag lijkt het me minder, maar als aanvulling op en onderderdeel van een aangepaste fietshelm lijkt de technologie me wel toekomst te hebben, al zal alles zeker kleiner moeten worden. Ik ben benieuwd hoeveel dit nu weegt.
Wim
Waar zou zo'n airbag eigenlijk op reageren? In een auto zijn voldoende vaste punten voor de versnellingsopnemers, maar de helm-airbag moet afgaan vóórdat je kop de auto raakt en niet als je door een kuil rijdt.
Leon
Waar zou zo'n airbag eigenlijk op reageren?
Vroeg ik me ook al af. Het moet wel iets met versnelling zijn. Maar wat is afwijkend en groot genoeg om op te acteren? Vallen hoeft niet snel te gaan....
Eric op de Fiets schreef:
Vroeg ik me ook al af. Het moet wel iets met versnelling zijn. Maar wat is afwijkend en groot genoeg om op te acteren? Vallen hoeft niet snel te gaan....
Het zou ook een hellingshoekmeter kunnen zijn: Op het filmpje klapt de airbag 2x uit wanneer het hoofd niet meer recht boven de romp zit en de kraag niet meer een min of meer horizontale positie heeft...

Als het met versnelling te maken heeft zal het moeten reageren op iets dat in de buurt komt van 9,8m/s2, maar het mag weer niet reageren op een schok op het moment dat je bijvoorbeeld door een kuil rijdt. Zo'n schok kan gedurende heel korte tijd makkelijk een hogere versnelling dan de valversnelling opleveren, en dus kan een versnelling van 9,8m/s2 niet het enige criterium zijn.

Ik vermoed dat er meerdere sensors tegelijkertijd aangesproken moeten worden voordat de airbag geactiveerd wordt.

Jan
toffe uitvinding maar persoonlijk kruip ik mijn fiets niet op zonder helm; ik ben zelfs voorstander om het te verplichten

2 hersenschuddingen en een verkeersongeval met een kapotte helm als gevolg hebben mij dit doen inzien
Wim schreef:Toch is het achterliggende idee niet zo gek: een airbag voor de fietser.
Pfff, gewoon de volgende stap in een absurde veiligheidspsychose.
Iedereen doet maar wat ie wil, maar mij zal je NOOIT met fluovestjes, helmen, een kraag rond men nek die als airbag functioneert, daarbovenop misschien nog een zwaailamp, en waarom niet nog wat elleboog- en kniebeschermers zien fietsen.
En dan jezelf afsluiten van de wereld en die i-pod in je oren laten boenken ...

Het is allemaal teveel voor Corneel ....
Eric op de Fiets schreef:
Als jij in volle vaart met je hoofd tegen een te lage boomtak op fietst komt die airbag er nooit meer tussen. Iets met radar, lasers en video biedt misschien aanknopingspunten. Nu nog oplossen dat je niet na een dwarrelend herftsblaadje al doof wordt ;)
koenie schreef:Pfff, gewoon de volgende stap in een absurde veiligheidspsychose.
Iedereen doet maar wat ie wil, maar mij zal je NOOIT met fluovestjes, helmen, een kraag rond men nek die als airbag functioneert, daarbovenop misschien nog een zwaailamp, en waarom niet nog wat elleboog- en kniebeschermers zien fietsen.
En dan jezelf afsluiten van de wereld en die i-pod in je oren laten boenken ...

Het is allemaal teveel voor Corneel ....
akkoord veiligheid begint natuurlijk bij de persoon zelf
maar daarbij hoop ik dan dat je ook nooit iets ernstig tegenkomt want die helm kan wel eens het verschil maken tussen leven en dood
In navolging van de helmendiscussie volgt dan nu de kragendiscussie...... :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Jan Koelstra schreef:Het zou ook een hellingshoekmeter kunnen zijn: Op het filmpje klapt de airbag 2x uit wanneer het hoofd niet meer recht boven de romp zit en de kraag niet meer een min of meer horizontale positie heeft...
Op elke bidon komt dan verplicht de volgende tekst te staan:

Don't reach down to this bottle while cycling. The airbag may explode.
Greifen Sie nicht auf diese Flasche beim Radfahren. Der Airbag kann explodieren.
لا تصل الى هذه الزجاجة في حين ركوب الدراجات. الوسادة الهوائية قد تنفجر.
Да не се достигне до тази бутилка, докато колоездене. Въздушната възглавница може да се взривят.
Må ikke nå ned til denne flaske, mens cykling. Airbaggen kan eksplodere.
Älä päästä alas tämän pullon kun pyöräily. Turvatyyny voi räjähtää.
Ne vous penchez pas vers le bas pour cette bouteille en faisant du vélo. L'airbag peut exploser.
არ მიაღწევს down ამ ბოთლი კი ველო. Airbag შეიძლება აფეთქდეს.
Μην βάζετε τα χέρια κάτω σε αυτό το μπουκάλι, ενώ το ποδήλατο. Ο αερόσακος μπορεί να εκραγούν.
Ne nyúljon le, hogy ez a palack, míg a kerékpározás. A légzsák felrobbanhat.
Non arrivano fino a questa bottiglia durante la corsa. L'airbag può esplodere.
サイクリング中に、このボトルまで到達しないでください。エアバッグが爆発する恐れがあります。
Não chegar até esta garrafa, enquanto o ciclismo. O airbag pode explodir.
Nu ajunge până la această sticlă în timp ce bicicleta. Airbag pot exploda.
Не достичь до этой бутылки в то время как на велосипеде. Подушка безопасности может привести к взрыву.
No llegan hasta esta botella mientras que el ciclismo. La bolsa de aire pueden explotar.
ไม่ถึงขวดนี้ลงไปในขณะที่ขี่จักรยาน ถุงลมนิรภัยอาจเกิดระเบิดขึ้น (die van Bert :-)
Inte nå ner till denna flaska när du cyklar. Krockkudden kan explodera.
en
Reik niet naar deze fles tijdens het fietsen. De airbag kan ontploffen.
Leon schreef:Op elke bidon komt dan verplicht de volgende tekst te staan:
[...]
En natuurlijk:
Reik nie naar die fles nie tijdens die fiets. Die luchtsakkie kan plof.
Disclaimer: Dit zal ongetwijfeld niet goed zijn, ik spreek immers geen Afrikaans :)
Peter Rodenburg schreef:Voor wie altijd al een hekel heeft gehad aan fietshelmen:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... u/1.890154
Erg grappig berichtje...... typisch damesuitvinding :), anders zit mijn haar in de war..... Kun je de airbag na gebruik ook weer opvouwen, inpakken en hergebruiken? Bijvoorbeeld bij een valpartij zonder ernstige gevolgen?
Handig als je tijdens het mountainbiken een paar keer onderuit gaat...
Normaal kun je opstappen en gelijk verder trappen, nu moet je eerst die parachute weer inpakken...
Mountainbiken!! ... wat voor 'waaghalzerij' is dat !?
koenie schreef:Mountainbiken!! ... wat voor 'waaghalzerij' is dat !?
spelen in de zandbak voor grote mensen :D