Additionally, paste this code immediately after the opening tag: netbook mee? - Forum Wereldfietser

netbook mee?

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... k&start=80

Ik heb deze topic gelezen en als volledige A-techneut gaat dit langs mij heen.

Ik ga binnenkort 3 maanden weg maar ben met zoveel leuke nieuwe dingen bezig en aan het uitwerken op de computer dat ik bijna niet weg wil...
Dus ik bedacht, wat als ik een netbook koop en de avonden en pauzes daar ga werken. Heb je dan een verlengsnoer nodig in de kamers?

Kan je met e-boeken stukjes selecteren en in Word document plaatsen? Uitreksels maken zeg maar.

Als ik fims heb staan op 1,5 TB, 2.0 usb poort, externe harde schijf kan ik dan een willekeurig netbook gebruiken om af te spelen, de externe harde schiijf eraan koppelen, of moet ik dan ergens op letten? Of er genoeg vermogen op netbook zit om afspeelprogramma's erop te zetten, of wat dan ook? Dit heeft niets met fietstocht te maken.

Hoe zit dat trouwens, kunnen apparaten met 3.0 usb poort niet op 2.0 usb poort en wel anders om, of maakt dat niet uit? Werkt het in beide gevallen wel heb je alleen niet die snelheid?

Hoe kwetsbaar is zo'n ding? Hij zit wel in een achterfietstas.

En aan wat voor prijs moet ik minimaal denken?
Verder nog iets waar ik op moet letten? Wil alleen windows.

Uiteraard moeten mijn foto's erop kunnen en wil ik internet op kunnen als er wifi is.

Kan je trouwens je netbook verbinden met een computer uit internetcafe en zo je mail versturen? Of hoe werkt dat?

Kan ik ook gewoon een tweedehands op marktplaats vinden?
Pffff, dat zijn heel veel vragen. en niet overal is een eenduidig antwoord op te geven. Ik zal een poging wagen over de dingen die ik weet of een mening over heb. Dat doe ik met een kleurtje.
fiets-ster schreef:http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... k&start=80

Ik heb deze topic gelezen en als volledige A-techneut gaat dit langs mij heen.

Ik ga binnenkort 3 maanden weg maar ben met zoveel leuke nieuwe dingen bezig en aan het uitwerken op de computer dat ik bijna niet weg wil...
Dus ik bedacht, wat als ik een netbook koop en de avonden en pauzes daar ga werken. Heb je dan een verlengsnoer nodig in de kamers?

Wat voor verlengsnoer bedoel je? Voor netwerk of voor opladen? Je kunt met een netbookje een tot meerdere uren zonder stroom werken. Daarna moet hij aan de lading.

Kan je met e-boeken stukjes selecteren en in Word document plaatsen? Uitreksels maken zeg maar.

Ligt eraan in wat voor formaat het e-book is en of hij beschermd is of niet. Dat laatste kun je er altijd afhalen maar gezien je vragen, zal het wat lastig zijn voor jou. Waar wil je het ebook op gaan lezen? Op de netbook? En wat voor formaat? PDF? Waar haal je de ebooks vandaan?

Als ik fims heb staan op 1,5 TB, 2.0 usb poort, externe harde schijf kan ik dan een willekeurig netbook gebruiken om af te spelen, de externe harde schiijf eraan koppelen, of moet ik dan ergens op letten? Of er genoeg vermogen op netbook zit om afspeelprogramma's erop te zetten, of wat dan ook? Dit heeft niets met fietstocht te maken.

DHet afspelen van films zal in het algemeen wel lukken. Voor het moneteren van films heb je best wel wat zwaarders nodig, denk ik.

Hoe zit dat trouwens, kunnen apparaten met 3.0 usb poort niet op 2.0 usb poort en wel anders om, of maakt dat niet uit? Werkt het in beide gevallen wel heb je alleen niet die snelheid?

USB 3.0 is er, volgens mij, nog niet zoveel. Maar meestal is dat wel compatibel maar ik heb geen hands-on ervaring daarmee.

Hoe kwetsbaar is zo'n ding? Hij zit wel in een achterfietstas.

DWaar ga je over fietsen? Asfalt? Bospaden? Dirt-track? Dat maakt uit. Er zijn goede tassen te koop met goede padding. Dat zou normaal gesproken voldoende moeten zijn.

En aan wat voor prijs moet ik minimaal denken?

Vanaf ongeveer 200 euro tot 600 of meer.

Verder nog iets waar ik op moet letten? Wil alleen windows.

Uiteraard moeten mijn foto's erop kunnen en wil ik internet op kunnen als er wifi is.

Dat kan standaard.

Kan je trouwens je netbook verbinden met een computer uit internetcafe en zo je mail versturen? Of hoe werkt dat?

Waarom zou je dat willen? Je kunt toch gewoon via wifi versturen dan? Bij elke McDonalds. Wel een salade nemen dan hoor! En geen vette rommel.

Kan ik ook gewoon een tweedehands op marktplaats vinden?

Vast wel maar let dan goed op hoe oud hij is, wat ermee gedaan is en wat de mogelijkheden ervan zijn.
Laat je anders ook eens voorlichten bij een goede pc winkel. Want het is geen pak melk wat je koopt. Dan kun je ook zien aan de discussies die hier al gevoerd zijn over zo'n apparaat.
Kijk ook eens op het topic "aanschaf reiscomputer". Misschien vind je daar ook antwoord op je vragen. Ik ben overigens zelf zeer tevreden met mijn 10 inch Packard Ball. Kleiner moet je niet gaan en er zit alles op en aan. Batterijtijd is behoorlijk (zo'n 6 uur). Ik heb er nog wel even MS office bijgekocht, maar voor 279 euro was ik wel klaar.

Groeten,

Rutger
Ja sorry dat waren veel vragen ja, bedankt voor de antwoorden.

Wat voor verlengsnoer bedoel je? Voor netwerk of voor opladen? Je kunt met een netbookje een tot meerdere uren zonder stroom werken. Daarna moet hij aan de lading.

Als je een avond of dagje wil werken zal hij dus aan het elektriciteitnet aangesloten moeten worden. Ik herinner mij van gsm dat dat soms in een hoek van de kamer moet laag bij de grond, en om nou in een hoekje van de kamer op de grond op je computer te werken...

Ligt eraan in wat voor formaat het e-book is en of hij beschermd is of niet. Dat laatste kun je er altijd afhalen maar gezien je vragen, zal het wat lastig zijn voor jou. Waar wil je het ebook op gaan lezen? Op de netbook? En wat voor formaat? PDF? Waar haal je de ebooks vandaan?

Dat zal ik er niet af kunnen halen nee. Wil dan op netbook kunnen lezen. Het gaat dan niet echt om lezen alleen meer om dingen vanuit meerdere bronnen samen te voegen. Ik heb bijv een pdf van pirate bay afgehaald. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd

Kan je 1,5 TB externe harde schijf zonder problemen aansluiten via usb poort om zo het vermogen van computer uit te breiden of zit je dan weer met werkgeheugen of zo

USB 3.0 is er, volgens mij, nog niet zoveel.

Heeft Aldi nu in reclame maar ver boven mijn budget in ieder geval.

Kan je trouwens je netbook verbinden met een computer uit internetcafe en zo je mail versturen? Of hoe werkt dat?Waarom zou je dat willen? Je kunt toch gewoon via wifi versturen dan? Bij elke McDonalds. Wel een salade nemen dan hoor! En geen vette rommel.

Een patatje is toch geen rommel :lol: Ik denk niet dat ik veel MD tegen ga komen, hotels met wifi buiten budget vallen, dus toch afhankelijk van café ben.
Andere topic ook gelezen en aantekeningen gemaakt, zal van de week eens naar winkel gaan.
Rutger schreef:Vroeger was het toch wat makkelijker. Pen en papier mee en gaan ..... Telefoon. Ach ik bel wel eens uit een cel. Collect call natuurlijk.
Hier moest ik wel om lachen. "Vroeger" ging je naar een postkantoor en moest je soms een ochtend (!) wachten voor je werd opgeroepen dat er verbinding was, om 3 minuten te kunnen bellen. Echt!

Dus je belde niet zo vaak en kiende dat meestal met verjaardagen uit. Voor ik elke keer vertrok vertelde ik dan duidelijk dat het ook wel zo kon zijn dat ik niet belde op een verjaardag, omdat je op een eiland ofzo zat waar je niet naar het buitenland kon bellen, dat kon alleen in grote steden...

Gelukkig waren mijn ouders erg gemakkelijk ze waren niet snel ongerust. Ook niet als ik bijv niet op schiphol aankwam en de luchtvaartmaatschappij niet wist waar ik zat. (dagen ergens in Iran met defect vliegtuig, niet in staat te bellen).

En je post ging naar een poste restante adres van een postkantoor. Dat betekende dat je heel ruim van te voren al moest weten waar je wanneer was, want ze hielde dat 2 weken tot een maand vast. Ik heb door een staking van een luchtvaartmaatschappij wel eens 3 weken op een vlucht gewacht want ik moest en zou naar Sri Lanka daar was mijn post immers...en die wilde je niet missen. Soms waren postkantoors heel gezellig, stonden er bakken vol post waar je zelf in mocht zoeken, iedereen helemaal happy. Dat zelf zoeken was sowieso handiger, want stond het nou bij je voornaam, je achternaam, je paspoort naam, enz. Onder elke letter vond je wel wat, al had je nog zo duidelijk instructies gegeven.

Maar dan had je ook wat, kostbare brieven die je vast kon houden en over kon lezen, foto's enz. Dat was wel leuker.

Onderweg in Zuid Amerika hoorde ik voor het eerst over email. Ik maakte met hulp een account aan. Mijn ouders moesten dan naar iemand in het dorp die een computer had. Nou, zei mijn moeder dat was leuk, kan je de volgende keer weer een emailadres maken. :)
En je had natuurlijk nog niet overal internetcafe's. En een hotmailadres werd afgeraden want die nam iedereen al dus dat kon nooit goed gaan met de overbelasting. :)

Zo nou voel ik mij ineens een stuk ouder geworden...
fiets-ster schreef:Ja sorry dat waren veel vragen ja, bedankt voor de antwoorden.

Geen probleem. Excuus is absoluut niet nodig. Vragen staat hier vrij.

Als je een avond of dagje wil werken zal hij dus aan het elektriciteitnet aangesloten moeten worden. Ik herinner mij van gsm dat dat soms in een hoek van de kamer moet laag bij de grond, en om nou in een hoekje van de kamer op de grond op je computer te werken...

Snoer is meestal lang genoeg. Kun je testen als je hem hebt. Dan kun je alsnog beslissen om een extra verlengsnoertje mee te nemen.

Dat zal ik er niet af kunnen halen nee. Wil dan op netbook kunnen lezen. Het gaat dan niet echt om lezen alleen meer om dingen vanuit meerdere bronnen samen te voegen. Ik heb bijv een pdf van pirate bay afgehaald. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd

Daar is echt geen eenduidig antwoord op te geven. Ligt geheel aan het bestand. Zou je moeten uitproberen.

Kan je 1,5 TB externe harde schijf zonder problemen aansluiten via usb poort om zo het vermogen van computer uit te breiden of zit je dan weer met werkgeheugen of zo

USB 3.0 is er, volgens mij, nog niet zoveel.

Heeft Aldi nu in reclame maar ver boven mijn budget in ieder geval.

Kan je trouwens je netbook verbinden met een computer uit internetcafe en zo je mail versturen? Of hoe werkt dat?Waarom zou je dat willen? Je kunt toch gewoon via wifi versturen dan? Bij elke McDonalds. Wel een salade nemen dan hoor! En geen vette rommel.

Een patatje is toch geen rommel :lol: Ik denk niet dat ik veel MD tegen ga komen, hotels met wifi buiten budget vallen, dus toch afhankelijk van café ben.
Zoals je het voorsteld, netboek aan andere computer verbinden, gaat niet werken. Je zult toch een wifi hotspot moeten zoeken om je mail te versturen *als* je via je netbook gaat mailen. Ik weet niet precies waar je heen gaat maar wifi is op veel plekken vrij beschikbaar. Ook op veel campings.
Een alternatief zou zijn om in het internet cafe te vragen of het netwerkstekkertje in je eigen machientje mag. Dan heb je rechtstreeks verbinding.
Ok dank je wel. Ik denk dat het Filipijnen en misschien Maleisie wordt, geen campings dus.
@fiets-ster: Buiten Nederland werkt Poste restante nog steeds hoor!

En je kunt het redelijk flexibel maken:

Ik heb ook een keer op een pakketje zitten wachten tijdens een staking op de luchthaven. Het duurde me op een gegeven moment te lang en heb een verhuisbericht achtergelaten naar een ander poste restante adres. een maand later kon ik daar mijn pakketje alsnog in ontvangst nemen :-)

En mocht je onderweg bedenken dat je toch liever niet naar de bewuste plaats wilt dan stuur je gewoon een briefje naar het postkantoor met het verzoek om alles door te sturen naar een ander poste restante adres. Het kan zijn dat ik zo wel eens een brief gemist heb, maar de belangrijke zaken heb ik altijd ontvangen)

Ik heb ook wel eens een briefje naar een postkantoor gestuurd dat ik later dan verwacht langs zou komen om mijn post te halen en dus het verzoek om mijn post nog niet retour te sturen. Ook dit werkte (touwje om een stapeltje brieven met daar bovenop een notitie dat het pakketje niet voor de door mij genoemde datum retour mocht), al moest ik wel een keer "bewaarloon" voor deze service betalen...

Jan
Mijn ervqrng tot nu toe in China is dat wifi juist meer in de goedkope hostels aanwezig is dan in de hotels. Ik verwacht eigenlijk dqt dqt overal zo is. Als je naar plekken gaat met veel backpackers dan vind je zeker plekken met wifi. In de backpackers hostels is het niet echt gezellig meer. Iedereen zit achter zijn computer. Met elkaar praten staat lager op de lijst dan films kijken.

Ik doe deze posting vanaf iemands netbook vanuit een guesthouse met wifi vlakbij Lijang, Yunnan, China. Netbook heeft een azerty toestenbord. Dat is even wennen.

Sjirk
HansvanderVeeke schreef:
fiets-ster schreef: Kan ik ook gewoon een tweedehands op marktplaats vinden?
Vast wel maar let dan goed op hoe oud hij is, wat ermee gedaan is en wat de mogelijkheden ervan zijn.
ik ben geen expert in netbooks maar ik dacht dat er nog maar één intel processor uitgebracht werd en dus alle bestaande modellen van alle merken dezelfde processor hadden en dat dus het enige echte grote verschil in de batterij zit
tweedehands moet je dan zeker opletten dat de batterij nog in goede staat is; bedoeling van een netbook is voornamelijk op batterij en on-the-fly gebruiken dus met een batterij die nog een uurtje meegaat ben je ook niets
Gunter schreef:ik ben geen expert in netbooks maar ik dacht dat er nog maar één intel processor uitgebracht werd en dus alle bestaande modellen van alle merken dezelfde processor hadden en dat dus het enige echte grote verschil in de batterij zit
Nee, dat is volslagen onzin.

.tsooJ
Gunter schreef:
HansvanderVeeke schreef:
fiets-ster schreef: Kan ik ook gewoon een tweedehands op marktplaats vinden?
ik ben geen expert in netbooks maar ik dacht dat er nog maar één intel processor uitgebracht werd en dus alle bestaande modellen van alle merken dezelfde processor hadden en dat dus het enige echte grote verschil in de batterij zit
tweedehands moet je dan zeker opletten dat de batterij nog in goede staat is; bedoeling van een netbook is voornamelijk op batterij en on-the-fly gebruiken dus met een batterij die nog een uurtje meegaat ben je ook niets
If only... alleen al van Intel zijn er nu zo'n 6 of 7 verschillende groepen van processors in productie en er is allerhande "oud" spul. Daarnaast zijn er ook andere producenten dan Intel met eigen processors. Sorry, maar dit is echt ver buiten de waarheid.
De meeste netboekjes hebben een Intel Atom processor, maar er zijn verschillende types, met verschillende klok-/bussnelheden, met single core of multicore, en verschil in stroomverbruik. Wat betreft de batterij, hoe meer cellen hoe langer het ding zonder prik blijft werken, maar hoe zwaarder hij wordt.

Voor e-mailen en surfen zijn ze prima geschikt. Ook kun je er normale windows programma's zoals Mapsource van Garmin opdraaien. Voor het bewerken van foto's en video niet zo, het gaat wel maar heel beperkt. Het toetsenbord en het schermoppervlakte is behelpen.
Hem meenemen, power point presentaties en films erop draaien kan wel op elk netbook? Voor die films in allerlei formats (zeg ik dat goed?) heb ik weer allerlei programmetjes nodig die er op moeten. Overigens komt vertoning dan op schermgrootte of heeft dat niets met computer te maken maar meer met beamer?

Dit even buiten reisfunctie om.

Dat iedereen nu computer mee heeft... had ik kunnen weten gezien dat L pl vermeld waar er gratis wifi is.

Is er een lijstje wat ik af kan lopen?
Heb nu:

- Minimaal 6 tot 7 cel accu.
fiets-ster schreef:
Dat iedereen nu computer mee heeft... had ik kunnen weten gezien dat L pl vermeld waar er gratis wifi is.
Ja, menige LP tourist kan geen 2 dagen zonder facebook update, gelukkig hebben ze meestal een iphone mee:), stel je voor dat je zonder facebook zou moeten leven en gewoon op vakantie zou gaan of zo.

Ik vind het een grappig ontwikkeling. We zijn met z'n allen jaren bezig om minder mee te nemen, veel geld uit te geven om te zorgen dat het spullen lichter word en minder ruimte in beslag neemt, en dit allemaal om ruimte te maken voor een duur laptop,ipod,mobieltje en heel veel snoeren.

Shane ( Die twijfelt of hij zijn huidige netbook mee moet nemen of een kleiner, lichter, duurde versie....met slechte toetsenbord.....mee moet nemen, of een iphone die gejat gaat worden... :lol: )
Alien schreef:
Gunter schreef:ik ben geen expert in netbooks maar ik dacht dat er nog maar één intel processor uitgebracht werd en dus alle bestaande modellen van alle merken dezelfde processor hadden en dat dus het enige echte grote verschil in de batterij zit
Nee, dat is volslagen onzin.

.tsooJ
daarom dat ik dus geen netbook-expert ben ;-)
Het grappige is dat veel WF-ers "The Loneliness of the Long Distance Cyclist" zoeken, en tegelijkertijd de behoefte voelen daarover digitaal en online te communiceren :D

Gee
Gee schreef:Het grappige is dat veel WF-ers "The Loneliness of the Long Distance Cyclist" zoeken, en tegelijkertijd de behoefte voelen daarover digitaal en online te communiceren :D
Gee
je kan het ook anders bekijken: het is een zeer nuttig hulpmiddel om 's avonds bij je tent de rit van de dag erop in detail te bekijken (en eventueel aanpassen door veranderde weersomstandigheden) en bezienswaardigheden van de streek opzoeken; of andersom de rit van de dag zelf herbeleven door hetgeen je tegengekomen bent te gaan opzoeken

dit kan je dan weer omschrijven als een wereldreiziger die niet communiceert met de lokale bevolking maar het op internet gaat uitzoeken
Frank schreef:De meeste netboekjes hebben een Intel Atom processor...
Dat is ook wel weer waar, bij netbooks is de keus niet heel groot.
frank bueters schreef:
Frank schreef:De meeste netboekjes hebben een Intel Atom processor...
Dat is ook wel weer waar, bij netbooks is de keus niet heel groot.
Intel Atom bestaat uit een N en Z serie. In total zijn er ongeveer 10 verschillende Atom CPU's op de markt.

Ik zou persoonlijk gaan voor een netbookje met 1GB DDR2 geheugen, Intel Atom N450 CPU en 160GB HDD.

O.a. HP, Samsung, Acer en Asus leveren zulk type netbooks voor rond de 300 euro.

Tegenwoordig staat er vaak Windows 7 Starter op. Deze zou ik er direct vanaf gooien en er XP opzetten. Dit zal aanzienlijk schelen in snelheid (daar een Atom CPU al snel moeite heeft met Windows 7).

Bovendien kunnen de juiste BIOS instellingen (indien aanwezig) en het installeren van een goede "Power manager" aanzienlijk invloed uitoefenen op de batterij duur.

Indien je altijd internet op je netbook wilt, kun je eens kijken of je je telefoon kunt koppelen aan een PC/Laptop/netbook. Met de meeste HTC toestellen is dit heel eenvoudig. Ik neem aan dat dit ook voor Nokia, Samung e.d. geldt.