Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning - Forum Wereldfietser

Bandenspanning

Omdat ik 2 fietsen heb gaat mijn vakantiefiets 's winters "op stal". Na het gebruikelijke onderhoud etc. vraag ik me altijd af wat te doen met de bandenspanning. Vol op spanning zetten op juist niet? Of de banden van de velg halen? Wat is het beste voor de levensduur/kwaliteit van de band? Ik heb op deze en andere sites gezocht maar het antwoord nog niet kunnen vinden. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik denk dat niemand dubbel onderzoek heeft gedaan (identieke banden 1 band zacht, 1 op spanning), laat staan dubbelblind, er dan zijn alleen meningen er argumenten.
Tegenover het argument dat als het karkas in de winter rekt de toplaag gaat barsten kun je het het tegenovergestelde argument zetten dat als de toplaag in de winter stug wordt, het bij het oppompen in de lente barst.
Voor de hand liggend is dat het niet goed is om de band leeg te laten staan zodat er vouwen komen waar de fiets op de grond rust.
De banden van de velgen halen hoeft niet, want als je de wielen met lege banden ophangt of neerlegt is ook nagenoeg alle spanning eraf.
Ik kijk bij mijn oudere fietsen altijd af en toe of ze niet leeg staan en doe er desnoods wat lucht bij. Gemiddeld staan ze dan op de helft van de maximale spanning.
Leon
Ik hang de fietsen in de winter op zodat de banden vrij hangen. Ik laat ze ook niet knalhard vol met lucht. Tot nu toe fietsen ze in de lente goed.
UV licht is denk ik de grootste vijand voor een band. Mijn verzameling banden hangen gewoon in een klein donker schuurtje waar het in de winter kan vriezen en in de zomer heet kan worden. Maar geen van mijn banden (waarvan sommige ouder zijn dan 5 jaar) hebben last van ouderdomsverschijnselen. En een volle band loopt van zelf leeg. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Koel en donker bewaren.

.tsooJ
Ze moesten banden maken van rubber raamstrips van oude Citroëns! Mijn vorige auto heeft 17 jaar lang, 24/7 en 52/365 is volle zon, regen en kou gestaan (-21 tot +38 graden schaduwtemperatuur) en er was ook op het einde met de raamsrtrips helemaal niets aan de hand.
Dit om maar te illustreren dat kort rubber meestal te wijten is aan slechte fabricage.
Leon
Voor verschillende toepassingen worden met elkaar strijdige eigenschappen van het materiaal anders afgewogen. De eisen aan een fietsband zijn anders dan voor een raamrubber. Zelfs tussen verschillende fietsbanden (en raamrubbers) verschilt de rubbersamenstelling, al naar gelang de gewenste eigenschappen.

.tsooJ
Bedankt voor jullie reacties. Zelf hield ik de banden altijd vol op spanning. Ik ga jullie advies op volgen en de spanning wat lager zetten. Ophangen van de fiets lijkt me ook niet zo gek, maar dat gaat bij mij helaas niet.
eenzame fietser schreef:Ophangen van de fiets lijkt me ook niet zo gek, maar dat gaat bij mij helaas niet.
Dat gaat best, maar je mag best zeggen hoor dat je dat kennelijk te veel werk of gedonder vindt 8)
Ik heb een schuin dak op mijn garage. En dat is net zo hoog als mijn huis. Metertje of 7. Lastig om daarbij te komen om haken te bevestigen. En daar waar het lager is staat mijn auto. Dus écht onmogelijk is het niet, maar inderdaad te veel gelazer.
Voor ongeveer zeven-en-halve euro koop je een paar haken en katrollen om de fiets omhoog te hijsen. Heb ik ook gedaan. Misschien dat dat wel bij je kan?
Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:haken en katrollen
En hoe moet eenzame die dan aan het plafond vastmaken????
Ik heb een van mijn fietsen aan twee haken aan de muur. Is dat een optie?
Leon
Afbeelding
Een kant en klare variatie op Leon's suggestie: een inklapbare wandhouder. Wel zorgen dat de uiteinden van de haken goed bedekt zijn met het schuimrubber, anders krijg je snel krassen op je frame.
cwg schreef:Een kant en klare variatie op Leon's suggestie: een inklapbare wandhouder. Wel zorgen dat de uiteinden van de haken goed bedekt zijn met het schuimrubber, anders krijg je snel krassen op je frame.
Met mijn oplossing hangt de fiets op 15 cm (net gemeten) van de muur. Met de "oplossing" van Rose ca. 34. Prima zaak hoor Rose, maar ze verkopen ook spullen van het mindere type, regelmatig herkenbaar aan het opschrift XTREME XTREME.
Leon
Leon schreef:Met mijn oplossing hangt de fiets op 15 cm (net gemeten) van de muur. Met de "oplossing" van Rose ca. 34. Prima zaak hoor Rose, maar ze verkopen ook spullen van het mindere type, regelmatig herkenbaar aan het opschrift XTREME XTREME.
Leon
:wink: Ik zie nu ook dat je stuur verdraaid is ten opzichte van je voorwiel. Voor winter ophanging zoals de OP beoogt lijkt me dat geen probleem, maar voor regelmatig ophangen zou ik dat niet handig vinden.
Een kant en klare variatie op Leon's suggestie: een inklapbare wandhouder. Wel zorgen dat de uiteinden van de haken goed bedekt zijn met het schuimrubber, anders krijg je snel krassen op je frame.
Die "inklapbare wandhouder" kan ook "inkortbare inklapbare wandhouder"genoemd worden. Popje eruit, stukje eraf zagen, gaatje boren, boutje erdoor moertje erop. Stuurtje hangt dan strak tegen de muur. Klaar is de "precies-pas inklapbare wandhouder" die ook bij bij de lokale fietsenboer/onderdelenzaak voor rond een tientje (zonder Xtreme reclame) leverbaar is.