Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf geluid verandert - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf geluid verandert

Als we normaal gesproken tijdens een afdaling onze benen stil houden in een kleine versnelling (1-7) maakt de Rohloff naaf geen geluid, en in een grote versnelling (8-14) wel (ratelen van het freewheel?). Nu is na een vliegreis het geluid verandert; ook in een kleine versnelling is er ratel geluid tijdens een afdaling in een kleine versnelling.
Kan dit kwaad en hoe krijgen we de naaf weer in de originele staat? Lekker stil afdalen is heerlijk :)

Alvast bedankt.
Is er misschien wat olie uit de naaf gelopen tijdens transport in vliegtuig omdat fiets op z'n kant heeft gelegen?
Is het echt zo dat een fiets met rohloff naaf niet plat mag liggen? Ik doe dat wel dus wil graag weten of ik daarmee moet stoppen.
fiets-ster schreef:Is het echt zo dat een fiets met rohloff naaf niet plat mag liggen? Ik doe dat wel dus wil graag weten of ik daarmee moet stoppen.
Een Rohlofnaaf is in principe dicht dus die mag je ook platleggen. In een vliegtuig heerst echter onderdruk, en omdat de naaf geen ontluchting heeft wil de naaf dan wel een slok olie naar buiten blazen
fiets-ster schreef:Is het echt zo dat een fiets met rohloff naaf niet plat mag liggen? Ik doe dat wel dus wil graag weten of ik daarmee moet stoppen.
Als het regent wil regen ook wel graag in normale wiellagers lopen. Ondersteboven in de regen is weer niet goed voor veel balhoofdstellen, aan de onderzijde is een fraaie ingang voor druipend water met vuil eraan, zo heb ik eens ontdekt na een afspoelbeurt (kraskraskraak). Fietsen zijn gemaakt voor rechtop.
Leon
Bij ons hebben ze ook plat gelegen in het vliegtuig, echter niet ontdekt dat ze gelekt hebben of dat er meer geluid uit de naaf is gaan komen.
Ik las het ook nadien pas dat je bij plat transport in vliegtuig olie kan verliezen uit de naaf. Wat olie lekkage lijkt me aardig snel te traceren als 't bij de keerringen is.
De fietsen hebben vaker in een vliegtuig gelegen en ook nu heb ik niets van olielekkage gemerkt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat wat olielekkage dit geluid veroorzaakt, volgens mij kun je niet je naaf leeg laten lekken. Maar ik zal binnenkort de olie verversen en kijken of dat helpt.

Kan er nog een freewheel of iets anders verschoven zijn ofzo of is dat onmogelijk??