Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen op rollen (revalidatie) - Forum Wereldfietser

fietsen op rollen (revalidatie)

Dag allemaal,

Begin augustus heb ik de pech gehad om te struikelen over een onbenullig rond stukje brandhout; gevolg kuitbeen gebroken net boven mijn rechter enkelgewricht en het gewricht zelf stond ook iets meer dan 90gr ontwricht. De pijnlijkste ervaring die ik ooit gehad heb.
Nu een goede 2 maand later mogen de schroefjes er waarschijnlijk terug uit. Nu had ik graag binnenkort hopelijk terug wat beginnen fietsen als revalidatie (onder begeleiding van de kinesist)
Nu vroeg ik mij af of er geen rollen bestaan die de fiets vasthouden om te beletten dat hij kan omvallen. De rollen die ik tot hiertoe gevonden heb zijn modellen om een fiets los op te zetten. Het probleem is dat ik nog niet mijn volle gewicht op het gekwetste been kan zetten en ik dus nog niet mijn normale evenwicht terug heb.
Een andere optie zou een home trainer zijn natuurlijk.

Weet er iemand raad?

Groetjes,
Frank
Een Tacx trainer of iets dergelijks? Je zet er je eigen fiets in, en het apparaat houdt je overereind, en verschaft rolweerstand.
Wim
Ja zoiets, daar ga ik achteraan.
Bedankt Wim.
Ik heb vorig jaar, na mijn breuken vlak boven de enkel en een hoge breuk, veel baat gehad met fietsen. De goede oefening om het vocht uit de voet te krijgen en de enkel soepeler en sterker te maken. Kreeg een 180 graden draai. Acht weken spalk en rolstoel en daarna drie weken op krukken. Toch voorzichtig op de fiets gestapt. Ik kon het niet laten. Rond Zeewolde liggen vele lange en vrije fietspaden van beton.
Pas na acht maanden werden 2 platen en 9 schroeven verwijderd. Opnieuw veel gefietst om de voet en enkel dun te houden. De laatste 5 schroeven zitten er nog in. Die zijn moeilijk bereikbaar. Nu, 16 maanden later, heb ik nog steeds veel baat met fietsen en is er sprake van herstel.

Beterschap, Piet.
Bedankt Piet voor uw toelichting.
Ik hoop voor jou dat alles weer zo goed als mogelijk geneest.

Als ik het zo hoor, heb ik nog een heuse revalidatie voor de boeg. :(
Woensdag krijg ik te horen wanneer de schroeven eruit mogen. Hopelijk zeer snel want ze geven nu blijkbaar snel aanleiding tot ontsteking.

Het doet me deugd te horen dat fietsen voor een goede revalidatie zorgt. Het hoeft niet altijd negatief te zijn he?

Groetjes,
Frank
frank_be schreef:Ja zoiets, daar ga ik achteraan.
Bedankt Wim.
Hou er rekening mee dat de fiets 5 cm hoger komt, met een onwillig been is een opstapje er naast misschien practisch om niks te hoeven forceren. En zet de hometrainer in de garage oid, dat is niet zo warm en een betonvloer is voor de buren ook prettig ;)
Wat een pech...

Heb je een home trainer, of zou je er een willen lenen?
Kan ik misschien voor je regelen.
Het mooie van fietsen is dat het een spierbelasting is en geen botbelasting het is dus een goede manier om te revalideren.
Ik spreek uit ervaring en wens je veel succes.
fiets-ster schreef:Het mooie van fietsen is dat het een spierbelasting is en geen botbelasting het is dus een goede manier om te revalideren.
Je zult zeker geen stoot-belasting bedoelen. Het fijne van fietsen is, dat het hele been gelijkmatig wordt belast voor herstel. Belangrijk voor mij was de "pompende" werking van de kuitspier op bloed- en lymfevaten. Tegen lymfe-oedeem in de voet. Ook "watertrappen" in het zwembad maakte de enkel weer soepel. Trainen met overdruk op het onderbeen.
Als je fietst worden je botten niet zo belast als bij lopen waarbij ze meer op elkaar komen. Daarom werkt fietsen en zwemmen bijv niet goed tegen botontkalking.

Als je botten beschadigd zijn, kan je vaak wel rustig fietsen (zolang je op takjes, gaten en drempels let) maar is lopen pijnlijk. Je ziet dit bijv bij (oudere) mensen die kraakbeenslijtage hebben.

Het bloed en lymfe systeem is een ander verhaal. Door bewegen voer je makkelijker stoffen af. Als je lympfe vaten heel slecht werken bestaan er zelfs apparaten die je om je been heen doet die pompen. Steunkousen om het onderbeen kan ook helpen.
Vaak zijn niet de botten de grootste zorg, osteoporose uitgezonderd, maar het aansterken van spieren, pezen en gewrichten. In kracht en souplesse. Het verschil tussen links en rechts kleiner maken. Door dagelijks te fietsen en met zoveel mogelijk aanzet op het herstellende been. Dat fietsen werd afgewisseld met lopen op een kruk. Na vier weken zelfs over ruiterpaden in los zand. Ook zwemmen met vinnen ondersteunde het herstel. Na drie maanden was er geen eer meer te behalen voor de fysiotherapeut. Gelet op het letsel, was dat vooraf niet voorzien.

Als 60+ de echte liefde voor het fietsen hervonden. Ook een dag niet gefietst, is een dag niet geleefd.