Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water meenemen op de fiets - Forum Wereldfietser

Water meenemen op de fiets

Ik ga voor het eerst een lange tocht maken (Utrecht-Athene) en vraag me af wat jullie gewoonlijk doen om voldoende water bij je te hebben. Bestaan er waterzakken voor op de fiets? Nemen jullie maar een paar liter mee en vragen jullie aan de locals om de flessen bij te vullen? Of drinken jullie vlak voor vertrek een liter extra om pas later tijdens de etappe te hoeven drinken?
Erg benieuwd naar jullie antwoorden, bedankt vast!

Luuk,

zelf heb ik altijd 3 bidons van 0,7 liter bij me en een PET-fles achterop liggen die (deels) gevuld is met water.
Onderweg kom je vaak genoeg cafeetjes, winkeltjes etc. tegen waar je water bij kunt vullen. Aanbellen bij bewoners helpt ook altijd.
Tot nog toe vrijwel nooit een groot waterprobleem gehad.
Maar je moet natuurlijk wel met beleid gaan fietsen. Niet een bergpas van 2500 meter over willen rijden op het heetst van de dag (40 graden, geen schaduw) wanneer je water bijna op is. Dat is vragen om moeilijkheden.

Freek

Ik neem ook altijd drie 0,7 liter bidons mee. In de westerse wereld zijn er over het algemeen genoeg plaatsen om water te tappen. Daarbij kun je ook denken aan benzinepompen en begraafplaatsen.
Voor langere stukken zonder water kan een beetje planning geen kwaad. Eventueel zet je twee petfleshouders op je frame, zie http://www.re-cycle.nl
Dan heb je al 3,7 liter mee (twee petflessen en een bidon). Moet haast altijd genoeg zijn, behalve voor woestijn gebieden.
Petflessen zijn goedkoop, bijna overal te krijgen en gaan niet snel kapot. Nadeel is dat ze wat hoog zijn en daardoor niet op kleinere frames passen. Let daar dus op.

Heb 2 petflessen op mijn frame. 3 liter. Is voor mij voldoende. De petfles op de schuine buis is tijdens warm weer voorzien van een drinkslang met zo'n bijtventieletje die je gewoon kan kopen bij buitensportzaken. Gewoon een gaatje geboort door een petflesdop plus een heeel klein gaatje ernaast. Dat slangetje met een elastiekje vast aan mijn stuur gebonden. heb gemerkt dat ik toch te weinig drink tijdens het klimmen. Met zo'n slagetje aan het stuur drink je makkelijker en meer. En dat scheelt een slok op een borrel.
Op mijn ligfiets gebruik ik zo'n waterzak die ik achter mijn stoeltje bevestig.
Er zijn ook lagere petflessen voor lagere frames.

Groet, Niko

In de Namibwoestijn heb ik wel eens 30 liter water meegenomen in waterzakken van Ortlieb (maar andere merken hebben die ook). Die deed ik in mijn achtertas bovenop een zacht fleecejasje. Dit is alleen een oplossing als je veel water mee wilt nemen. Bijvoorbeeld als je water inslaat vlak voordat je gaat vrijkamperen. Of noem het wildkamperen indien je met je vriendin reist. :D
Maar het is het verstandigst om in de bewoonde niet te veel drinkwater mee te nemen. Iedere liter is immers weer een kilo extra.

Allemaal hartstikke bedankt voor de antwoorden. Voor mij dus geen enorme waterzak, maar gewoon een paar litertjes water en die steeds bijvullen. Ideaal, zo'n forum! Nogmaals dank!
Luuk

Thanks voor het advies