Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnentent eerst of buiten- en binnentent tegelijk? - Forum Wereldfietser

Binnentent eerst of buiten- en binnentent tegelijk?

Hallo,

Ik vraag me of wat de meesten van jullie hiervan vinden: Is het belangrijk om een tent te hebben waarbij de binnen en buitentent gelijk ( '' twee in één " noem ik het gemakshalve maar) opzet , of is het beter een 'inner first' te hebben.
Uiteraards als het hard regent is de Binnen-en buitentent gelijk , '' twee in één ",makkelijker.
Maar voor het inpakken is het gemakkelijker met twee verschillende zakken, dus de binnentent in één en de buitentent in een andere. En bij een '' inner first'' kun je s' morgens gemakkelijk de buitentent erafhalen, die omkeren en laten drogen.

Als je onder de luifel kookt, kun je bij de '' twee in één " tenten de binnenkant vaak loshaken om meer plaats te maken.
Mijn vraag is nu: Is dit kunnen loshaken van de binnentent om meer plaats te maken voor jullie een reden om een tent al dan niet te kopen?

Bedankt voor een reaktie.
Ik heb jarenlang gekampeerd met tenten waarbij ik eerst de binnentent moest opzetten alvorens de buitentent er over heen te leggen. Nooit echt een probleem geweest.
Maar ik moet zeggen dat het comfort waarbij binnen- en buitentent tezamen worden opgezet nu wel erg op prijs stel. Ik kan mijn tent nu in drie minuten opzetten, een halvering van de opzettijd en kan meer binnenruimte creëren als ik dat zou willen (waarbij in mijn geval de slaapmatten wel ruimte nodig blijven hebben). Al met al comfortabel, maar niet helemaal een reden om van een andere tent af te zien. Mijn tent droogt wel weer onderweg tijdens een lunchpauze, 's-avonds na het opzetten of helemaal niet als het blijft regenen. Als-ie maar regelmatig wordt uitgelaten.
Als ik opnieuw een keuze zou moeten maken zou ik niet weer gaan voor de Hilleberg Nallo waar binnen- en buitentent tegelijk opgezet/ afgebroken wordt. (het kan apart, maar dat is monnikenwerk)

Als het droog is maar (buiten)tent is nat van de condens wordt met het inpakken de binnentent ook zeiknat. Dat valt me zo enorm tegen en dat heb ik bij aankoop niet voorzien.

Dus voor mij liever 2 losse delen en dan is het handig om eerst buitentent op te kunnen zetten maar heb het nooit een nadeel gevonden om eerst buiten- en dan razendsnel de binnentent op te pakken.
Peteragain schreef:Ik vraag me of wat de meesten van jullie hiervan vinden: Is het belangrijk om een tent te hebben waarbij de binnen en buitentent gelijk ( '' twee in één " noem ik het gemakshalve maar) opzet , of is het beter een 'inner first' te hebben.
Ook ik heb jarenlang tenten gehad waarbij eerst de binnentent opgezet moest worden en daarna de buitentent er overheen kwam. Dit functioneerde prima, al was het bij fikse regen wel zo dat ik na het opzetten een dweil door de binnentent moest halen om deze droog te maken voordat ik mijn slaapmatje er in uit kon rollen.

De laatste jaren heb ik een tent waarbij de binnentent in de buitentent hangt. Het grote voordeel is dat de binnentent ook bij regen droog blijft bij het opzetten.
Hoewel ik de binnentent los kan maken van de buitentent (en dus 2 pakketjes kan maken i.p.v. 1 grotere) doe ik dit vrijwel nooit omdat het me te veel tijd kost.

Jan
Bedankt voor de reacties. Het heeft zoals ik al vaak gelezen heb voor en nadelen, ligt er aan waar je de tent gebruikt, in een vochtig of droog en warm gebied.

Ik heb zelf een twee in een, en vind dat erg gemakkelijk uiteraard.

Gave foto's Jan, met name die onder de rubriek '' mooiste plaatjes '', en interessant die foto's van tenten. Met name die groene geodesic lijkt me een ideaal model, en niet alleen vanwege de schitterende kleur. Is dat een Wechsel? of een Terra Nova?
Heb zelf een vango spectre . Duurt ongeveer vijf tot zes minuten om het rustig op te zetten.
Peteragain schreef:.... Met name die groene geodesic lijkt me een ideaal model, en niet alleen vanwege de schitterende kleur. Is dat een Wechsel? of een Terra Nova?
't Is een Lowland Conquest (één van de eerste modellen).
heb zelf een niet al te dure tent waarbij ik de buitentent eerst op moet zetten en dan de binnentent er in kan hangen. Volgens de handleiding moet de binnentent altijd losgehaald worden,maar dat doe ik dus niet. Dit heb ik geleerd tijdens een kampeerweekend rondje Groningen van een medefietser; laat maar gewoon hangen was zijn boodschap. :P

Enkel wanneer het echt heeft geregend haal ik de binnentent los, en een beetje condens is anders zo weer weg.

Volgens mij het is wel sneller om eerst je binnentent op te zetten en dan de buitentent eroverheen te doen ipv andersom.
Ik heb jaren een "goedkope tent" van de VD gehad. Het prettige van dit model vond dat ik de binnentent bij nat en vochtig weer snel en gemakkelijk los kon halen van de buitentent. Op de fiets verpakte ik de binnentent in een "droge tas" en de buitentent in de "natte tas". Bij aankomst op de volgende camping zette ik eerst de buitentent op en daarna de binnentent.
Altijd een droge slaapplek.
Dit jaar heb ik een nieuwe tent aangeschaft waar ik het zelfde kunstje kan doen. Lowland Caribou 3. En bij erg nat weer overdag koppel ik de binnentent los voor de helft voor wat meer zit-,en kookruimte.

Bij droog weer en weinig condens gaat het hele pakket in de droge tas.

Groet Eddie
Mij zal het een biet wezen, binnen-/buitentent eerst of beiden tegelijk.
Een tent met veel ventilatie, helpt veel meer!

Alleen in warme gebieden (woestijn enz.) is het prettig alleen de binnentent op te kunnen zetten.
M.i. erg kort door de bocht. Zoals Eddie al aangeeft kan het fijn zijn dat je te allen tijde je binnentent droog in kunt pakken (en op kunt zetten) bij regen.
Dat het erg fijn is om een goed ventilerende tent te hebben is evident en staat m.i. los van de vraag van de TS..

Groet
Eric
Op het moment van op-/afbreken is er een bepaalde situatie in de luchtvochtigheid. Als het regent, wordt je tent hoe dan ook nat. Binnen- én buitentent i.h.a. De buitentent lijkt me duidelijk, aan de binnentent zit het grondzeil vast, welke dan nat is en de binnentent vochtig/nat maakt.
Op het moment dat het weer droog is, zorgt een goede ventilatie juist voor het sneller drogen van de (binnen)tent. Hier maakt een goed ventilerende tent het verschil.

Als er sprake is van condens, maakt een goed ventilerende tent het verschil. Dan is binnen-/buitentent eerst of samen op-/afbreken geen issue.

Vandaar mijn eerdere antwoord.

Als het erg warm is, kan het daarentegen handig zijn om alleen een binnentent op te zetten, bijvoorbeeld in een woestijn. Stukje privacy tegen langskomend verkeer, tegen wind, en tegen insecten.
Ik zet mijn tent altijd op een stuk plastic (zonder weekmakers). Op deze manier blijft het grondzeil ook droog als het gaat regenen.
Een paar druppels op mijn binnentent vind ik niet erg. Zorg er voor dat je stokken uitgevouwen zijn voordat je de binnentent ga uitvouwen. Dan kunnen er nooit heel veel druppels op vallen. Wat voor mij belangrijk is aan een tent in volgorde:

1. Kwaliteit materiaal
2. Gewicht
3. Windbestendigheid
4. Ruimte
5. Ventilatie
6. Snel opzetten

Maar met een goede tent zijn al deze punten meestal wel in orde.
DeFietsreiziger schreef:Een paar druppels op mijn binnentent vind ik niet erg. Zorg er voor dat je stokken uitgevouwen zijn voordat je de binnentent ga uitvouwen. Dan kunnen er nooit heel veel druppels op vallen.
Nou wij hebben wel is stortbuien meegemaakt zodat het de hele dag heel hard regende, het kwam met bakken uit de lucht. In dat geval vallen er wel heel veel druppels op de binnentent lijkt mij.

Wij hebben zelf de binnentent los in de buitentent, en we halen deze ook uit elkaar omdat we zo de tent verdelen over de bagage. En ten tweede wordt de binnentent zo niet nat door de buitentent.
Wij hebben een Vrijbuiter Biker tent. Hierbij zet je heel gemakkelijk eerst de buitentent op, daarna hang je de binnentent erin.
Ik laat grondzeil, binnentent en buitentent aan elkaar zitten. Lekker snel opzetten en opbreken is mijn motto. Alleen na lang gebruik haal ik de drie delen uit elkaar en maak ik de drie delen met warmwater schoon.

x

x
Ik ben inmiddels aan mijn 4e tent.

De eerste drie waren eerst binnentent opzetten dan buitentent. Regen heb ik nooit als nadeel gezien. Je doet eerst de stokken in elkaar, bevestigd deze heel snel gooit dan de buitentent eroverheen voor je de boel vastzet, maar dan moet het al wel hard regenen. Die paar druppels drogen snel.

Heb nu buiten- en binnentent aan elkaar vast, het maakt mij niets uit. Voordeel sneller opzetten (maar dat scheelt maar weinig), nadeel groot pakket, want de binnentent losmaken is wel heel veel werk.

Ik zou daar niet mijn keuze van af laten hangen, maar ik gebruik je punten ook niet.

Ik heb bijv nog nooit mijn buitentent laten drogen voor ik wegging. Als ik wakker ben, zit ik ook snel op de fiets, die tent droogt wel weer bij aankomst. Je kan je tent ook wat langer laten staan en als laatste afbreken bijv. Is denk ik ook minder werk dan de buitentent weer ergens ophangen of neerleggen.

Met een benzinebrander kook ik ook niet onder de luifel.
Nu staat de ingang van de tent haaks op de ingang van de binnentent. Heel onhandig met koken. Hiervoor had ik een dwarsslaper, kon ik vanuit de binnentent buiten koken. En makkelijker in en uit stappen. Daar ga ik bij volgende tent weer opletten.

Ik zit nooit in een voortent, jij zo te lezen wel.

Mijn fiets kan plat in de voortent liggen waardoor ik veel dieper en ontspanner slaap. Dat was mijn criteria om deze tent te kopen. En gewicht, kwaliteit en prijs.

Ik wilde bijv geen tentdoek dat als het nat is, meteen op de binnentent ligt, hierdoor is wel mijn tentgewicht hoger.

Voor jou kan de beslissing dus heel anders zijn.

Lastig hè, tent uitzoeken, succes ermee!
Mijn voorkeur is; Buitentent eerst en dan binnentent. De redenen zal ik niet (weer) herhalen ;-)
Mijn Nordisk Norheim 2 heeft echter één nadeel: Het staat niet op zichzelf.
Is er een "buitentent dat op zichzelf staat" waarna je de binnentent op kunt hangen?
Reboli schreef:Mijn voorkeur is; Buitentent eerst en dan binnentent. De redenen zal ik niet (weer) herhalen ;-)
Mijn Nordisk Norheim 2 heeft echter één nadeel: Het staat niet op zichzelf.
Is er een "buitentent dat op zichzelf staat" waarna je de binnentent op kunt hangen?
Bedoel je vrijstaand met de opbergruimtes ook? Zoals de Akka van Fjallraven? of de Soulo van Hilleberg? Vrij prijzig,
Een goed alternatief is de Phad X2 of Phad X3 van Coleman. Deze hebben een geodesic, dus erg windvast, ontwerp en zijn helemaal vrijstaand.