Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogtemeter - Forum Wereldfietser

Hoogtemeter

Wie heeft ervaring met de combinatie fietscomputer/hoogtemeter?
Alvast bedankt voor reacties.
Bert Sitters is nu aan het fietsen met gecombineerde hoogtemeter en kilometerteller in Taiwan. Bert, wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

Lohman in Amsterdam (geeft doorgaans goede adviezen) raadde mij een Ciclomaster aan. Die zou het heel redelijk doen. De rest (Cateye etc.) was volgens hen sowieso prut.

Ik heb een jaar rondgereden met een CM 414 Alti M en ben niet erg onder de indruk. Vergelijkingsmateriaal (andere hoogtemeters) heb ik echter niet.

In het binnenland van Mexico, op zo'n 1500 meter, heb ik de hoogte ingesteld aan de hand van een daar aanwezige gedetailleerde kaart. Na een paar duizend kilometer kwam ik aan op zeeniveau, alwaar de Ciclomaster vrolijk +120 meter aangaf.

Het zal vast helpen als je wat vaker de hoogtemeter gelijk kunt zetten. Maar ja, daar heb je wel een goede kaart of iets dergelijks voor nodig.

De CM 414 heeft ook nog een hellingmeter. Die is volstrekt onbetrouwbaar.

Overigens: een duur horloge met hoogtemeter zou ik op een reis naar ontwikkelingslanden afraden. Die valt veel te veel op (dieven, corrupte officials, etc.).

Gaele

Een hoogtemeter in de fietscomputer meet de luchtdruk. De luchtdruk op grote hoogte is lager, dan op zeeniveau. Op zich werkt het redelijk, maar dan moet de barometerdruk wel hetzelfde blijven.
Om verschillen te voorkomen zou je het ding regelmatig moeten ijken, wat alleen met een gedetailleerde kaart kan. Maar zelfs dan kunnen er verschillen optreden.
Kortom, als je niet regelmatig ijkt en/of de weersomstandigheden slaan om, dan is de meting min of meer waardeloos.

Beter is dan GPS, die de hoogte bepaald aan de hand van satelieten.

jpost0760 schreef:Beter is dan GPS
Daar was laatst een erg uitgebreide discussie over in nl.fiets. Een barometrische hoogtemeter regaeert namelijk sneller dan een GPS en doet het ook tussen de bomen. Lees er alles in http://groups.google.com/groups?q=hoogt ... .nl&rnum=3

Groeten, Leon

Een barometische hoogtemeter mag dan sneller zijn, GPS hoef je niet te ijken en heeft geen last van wissellende weersomstandigheden. Beter is in dit opzicht dus betrouwbaarder (meting klopt). Beter een trage goede meting dan een snelle slechte.

Wij gebruiken al 5 jaar de Cateye at100, een fietscomputer met hoogtemeter. Dat dit een prut apparaat zou zijn begrijp ik niet, wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, hij lijkt zelfs behoorlijk nauwkeurig te werken. Wij zijn nog nooit op zeenivo aangekomen met de aanduiding dat we ons op 120 meter hoogte bevonden!
Supernauwkeurig is zo'n ding natuurlijk nooit; luchtdrukverschillen maken een verschil. Stop je 's avonds op bv 1700 meter, dan zie je vaak 's morgens dat je gezakt bent naar 1675 meter...

Ik heb een Casio Protrek-horloge met hoogtemeter en die werkt prima; uiteraard moet je hem regelmatig ijken maar dan werkt de hoogtemeter zeer nauwkeurig, plotselinge weersveranderingen voorbehouden.
Het horloge ziet er niet echt flashy uit dus met de opgewekte begeerte zal het wel loslopen.

Bedankt voor alle reacties. Denk dat ik het speeltje nog maar even laat voor wat het is.
Groet, Albert