Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor de knutselaars: kransjes kun je opnieuw gebruiken! - Forum Wereldfietser

Voor de knutselaars: kransjes kun je opnieuw gebruiken!

Hoi,

Ik heb het vandaag eindelijk getest, nog met veel dank aan wereldfietser Harm
"we mean you no harm" Reintjes, die een schat aan kennis bezit en voor elk practisch
en onpractisch fietsprobleem een oplossing heeft.

Wat is het probleem?

Op een gegeven moment overkomt het elke fietser die zelf zijn derailleurfiets
onderhoud. Je legt een nieuwe ketting op je fiets en het gaat eigenlijk best, behalve
op uitgerekend het meest gebruikte kransje: telkens als je een beetje kracht zet
hoor je een knal en een schok gaat door je benen. De ketting slaat over.

Uiteraard is het net zaterdagmiddag vijf uur en je hebt ook geen zin om een hoop
geld neer te leggen voor een compleet pion. Het is daarbij onwaarschijnlijk dat de
fietsenwinkel bij jou in de buurt je één enkel kransje wil verkopen, of misschien
bevindt je je wel in een vreemd land waar de voorzieningen wat minder zijn dan hier.

Wat is er aan de hand?

Het gewraakte kransje is net iets te ver versleten. Hoe dat precies uitziet kun je
hieronder zien.

Afbeelding

Het kransje op de foto draait met de klok mee. Bij het versleten kransje grijpen
de rollen van de ketting, die hier als rode cirkels zijn weergegeven, hogerop de tandjes
aan. Ze kruipen als het ware naar boven. Bij een versleten ketting gaat dat nog lang
goed, maar als je er dan een nieuwe oplegt schieten ze over de top heen.

Wat kun je er aan doen?

Het is natuurlijk erg lastig om verloren materiaal opnieuw op de tandjes te brengen,
maar je ziet op de foto wel dat de tandjes best breed zijn. Je kunt dus materiaal
wegnemen om de oorspronkelijke vorm te herstellen. Dat kan omdat de ketting
slechts in één richting tegelijk trekt; het maakt niet uit of de "gaten" tussen de tandjes
breder worden

Welk materiaal moet je weghalen?

Op onderstaande foto is dat aangegeven.

Afbeelding

Je haalt op alle tandjes op de in rood aangegeven plek links op de foto materiaal
weg zodat daarna de rollen van de ketting weer op hun oorspronkelijke plaats
aangrijpen.

Wat heb je nodig?

Het enige wat de normale knutselaar moet aanschaffen of wat je op reis mee zou
moeten nemen is het volgende slijpsteentje van 3 gram, verkrijgbaar bij elke
doe-het-zelfzaak. De diameter bedraagt ongeveer 10 mm, maar het deel dat we
gebruiken heeft een diameter van ca. 7,5 mm.

Afbeelding

Daarnaast heb je een boormachine nodig, liefst een met laag regelbaar toerental.
Handig zijn verder een bankschroef en een staafvormig ding, zoals een boortje,
met een diameter van 8 mm. en een schrijfstift.

Nog dingen waar je op moet letten?
  • Markeer het eerste tandje wat je gaat behandelen om te zorgen dat je maar
    eenmaal een rondje maakt.

    Haal geen meteriaal aan de basis weg, dan zou de diameter van het geheel
    kleiner worden en dat is niet de bedoeling.

    Haal als je klaar bent met weghalen van materiaal zoals aangegeven de scherpe
    randjes en de ernstige bramen weg.
Succes!

Deze tekst staat ook op http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... nsjes.html

Leon, grandioos! Heb je het ook werkelijk uitgeprobeerd en hoelang heb je er mee doorgefietst? Als dit echt werkt laat het dan Marten in zijn dictaat Vakantiefietsen opnemen. En eh, mogen we dit als tip ter zijner tijd in De Wereldfietser plaatsen?

Hoi Leon.
Het probleem is mij heel bekend. Toen wij nog tandem reden vernieuwde ik op het laatst de ketting om de 800 km. om daarmee de noodzaak van het vernieuwen van een of meer tandwieltjes te voorkomen. Je uitleg is heel verhelderend en ik geloof in je oplossing. Ga het zeker uitproberen, hoewel het probleem nu wij op ligfietsen rijden, vanwege de 2 1/2 keer zo lange ketting, veel minder speelt.

Eric Schuijt schreef:Heb je het ook werkelijk uitgeprobeerd en hoelang heb je er mee doorgefietst?
Als dit echt werkt laat het dan Marten in zijn dictaat Vakantiefietsen opnemen. En eh,
mogen we dit als tip ter zijner tijd in De Wereldfietser plaatsen?
Ja, ik heb het vanmiddag geprobeerd. Spannend was natuurlijk de echte proef.
Sloeg hij over of niet? Nee dus 8) (De huidige ketting is met 300 km nog z.g.a.n.)
Je mag het natuurlijk in het blad zetten ( 8) ), maar ik zou nog wel meer willen proberen,
het was vanmiddag een eerste test. Ook hoor ik erbij op te merken dat het niet werkt bij
tandwieltjes die te ver heen zijn, zoals deze:
Afbeelding
Je ziet bij de onderste (overigens geen kransje maar een kettingblad 24) dat de tandjes
al beginnen af te breken. De bovenste is nauwelijks beter, de bramen zijn al zo grof
dat er niet veel meer overblijft als je ze weghaalt. Ook is er vaak materiaal in de breedte weggesleten.
Meer ervaring volgt in de loop der tijd :D
Groeten, Leon

Een andere oplossing is om het kransje gespiegeld weer op de cassette te zetten. Dan heb je als het ware weer een nieuw kransje.

Bij de meeste cassettes (Shimano) moet je wel een nokje wegvijlen om dit passend te maken.

Groeten,

Marco de Wit

Marco de Wit schreef:Een andere oplossing is om het kransje gespiegeld weer op de cassette
te zetten. Dan heb je als het ware weer een nieuw kransje.
Bij de meeste cassettes (Shimano) moet je wel een nokje wegvijlen om dit passend te maken.
Helaas Marco,
Dit kon bij de UG-kransjes, maar die worden al ruim 10 jaar niet meer gemaakt :cry:
Vanaf het Hyperglidetijdperk zijn de tanden op zijn minst deels asymmetrisch,
dwz. de kant waar de ketting niet aangrijpt is meer horizontaal. Ook zijn de huidige kransjes
links-rechts-asymmetrisch: aan de buitenkant is meteriaal weggeslepen om het schakelen
te vergemakkelijken, aan de binnenkant niet. Dus als je de kransjes omkeert
dan steken de tandjes als het ware naar buiten. Misschien dat je dat allemaal
ook weg kunt vijlen, maar dan ben je wel even bezig.
Maar misschien zijn er nog wel goedkoop fabrikaat spullen die op UG-kransjes lijken?
Met de kleinste kettingbladen kan het omkeren wel nog vaak wel trouwens. Voor wereldfietsers,
die toch vaak op het kleinste blaadje tegen de bergen op rijden, wel handig om te weten.
Groeten, Leon

Dit alles is niet snel nodig als je je ketting goed onderhoud. Als je met goed onderhoud dan toch een keer je ketting moet vervangen, dan maar gelijk het tandrad ook (althans, dat is hoe ik erover denk).