Hoi,
Ik heb het vandaag eindelijk getest, nog met veel dank aan wereldfietser Harm
"we mean you no harm" Reintjes, die een schat aan kennis bezit en voor elk practisch
en onpractisch fietsprobleem een oplossing heeft.
Wat is het probleem?
Op een gegeven moment overkomt het elke fietser die zelf zijn derailleurfiets
onderhoud. Je legt een nieuwe ketting op je fiets en het gaat eigenlijk best, behalve
op uitgerekend het meest gebruikte kransje: telkens als je een beetje kracht zet
hoor je een knal en een schok gaat door je benen. De ketting slaat over.
Uiteraard is het net zaterdagmiddag vijf uur en je hebt ook geen zin om een hoop
geld neer te leggen voor een compleet pion. Het is daarbij onwaarschijnlijk dat de
fietsenwinkel bij jou in de buurt je één enkel kransje wil verkopen, of misschien
bevindt je je wel in een vreemd land waar de voorzieningen wat minder zijn dan hier.
Wat is er aan de hand?
Het gewraakte kransje is net iets te ver versleten. Hoe dat precies uitziet kun je
hieronder zien.
Het kransje op de foto draait met de klok mee. Bij het versleten kransje grijpen
de rollen van de ketting, die hier als rode cirkels zijn weergegeven, hogerop de tandjes
aan. Ze kruipen als het ware naar boven. Bij een versleten ketting gaat dat nog lang
goed, maar als je er dan een nieuwe oplegt schieten ze over de top heen.
Wat kun je er aan doen?
Het is natuurlijk erg lastig om verloren materiaal opnieuw op de tandjes te brengen,
maar je ziet op de foto wel dat de tandjes best breed zijn. Je kunt dus materiaal
wegnemen om de oorspronkelijke vorm te herstellen. Dat kan omdat de ketting
slechts in één richting tegelijk trekt; het maakt niet uit of de "gaten" tussen de tandjes
breder worden
Welk materiaal moet je weghalen?
Op onderstaande foto is dat aangegeven.
Je haalt op alle tandjes op de in rood aangegeven plek links op de foto materiaal
weg zodat daarna de rollen van de ketting weer op hun oorspronkelijke plaats
aangrijpen.
Wat heb je nodig?
Het enige wat de normale knutselaar moet aanschaffen of wat je op reis mee zou
moeten nemen is het volgende slijpsteentje van 3 gram, verkrijgbaar bij elke
doe-het-zelfzaak. De diameter bedraagt ongeveer 10 mm, maar het deel dat we
gebruiken heeft een diameter van ca. 7,5 mm.
Daarnaast heb je een boormachine nodig, liefst een met laag regelbaar toerental.
Handig zijn verder een bankschroef en een staafvormig ding, zoals een boortje,
met een diameter van 8 mm. en een schrijfstift.
Nog dingen waar je op moet letten?
Deze tekst staat ook op http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... nsjes.html
Ik heb het vandaag eindelijk getest, nog met veel dank aan wereldfietser Harm
"we mean you no harm" Reintjes, die een schat aan kennis bezit en voor elk practisch
en onpractisch fietsprobleem een oplossing heeft.
Wat is het probleem?
Op een gegeven moment overkomt het elke fietser die zelf zijn derailleurfiets
onderhoud. Je legt een nieuwe ketting op je fiets en het gaat eigenlijk best, behalve
op uitgerekend het meest gebruikte kransje: telkens als je een beetje kracht zet
hoor je een knal en een schok gaat door je benen. De ketting slaat over.
Uiteraard is het net zaterdagmiddag vijf uur en je hebt ook geen zin om een hoop
geld neer te leggen voor een compleet pion. Het is daarbij onwaarschijnlijk dat de
fietsenwinkel bij jou in de buurt je één enkel kransje wil verkopen, of misschien
bevindt je je wel in een vreemd land waar de voorzieningen wat minder zijn dan hier.
Wat is er aan de hand?
Het gewraakte kransje is net iets te ver versleten. Hoe dat precies uitziet kun je
hieronder zien.
Het kransje op de foto draait met de klok mee. Bij het versleten kransje grijpen
de rollen van de ketting, die hier als rode cirkels zijn weergegeven, hogerop de tandjes
aan. Ze kruipen als het ware naar boven. Bij een versleten ketting gaat dat nog lang
goed, maar als je er dan een nieuwe oplegt schieten ze over de top heen.
Wat kun je er aan doen?
Het is natuurlijk erg lastig om verloren materiaal opnieuw op de tandjes te brengen,
maar je ziet op de foto wel dat de tandjes best breed zijn. Je kunt dus materiaal
wegnemen om de oorspronkelijke vorm te herstellen. Dat kan omdat de ketting
slechts in één richting tegelijk trekt; het maakt niet uit of de "gaten" tussen de tandjes
breder worden
Welk materiaal moet je weghalen?
Op onderstaande foto is dat aangegeven.
Je haalt op alle tandjes op de in rood aangegeven plek links op de foto materiaal
weg zodat daarna de rollen van de ketting weer op hun oorspronkelijke plaats
aangrijpen.
Wat heb je nodig?
Het enige wat de normale knutselaar moet aanschaffen of wat je op reis mee zou
moeten nemen is het volgende slijpsteentje van 3 gram, verkrijgbaar bij elke
doe-het-zelfzaak. De diameter bedraagt ongeveer 10 mm, maar het deel dat we
gebruiken heeft een diameter van ca. 7,5 mm.
Daarnaast heb je een boormachine nodig, liefst een met laag regelbaar toerental.
Handig zijn verder een bankschroef en een staafvormig ding, zoals een boortje,
met een diameter van 8 mm. en een schrijfstift.
Nog dingen waar je op moet letten?
- Markeer het eerste tandje wat je gaat behandelen om te zorgen dat je maar
eenmaal een rondje maakt.
Haal geen meteriaal aan de basis weg, dan zou de diameter van het geheel
kleiner worden en dat is niet de bedoeling.
Haal als je klaar bent met weghalen van materiaal zoals aangegeven de scherpe
randjes en de ernstige bramen weg.
Deze tekst staat ook op http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... nsjes.html