Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ziektekosten/reis verzekering tijdens lange reis - Forum Wereldfietser

Ziektekosten/reis verzekering tijdens lange reis

Dag mensen,

Ik heb geen zin om de forum door te zoek naar oude informatie, omdat de meeste draadjes al besmet zijn met nutteloos discussies en off topic hi-jacks :lol:

Het vraag:

Wat is wijsheid qua verzekering voor een lange reis?

Basic pakket aanhouden met een aangevuld doorlopende reisverzekering? (+/- €100 +€5 per maand)

Of heeft iemand al tips voor en uitgebreid reisverzekering die alles dekt? Die aanzienlijk goedkoper is dan €1200 per jaar.

Het gaat om een reis van (totmijngeldopis) Jaren.

@ Eric, ik weet dat er jaarlijks een boek van je verschijnt met veel tips over een wereldreis :lol: Dus je hoeft hier geen reclame te maken 8). Ik heb voorgenomen om geen boeken meer te kopen voor dat ik weg ga.
Het is best lastig om een goede langlopende reisverzekering te vinden, maar... wij gebruiken op het ogenblik worldwideinsure.com
Dat is iig stukken goedkoper dan de rest. Hier kun je tot 18 maanden verzekeren en daarna kun je er nog eens 18 maanden aan vast knopen zonder dat je terug naar de EU hoeft. (wel even goed de kleine lettertjes lezen natuurlijk)
En je kunt kiezen uit een aantal pakketten.
Succes,
Aaldrik
@ Aaldrik: Bedankt, Worldwideinsure lijkt een "no thrills" verzekering, maar is wel een stuk goedkoper idd.

Zijn er nog meer mensen met tips?

Met een beetje googlen zit er wat informatie op het site van JoHo(?)

1) JoHo Special ISIS

Compleet pakket, dat volledige dekking biedt, ook zonder ziektekostenverzekering in Nederland. Zelfs tot 4 jaar aaneengesloten verblijf in het buitenland te verzekeren, jaarlijks tot 3 tussentijdse bezoeken aan Nederland meeverzekerd, inclusief dekking avontuurlijke sporten en hoge bagagedekking. Geen beperkingen in de dekking bij een verlenging! De beste keuze, of je nu wel of geen basisverzekering hebt lopen. Nu een lagere premie als je een basisverzekering in NL hebt lopen tijdens je verblijf in het buitenland. Geen leeftijdstoeslagen.

2) Globetrotter Reisverzekering van Mondial Assistance

Compleet pakket, geen ziektekostenverzekering nodig in Nederland, maximaal 2 jaar aaneengesloten te verzekeren, 1 tussentijds bezoek voor de gehele periode is mee te verzekeren. Tot maximaal 2 jaar af te sluiten. Vanaf 31 jaar een leeftijdstoeslag.

3) Lang op Reis verzekering Europeesche

Wereldreisverzekering waarbij de diverse modules los kunnen worden afgesloten. Looptijd maximaal 2 jaar. Inclusief (max. 21 dagen totaal) tussentijds(e) bezoek(en) aan NL gedekt. Meest uitgebreide dekking bijzondere sporten! Vanaf 35 leeftijdstoeslag.

4) Goudse Wereldreizigerspolis

Uitgebreide wereldreisverzekering. Specifieke kenmerken: tijdelijke arbeidsongeschiktheidsdekking, thuiskomst dekking, veel mogelijkheden qua hoogte van de dekking. Looptijd max. 2 jaar.

--------------------------------------------------------------------------------------

Dat word veel kleine letters lezen......Maar voor mij gaat het voornamelijk om medische kosten, en de kosten van mijn lijk naar de grofvuil brengen in buitenland zonder dat de thuisblijvers last van hebben.

Als je spullen gejat wordt kommen ze toch altijd onderuit omdat je geen toezicht had...
Als er een negatief reis advies is ben je ook de lul :?

Misschien dat ik ze allemaal aanschrijf voor verzekering op maat, "till death do us part" + repatriering van mijn fiets.
Naast mijn basisverzekering, heb ik net een doorlopende reisverzekering afgesloten voor een lange reis buiten Europa. Die dekt annuleringskosten, extra kosten medische hulp, schade aan materiaal door mijn schuld en of door derden, diefstal … Via mijn werkgever heb ik 10% korting gekregen. Alles bij elkaar minder dan 30 euro in de maand. Ik ben niet van plan eigen fiets te nemen. Ik reis licht en huur of koop een fiets in landen waar ik reis.

Op deze site (zonder commercieel doel) zijn wat tips over verzekeringen:
http://www.wijzeringeldzaken.nl/verzekering

Succes
---
He Shane,

Ik had voor mijn reis Nederland-Australie afgelopen april een Globetrotter-verzekering afgesloten. Nadat ik in de buurt van Irkutsk overvallen was, heeft MA mij fantastisch begeleid en de terugreis en betaling naar Nederland voor hun rekening genomen.

Ook toen 4 geleden in Kirgizie een tas vol fietsspullen was gestolen, hebben zij dit zonder problemen helemaal vergoed.

Een zeer tevreden MA-klant :D (nee, ik heb geen aandelen in dit bedrijf) :D
Ik heb geloof (sorry :wink: ) ik laatst gelezen dat FBTO een speciale reisverzekering heeft voor mensen die lang op reis gaan. FF bellen ze zijn altijd zeer hulpvaardig.
Hallo Shane,
Als fietsende verzekeringsadviseur kan ik je het volgende adviseren.
OOM Verzekeringen heeft de Global Traveler-verzekering. Dit is een pakket van diverse flexibele dekkingen voor onder andere een ziektekosten-, SOS-, en reisverzekering die je voor 2 jaar of voor onbeperkte tijd kunt afsluiten. Zeer uitgebreide dekking tegen een scherpe premie. Heb je vragen laat maar horen.
https://www.oomverzekeringen.nl/nl/buit ... matie.aspx

Groetjes Raimundo
Hallo,

Even doorbordurend op Shane zijn vraag;

Wat is wijsheid qua verzekering voor een lange reis?

1. Basic pakket aanhouden met een aangevuld doorlopende reisverzekering?
(+/- €100 +€5 per maand)

2. Of heeft iemand al tips voor en uitgebreid reisverzekering die alles dekt?
Die aanzienlijk goedkoper is dan €1200 per jaar.


Het is toch lastig/tot bijna onmogelijk om van de basisverzekering af te komen?? Dus is optie 1 toch de goedkoopste?? Ik weet dat uitschrijven uit de burgelijke stand geen zin heeft. Men heeft mij al eens verteld dat als "de intentie er is terug te keren naar Nederland, het stopzetten van de basisverzekering niet mogelijk is" Men riskeert dus altijd een fikse boete...

Bij optie twee 2 heb je dan toch een duurdere langlopende reisverzekering incl. ziektekosten EN een basisverzekering voor ziektekosten in Nederland??

Maar misschien heeft iemand andere ervaringen en wel de basisverzekering kunnen stopzetten en in plaats daarvan een langlopende reisverzekering inclusief ziektekosten kunnen afsluiten?

Ik ben benieuwd!!

Groet,
Gerco.
Mijn vriendin Laura en ik vertrekken 5 Januari voor langer als 1 jaar op reis. Wij staan in 2011 niet meer ingeschreven in Nederland en aangezien Laura in dec 2010 al ontslag heeft genomen zou dat betekenen dat zij geen basisverzekering hoeft te hebben. In mijn geval is het iets anders, ik neem mijn vele vakantiedagen op en officieel ben ik dus nog tot 1 april 2011 in dienst. Ik ga ervanuit dat ik tot 1 april nog in de basisverzekering dien te blijven totdat ik ontslag neem. Althans als ik de website van de rijksoverheid moet geloven, daar staat dat als je werkt je in de basisverzekering dient te blijven tenzij je ontslag neemt, ik heb dan vakantie dus eigenlijk geen werk, krijg wel salaris dus zal wel als werk beschouwd worden? Ik ga binnenkort maar eens telefonisch of per email informeren bij mijn ziekenfonds verzekering en ook bij de rijksoverheid want een boete van 30% vinden we maar niks.

Meer info: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 08g076.pdf
@ Cyril:

Volgens mij is de verplichting om verzekerd te zijn volgens de basisverzekering onafhankelijk van het feit of men werkt of niet. Als men in Nederland woont, moet men verzekert zijn. De ziekenfondsverzekering die gekoppeld was aan het werk hebben en de hoogte van het inkomen bestaat immers niet meer.

Op de site van de rijksoverheid vondt ik wel de vogende info:

Langer dan een jaar
Als u voor langere tijd in het buitenland verblijft, bijvoorbeeld tijdens een wereldreis, dan bepaalt uw Nederlandse zorgverzekeraar of u nog voor de Zorgverzekeringswet in Nederland woont. Hiervan hangt af of u een Nederlandse zorgverzekering moet hebben. Ook als u zich uit de Gemeentelijke Basisadministratie uitschrijft, kunt u verzekeringsplichtig blijven.


Het lijkt mij raadzaam eens voor meer informatie met je zorgverzekeraar en/ of met rijksoverheid contact op te nemen, voordat je je basisverzekering opzegt. Ook bij de CVZ kan je dacht ik meer info verkrijgen en een specifieke vraag stellen over dit onderwerp. Hopelijk kom je dan bij terugkomst niet voor de onaangename verrassing dat je beboet wordt.

Ikzelf heb bij het tijdelijk werkzaam zijn in het buitenland een dergelijk akkefietje gehad. Toen was er gelukkig een uitzondering omdat ik via mijn buitenlandse werkgever toch verzekert was en daardoor vrijstelling had voor de basisverzekering hier in Nederland.

Succes en laat je bevindingen a.u.b. weten.

Gerco
raimundo schreef:Hallo Shane,
Als fietsende verzekeringsadviseur kan ik je het volgende adviseren.
Groetjes Raimundo
Verzekeringsadviseur zal wel! Maar ook onafhankelijk? Ik heb even gekeken wat ik bij OOM zou moeten betalen voor een Global Traveler-verzekering voor onbepaalde tijd: voor ziektekosten met € 1000,= eigen risico is dat een maandelijkse premie van € 535,= (zegge vijfhonderd vijfendertig euro). Oftewel 7 keer zoveel als ik nu betaal voor mijn basisverzekering.

Gerd
Gaat een leuk verhaal worden geloof ik :?
Gerco schreef: Langer dan een jaar
Als u voor langere tijd in het buitenland verblijft, bijvoorbeeld tijdens een wereldreis, dan bepaalt uw Nederlandse zorgverzekeraar of u nog voor de Zorgverzekeringswet in Nederland woont. Hiervan hangt af of u een Nederlandse zorgverzekering moet hebben. Ook als u zich uit de Gemeentelijke Basisadministratie uitschrijft, kunt u verzekeringsplichtig blijven.
Op de site van JoHo Staat o.a."Blijft men één jaar of langer aaneengesloten weg, dan is dat een indicatie voor het niet aannemen van ingezetenschap."
Hier staat ook in: Wat als u ontslag krijgt of neemt?
Als u niet in Nederland woont en ontslag krijgt of ontslag neemt dan valt u niet
meer onder de Nederlandse sociale zekerheidswetgeving. U moet dan uw
zorgverzekering opzeggen.

Mijn plannen zijn om meer dan een jaar weg te zijn, Heel misschien dat ik niet terug kom, maar dat zien we nog wel. Ben nog niet uit of ik uitschrijf, dat is afhankelijk van of mijn vriendin de huis overneemt of dat hij verkocht word (fat chance met huidige markt).
Gerco schreef: 1. Basic pakket aanhouden met een aangevuld doorlopende reisverzekering?
(+/- €100 +€5 per maand)

2. Of heeft iemand al tips voor en uitgebreid reisverzekering die alles dekt?
Die aanzienlijk goedkoper is dan €1200 per jaar.[/color]
Optie 2 is gewoon optie 1 x12 +/- en daar zoek ik dus een goedkoper optie/beter optie.

Maar uit eindelijk is het gewoon een risico/kosten plaatje denk ik, ik moet wel even uitzoek wat verplicht is.

Een voordeel, ik ben toch een buitenlander :lol: .

Edit: De website van JoHo Insurances is in de eerst instantie een ramp om doorheen te komen maar er staat verrot veel informatie op over lange reizen,verzekering en tips.
Hey Shane,

Dat je een buitenlander bent, kan inderdaad een groot verschil maken.

Het citaat uit het pdf van de rijksoverheid is volgens mij inderdaad bekeken vanuit de cituatie dat een expat hier in nederland werkt.

Hier staat ook in: Wat als u ontslag krijgt of neemt?
Als u niet in Nederland woont en ontslag krijgt of ontslag neemt dan valt u niet
meer onder de Nederlandse sociale zekerheidswetgeving. U moet dan uw
zorgverzekering opzeggen.


Dat zou dus voor jouw van toepassing kunnen zijn. Ik ken niet je situatie...

Voor een ingezetene van Nederland gaat deze vlieger dus niet op.

Als je dus iets goedkoper wilt vinden in plaats van het Basic pakket aanhouden met een aangevuld doorlopende reisverzekering?
(+/- €100 +€5 per maand), dan moet er dus wel de mogelijkheid zijn om het basispakket stop te zetten.
Anders betaal je alleen maar dubbel...

Dat is dus altijd mijn dillema geweest... En ik weet nog geen oplossing...

Gerco.

P.S. Beter zou zijn dat het CVZ voor een verzekeringsverplichting zou gaan zoals bij een autoverzekering. Deze kun je ook alleen maar opzeggen als je aan kan tonen dat je een andere verzekering hebt afgesloten, of dat je via een vrijwaringsbewijs kan aantonen dat de auto niet meer in je bezit is.
In deze situatie zou je dan je basis-ziektekosten verzekering kunnen stopzetten, door aan te tonen dat je een andere vorm van ziektekostenverzekering hebt. Helaas is dit, voorzover ik weet, nog niet het geval....
:lol: hallo Shane, Nog even een aanvulling zodat je nog iets te lezen hebt :D .

Uitschrijven uit het bevolkingsregister
Indien je langer dan 2/3 van een jaar (acht maanden) in het buitenland verblijft, hoor je je officieel uit te schrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie
De controle op de verplichte uitschrijving is minimaal. In de praktijk zijn er vele mensen voor lange periodes in het buitenland, terwijl ze in Nederland staan ingeschreven. Wel kan het voorkomen dat een gemeente, via bijvoorbeeld de belastingdienst, wordt getipt dat je lang in het buitenland verblijft. In een dergelijk geval zal je worden verzocht je te melden.
De gevolgen van uitschrijving uit het bevolkingsregister
Uitschrijving uit het bevolkingsregister (GBA) betekent niet dat je geen Nederlander meer bent. Je behoudt gewoon je sofinummer als je bent uitgeschreven. Na uitschrijving uit het bevolkingsregister heb je geen recht meer op zaken als bijstand, huursubsidie, AOW, kinderbijslag, ANW en de arbeidsongeschiktheidsuitkering e.d..
Voor ieder volledig jaar (tussen je 15de en 65ste) dat je in het buitenland verblijft wordt je 2% gekort op je uiteindelijke AOW uitkering (voor zover daar tegen die tijd nog wat van over is). Voor de gevolgen binnen de verschillende regelingen zou je contact kunnen op nemen met de betrokken instanties (UWV, SWW, SWV en woningstichting en, gemeentehuis enz).
Uitschrijven uit het bevolkingsregister en de verplichte Basisverzekering.
Als je geen belemmeringen hebt (zoals een huis via de gemeente , AOW opbouw of kinderbijslag enz.), dan kan je er voorkiezen de verplichte Basisverzekering op te zeggen. Ondanks vele onduidelijkheden, blijkt uit de praktijk dat je onder de volgende omstandigheden doorgaans geen Nederlandse zorgverzekering mag aanhouden:
• indien uitgeschreven uit het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie / Bevolkingsregister), in verband met vertrek voor langere tijd naar het buitenland.
• indien betaalde werkzaamheden (of stage met loon/contract) worden verricht in het buitenland voor 3 maanden of langer
Bij terugkomst kan je je vervolgens weer inschrijven bij de gemeente en je daarna weer aanmelden voor een basisverzekering. De basisverzekering start op het moment dat je weer verzekeringsplichtig bent geworden; meestal de datum van (her)inschrijving. Door de verplichte acceptatie voor de basisverzekering heb je ook geen problemen met aanmelding en nabehandelingskosten. Die worden dan door de nieuwe zorgverzekeraar vergoed, per verplichte ingangsdatum van de verzekering. Bij de aanvullende pakketten kan er, afhankelijk van het gewenste pakket en verzekeraar, een medische selectie plaatsvinden.

Zie net naar het plaatsen van het bericht dat je al het een en het ander weet. Nou ja dubbel is beter dan niet weten
@ raimundo : Ja dat stuk had ik ook al gelezen op de website van JoHo.

@Gerdc: Dat stukje text lijkt wel voor buitenlanders idd, maar dan gaat men wel vanuit dat je "thuis" in eigen land ook de een en andere heb lopen, vermoed ik.

@ Toon: wel fijn om te horen dat zo'n verzekering ook wel uitbetaalt.

Maar ok, nu woon ik al 10 jaar niet meer in engeland, en tijdens mijn reis ben ik dakloos. Dus ik wil wel alles geregeld hebben omdat ik geen thuisbasis heb om terug te vallen (misschien bij mijn (ex)vriendin op zolder :lol:)

Ik denk het makkelijkst is voor iedereen die weg wil van de ziektekosten is gewoon zeggen dat je 3 jaar gaat reizen, herstarten als je wat erder terugkomt kan altijd :wink: .

In vergelijking met de basis verzekering vallen de meest uitgebreid wereldreis verzekeringen van Isis/globetrotter etc best mee, €50-60 euro per maand dus(maar is best nog wat geld als je geen inkomen hebt). Worldwideinsure is nog goedkoper maar dan "krijg" je een stuk minder dekking. Vraag is alleen op je extra wil betalen om tussendoor nog op vakantie in Nederland te gaan, of als je met spoed een keertje terug moet.

Ik heb nog een jaar om uit te zoeken, kleine letters lezen en de bekende excel bestaand maken :lol:

Wordt gevolgd !!
Hallo,
Als je in Nederland in de Gemeentelijke Basisadministratie blijft ingeschreven dan blijf je (meestal) ook binnenlands belastingplichtig. Tijdens je fietsreis heb je geen inkomen uit werk en woning (box 1) dus je betaalt ook geen belasting. Je hebt dan echter wel recht op zorgtoeslag van de Belastingdienst.
De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de premies voor de zorgverzekering.
De belangrijkste voorwaarden voor het krijgen van zorgtoeslag 2010 zijn (op basis van de huidige wetgeving!!!!):
* Je moet 18 jaar of ouder zijn;
* Je moet een Nederlandse zorgverzekering hebben;
* Je inkomen is onder de € 33.758 indien je geen partner hebt of onder de € 50.018 indien je wel een partner hebt.
De zorgtoeslag 2010 kan oplopen tot een bedrag van € 735 per jaar indien je geen partner hebt en tot een bedrag van € 1.548 indien je wel een partner hebt. Hier kun je dus rekening mee houden in je financiële plaatje.
Wel kun je overigens nog belasting verschuldigd zijn over het voordeel uit sparen en beleggen (box 3), maar hiervoor heb je een vermogensvrijstelling en je hebt recht op de algemene heffingskorting.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de mogelijkheid van belastingteruggave uit hoofde van “middeling” verspeelt als je niet meer binnenlands belastingplichtig bent. Als het inkomen van jaar tot jaar verschilt zal de belastingdruk in veel gevallen hoger zijn dan wanneer de inkomsten gelijkmatig zouden zijn genoten. De middelingsregeling biedt de mogelijkheid over een periode van drie aaneengesloten kalender jaren, waarin je dan uiteraard jaren opneemt waarin je wegens reizen geen inkomen hebt genoten, een herrekening toe te passen.
Groet,
Rob
@Rob,

Bedankt voor deze info, het word nog ingewikkelder om uit te komen :? Het kan zijn dat ik nog fiscaal partner blijf met mijn vriendin ivm de hypotheek, dus misschien dat de combinatie zorg toeslag en midellen ook voordeel geeft, ook die optie moet ik nu gaan uitzoeken :oops: Wat handig dat ik vroeg mee begonnen ben met deze ellende...

Dank allemaal voor de tips en ideeën.

Shane
Even een avond aan het worstelen met een excel sheetje :oops:

Optie 1: Basis pakket aanhouden + reisverzekering. Alle getallen zijn onder voorbehoud van finger trouble en voorwaarden verkeerd lezen :oops:
De meeste verzekering doen een max van 24 maanden dus daar zijn deze getallen op gebaseerd

1) Basis = €100*24=€2400+ doorlopende €3,10*24=€74 (max 60 dagen) + "lang op reis aanvulling" van abn amro) = €360
=€2834
ISIS/MA etc eisen dat je ook hen medische kosten basis pakket ook heb naast je basis.
2) Basis + ISIS(basic) = 2400+ 888 (super = 1200)
=3488
3) Basis + MA Globetrotter (basic+med) = 2400 + 1542(med volledig=1760)
=3942

Door het inzicht van Rob heb je evt dan ook de mogelijkheid om later te Midellen met je belasting in box 1, en ook zorg toeslag te krijgen. (Hier heb ik even in verdiept maar heb nog geen idee of het echt een optie is voor mij, moet ik nog verder zoeken.)
Maar dit ZOU een voordeel van €1000-1700 kunnen geven als ik het mag geloven (weet niet precies hoe het zit met huis en fiscaal partner).

Dus bij optie 1. met een hoop geduld en een goede belasting adviseur zit ik op pakweg €1200-1500 aan kosten (vraag me nog niet wat voor dekking je dan hebt :lol: )

Optie 2 : De boel sluiten in Nederland en een volledig reisverzekering afsluiten.

1) ISIS All- in Standard = €1026
ISIS All- in Super = € 1392
Max 4 jaar
2) MA + basis Med = €1542
MA + Volledig Med = €1760
Max 2 jaar (Wel goedkoper in de eerste 12 maanden )
3) De Europeesche = +/-€ 1500
Max 2 jaar
4) Worldwideinsure = +/- €740 (555/18 *24)
Max 18 maand
Clear as mud!!!!
En nu de kleine letters lezen!!!!
Volgens mij mag je met een doorlopendereisverzekering niet een jaar of langer achter elkaar weg. Ik heb zelf toen der tijd een globetrotterreisverzekering genomen bij www.reisverzekeringkorting.nl, daar krijg je ook nog eens 10% korting op een reisverzekering van Mondial Assistance. Ook een tip om eens te kijken bij www.reisverzekeringblog.nl, daar vind je allerlei informatie over reisverzekeraars en waar je rekening moet houden als je gaat backpacken, werken, inentingen, gevaren, wat te doen bij nood etc.
Het is alweer even terug en heb niet eens de tijd genomen om alle reactie's te lezen, zal het een dezer dagen eens wat grondiger lezen. Na wat bellen blijkt die info van de Rijksoverheid niet voor Nederlanders van toepassing maar voor buitenlanders die in Nederland werken ofzo. CVZ vertelde mij dat ik de basisverzekering niet zomaar kan opzeggen. Tenzij je langer als 3 jaar niet in Nederland bent/elders werkt. Maar dan nog komt er een toetsing om dat te bepalen.

Wat wij nu van plan zijn is het volgende:

- We houden de basisverzekering en vragen zorgtoeslag aan die we volledig zullen krijgen aangezien we nauwelijks inkomsten in 2011 zullen hebben. Ook hoeven we voor zorgtoeslag niet ergens ingeschreven te staan

- We nemen NIET de permanent reisverzekering van Centraal beheer ondanks dat deze kwa prijs erg aantrekkelijk is, iets van 80 euro pp?!
Dit omdat er een maximum zit aan de annuleringsverzekering. Wij willen bij overlijden van 1 van de oma's de vlucht terug naar Nederland en weer terug naar onze reisbestemming vergoed hebben. Bij centraal beheer en vele andere goedkope reisverzekeringen zit hier een maximum aan waardoor we vanuit NZ mogelijk flink bij moeten leggen voor ons beiden om ook onze reis weer voort te zetten.

Wij denken nu aan Modial assistance vanwege de volledige dekking van terugreis en heenreis. Kwa prijs per jaar voor mijn vriendin die 27 is 317euro + 86 aanvullend medisch. Voor mij (35) 458 euro +130 aanvullend medisch. Veel duurder dus maar in ons geval een betere keus denken we.

Voor basis verzekering denken we aan het goedkoopste en dat is anderzorg maar dat kan nog veranderen.