Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trucs en tips voor "probleem bagagelimiet 20kg" - Forum Wereldfietser

Trucs en tips voor "probleem bagagelimiet 20kg"

Beste (vliegende) fietsers,

Voor vele een bekend probleem; de bagagelimiet.

In de voorbereiding van een reis voor 7 maanden, rondje golf van Bengalen (van Sri Lanka naar Bangkok), staan we voor de keus een ticket te boeken. Om een lang verhaal kort te maken, lijkt de enige betaalbare maatschappij Qatar Airlines te zijn. Voor de prijs van €850 kunnen we een (jaar)retourticket naar A'dam/Colombo en Bangkok/A'dam krijgen. Overgewicht kost €40 per kilo en Singapore en Malasian doen 30 kg voor €1450. Geen opties dus!

Tips als 4 lagen kleding, veel handbagage en je blonde vriendin het inchecken laten regelen zijn bekend.

Kortom! Nog meer tips?

dank u!

Groet Bart en Marian
Bart Zwiers schreef:Tips als 4 lagen kleding, veel handbagage en je blonde vriendin het inchecken laten regelen zijn bekend. Kortom! Nog meer tips?
Hoi,
Als er gewogen wordt: de kleinste fiets is meestal de lichtste (thuis proberen). Als de fietsen in dozen moeten: vrij laat inchecken en de fiets laten wegen voordat hij in de doos gaat, dwz jij bent druk in de weer met de dozen en je blonde vriendin staat aan de balie en laat een fiets wegen. Of je de pedalen en het gereedschap (beiden zwaar en klein) nog in de handbagage mag vervoeren weet ik niet, het zakmesje in ieder geval niet. :cry:
Groeten, Leon
Bart Zwiers schreef:Beste (vliegende) fietsers,

Voor vele een bekend probleem; de bagagelimiet.

In de voorbereiding van een reis voor 7 maanden, rondje golf van Bengalen (van Sri Lanka naar Bangkok), staan we voor de keus een ticket te boeken. Om een lang verhaal kort te maken, lijkt de enige betaalbare maatschappij Qatar Airlines te zijn. Voor de prijs van €850 kunnen we een (jaar)retourticket naar A'dam/Colombo en Bangkok/A'dam krijgen. Overgewicht kost €40 per kilo en Singapore en Malasian doen 30 kg voor €1450. Geen opties dus!
Kortom! Nog meer tips?

dank u!
Groet Bart en Marian
Tijd om eens serieus te gaan shoppen. Die keren dat ik heb gevlogen en de fiets heb meegenomen heb ik altijd een bagagevrijstelling van 30kg gehad. Niet overal stond het op papier, bv bij Martinair maar ook daar is telefonisch verzekerd dat het geen probleem was. En dat klopte.

Van waar naar waar wil je vliegen? Lijkt me dat er meer maatschappijnen naar Sri Lanka en/of Thailand vliegen. En anders €200 euro extra voor een ticket waar je wel 30 kilo mee mag nemen is altijd nog voordeliger dan €1450 extra voor bagage neertellen.

Probeer te regelen dat een fietshoes voldoende is als verpakking. Een kartonnen doos voor de fiets weegt gauw een 4-5 kilo.

Als de fiets gewogen wordt moet die, om te blijven staan, een handje geholpen worden. Dat doe je natuurlijk zelf. Scheelt snel weer een kilo of 2.
Verder opletten wat je meeneemt en de zwaarste dingen, indien mogelijk in de handbagage.

Schroevendraaiers, imbussleutels, multitools ed zou ik niet in handbagage doen. Groot risico dat je ze in moet leveren. Pedalen zet ik altijd met tie-wraps in een bidonhouder vast.

Wat naast alle andere bekende oplossingen wellicht een idee is: Stuur per post een aantal zaken vooruit. Verder: neem geen katoenen kleding mee, die is zwaarder dan synthetische kleding. Katoenen kleding kun je ter plekke kopen. Dat geldt ook voor andere zaken van gewicht die ter plekke verkrijgbaar zijn (aardbeienjam, suiker, thee, wasmiddel, zeep, tandpasta, enzovoort.) Als je Engel leest, laat dan je Nederlandse leesboeken thuis en ga Engels lezen. Pockets kun je ter plekke kopen.

De limiet is vaak 20 kg, maar een uitloop van 10 procent wordt doorgaans (bij mij) wel geaccepteerd. Doe alle zware spullen uiteraard in je handbagage, maar neem weer geen gereedschap mee dus...
En ik zou zo vroeg mogelijk inchecken, dan hebben ze achter de balie geen stress en zijn er nog geen vervelende klanten je voor geweest.

Mocht je om wat voor reden dan ook toch al weten dat je (iets) boven de bagagelimiet uitkomt, zorg dan niet alleen dat je vroeg incheckt, maar kijk ook heel goed bij WIE je incheckt.

Alle incheckmensen die er enigszins gestresst en chagrijnig uitzien: niet doen. Zoek iemand uit van boven de 40 a 50, die duidelijk al wat jaren achter de balie zit. Deze mensen zijn over het algemeen wel wat gewend, en begrijpen heel goed wanneer regels regels zijn, en wanneer daar best een beetje van mag worden afgeweken. (In jouw geval dus :wink: .)

Ik heb 2x de kans gehad om zelf te vertellen wat de fiets woog (hard liegen dus).

Twee achtertassen plus 1 voortasje als handbagage meenemen werd bij mij tot nu toe nog geaccepteerd.

Maargoed, bovenstaande zijn dus wel allemaal van geluk afhankelijke redmiddelen als je al weet dat je de limiet gaat overschrijden.